Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Riro

Genomströmningsvärmare

Rekommendera Poster

Lite om koldioxid. Under normal omständigheter är det koldioxiden i blodet som bestämmer hur intensivt vi andas. Ökar koldioxiden, påverkas blodets Ph med resultat att vi andas mera och vise versa…

Situationen blir farlig då blodets koldioxid överstiger en relativt individuell nivå som pga koldioxidens anestetiska verkan dövar ner andningsresponsen (koldioxidnarkos). Den höga koldioxidhalten söver även vår hypoxiska (syrebrist) respons och en kedjereaktion har uppstått där vi slutligen upphör att andas.

Kolmonoxiden är ett annat kapitel. Kolmonoxid binder sig till våra blodcellers hemoglobin och hindrar därmed syre att göra det. Därmed kan blodet inte transportera det för alla cellerna viktiga syre och vi dör i syrebrist.

Allt vi bränner i båten skapar koldioxid, kolmonoxid och vatten. För egen säkerhet, komfort  och välbefinnande skall gaserna ventileras ut. Detta oberoende av gällande regler.

Kolmonoxiden är speciellt otäck ty när symtom uppstår kan situationen redan vara så svår att offret förloras, tråtts avancerade åtgärder. Lintott klarade sig. Grattis!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man inte tycker om regler kan det vara smart att kolla vilka konsekvenser det kan ha.

Det var väl ungefär det jag sa, fast med fler ord:  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kanske ska sälja båten någon gång i framtiden också? Då vet du ju inte hur nästa ägare kommer att använda värmaren. För egen del skulle jag aldrig installera en gasbrännare av något slag i båten utan att följa gällande regler....

 

I husvagnar finns ett antal ventilationsöppningar som inte är stängningsbara och ej får blockeras just med tanke på gasspisen och tillräcklig syretillgång till det antal personer vagnen är avsedd för.....

 

Jag skulle för min del aldrig installera en gasbrännare (eller något annat som skulle kunna vara farligt) i båten utan att ta reda på fakta, regler eller ej.

Naturligtvis ska man ha en väl fungerande ventilation i både båt och husvagn, Har som sagt gasspis med ugn och även om det inte finns några regler för det så tar jag hänsyn till den vid dimensionering och utformning av ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Även om man inte tycker om regler kan det vara smart att kolla vilka konsekvenser det kan ha.

Det var väl ungefär det jag sa, fast med fler ord:  :)

 

Nä du skrev:

"Själv struntar jag i många regler om jag inte kan få en vettig förklaring till varför de finns..."

 

Det finns vägsträckor med en hastighetsbegränsning som kan vara mycket svår att förstå varför den finns. Att strunta i hastighetsbegränsningen kan kosta en summa. Men att strunta i tex gasolregler kan bli nästan hur dyrt som helst. Därför är det smart att kolla vilka konsekvenserna kan bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Även om man inte tycker om regler kan det vara smart att kolla vilka konsekvenser det kan ha.

Det var väl ungefär det jag sa, fast med fler ord:  :)

 

Nä du skrev:

"Själv struntar jag i många regler om jag inte kan få en vettig förklaring till varför de finns..."

 

Det finns vägsträckor med en hastighetsbegränsning som kan vara mycket svår att förstå varför den finns. Att strunta i hastighetsbegränsningen kan kosta en summa. Men att strunta i tex gasolregler kan bli nästan hur dyrt som helst. Därför är det smart att kolla vilka konsekvenserna kan bli.

 

 

Egentligen inte viktigt i sig men visst var det precis så "du" menade, att fem minuter ibland, med vattenvärmaren, inte är livsavgörande... och i det isolerade läget just för det sättet att använda värmaren, känns regeln lite overkill... Jag kan hålla med om att många regler är lite flytande:

Lärde t.ex. mina barn att det är viktigt att det inte kommer bilar, om det är grön gubbe just då är en bonus.

Det känns ju som lite "skitsamma" om man blir överkörd när man går mot grön gubbe... eller känns det bra att som rullstolsbunden hävda att man hade rätt?

Visst liknelsen är på många sätt kass det kan jag hålla med om och gas ska man inte "leka" med. Vet man inte riktigt vad man gör, inte har tagit reda på fakta och följer reglerna noggrant i det fallet så har man såklart mindre risk att skada sej.

 

Så att ta reda på fakta, tycker jag i alla fall är prio ett... och både och en bonus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gasolinstallation som inte är utförd enligt reglarna kan bla innebära att försäkringsbolaget reducerar ersättningen med upp till 100% om det skadan kan kopplas till en felaktig installation. Ersättningen kan reduceras även om inte skadan har varit den utlösande faktorn.

Att gå mot röd gubbe är billigare ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns många argument för... egentligen inga emot i sak.

 

Jag skulle nog inte heller göra hål i båten för ett stort avgasrör för en gasanläggning jag skulle använda 5 min i taget ibland. I det läget skulle jag nog åxå tycka att det var viktigare att ha avgasrör på gasolspisen som går timmar varje dag.

 

Jag skulle lägga krutet på, i den mån det går, att säkra och bygga bort eventuella andra risker.

 

Den här tråden har varit bra för jag har inte tänkt på att gasolen ger ifrån sig så mycket koldioxid.

I höstas, när värmaren la av körde jag gasolspis och ugn som värmare ett par dar inför upptagning.Visserligen stängde jag av inför nätterna men många timmar blev det.. Kanhända jag prioriterar fixandet av värmaren mer nu och verkligen medvetet låter bli att värma med gasol när vi sover. Innan jag värmde hade jag en massa kondens i båten på kalla ytor som rutor o.s.v. när jag värmde upp hela båten med gasolspis och ugn, torkade kondensen bort. Helt motsats till vad det borde ha blivit enligt tråden här. Hur kan det komma sej?

Båten blir ju ännu fuktigare... Som jag förstår det så blir det såpass mycket varmare att luften orkar bära mer fukt än den fukten som samtidigt uppkommer av gasolen... eller ?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic: Du har helt enkelt en fungerande ventilation, då försvinner fukten ut med frånluften. Din båt är säkerligen konstruerad för att ha en bra ventilation redan från början. 

En varmvattenberedare har nog mer effekt än alla plattor och ugn tillsammans, det blir mycket värme/fukt som ska ut på en gång. Lagar man mat så öppnar man ju upp om det blir för "rökigt".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart men om det i verkligheten rör sig om fem minuter ibland bara.

Ska jag behöva ha och konstant förbruka varmvatten, så skulle jag nog meka dit ett avgasrör, annars åxå om det inte blev för omfattande ingrepp på båten såklart.

 

Känns ju bra att ha fungerande ventilation.

EN annan tanke slog mej ju med gasolen, genom en annan tråd, och det är gasläcka. Då blir det ju kvar om du inte har ventilation i botten på båten. Där hjälper inga avgasrör eller kan man fixa så att det blir ett sug från lägsta punkten.

Hur löser man den säkerhetsaspekten med gasol generellt?

 

=) Nu har jag fått en tråd att tappa tråden igen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker gasol är kanonbra men visst känns det lite läskigt ibland. Om installationen är riktigt gjord så är gasol väldigt säkert. Men då är vi där igen, följa regelverket. Om inte annat så kommer de efterlevande att få en slant om olyckan skulle vara framme, förutsatt att nu det är installerat enligt reglerna.

Felaktiga installationer kan ju även slå tillbaka om något händer även om man sålt båten. Dessutom finns redaransvaret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol är mycket bra. Jag är noga med installationen och kollar efter läckor varje vår och byter slangar typ vart tredje år. Har även en gasvarnare installerad längst ner i kölsvinet så därmed sover jag gott om nätterna!

Den där gasolvärmaren som länkades till tidigt i tråden verkar ju bra men jag har nog inte plats för en grej till utan att ta bort något annat. Och vad skulle det vara?

Dagens I-landsproblem :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det diskuteras underhåll av gasolanläggningar så handlar det ofta om slangar, rör, skarvkopplingar mm. En detalj som sällan nämns är tryckregulatorn. Det är en av de känsligare komponenterna i systemet. Inne i regulatorn sitter en liten nålventil fast i ett membran. Yttre lufttrycket påverkar membranet så att nålventilen släpper fram lagom mycket tryck till spisen. Problemet är att det kan komma in vatten i regulatorn (på "atmosfärssidan" av membranet). Konsekvensen är att fastsättningen av nålventilen rostar sönder och sedan börjar det läcka gasol förbi membranet och via regulatorns hål för atmosfärstryck och strömma ut runt regulatorn. Om gasolflaskan står i ett ventilerat utrymme där gasolen kan rinna ut ur båten så händer förhoppningsvis inget annat än att gosolflaskan töms. Med flaskan inne i båten så kan det bli katastrof.....

 

Ett par bilder för att visa var problemet är: (länkar från Hjertmans webshop men de flesta tillbehörshandlare har samma typer av regulatorer)

 

På den äldre typen av regulator så är hålen i kanten på märkbrickan. Hålen kan ses som tre små slitsar runt kanten på märkbrickan. Vänd brickan nedåt vid montering på flaskan så rinner vatten inte in lika lätt.

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/gasol/reduceringsventiler/reduceringsventil-p6-p11

 

Den nyare typen av reducerventil har ett litet rör som naturligtvis blir vänt uppåt om tryckmätaren vänds så att den kan avläsas uppifrån (utomordentligt dum konstruktion - röret kunde lika gärna varit vänt nedåt..)

Samma åtgärd här. Försök vända öppningen av röret nedåt så att det inte kan rinna in vatten i hålet.

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/gasol/reduceringsventiler/reduceringsventil-marin-manometer

 

För att vara på säkra sidan - pensla öppningarna med såpvatten för att kolla ev läckage. Byt regulatorn med några års mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Även om man inte tycker om regler kan det vara smart att kolla vilka konsekvenser det kan ha.

Det var väl ungefär det jag sa, fast med fler ord:  :)

 

Nä du skrev:

"Själv struntar jag i många regler om jag inte kan få en vettig förklaring till varför de finns..."

 

Det finns vägsträckor med en hastighetsbegränsning som kan vara mycket svår att förstå varför den finns. Att strunta i hastighetsbegränsningen kan kosta en summa. Men att strunta i tex gasolregler kan bli nästan hur dyrt som helst. Därför är det smart att kolla vilka konsekvenserna kan bli.

 

Jag tycker nog att det är relevanta att ta med det som kommer efter den halva mening av min text som du citerar. 

"...samtidigt som jag tycker det borde finnas regler för annat. Det jag vill säga är att, ifrågasätt allt och ta reda på fakta oberoende om det finns en regel eller inte."

 

Eller var det för många ord att ta med?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Själv struntar jag i många regler om jag inte kan få en vettig förklaring till varför de finns..."

 

Borde det inte i dylika ärenden vara så att man struntar i en regel som man noggrant undersökt bakgrunden till och därefter finner orimlig.

I den diskuterade frågan bör man nog komma till att reglerna är till för att väsentligt öka tryggheten ombord och bör därför efterlevas.

Själv provtrycker jag mitt gasolsystem årligen, accepterar ej överåriga slangar, ser till att kopparrören ej kommer åt at skava och ser till att

solenoid-ventilen vid flaskan funktionerar klanderfritt. Dessutom testas brandvarnaren, koldioxidvarnaren och gasvarnaren regelbundet.

Med andra ord, fullfölj redaransvaret!  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gasolinstallation som inte är utförd enligt reglarna kan bla innebära att försäkringsbolaget reducerar ersättningen med upp till 100% om det skadan kan kopplas till en felaktig installation. Ersättningen kan reduceras även om inte skadan har varit den utlösande faktorn.

Att gå mot röd gubbe är billigare ;)

Såvida man inte blir överkörd. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Själv struntar jag i många regler om jag inte kan få en vettig förklaring till varför de finns..."

 

Borde det inte i dylika ärenden vara så att man struntar i en regel som man noggrant undersökt bakgrunden till och därefter finner orimlig.

I den diskuterade frågan bör man nog komma till att reglerna är till för att väsentligt öka tryggheten ombord och bör därför efterlevas.

Själv provtrycker jag mitt gasolsystem årligen, accepterar ej överåriga slangar, ser till att kopparrören ej kommer åt at skava och ser till att

solenoid-ventilen vid flaskan funktionerar klanderfritt. Dessutom testas brandvarnaren, koldioxidvarnaren och gasvarnaren regelbundet.

Med andra ord, fullfölj redaransvaret!  

 

Jag tycker nog att det är relevanta att ta med det som kommer efter den halva mening av min text som du citerar.

"...samtidigt som jag tycker det borde finnas regler för annat. Det jag vill säga är att, ifrågasätt allt och ta reda på fakta oberoende om det finns en regel eller inte."

 

"Borde det inte i dylika ärenden vara så att man struntar i en regel som man noggrant undersökt bakgrunden till och därefter finner orimlig."

Ja exakt, men som jag också skriver, "ta reda på fakta oberoende om det finns en regel eller inte." Man kan inte ta för givet att det finns regler för allt som kan vara farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en gasoldriven genomströmningsvärmare för varmvatten. Vi bakar, lagar mat (gasoldrivet) och duschar (genomströmningsvärmare) så mycket vi orkar. Ingen skorsten men en hel del ventilation av typen "självdrag" och ganska stora volymer luft i båten. Så här långt har alla vaknat på morgonen (sedan 1984). I bland blir det kondens på fönstren men det har jag trott varit effekter av kokande grytor och människor (ca. 5-10 personer). Menar ni andra att jag borde vara orolig för kondens och förgiftning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en gasoldriven genomströmningsvärmare för varmvatten. Vi bakar, lagar mat (gasoldrivet) och duschar (genomströmningsvärmare) så mycket vi orkar. Ingen skorsten men en hel del ventilation av typen "självdrag" och ganska stora volymer luft i båten. Så här långt har alla vaknat på morgonen (sedan 1984). I bland blir det kondens på fönstren men det har jag trott varit effekter av kokande grytor och människor (ca. 5-10 personer). Menar ni andra att jag borde vara orolig för kondens och förgiftning?

 

Hade du haft problem med kondens så hade du märkt det. I mitt fall var närmaste utsug över spisen och det räckte inte, vi fick kondensdroppar i taket om man tog ut lite mycket varmvatten när man tex stängt till för kvällen. Vi löste det genom att sätta in en fläkt som styrdes av en termostat ovanför beredaren. När jag funderade på att skaffa en beredare igen såg jag att det numera är krav på skorsten. Det var det inte när jag installerade första gången. Tyvärr gjorde det kravet det omöjligt att få plats med en beredare. Att man skulle förgiftas är troligen ganska osannolikt om man inte bär sig riktigt dumt åt.

Det farligaste idag är nog konsekvenserna om man inte följt de regler som fanns när man installerade ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta är väl redan sagt i tråden och många goda råd. Vid förbränning av propan (gasol) så händer följande: C3H8+5O2=>4H2O+3CO2 (dvs vattenånga och koldioxid bildas)

 

1 kg gasol kräver 12m3 luft vid fullständig förbränning och 1 kg är den mängd, tumregel, som brukar gälla vad som går att plocka ur en flaska på 1 timme. Energiinnehållet i den mängden gasol är 12,8kwh, så sedan är det bara att räkna ut hur mycket gasol (och luft) som åtgår beroende på vad man använder som förbrukare.

 

Bra ventilation och kontrollera prylarna är som skrivits viktigt mao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På tal om regulator...

Billigaste jag sett var på min närmaste Q8 som tog 39:- i höstas, nedsatt från ordinarie 89:-

 

Tror att jag eventuellt kanske läste i någon tidning att myndigheter i England ville ha en marin version av tryckregulator, med en övertrycksventil och lite mer påkostad konstruktion...

 

Kan ha drömt också... Mardrömmar om gas finns ju?

Hur som helst så beställde jag en regulator från en båttillbehörssite i England. Nästan 400 pix innan jag hade den i handen. Och i handen kändes den regulatorn påtagligt gedigen jämfört med min gamla... Alltså kändes merkostnaden rimlig för mig.

 

Slog lite snabbt... Hittade inte "min" regulator men denna site hade lite text;

http://www.marinecooker.co.uk/gas_regulators.html

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en gasoldriven genomströmningsvärmare för varmvatten. Vi bakar, lagar mat (gasoldrivet) och duschar (genomströmningsvärmare) så mycket vi orkar. Ingen skorsten men en hel del ventilation av typen "självdrag" och ganska stora volymer luft i båten. Så här långt har alla vaknat på morgonen (sedan 1984). I bland blir det kondens på fönstren men det har jag trott varit effekter av kokande grytor och människor (ca. 5-10 personer). Menar ni andra att jag borde vara orolig för kondens och förgiftning?

Vilken kapacitet har din värmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta är väl redan sagt i tråden och många goda råd. Vid förbränning av propan (gasol) så händer följande: C3H8+5O2=>4H2O+3CO2 (dvs vattenånga och koldioxid bildas)

 

1 kg gasol kräver 12m3 luft vid fullständig förbränning och 1 kg är den mängd, tumregel, som brukar gälla vad som går att plocka ur en flaska på 1 timme. Energiinnehållet i den mängden gasol är 12,8kwh, så sedan är det bara att räkna ut hur mycket gasol (och luft) som åtgår beroende på vad man använder som förbrukare.

 

Bra ventilation och kontrollera prylarna är som skrivits viktigt mao.

 

 

Hur många kg vatten blir det av 1 kg gasol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fråga att få till frukosten, när jag redan konstaterat efter tv-programmet att jag inte är smartare än en 5:e klassare :)

 

Men eftersom det vid bra ventilation etc ska bli vattenånga som vädras ut, så blir det en teoretisk sak av det hela och då får väl den gamla formeln massa = volym x densitet användas.

 

Hmm, sedan är det väl så att gasol finns i vätskeform i flaskan som sedan ävergår i gasform vid uttag och luft är ju inte bara O2 etc.

 

Nå, det får bli lite kaffe etc, någon som är duktig på kemi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har knappt räknat på kemi det här årtusendet, men jag gör ett försök.

Atommassa:
Kol: 12
Väte: 1
Syre: 16

C3H8 ger 12*3+1*8 = 44 g/mol

1000/44 = 22.7 mol/kg

Förbränning av 1 mol C3H8 ger 4 mol H2O

Förbränning av 22.7 mol C3H8 ger 90.9 mol H2O

H2O väger 2*1+16 = 18 g/mol

Förbränning av ett kilo gasol ger då lite drygt 1.6kg vatten.

 

Vet inte om det är rätt, men det känns rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C3H8+5O2=>4H2O+3CO2

1000 g gasol + 3636 g syre -> 1636 g vatten + 3000 g koldioxid

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...