Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
iceman356

MPPT solcellsregulator

Rekommendera Poster

Hej

 

Någon som har bra tips på vad man skall köpa för solcellsregulator ?

Har en solpanel på 100w men tänkte köpa en 20A regulator för ev utbyggnad i framtiden.

Har hittat en hel uppsjö på eBay men vet inte vad det är för kvalitet på dem så jag är mycket tacksam för tips !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också exakt den modellen som Gaskon föreslår. Köpte denna för ett par år sedan hos en firma som heter www.elkatalogen.se  Vet inte prismässigt hur dom ligger till mot övriga handlare men hursom, prylarna har fungerat som dom ska.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den är bra, finns att köpa i Sverige för drygt dubbla priset.

MPPT-regulatorer på eBay under ca 500 kr är inte "äkta MPPT" framförallt ger de inte mer laddning än en PWM-regulator för 100kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg har en sån här från 24V

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=40

Funkar klockrent

Enkel att läsa av och ändra i om man behöver

bra stora kopplingsplintar

Har 200W, ibland vår höst, 300W och 300Ah batteribank. 2 st stora kylboxar. ingen LED- belysning, ännu. NAvigeringsutrustning, radar, autopilot men ingen TV

Räcker till mer än väl, behöver aldrig landström, om jag inte vill värma vatten i varmvattenberedaren.

 

Har inte jämfört mot någon MPPT... så jag kan inte säga om det skulle räckt till ännu bättre än det som räcker till mer än väl nu.

 

Köpte en annan, till Vegan, på 20A, fast på e-bay eller nåt sånt för en hundring... den funkar åxå klockrent. Tror dom hade samma som jag köpt hos 24V, som jag beskriver ovan, för 300-400 kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den är bra, finns att köpa i Sverige för drygt dubbla priset.

MPPT-regulatorer på eBay under ca 500 kr är inte "äkta MPPT" framförallt ger de inte mer laddning än en PWM-regulator för 100kr.

 

VAd är den stora skillnaden mellan PWM och MPPT ?

Misstänker att PWM är den sk. "Vanliga"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Den är bra, finns att köpa i Sverige för drygt dubbla priset.

MPPT-regulatorer på eBay under ca 500 kr är inte "äkta MPPT" framförallt ger de inte mer laddning än en PWM-regulator för 100kr.

VAd är den stora skillnaden mellan PWM och MPPT ?

Misstänker att PWM är den sk. "Vanliga"?

Här är en bra förklaring

http://24volt.eu/mppt.php

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nygen bytt till samma typ som Caribic410 (fast jag betalade visst 238,05 på eBay).

Den fungerar bra, bra display mm. Men det bästa är att man kan ställa spänningen när lastutgången ska koppla ifrån. Nu på vinter ställer jag den på 12,4V dvs all ev last kopplas ifrån långt innan batteriet kan ta skada.

--

Egentligen är en MPPT-regulator konstruerad att den hela tiden anpassar sig till att få mest effekt ur panelerna. Men det de flesta menar är det som ofta kallas äkta MPPT som även gör om spänning till ström dvs panelerna ger drygt 17V och batterierna drygt 13V. Skillnad görs om till ström. I teorin kan man få ut 30% mer med en MPPT men förutsättningen är då att batterierna är mer eller mindre tomma. I verkligheten ligger vinsten på 10-15%. Jag mätte under en sommar och det stämmer med vad andra kommit fram till.

Personligen tycker jag det är bättre att gå från tex 100W solpanel till 120W. Det ger 20% mer och till en lägre kostnad, dessutom, fler paneler minskar risken för skuggning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... så panelerna ger bara den ström i förhållande till spänning i batterierna vid laddning?

Då innebär det väl att kan ladda med mindre ström när spänningen är låg i batterierna men "motsåndet" i nästan fulla batterier gör att det laddar långsammare ändå.. trots att du utnyttjar spänningen i solcellerna bättre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här:

Solpanelen ger 3A@17V. Med en PWM-regulator får man 3A.

Med MPPT och ett batteri som håller 11V så tar man 17-11=6V => 18W och gör om detta till detta. Vill batteriet ha 11V så blir de 18W till 1,6A extra. Men vi förlorar också på omvandlingen så i verkligheten blir det kanske 1A extra dvs laddströmmen stiger från 3 till 4A dvs ca 30% mer. Sen sjunker "vinsten" ju mer laddade batterierna blir.

Men är batterierna laddade så vill de ha 14V = 9W "överskott" eller 0,4A extra dvs ca 13% mer.

I verkligheten är batterierna sällan helt urladdade så vinsten för MPPT hamnar på 10-15%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den panelen verkar fin. Om du inte måste ha en flexibel så kan 4x50W vara smartare, lite mindre skuggningsrisk och lite billigare om man skulle slå sönder en. Kostar ca 2800 i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här:

Solpanelen ger 3A@17V. Med en PWM-regulator får man 3A.

Med MPPT och ett batteri som håller 11V så tar man 17-11=6V => 18W och gör om detta till detta. Vill batteriet ha 11V så blir de 18W till 1,6A extra. Men vi förlorar också på omvandlingen så i verkligheten blir det kanske 1A extra dvs laddströmmen stiger från 3 till 4A dvs ca 30% mer. Sen sjunker "vinsten" ju mer laddade batterierna blir.

Men är batterierna laddade så vill de ha 14V = 9W "överskott" eller 0,4A extra dvs ca 13% mer.

I verkligheten är batterierna sällan helt urladdade så vinsten för MPPT hamnar på 10-15%

 

Inte riktigt sant.

Med en linjärregulator får man 3A, men de är få på marknkaden och bara för riktigt små paneler/effekter. En PWM omvandlar faktiskt just överspänningen till ström, precis som vilket switchat aggregat/regulator som helst.

 

Skillnaden mot MPPT är väl egentligen att MPPT justerar sin utspänning med lite intelligens, medan den vanliga switchade/PWM har en konstant utspänning i upp till kanske två steg (laddning/underhåll).

Sedan kompliceras bilden av att man på vissa håll använder begreppet "PWM" för funktionen att regulatorn skickar skurar av spänningspulser till batteriet - av olika skäl.

 

Men precis som sagts innan är vinsterna sällan så stora som påstås. Ett blybatteri kan man heller inte pressa i någon ström i, det slukar själv det batteriet vill ha beroende på pålagd spänning och laddtillstånd.

Jag har ofta konstaterat att skillnaden mellan en enkel "konstantspänningsregulator" (givetvis med switchteknik/PWM, inte linjär) och en superintelligent dito sällan är över just nämnda 10-15%. Däremot har jag stött på att de intelligenta regulatorerna kommit i total ofas med verkligheten om man samtidigt som batterierna laddas startar en förbrukare.

 

Jag hade också satsat på en simpel och säker regulator och istället lagt pengen på lite mer solpanel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,

Shunt/linjär regulator finns nästan inte idag i solcellsregulatorer, de kan vi glömma. 

De PWM-regulatorer jag mätt på har aldrig lämnat mer ström ut än in. De är just regulatorer och reglerar laddspänning i flera olika steg, minst lika bra som en MPPT-regulator.

Benämningarna är nog egentligen inte helt korrekta.

 

PWM-regulatorn är bara en spänningsregulator som använder PWM teknik.

MPPT har dels sin intelligenta belastningsfunktion (det är det som just MPPT står för) + en DC/DC omvandlare som även är en spänningsregulator.

 

Till ett litet GEL-batteri (4,5Ah) har jag en enkel DC/DC-omvandlare (buck) som lämnar konstant spänning (13,6V) och med strömbegränsning på 1A. Jag får ingen avancerad laddning och ingen temp.kompensering men batteriet hålls laddat.

 

post-80529-0-90723000-1425484930.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nygen bytt till samma typ som Caribic410 (fast jag betalade visst 238,05 på eBay).

Den fungerar bra, bra display mm. Men det bästa är att man kan ställa spänningen när lastutgången ska koppla ifrån. Nu på vinter ställer jag den på 12,4V dvs all ev last kopplas ifrån långt innan batteriet kan ta skada.

--

Egentligen är en MPPT-regulator konstruerad att den hela tiden anpassar sig till att få mest effekt ur panelerna. Men det de flesta menar är det som ofta kallas äkta MPPT som även gör om spänning till ström dvs panelerna ger drygt 17V och batterierna drygt 13V. Skillnad görs om till ström. I teorin kan man få ut 30% mer med en MPPT men förutsättningen är då att batterierna är mer eller mindre tomma. I verkligheten ligger vinsten på 10-15%. Jag mätte under en sommar och det stämmer med vad andra kommit fram till.

Personligen tycker jag det är bättre att gå från tex 100W solpanel till 120W. Det ger 20% mer och till en lägre kostnad, dessutom, fler paneler minskar risken för skuggning.

 

 

Ditt pris där!!! är det ca 238,05kr eller nästan exakt? =)

Minns inte riktigt vad jag betalade.... den första köpte jag för några år sedan tillsammans med ett gäng 50W solceller, tror regulatorn kostade närmare tusingen.. skaffade, eftersom jag var så nöjd, en likadan i samband med köp av 4st 100W solceller.... för 500-700kr... så jag skulle i allafall kunnat köpa två st plus lite smågodis på e-bay...

Otroligt egenligen som det har blivit att vi kan e-köpa saker för bråkdelar av pengarna från andra sida jorden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

238,05 var exakt vad jag betalade inkl frakt!

Visst är det underbart att man kan köpa prylar, ofta till en tredjedel av priset i Sverige och dessutom få de levererade hem i brevlådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac! Har du en länk till den regulator? Har en maxpower och börjar förstå varför ett av batterierna kokade torrt. Synd att den enkla inte har mppt funktionen dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ledsen att behöva säga det, men du har nog blivit lurad. Faktum är att de flesta så kallade MPPT-regulatorer som säljs billigt på eBay är inte några MPPT. 

I just ditt fall har en person testat den och lagt ut sin presentation av testet på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=la-gvy0DfJs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enkla ska inte användas till mer än 2A, kostar ca 30 kr. Perfekt för att ladda små batterier inkl NiMH mm

http://www.ebay.com/itm/161224221533?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jag menade den som oxå caribic har, men som du hittat billigt någonstan. Där du kunde ställa maxspänning in. Är förresten max A för en 48w panel i ett 12v system 48/12?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den enkla ska inte användas till mer än 2A, kostar ca 30 kr. Perfekt för att ladda små batterier inkl NiMH mm

http://www.ebay.com/itm/161224221533?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jag menade den som oxå caribic har, men som du hittat billigt någonstan. Där du kunde ställa maxspänning in. Är förresten max A för en 48w panel i ett 12v system 48/12?

 

Jah då blir det denna: http://www.ebay.com/itm/301494496218?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Lite dyrare idag, 240.37 ;)

 

Japp, amperen räknas så. Denna är på 30A dvs 360W vid 12V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den enkla ska inte användas till mer än 2A, kostar ca 30 kr. Perfekt för att ladda små batterier inkl NiMH mm

http://www.ebay.com/itm/161224221533?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jag menade den som oxå caribic har, men som du hittat billigt någonstan. Där du kunde ställa maxspänning in. Är förresten max A för en 48w panel i ett 12v system 48/12?

 

Jah då blir det denna: http://www.ebay.com/itm/301494496218?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Lite dyrare idag, 240.37 ;)

 

Japp, amperen räknas så. Denna är på 30A dvs 360W vid 12V

 

Tack! Har du någon kritik om den än?

Efter att ha läst manualen av maxpowern (som sitter i båten idag) så framstår den väldigt bra. Korrosionsfri PCB, pålitlig, MPPT etc. Dessutom ganska dyr (995:-). Jag är hittills också väldigt nöjd med den. Eftersom den nu "bara" har ett (allvarligt) fel, finns det någon möjlighet att begränsa spänningen under floatfasen och därmed behålla den? Anledningen att jag vill göra något åt regulatorn nu är att jag ska byta batterier i samma veva.

Övrigt angående Maxpowers ovana att underhållningsladda på 14.2 volt; Det är väl vara lika skadligt oavsett storlek AH på batteribanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Har du någon kritik om den än?

 

 

 

 

 

 

Efter att ha läst manualen av maxpowern (som sitter i båten idag) så framstår den väldigt bra. Korrosionsfri PCB, pålitlig, MPPT etc. Dessutom ganska dyr (995:-). Jag är hittills också väldigt nöjd med den. Eftersom den nu "bara" har ett (allvarligt) fel, finns det någon möjlighet att begränsa spänningen under floatfasen och därmed behålla den? Anledningen att jag vill göra något åt regulatorn nu är att jag ska byta batterier i samma veva.

Övrigt angående Maxpowers ovana att underhållningsladda på 14.2 volt; Det är väl vara lika skadligt oavsett storlek AH på batteribanken?

 

 

Nu har jag haft den bara en kort tid men det ser bra ut. Jag uppskattar lastutgången, till den kopplar jag nästan alla mina förbrukare. Skulle batterispänningen bli för låg (eller hög) kopplas lasten bort. Det går enkelt att ställa vid vilken spännings frånkoppling ska ske.

Regulatorn har en tydlig display där man ser spänning, hur mycket solen laddar mm. Plintarna klarar 16mm2, temp.senorn kan kopplas extra kabel för att mäta vid batterierna. Den är snyggt byggd och komponenterna ser ut att vara av bra kvalitet. Samma regulator säljs under olika namn, även i Sverige. Brukar heta CM3024Z.

Här finns lite bilder: http://www.ebay.com/itm/30A-12V-24V-LCD-PWM-Solar-Controller-Regulator-Charge-Battery-Time-Light-720W-/310925816967?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item48649f7487

 

MaxPowern är egentligen ingen dålig regulator, låt vara att konstruktionen är lite ålderstigen. Jag saknar lastutgången, display och temp.kompenseringen. Men det värsta är att floatspänningen är för hög, det skadar batterierna på sikt, nästan oavsett storlek. Man kan begränsa spänningen tex under vintern med en diod, men under sommaren kommer man att ha en fortsatt för hög spänning. Jag valde att byta till en modern regulator med en korrekt laddningskurva. Jag tyckte dessutom det var bättre att lägga pengarna på fler solpaneler än på en dyr MPPT-regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att vi skaffat ordentligt med paneler känns det inte lika nödvändiga med besök i båten. Den sköter sig själv. Kollar en gång i månaden kanske. Relativ fuktighet och avläsning av batteri instrument. Står alltid på 13.5V och ingen Ah förbrukade. Start och husbanken sammankopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MPPT Betyder bara att solcellen arbetar på toppen av sin effektkurva. Det är regulatorns inspänning som automatiskt anpassas så att man får max effekt. För övrigt fungerar den som vilken batteriladdare som helst. Ingen mystik över huvud taget. Det finns en uppsjö laddstrategier för batterier, men faktum är att när en vanlig 12V blybatt når 14.4V är det fulladdat. Bra är det att man har tillräcklig effekt i solcellerna så att batterierna någon gång då och då blir helt uppladdade. Underdimensionerat system som sällan når full laddning leder till sulfaterade och livströtta batterier och i längden högre kostnader. Pengar som kunde använts till fler solceller, ökad komfort och bättre marginaler.

 

Det finns även dumma MPPT laddare som regelbundet överger en optimal arbetspunkt och sveper över meningslöst stora områden på effektkurvan och slösar bort viktig laddtid. Ett enkelt sätt att kolla om din MPPT-laddare är vän eller fiende är en strömbryrare eller säkring som tillfälligt förbinder + ingång på laddaren till + utgång. Om strömmen i kabeln till batteriet minskar vid överkoppling så tyder detta på att din MPPT i alla fall är smartare än en järntråd.

 

En annan mycket mer trevlig egenskap hos MPPT-laddare och PWM är att man kan ladda med seriekopplade solceller och mata laddaren med högre spänning i stället för mer och mer ström och kraftigare kablar för varje extra solcell. I praktiken brukar man dock bara seriekoppla identiska solceller med samma placering. Celler med olika belysning i serie gör att ingen av dem kan ge max effekt samtidigt.

 

Är man lite kräsen kan man ha en babord och styrborrds-laddare så att man inte blandar solceller med olika ljusförhållanden på samma MPPT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac skrev:

"MaxPowern är egentligen ingen dålig regulator, låt vara att konstruktionen är lite ålderstigen. Jag saknar lastutgången, display och temp.kompenseringen."

 

Maxpowern saknar helt riktigt display, men har både tempkompensering och lastutgång. Så, det blev lite fel där...

Jag är f ö helt nöjd med min dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon lastutgång finns inte, två in för panel, två ut till batteri. Temp.kompensering finns men ingen möjlighet till extern sensor som kan placeras vid batterierna om man nu inte vill ha regulatorn där.

http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/AnvMaxPower.pdf

Som sagt, det är ingen dålig regulator men den är heller inte bättre än andra MPPT. Men som flera här vittnat om, den mördar batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon lastutgång finns inte, två in för panel, två ut till batteri. Temp.kompensering finns men ingen möjlighet till extern sensor som kan placeras vid batterierna om man nu inte vill ha regulatorn där.

http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/AnvMaxPower.pdf

Som sagt, det är ingen dålig regulator men den är heller inte bättre än andra MPPT. Men som flera här vittnat om, den mördar batterier.

Precis, EXTERN, finns inte, men kompensation finns. Mina batterier är inte mördade, och det finns något som heter "load" inritat på skisserna i din länk. Är inte det lastutgången?

Men jag kan ha fel...

 

Jag har svårt att tro att man säljer en produkt i många år, till många konsumenter - och som fortfarande säljs - som skulle sabba batterier på löpande band utan att någon reagerar o drar tillbaka eller ändrar produkten. Tror snarare något annat är fel (fel batterityp inställd eller så) b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...