Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Riro

Genomströmningsvärmare

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en gasoldriven genomströmningsvärmare för att få varmvatten i båten. Då jag inte behöver varmvatten så ofta, tror jag det är mer ekonomiskt att endast värma vatten då jag behöver istället för att hålla vatten varmt i en beredare konstant. Fördelen med en beredare är ju att man kan koppla den till el i hamn, men då finns ju oftast ändå tillgång till dusch så jag ser inte det som ett  bra argument. Har dock ett par funderingar.

Det verkar som att avgaserna ska ledas ut via en skorsten. Jag trodde fördelen med gasol var just att den ger en ren förbränning, finns ju ingen skorsten till spis eller ugn?

Någon som har erfarenhet av denna typ av värmare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett par stycken, orangea vad-de-nu-hette. Typ 8,5 kW.

Underbar konstruktion, obegränsat med riktigt varmt vatten (i synnerhet för oss på Vänren).

Vi hade ingen skorsten vilket jag idag tror är ett krav. Nackdelen att inte har skorsten är att det bildas en stor mängd vattenånga när gasolen brinner. På en båt hade vi en köksfläkt som drog ut avgaserna, på en annan hade man satt en lucka ovanför. Idag skulle jag absolut sätta skorsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett par stycken, orangea vad-de-nu-hette. Typ 8,5 kW.

Underbar konstruktion, obegränsat med riktigt varmt vatten (i synnerhet för oss på Vänren).

Vi hade ingen skorsten vilket jag idag tror är ett krav. Nackdelen att inte har skorsten är att det bildas en stor mängd vattenånga när gasolen brinner. På en båt hade vi en köksfläkt som drog ut avgaserna, på en annan hade man satt en lucka ovanför. Idag skulle jag absolut sätta skorsten.

Verkar vettigt. Beredaren blir ju bara varm vid motorgång eller landström... jag använder ju dessa varianter extremt sparsamt.

 

Bildas det vattenånga av gasolen?

Kanske man kan kondensera den ångan så har man "allt i ett" och slipper tanka vatten... =)..

 

Hur ser en sån manick, gasolvärmare, ut?

Var får man tag i det?

 

 

Såg en annan finurlig pryl på Biltema... en batteridriven laddningsbar pump med slang. I änden av slange ett duschhandtag... Ska pumpa 2L/min en timme / laddning.

 

Då kan man ju värma en hink med lagom varmt vatten och duscha... om man inte vill köra varianten "hink och skopa"

 

Nån som sett/ provat Biltemaprylen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett par stycken, orangea vad-de-nu-hette. Typ 8,5 kW.

Underbar konstruktion, obegränsat med riktigt varmt vatten (i synnerhet för oss på Vänren).

Vi hade ingen skorsten vilket jag idag tror är ett krav. Nackdelen att inte har skorsten är att det bildas en stor mängd vattenånga när gasolen brinner. På en båt hade vi en köksfläkt som drog ut avgaserna, på en annan hade man satt en lucka ovanför. Idag skulle jag absolut sätta skorsten.

Vart kommer vattenångan ifrån, jag trodde det var ett slutet system? I så fall kanske man ska sätta den i samma utrymme som duschen, där blir det ju vattenånga som måste ventileras ut ändå. Avgaser kan jag inte se är ett problem vid förbränning av gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bildas vattenånga när gasol förbränns + en djäkla massa överskotts värme.

 

Idag ska man tydligen köpa dessa varmvattenberedare från UK hos de som säljer husvagnstillbehöver. Det är är bäst pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bildas vattenånga när gasol förbränns + en djäkla massa överskotts värme.

 

Idag ska man tydligen köpa dessa varmvattenberedare från UK hos de som säljer husvagnstillbehöver. Det är är bäst pris.

Men det kan väl inte vara värre än av spis och ugn? Man duschar ju inte lika länge som man t.ex. kokar potatis, där det dessutom kommer ånga från kastrullen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det bildas vattenånga när gasol förbränns + en djäkla massa överskotts värme.

 

Idag ska man tydligen köpa dessa varmvattenberedare från UK hos de som säljer husvagnstillbehöver. Det är är bäst pris.

Men det kan väl inte vara värre än av spis och ugn? Man duschar ju inte lika länge som man t.ex. kokar potatis, där det dessutom kommer ånga från kastrullen.

 

Har man lite tillstängt så lovar jag att det blir mycket kondens och värme runt den! 

Typen jag hade var 8,7 kW, kokar du potatis använder du en tiondel så mycket effekt. 

Jag TROR även det ett krav på skorsten vid montering i båt.

 

Annars kanske det här är något: http://www.pakryss.se/julklappstips-portabelt-varmvatten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det bildas vattenånga när gasol förbränns + en djäkla massa överskotts värme.

 

Idag ska man tydligen köpa dessa varmvattenberedare från UK hos de som säljer husvagnstillbehöver. Det är är bäst pris.

Men det kan väl inte vara värre än av spis och ugn? Man duschar ju inte lika länge som man t.ex. kokar potatis, där det dessutom kommer ånga från kastrullen.

 

Har man lite tillstängt så lovar jag att det blir mycket kondens och värme runt den! 

Typen jag hade var 8,7 kW, kokar du potatis använder du en tiondel så mycket effekt. 

Jag TROR även det ett krav på skorsten vid montering i båt.

 

Annars kanske det här är något: http://www.pakryss.se/julklappstips-portabelt-varmvatten/

 

Jag har kollat runt lite på olika modeller och det är nog i första hand koloxiden som man vill vädra ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När gasol brinner så bildas koldioxid och vatten som restprodukt, dessa är inte särskilt farliga men vatten/vattenånga kan ju ställa till det lite rent komfortmässigt.

Men den stora faran som jag ser är att vid dålig luftväxling runt lågan så riskar man en ofullständig förbränning av gasen, inte bara får man sämre verkningsgrad utan också ett visst läckage ut av den inte så nyttiga gasen.

Om man betänker det faktum att det till förbränning av 1 kg propan går åt 12m3 så förstår man att god luftväxling är ett måste.

 

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När gasol brinner så bildas koldioxid och vatten som restprodukt, dessa är inte särskilt farliga men vatten/vattenånga kan ju ställa till det lite rent komfortmässigt.

Men den stora faran som jag ser är att vid dålig luftväxling runt lågan så riskar man en ofullständig förbränning av gasen, inte bara får man sämre verkningsgrad utan också ett visst läckage ut av den i så nyttiga gasen. Om man betänker det faktum att det till förbränning av 1 kg propan går åt 12m3 så förstår man att god luftväxling är ett måste.

 

/B

Så länge gasolen förbränns ordentligt är det ingen fara, men om det, som sagt, av någon anledning blir en ofullständig förbränning (defekt brännare etc.) bildas koloxid som inte är lika "nyttigt" som koldioxid. Som vid alla öppna lågor så ska man ha god tillförsel av friskluft så rummet inte blir syrefattigt då eld slukar mycket syre.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte koldioxiden ventileras ut (genom skorsten) så blir luften i rummet syrefattig, förbränningen ofullständig och då bildas kolmonoxid. Det var väl det som hände de som försökte värma ruffen med en engångsgrill?

 

Nu är det tydligen så att denna typ av varmvattenberedare ska ha skorsten om den ska monteras inomhus. enl Fogas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte koldioxiden ventileras ut (genom skorsten) så blir luften i rummet syrefattig, förbränningen ofullständig och då bildas kolmonoxid. Det var väl det som hände de som försökte värma ruffen med en engångsgrill?

 

Nu är det tydligen så att denna typ av varmvattenberedare ska ha skorsten om den ska monteras inomhus. enl Fogas

Är luften så syrefattig att eld inte brinner ordentligt, påverkas man nog av syrebristen före koloxiden. Men visst, det kan ju i värsta fall bli båda. Undrar hur många som kollar att spis och ugns brännare fungerar korrekt och inte har en dålig förbränning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Det bildas vattenånga när gasol förbränns + en djäkla massa överskotts värme.

 

Idag ska man tydligen köpa dessa varmvattenberedare från UK hos de som säljer husvagnstillbehöver. Det är är bäst pris.

Men det kan väl inte vara värre än av spis och ugn? Man duschar ju inte lika länge som man t.ex. kokar potatis, där det dessutom kommer ånga från kastrullen.

 

Har man lite tillstängt så lovar jag att det blir mycket kondens och värme runt den! 

Typen jag hade var 8,7 kW, kokar du potatis använder du en tiondel så mycket effekt. 

Jag TROR även det ett krav på skorsten vid montering i båt.

 

Annars kanske det här är något: http://www.pakryss.se/julklappstips-portabelt-varmvatten/

 

Har solen varit uppe en stund så funkar väl

en campingpåse för en dusch.

http://www.cabom.se/img/products/75972204/product-75972204-standard.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Campingpåse är utmärkt men inte de dagar solen lyser med sin frånvaro.

--

Man dör inte av syrebrist utan av kolmonoxid och i några fall av koldioxid (ubåtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall vara väldigt försiktig med koldioxid, påverkan börjar vid ca 2% inblandning i luften och vid 10% är man medvetslös och på väg in i koma.

 

http://www.airliquide.se/file/otherelement/pj/koldioxid_sakerhetsinfo23675.pdf

 

"Det är viktigt att

känna till att man inte får någon
förvarning i form av yrsel, utan
medvetslöshet inträder mycket
snabbt vid halter över 10%.
Den högsta koncentrationen kol-
dioxid i luften som får förekomma
vid kontinuerligt arbete är 0,5%

(nivå-gränsvärde, NGV)"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mej om jag har fel men. Koldioxid är ju den restprodukt vi andas ut och om det blir för mycket koldioxid i luften så tar det plats för "vanlig" luft varvid vi får syrebrist.

 

Koloxid tas upp av röda blodkroppar lika enkelt som syre.

När syret förbrukas får blodkroppen transportera koldioxid till lungan, släppa ut det och ta till sig ny syre att skicka ut i kroppen.

När koldioxid åker runt med blodet i kroppen så förbrukas det inte och lossnar därför inte när den kommer tillbaka till lungan och därför blir den blodkroppen blockerad. När tillräckligt många blodkroppar är blockerade dör man eftersom du inte har blodkroppar nog som kam ta upp syre .

Syrebrist av koldioxid är en annan historia, där blir inte blodkroppen blockerad utan kan fungera igen när du andas syrerik luft. 

 

Vilket man dör helst av... spelar kanske ingen roll men med "vanlig" syrebrist överlever du ju om du får luft... eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mej om jag har fel men. Koldioxid är ju den restprodukt vi andas ut och om det blir för mycket koldioxid i luften så tar det plats för "vanlig" luft varvid vi får syrebrist.

 

Koloxid tas upp av röda blodkroppar lika enkelt som syre.

När syret förbrukas får blodkroppen transportera koldioxid till lungan, släppa ut det och ta till sig ny syre att skicka ut i kroppen.

När koloxid åker runt med blodet i kroppen så förbrukas det inte och lossnar därför inte när den kommer tillbaka till lungan och därför blir den blodkroppen blockerad. När tillräckligt många blodkroppar är blockerade dör man eftersom du inte har blodkroppar nog som kam ta upp syre .

Syrebrist av koldioxid är en annan historia, där blir inte blodkroppen blockerad utan kan fungera igen när du andas syrerik luft. 

 

Vilket man dör helst av... spelar kanske ingen roll men med "vanlig" syrebrist överlever du ju om du får luft... eller?

"När koldioxid åker runt med blodet i kroppen så förbrukas det inte och lossnar därför inte när den kommer tillbaka till lungan och därför blir den blodkroppen blockerad"

 

KOLOXID menar jag såklart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall vara väldigt försiktig med koldioxid, påverkan börjar vid ca 2% inblandning i luften och vid 10% är man medvetslös och på väg in i koma.

 

http://www.airliquide.se/file/otherelement/pj/koldioxid_sakerhetsinfo23675.pdf

 

"Det är viktigt att

känna till att man inte får någon
förvarning i form av yrsel, utan
medvetslöshet inträder mycket
snabbt vid halter över 10%.
Den högsta koncentrationen kol-
dioxid i luften som får förekomma
vid kontinuerligt arbete är 0,5%

(nivå-gränsvärde, NGV)"

Den är dessutom tyngre än luft. I ubåtarnas barndom släppte man ut syrgas för att folk skulle kunna andas. Många blev ändå sjuka och det inträffade många olyckor. Till slut upptäckte man att koldioxiden inte alls var så ofarlig som man trott, man fick sätta in filter för att få bort koldioxiden. Attackdykarna andas syrgas i ett slutet system (inga bubblor), där sitter det därför ett koldioxidfilter.

 

Om man värmer en båt med spisen eller en engångsgrill och det inte finns någon skorsten el likn som leder bort koldioxiden så kommer den att ersätta syret i luften och de ombordvarande somnar in för evigt.

Syrebrist kan bli dödlig om man tex jobbar i en tank utan ventilation. Men syrebrist ger huvudvärk så det finns en tydlig varningssignal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Campingpåse är utmärkt men inte de dagar solen lyser med sin frånvaro.

--

Man dör inte av syrebrist utan av kolmonoxid och i några fall av koldioxid (ubåtar)

Syrebrist och är just brist på syre p.g.a. att luften har för hög koldioxidhalt. Det är inte koldioxiden i sig som är farlig utan att luften har för stor procent koldioxid och därmed för liten del syre.  Om man hyperventilerar så blir man yr p.g.a. att blodet får för hög syrehalt. Detta kan avhjälpas genom att andas i en påse. Då vi andas ut en del koldioxid så blir luften i påsen syrefattigare för varje andetag och syrenivån i blodet kan sjunka till normal nivå. 

Man får väl ha mycket växter ombord omvandlar koldioxiden till syre.  :)

 

Koloxid (kolmonoxid) hindrar däremot kroppens förmåga att uppta syre.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte chansa på att köra en stor gasbrännare utan god syretillgång och en tillhörande skorsten/utluftning.

 

Det finns exempel på dödsfall i campingvärlden där man tagit in en grill med glödande kol i förtältet för att få upp värmen. Det har räckt för att orsaka syrebrist och dödsfall......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte chansa på att köra en stor gasbrännare utan god syretillgång och en tillhörande skorsten/utluftning.

 

Det finns exempel på dödsfall i campingvärlden där man tagit in en grill med glödande kol i förtältet för att få upp värmen. Det har räckt för att orsaka syrebrist och dödsfall......

Har man bra ventilation i båten så tror jag inte att en liten varmvattenberedare slukar allt syre i båten på de max 5min jag kommer att använda den i sträck. Jag kommer förmodligen att ansluta skorsten ändå för att slippa ovälkommen uppvärmning och fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gasol vid förbränning har ett förhållande 1 till 24 med luft, så är en god ventilation ett måste för att få det hela att fungera. Brännbarhetsområdet är också ganska smalt, dvs ca 2-10% så för att det inte ska bli för fet eller tunn blandning så gäller att det finns lagom med luft.

Gasolen, med rätt installation, måste vara en bra och effektiv energikälla då det går snabbt att få upp värmen på vattnet. Gäller bara att hitta rätt prylar/installation :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man skall vara väldigt försiktig med koldioxid, påverkan börjar vid ca 2% inblandning i luften och vid 10% är man medvetslös och på väg in i koma.

 

http://www.airliquide.se/file/otherelement/pj/koldioxid_sakerhetsinfo23675.pdf

 

"Det är viktigt att

känna till att man inte får någon
förvarning i form av yrsel, utan
medvetslöshet inträder mycket
snabbt vid halter över 10%.
Den högsta koncentrationen kol-
dioxid i luften som får förekomma
vid kontinuerligt arbete är 0,5%

(nivå-gränsvärde, NGV)"

Den är dessutom tyngre än luft. I ubåtarnas barndom släppte man ut syrgas för att folk skulle kunna andas. Många blev ändå sjuka och det inträffade många olyckor. Till slut upptäckte man att koldioxiden inte alls var så ofarlig som man trott, man fick sätta in filter för att få bort koldioxiden. Attackdykarna andas syrgas i ett slutet system (inga bubblor), där sitter det därför ett koldioxidfilter.

 

Om man värmer en båt med spisen eller en engångsgrill och det inte finns någon skorsten el likn som leder bort koldioxiden så kommer den att ersätta syret i luften och de ombordvarande somnar in för evigt.

Syrebrist kan bli dödlig om man tex jobbar i en tank utan ventilation. Men syrebrist ger huvudvärk så det finns en tydlig varningssignal.

 

Hur mycket koldioxid blir det av att man eldar gasol?

En engångsgrill skapar väl inte koldioxid utan den giftiga gasen koloxid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 kg gasol ger 6m3 CO2

Alla kolgrillar avger kolmonoxid och är livsfarliga i slutna utrymmen. All förbränning genererar koldioxid.

Om syrenivån vid förbränning av gasol mm blir för låg kommer det att bildas kolmonoxid. I ett slutet rum kommer den koldioxid som bildas att ersätta luftens syre och man får en ofullständig förbränning. Det gäller ju även spisar men där är man mer närvarande och märker det enklare. Risken att dö pga en vattenvärmare är nog ganska liten. Men vattenångan som bildas blir ganska otrevlig. Dessutom är bestämmelserna idag att en gasoldriven varmvattenberedare ska vara försedd med skorsten så det borde inte vara så mycket att fundera på.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 kg gasol ger 6m3 CO2

Alla kolgrillar avger kolmonoxid och är livsfarliga i slutna utrymmen. All förbränning genererar koldioxid.

Om syrenivån vid förbränning av gasol mm blir för låg kommer det att bildas kolmonoxid. I ett slutet rum kommer den koldioxid som bildas att ersätta luftens syre och man får en ofullständig förbränning. Det gäller ju även spisar men där är man mer närvarande och märker det enklare. Risken att dö pga en vattenvärmare är nog ganska liten. Men vattenångan som bildas blir ganska otrevlig. Dessutom är bestämmelserna idag att en gasoldriven varmvattenberedare ska vara försedd med skorsten så det borde inte vara så mycket att fundera på.

Bestämmelserna finns ju av en anledning!  Jag skulle aldrig chansa på att installera utan skorsten. De flesta båtar är väl dessutom konstruerade så att det är svårt att bli av med tunga gaser som lägger sig längst ner i båten. Alla har väl inte motorrumsfläktar etc, för att ventilera ut farliga gaser?? Så håller helt och fullt med bhemac, inte mycket att fundera på.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 kg gasol ger 6m3 CO2

Alla kolgrillar avger kolmonoxid och är livsfarliga i slutna utrymmen. All förbränning genererar koldioxid.

Om syrenivån vid förbränning av gasol mm blir för låg kommer det att bildas kolmonoxid. I ett slutet rum kommer den koldioxid som bildas att ersätta luftens syre och man får en ofullständig förbränning. Det gäller ju även spisar men där är man mer närvarande och märker det enklare. Risken att dö pga en vattenvärmare är nog ganska liten. Men vattenångan som bildas blir ganska otrevlig. Dessutom är bestämmelserna idag att en gasoldriven varmvattenberedare ska vara försedd med skorsten så det borde inte vara så mycket att fundera på.

Bestämmelserna finns ju av en anledning!  Jag skulle aldrig chansa på att installera utan skorsten. De flesta båtar är väl dessutom konstruerade så att det är svårt att bli av med tunga gaser som lägger sig längst ner i båten. Alla har väl inte motorrumsfläktar etc, för att ventilera ut farliga gaser?? Så håller helt och fullt med bhemac, inte mycket att fundera på.....

 

Regler är ju något som vi svenskar älskar och lyder blint utan att ifrågasätta. Hade det inte funnits en regel, så hade inte koloxid varit farligt. Själv struntar jag i många regler om jag inte kan få en vettig förklaring till varför de finns, samtidigt som jag tycker det borde finnas regler för annat. Det jag vill säga är att, ifrågasätt allt och ta reda på fakta oberoende om det finns en regel eller inte. Risken att det i mitt fall skulle vara farligt att köra en varmvattenberedare som värmer 6l/min 5min i en båt som har ca: 30-40kubik luft och dessutom har ventilation ser jag som obefintlig. Skulle den dessutom dra i närheten av 1kg gasol/dusch så skulle jag inte ens fundera på att installera en. Den lilla mängd koloxid som ev. skulle fastna längst ner i båten, suger nog motorn i sig på någon min (9,6lit diesel).

Tror att jag förbrukar mer gasol när jag lagar middag på spisen och kör 2 brännare + ugn 30min. Finns det regler för det också?

Jag kommer att installera skorsten, mest för att slippa fukt och ovälkommen värme på sommaren. Att den också leder ut koloxid och koldioxid är naturligtvis ett plus, även om jag i detta fatt inte bedömer det som någon risk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man inte tycker om regler kan det vara smart att kolla vilka konsekvenser det kan ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska sälja båten någon gång i framtiden också? Då vet du ju inte hur nästa ägare kommer att använda värmaren. För egen del skulle jag aldrig installera en gasbrännare av något slag i båten utan att följa gällande regler....


 


I husvagnar finns ett antal ventilationsöppningar som inte är stängningsbara och ej får blockeras just med tanke på gasspisen och tillräcklig syretillgång till det antal personer vagnen är avsedd för.....


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon mer än jag här på forumet som råkat ut för en koloxidförgiftning?

 

Jag kom ut i friska luften innan jag tuppade av helt men var matt i kroppen hela dagen, innan koloxiden hade släppt från blodkropparna. Jag vill inte uppleva det fler gånger kan jag lova er.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...