Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nelhas

Bästa lacken för teaken?

Rekommendera Poster

Får så många bra (?) tips och råd gällande val av lack/fernissa/olja när jag nu vill få stil på räcken, rutramar och lister på mins 34 år gamla taiwanbyggda trawler (Albin 36) som jag köpte i N.Y. förra våren.

 

Det måste finnas många som har erfarenhet av olika produkter och av olika metoder när det gäller att få ett resultat som håller ett antal år?

 

Teaken är i mycket gott skick, sannolikt skyddad av nån amerikansk smörja, typ pigmenterad olja. Den är dessutom lätt attt slipa bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får så många bra (?) tips och råd gällande val av lack/fernissa/olja när jag nu vill få stil på räcken, rutramar och lister på min 34 år gamla taiwanbyggda trawler (Albin 36) som jag köpte i N.Y. förra våren.

 

Det måste finnas många som har erfarenhet av olika produkter och av olika metoder när det gäller att få ett resultat som håller ett antal år?

 

Teaken är i mycket gott skick, sannolikt skyddad av nån amerikansk smörja, typ pigmenterad olja. Den är dessutom lätt attt slipa bort.

post-73027-0-85300700-1425015700_thumb.jpg

post-73027-0-29154100-1425015930_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får så många bra (?) tips och råd gällande val av lack/fernissa/olja när jag nu vill få stil på räcken, rutramar och lister på mins 34 år gamla taiwanbyggda trawler (Albin 36) som jag köpte i N.Y. förra våren.

 

Det måste finnas många som har erfarenhet av olika produkter och av olika metoder när det gäller att få ett resultat som håller ett antal år?

 

Teaken är i mycket gott skick, sannolikt skyddad av nån amerikansk smörja, typ pigmenterad olja. Den är dessutom lätt attt slipa bort.

Har bara dåliga erfarenheter av att lackera teakdetaljer för utomhusbruk. Trots att jag avfettat teaken före lackering och lagt på lacken/fernissan i fem till sju lager med första lagret utspätt har det varit dags att slipa och lacka om efter kort tid. Allra sämst är 2-K polyuretanbaserade lacker. Något bättre har det funkat med 1-K lösningsmedelsbaserade fernissor. En kompromiss mellan lackering och inoljning med teakolja som jag testat är Benarolja, som är en olja som härdar och ger en blank yta. Håller längre men har sämre finish än lack och fernissa. Ganska enkelt att slipa och lägga på ett nytt lager vid behov. Kanske värt att testa om du kan stå ut med den sämre finishen.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Får så många bra (?) tips och råd gällande val av lack/fernissa/olja när jag nu vill få stil på räcken, rutramar och lister på mins 34 år gamla taiwanbyggda trawler (Albin 36) som jag köpte i N.Y. förra våren.

 

Det måste finnas många som har erfarenhet av olika produkter och av olika metoder när det gäller att få ett resultat som håller ett antal år?

 

Teaken är i mycket gott skick, sannolikt skyddad av nån amerikansk smörja, typ pigmenterad olja. Den är dessutom lätt attt slipa bort.Har bara dåliga erfarenheter av att lackera teakdetaljer för utomhusbruk. Trots att jag avfettat teaken före lackering och lagt på lacken/fernissan i fem till sju lager med första lagret utspätt har det varit dags att slipa och lacka om efter kort tid. Allra sämst är 2-K polyuretanbaserade lacker. Något bättre har det funkat med 1-K lösningsmedelsbaserade fernissor. En kompromiss mellan lackering och inoljning med teakolja som jag testat är Benarolja, som är en olja som härdar och ger en blank yta. Håller längre men har sämre finish än lack och fernissa. Ganska enkelt att slipa och lägga på ett nytt lager vid behov. Kanske värt att testa om du kan stå ut med den sämre finishen.

 

 

Låter intressant. Verkar vara blandade erfarenheter: http://www.maringuiden.se/forum/topic/28224-problem-med-benarolja/

 

Mvh/Sea Maniac

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får så många bra (?) tips och råd gällande val av lack/fernissa/olja när jag nu vill få stil på räcken, rutramar och lister på min 34 år gamla taiwanbyggda trawler (Albin 36) som jag köpte i N.Y. förra våren.

 

Det måste finnas många som har erfarenhet av olika produkter och av olika metoder när det gäller att få ett resultat som håller ett antal år?

 

Teaken är i mycket gott skick, sannolikt skyddad av nån amerikansk smörja, typ pigmenterad olja. Den är dessutom lätt attt slipa bort.

Jisses vilken bjässe till båt!! Cool! När öppnar taxfree? =)

Teak. Altanmöbler brukar jag tvätta med alkaliskt trätvättmedel, teaken blir som ny.

Jag brukar "måla" med linolja, (Kokt linolja, får tag på från en granne och vet inte om det är någon skillnad på kokt eller ej).

 

Gjorde likadant på båtens gamla teakdäk... Tvätta med alkaliskt medel gör hyfsat under, spraya på en mild syra gör att det blir som nytt igen.

Oljade in med linolja.... KANON...  men det vill inte jag göra igen, teaken blir, precis som jag blivit varnad för, väldigt svart så nästa säsong skulle jag behövt göra samma sak igen....

 

Min son och väldig många tycker ju att teaken är snyggast när den blivit sådär grå som den blir. Förmodligen håller teaken bäst på det sättet och slits minst eftersom det sliter på teaken att tvätta. Jag försöker lära mej att se styrkan, det praktiska och skönheten i gammalt väderbitet trä... försöker köpa att jag åxå tycker det är snyggast. Har kommit såpass långt att jag inte tycker det är fult... =)

 

Så om du kör på den linjen och inte prompt måste ha det att se nytt ut... gör så lite som möjligt med teaken.

 

Lackad teak... ingen erfarenhet. Har för mej jag sett, kanske på forumet här, att teak ska vara så "fett" att det inte går att få lack att fastna... Så dom högblanka fantastiskt vackra båtdäck jag sett kanske är av nåt annat träslag. Snyggt som fan är det om det funkar, ser halt ut men det går väl att åtgärda.

Helt klart, i min smak, det snyggaste men det känns som att det kräver väldigt mycket tid i underhåll framöver.. (personligen går funktion alltid i första hand. Om det krävs lika mycket och det går att göra snyggt åxå så är det ju ingen nackdel såklart)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt har ju PU dålig motståndskraft mot UV-ljus, fast annars tåligt som fasen mot massor av andra påkänningar.

Det är ju åxå anledning till att man börjat använda andra modifierade polymerer som nåtmassa för båtdäck, lim till fordonsrutor mm.

 

Har åxå hört eller sett någonstans att det ska vara svårt, om inte omöjligt, att få bra fäste i teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lackar teak utomhus - du har fått bra råd ovan. Lägg därtill att du måste mattslipa och lägga på 1-2 lager lack varje år för att förbättra UV-skyddet om det skall hålla. Missar du detta straffas du med renskrap och börja om från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lackar teak utomhus - du har fått bra råd ovan. Lägg därtill att du måste mattslipa och lägga på 1-2 lager lack varje år för att förbättra UV-skyddet om det skall hålla. Missar du detta straffas du med renskrap och börja om från början.

 

Vad använder du för lack?

Är det PU och du mattslipar bort det ytskikt som blivit sprött, för att lägga på nytt?

(har för mej dom blandar i lite andra plaster i PU för särskilda ändamål för att få till bättre uv tålighet men vet inte om det görs i lack)

 

Epoxi tål ju UV relativt bra men gulnar... 

Hur sitter lacken fast i teaken? eller gör du något speciellt för att få den att fästa bra?

(tänker på om jag tex. ska lacka teak för inomhusbruk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi tål ju UV relativt bra men gulnar... 

Kopierat från ovan.

 

Min erfarenhet är att epoxi är dålig på att tåla UV.

Under en period grundade jag efter rekomendationer, med epoxi för att få upp ett tjockt lager snabbare, sedan några lager vanlig 1 k lack over, såg bra ut och snabbt tillräkligt tjockt lacklager, men det hela krakelerade och flagrade ganska snabbt.

 

Efter detta gör jag inget med teakdetaljer utomhus, det får åldras, gillar den silvergrå ytan.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt... Epoxi ska ju inte vittra sönder, bli spröda av uv ljus.
Är du säker på att det är epoxin som krackelerat och av UV ljus?

Hur har du kommit fram till det?

Finns säkert situationer och kombinationer man ska undvika.

 

Har du jämfört med motsvarande PU?

Som ytbeläggning tänker jag mej att man vill ha något som är så elastiskt som möjligt men ändå tillräckligt hårt i alla fall när man ytbehandlar trä, som sväller och krymper relativt mycket...

Du hade ett lackskikt ovanför. Oftast finns det, mer eller mindre, uv skydd i lacken.

 

Det tillverkas ju exempelvis master till segelbåtar av kolfiber-epoxi-laminat och dessa görs i klar epoxi. Pigment i epoxin skulle ju skydda mot uv-ljuset eftersom kolfibret är svart så syns inte att epoxin gulnar.. man vill ju framhäva kolfibret, dels för att det är snyggt, dels för att det är "inne" och har lite "status"

 

Nu behöver ju inte jag förmodligen "bygga" men intressant ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi tål ju UV relativt bra men gulnar... 

Kopierat från ovan.

 

Min erfarenhet är att epoxi är dålig på att tåla UV.

Under en period grundade jag efter rekomendationer, med epoxi för att få upp ett tjockt lager snabbare, sedan några lager vanlig 1 k lack over, såg bra ut och snabbt tillräkligt tjockt lacklager, men det hela krakelerade och flagrade ganska snabbt.

 

Efter detta gör jag inget med teakdetaljer utomhus, det får åldras, gillar den silvergrå ytan.

 

 

Kalle

PS: övar mej åxå i att älska den grå teaken... det är nog bästa medicinen... =) DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat en massa olika lacktyper genom åren, och tycker nog att PU-lacken håller glansen bäst. Jag brukar köpa Hempels, tycker de brukar hålla måttet. Det handlar om en årlig mattslipning; det gör att du får bra fäste, jämnar till ytan, tar bort översta lagret (ungefär) så det inte bygger på för mycket. Alla små sprickor och liknande förseglas med nya lagret, UV-skyddet förbättras osv. Det är det här som är tricket om man vill ha en fin båt med blankt trä som håller i många år.

 

Grå teak kan vara snygg, men mot vit plast tycker jag det ser lite ovårdat ut. Mot blank mahogny, mums!

 

post-53200-0-69043900-1425043697_thumb.jpg

 

Att använda epoxy som ytskikt på trä förstår jag mig inte alls på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Djävlar... just sånt e så fett snyggt.

 

Epoxy gulnar ju såklart lite och kanske e i sprödaste laget om man inte har någon mjukgörare som modifierar.. annars tål det nog i sig uv ljuset bättre.

Om jag fattat rätt så ska ju lacken skydda träet mot uv och oxidation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag tjatar vidare om mitt Coelan eller Xtreme coat som den heter om den säljs här,

Ganska dyrt men håller ganska bra. Man kan räkna med att om man gör det rätt så sitter det i ca 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokt linolja härdar/torkar på några dagar medan rå linolja inte gör det utan förblir kladdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina sittbrunnsbänkar tvättas med såpa och oljas med Kinaolja typ två gånger per år. De var tidigare lackade men glashala. Jag inser det praktiska med grå teak men inte skönheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linoljan av idag, kokt eller rå innehåller inte som förr medel som förhindrar beväxning.

Med resultat att ytan blir svart av svartmögel som någon upptäckt, möglet livnär sig på oljan.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett tips på en video på Hamnen.se där man rekommenderade tvätt med mjuk borste. Vänta tills det torkat och sen pensla på med Boracol. Boracol är dock giftigt för vattenlevande organismer så se till att det torkar innan det regnar eller båten sjösätts.

Funkar kanske att blanda ut i linoljan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linoljan av idag, kokt eller rå innehåller inte som förr medel som förhindrar beväxning.

Med resultat att ytan blir svart av svartmögel som någon upptäckt, möglet livnär sig på oljan.

 

 

Kalle

 

Precis. Vill man slippa svartmögel ska oljan innehålla fungicid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag tjatar vidare om mitt Coelan eller Xtreme coat som den heter om den säljs här,

Ganska dyrt men håller ganska bra. Man kan räkna med att om man gör det rätt så sitter det i ca 10 år.

 

Det verkar ju vara en PU-produkt som är både elastisk och UV beständig.

och enligt hemsidan http://www.coelan-boat.com/productsåxå bättre än de bästa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokt linolja härdar/torkar på några dagar medan rå linolja inte gör det utan förblir kladdig.

Ahaa.. då känns det vettigt med kokt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokt linolja har större molekyler än rå så den har sämre inträngande förmåga. Satsa på kinesisk tungolja istället om du vill ha oljad känsla. Linolja bruknar svartna utomhus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokt linolja har större molekyler än rå så den har sämre inträngande förmåga. Satsa på kinesisk tungolja istället om du vill ha oljad känsla. Linolja bruknar svartna utomhus.

 

Kinesik tungolja?

 

Mina teakmöbler hemma står ute, fast under tak. Dom håller sig ungefär som ny teak fast jag tvättar av dom med woodcleaner och oljar in dom på våren. Vill jag få teaken helt ljus, som den är när den är ny, får jag spray/ pensa på lite syra innan oljan. 

Gjorde likadant med båtdäcket men det blev svart..

Den där kinaoljan... håller den teaken helt typ "NY"...

 

Annars har jag förlikat mej med att gilla det grå teakdäckens charm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha Teak som håller den gyllenbruna färgen hela sommaren,  och då använder jag GoldenTeak på däcket.  På  däcket skall det vara grått, använd  Boracol Special  som håller svartmögel borta,  och tvättar med såpa det,   finns olika alternativ,  ett alternativ är Brunsåpa som är en tuff rengörings såpa sen finns det mildare såpor  som är baserade på tall    se gärna på hemsida www.gibstenproduction.se eller på Favebook  Gibsten Production för tips       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...