Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mats-T

Maxim 26

Rekommendera Poster

Funderar på köp av Maxim 26. Tacksam för tips och rekommendationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har hade en Maxim i några år och var mycket nöjda, denna var ombyggd med AQ151 och 290 drev.

Nu mera så åker vi Albin 82MS är även nöjda med denna.

Vad vill du veta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, Amiga!

Finns det några kända brister som bör kontrolleras vid köp? Några särskilda önskemål vad gäller utrustning, årsmodell och motor m m? Övriga råd som ägare till en Maxim 26 vad gäller skötsel, vinterförvaring m m?

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att Praktiskt Båtägande hade en stor artikel om Maxim 26 i sista eller nästsista numret. Tror att de skrev en hel del om den ovanliga lösningen med S-drev och problemen detta för med sig den dag motorn måste bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Flippermannen!

Kollar Praktiskt Båtägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

 

Vi har en Maxim 26 sedan två säsonger tillbaka.

Den är som båtar mest när det gäller förvaring och skötsel.

Motor är som alltid viktigt när man väljer båt.

Orginal eller bytt? I vår var den bytt till en Lombardini 87 hk disel med till hörande S-drev.

Den enda nackdelen med S-drevet är att båten backa rakt bakåt( går inte att svänga bakåt)

Detta lär man sig hantera . Annars en trevlig familjebåt med mycket plats och lagom fart.

Är det något mer speciellt du undrar över?

 

Erdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Erdo!

Låter som ni är nöjda med båten. Familjen har bestämt sig för modellen, så nu gäller det bara att hitta "rätt båt". Önskemål vore förstås med bytt motor, hardtop och stora kapellet över akterruffen.

Om någon har tips om en välvårdad och välutrustad Maxim 26 som är till salu, får ni gärna höra av er.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

 

Jag hade en Maxim i 6år och var nöjd med den förutom farten och att den inte är rolig när sjön kommer ifrån aktern då den kränger otäckt i vågorna! Problemet är även om du vill byta motor så klara drevet inte så mycket mer kraft!

Varför inte redan nu titta på en Fenix Turbo istället som är efterföljaren och är både rymligare, modernare och betydligt lättare att byta motor på om det behövs i framtiden!

Finns en på Blocket till salu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bambina,

 

Klok synpunkt. Då ska jag hålla utkik efter Fenix Turbo också.

Tack samtliga för svar på mina frågor. Uppskattar det verkligen.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Mats

Har ägt en Maxim i några år och var mycket nöjda med denna båt. Idag då priserna gått ner så får du mycket båt för omkring 150 kkr eller strax däröver. Kommer du till besiktningar på en Maxim skulle jag råda till extra koll på rutors täthet då dessa är karmlösa och något veka. Täta om dessa är inte så svårt, men kolla så det inte finns fuktskador. Även skrovgenomföringarna till pulpiträcke och mantågsstöttor tenderar att vara otäta. Hur ser skrovbeklädnaden ut? Då jag bytte ut klädseln i våran båt fanns en del otrevligheter bakom.

 

Oroa dig inte för backegenskaperna. Dessa egenskaper är inte unika för S-drevet då även alla båtar med raka axlar har samma beteende. Tvärt om ser jag placeringen av drevet som fördelaktigt då du t.ex. ska vända i en hamn. Med lite fart bakåt och en frammåtkick med gasen vänder du på en femöring.

 

Farten är som du kanske vet inte så hög. I praktiken åkte vi aldrig fortare än sju knop. Som det nämts ovan blir den även lite slingrig i medsjö.

 

Lycka till med båtletandet och glöm så klart inte att undersöka motorns skick. Annars kan det bli oförutsedda utgifter.

 

/ Robert

 

 

Redigerad av robzol-8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Robert!

Toppen med dina tips inför köpet. Funderar på Maxim 26 eller lägga till lite pengar och satsa på efterföljaren Fenix Turbo. Som alltid gäller det väl att avvakta tills att rätt objekt dyker upp. Funderar även på besiktningsman när pärlan väl är funnen :-)

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...