Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Godistrollet

Johnson 50 hk - skuren värt att renovera?

Rekommendera Poster

Hejsan alla goa och glada

 

Jag har kommit över en Johnson 50hk VRO motor alltså från någon gång mellan 80-90 talet?

som rubriken lyder är ena cylindern skuren. 

Är det värt att renovera motorn? 

Behöver cylindern honas eller borras? 

Går det att få tag på över dimensionerade kolvar till dessa motorer? 

(för borrning) 

det är rejäla repor i cylindern.

Någon som har gjort denna renoverings processen och kan hjälpa mig?

 

Tacksam för svar. 

 

mer info om motorn kan ordnas fram om detta behövs.

 

MVH Dennis 

post-106576-0-22320900-1425143590_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser dessvärre ut att vara läge för borrning. Delar lär nog finnas men om det är värt insatsen och besväret kan man ju fundera över. Om du kan göra allt skruvande själv och för blocket till borrning och köper ny(a) kolvar på billigaste möjliga ställe kan man få ned kostnaden. Sedan tillkommer ju nya packningssatser. Eventuellt merarbete med avdragna bultar och dåliga gängor brukar höra till på gamla utombordare.

Mitt tips är att leta en begagnad fungerande likadan motor och ha den här som reservdelsmotor. Förutom falerande vro (som antagligen är orsaken till skärningen) brukar de här motorerna inte behöva annat än vanlig service och kanske en ny tändbox vartannat decennium...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser dessvärre ut att vara läge för borrning. Delar lär nog finnas men om det är värt insatsen och besväret kan man ju fundera över. Om du kan göra allt skruvande själv och för blocket till borrning och köper ny(a) kolvar på billigaste möjliga ställe kan man få ned kostnaden. Sedan tillkommer ju nya packningssatser. Eventuellt merarbete med avdragna bultar och dåliga gängor brukar höra till på gamla utombordare.

Mitt tips är att leta en begagnad fungerande likadan motor och ha den här som reservdelsmotor. Förutom falerande vro (som antagligen är orsaken till skärningen) brukar de här motorerna inte behöva annat än vanlig service och kanske en ny tändbox vartannat decennium...

Hejsan 

 

Tack för ditt svar.

 

arbetet kommer jag att göra själv. 

Grejen är den att jag fick motorn. 

Tänkte att jag kunde laga den och kanske tjäna en slant som motsvarar

kanske 5 kr/tim. men tanken var även att lära sig. 

 

Lättaste kanske är att få tag på en likadan motor med hela kolvar/foder och kanske sönderkört drev,växelhus etc.? 

 

Någon som vet eller vet någon som kan ha en sådan motor liggandes? 

 

MVH Dennis K.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...