Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Oscaradel

Jorden runt maxi 95 med eller utan vindroder

Rekommendera Poster

Hej!

Utrustad som sagt en maxi 95a för en världsomsegling, men har tagit det lite lugnt med att skaffa ett vindroder pga priserna på nya, och dem på blocket blir ju sålda innan man ens hinner skicka iväg ett mail. Men nu har jag hittat ett schysst roder som har suttit på en wasa 55 och ansö 50.

 

Hur viktigt är det egentligen med vindroder på en 32 fotare? Börjar nämligen fundera på att skaffa en fetare autopilot som man sätter på hjärtstocken och lägga mer pengar på elförsörjningen. Jag tycker ju det är en självklarhet att fixa ett roder om man kommer över ett schysst eftersom att man förbrukar hälften så mycket el, men vi är ju som sagt fyra stycken som ska komma överens.

 

Mvh

Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med vindroder är väl också att vi t ex ett roderhaveri, eller vid ett haveri av elsystemet så funkar det fortfarande att styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten tanke.

 

Man behöver inte lägga upp tre trådar med exakt samma text. 

 

Det räcker att lägga upp en. Tror att de allra flesta ser den i listan med aktiva trådar.

 

Sen blir det bara rörigt om olika personer svarar i de olika trådarna.

 

Va jag som du skulle jag "stänga/dölja" de två där igen svarat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag rätt så fungerar vindroder just så att den följer vindens riktning i förhållande till den bog du ställer in den på.

Om det är så så är det ju optimalt om du automatiskt vill hålla farten uppe utan att trimma.

Har sett några varianter där dom tar kraft från genuaskot eller från storseglet och lastar över det till rorkulten. Tänker ev experimentera lite med det på min båt med ratt, bara för att testa.

Autopiloten... den håller ju som sagt kursen till en punkt. 
Så för mej känns det som att båda ar bra att ha men vindrodret känns väl mer som att den tillför mer än "bara" att du kan släppa ratten. Har du sen, som någon skriver, separat roder så ger det ju såklart extra säkerhet vid ev. roderhaveri. 

JAg skulle nog, om jag var i er sits, ha både och. Vindrodret verkar ju vara relativt enkelt avyttringsbart efter resan och en autopilot "sitter ju aldrig i vägen". Solceller kostar ju inte särskilt mycket, köpte 400W för under 4000kr förrförra sommaren, och energi lär ni väl få.

 

PS: jag har ingen erfarenhet av långsegling så det är bara "tänker högt", så du vet. DS:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindroder är inte alltid så väl fungerande, läs långfärdsbeskrivingar! Några få som tex tex Monitor är bra men då kostar det. 

El är något man har svårt att klara sig utan överhuvudtaget, lägg ner lite extra pengar på att se till att man alltid har el istället.

Sen kan man ju alltid säga att en bra långfärdsbåt ofta klarar sig ganska bra utan självstyring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man ha utrustning så att man garranterat  klarar strömförsörjning i alla läge, så är det heller inte gratis.

 

Att man kan segla en Maxi 95 runt jorden utan någon form av styrhjälp är jag frågande till. fast har man bara tillräckligt stor besättning......................

 

Sen finns det ju andra lösningar än autopilot och vindroder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man ha utrustning så att man garranterat  klarar strömförsörjning i alla läge, så är det heller inte gratis.

 

Att man kan segla en Maxi 95 runt jorden utan någon form av styrhjälp är jag frågande till. fast har man bara tillräckligt stor besättning......................

 

Sen finns det ju andra lösningar än autopilot och vindroder.

 

El behövs ju till navigering, kommunikation, kyl mm mm. Livsviktigt för ett någorlunda bekvämt liv ombord även om man inte har en elektrisk autopilot.

Motorn finns ju, solpaneler är självklart. Lägg till en bensindriven generator och ev en vindgenerator + ett fungerande elsystem så bör man vara ganska garderad.

En autopilot kostar runt 10-20 tkr. Ett Monitor installerat och klart hamnar runt 50 tkr. Har man ett vindroder så vill man ju gärna ha en vanlig autopilot om man ska gå längre sträckor för motor.

 

Det optimala är annars att välja en båttyp som klarar sig bra utan självstyrning och sen utrusta  den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren

Har fått tag på ett begagnad monitor vindroder, och kommer använda både autopilot och vindroder dock köper vi en klenare autopilot då än planerat. Det praktiska med vindrodret är ju att det inte drar nånting och att man slipper trimma segel, skaffar vi en tung autopilot måste vi även fixa en schysst seatalk och bättre vindinstrument om vi vill ha de lika bekvämt som med ett vindroder, vilket också drar iväg i pris... Avvaktar till efter båtmässan iaf, kanske får kanonpris på hela paketet ^^

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att satsa på ett vindroder. Det går mycket ström till en autopilot. Försök hitta ett begagnat pendelservo så behöver det inte bli så dyrt. Då kan man klara sig med en enkel rorkultspilot som styr via vindrodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilket vindroder det var och inte direkt hur ett Monitor ser ut, men jag stötte på en man som hade vindroder på sin båt.

 

Han hade Autohelms minsta autopilot, som han kopplade till vindrodret i stället för vindflöjeln.  Nån speciallösning. Det fungerade visst perfekt vid motorgång.

 

Själv har jag ett Atom vindroder där det finns en enkel autopilot som styr kompasskurs och som kopplas in i stället för vindflöjeln med en längre länkarm än vindflöjelns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren

Har fått tag på ett begagnad monitor vindroder, och kommer använda både autopilot och vindroder dock köper vi en klenare autopilot då än planerat. Det praktiska med vindrodret är ju att det inte drar nånting och att man slipper trimma segel, skaffar vi en tung autopilot måste vi även fixa en schysst seatalk och bättre vindinstrument om vi vill ha de lika bekvämt som med ett vindroder, vilket också drar iväg i pris... Avvaktar till efter båtmässan iaf, kanske får kanonpris på hela paketet ^^

Låter vettigt, de flesta som har erfarenhet anser att Monitor är det bästa. Kompletterar man med en bra, elektrisk pilot så har man två system, helt oberoende av varandra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att satsa på ett vindroder. Det går mycket ström till en autopilot. Försök hitta ett begagnat pendelservo så behöver det inte bli så dyrt. Då kan man klara sig med en enkel rorkultspilot som styr via vindrodret.

 Hur mycket är "mycket ström"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tror inte en autopilot håller ihop för en världsomsegling, men ställer man ner känsligheten i botten så håller den bättre.

Men då funkar en pinnbräda lika bra ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte en autopilot håller ihop för en världsomsegling, men ställer man ner känsligheten i botten så håller den bättre.

Men då funkar en pinnbräda lika bra ;-)

 

 

"Hackebräda" för ratt - Gummicord och Clamecleats!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vindroder jag sett har varit kopplade till rodret. Vindrodret styr oftast via linor till ratt eller rorkult så vindrodret ersätter inte huvudrodret vid roderkrångel.

 

Nu har många trassel med vindrodret på långa resor men själv tror jag inte jag vill vara utan varken autopilot eller vindroder. Kan säkert gå att hitta vad som brukar gå sönder på aktuell modell. Bra att ha koll på utmattning på utsatta ställen och ha något att laga med.

 

Skruvdragare och skruvförband, tejp, gummisnören, snören av bra kvalitet osv. Tänk på att hållfasta förband med snören ibland kan ersätta svetsning. Låter galet men är vad man har tills man kommer till verkstad. Kan vara bra att ha säkerhetssnören på detaljer som hänger utanför båten. Räddade en utombordare ett par gånger för egen del

 

Kolla också om det går att få reservdelar till autopiloten och om växellådan kan smörjas och med vad. Vår autopilot har fått smörj ett par gånger de senaste 13 åren. Ny kuggrem till rattstyrningen. Fungerar bra men har nog bara styrt runt 10000M vilket inte är mycket i för jordenruntseglaren.

 

Att styra manuellt även med stor besättning tror jag inte på. Det är alltför frestande att sitta med en bok i fyra timmar istället för att styra. Kul några dygn men tjusningen upphör snabbt. Hårt väder är jättejobbigt att styra manuellt och bra att spara krafterna till de fall förutsättningarna är för tuffa för vindrodret.

 

Det är väldigt stor skillnad att styra mot att bara ta en koll runt horisonten en gång i kvarten om ens det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mitt råd är att satsa på ett vindroder. Det går mycket ström till en autopilot. Försök hitta ett begagnat pendelservo så behöver det inte bli så dyrt. Då kan man klara sig med en enkel rorkultspilot som styr via vindrodret.

 Hur mycket är "mycket ström"?

 

Jag har inga exakta siffror men den lilla erfarenhet jag har av segling med autopilot är att den jobbar nästan konstant om det går lite sjö. Har i och för sig bara seglat i Nordjön med den sjö det innebär, kanske blir det annorlunda på större hav med längre dyning. Storleksordning 5 A kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga exakta siffror men den lilla erfarenhet jag har av segling med autopilot är att den jobbar nästan konstant om det går lite sjö. Har i och för sig bara seglat i Nordjön med den sjö det innebär, kanske blir det annorlunda på större hav med längre dyning. Storleksordning 5 A kanske?

 

 

 

 

Det är givetvis många saker som påverkar men en 31 fotare med väl trimmade segel och autopilot där låg snitt förbrukningen på en dryg amper. En 100 W solpanel + 2 x 80Ah batterier gav tillräckligt med ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inga exakta siffror men den lilla erfarenhet jag har av segling med autopilot är att den jobbar nästan konstant om det går lite sjö. Har i och för sig bara seglat i Nordjön med den sjö det innebär, kanske blir det annorlunda på större hav med längre dyning. Storleksordning 5 A kanske?

 

 

 

 

Det är givetvis många saker som påverkar men en 31 fotare med väl trimmade segel och autopilot där låg snitt förbrukningen på en dryg amper. En 100 W solpanel + 2 x 80Ah batterier gav tillräckligt med ström.

 

 

Dom nyare autopiloterna jag haft har ju haft den funktionen att de jobbat förfärligt mycket under de första minuterna. Sen "lär den sig" och tillåter lite "plus och minusrörelser" som tar ut varandra. Det heter nåt fint som jag glömt. Oavsett så minskar det strömuttaget en hel del.

 

Det där med mycket ström.

 

Om du har en anläggning där du kan generera en viss mängd "ström" över en viss tidsenhet och den "strömmen" som du kan generera räcker till för ditt behov så är det ju ok. Kopplar du då in en autoplilot och den drar så mycket ström att du inte klarar att generera tillräckligt - då dra autopiloten "för mycket".  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta piloter brukar  skita i att jobba när det blir för besvärligt. Jobbar den för mycket så är jag mer orolig för kugghjulen än för strömförbrukningen.

 

Vi seglade en natt med ganska kraftig vind på en slör. När jag kom upp satt kompisen och handstyrde. Jag kopplade på piloten och det tog en bra stund innan piloten lugnt ner sig men sen rörde den sig knappt. Ibland lönar det sig med lite tålamod.

 

När Milo Dahlman skulle segla hem över Atlanten ersatte hon det krånglande vindrodret med en enkel rorkultspilot som styrde hem utan problem. Hon sa att hade hon vetat detta så hade hon aldrig skaffat något vindroder. Ska man ha vindroder så ska det vara ett som är erkänt bra, det finns många som inte är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vindroder jag sett har varit kopplade till rodret. Vindrodret styr oftast via linor till ratt eller rorkult så vindrodret ersätter inte huvudrodret vid roderkrångel.

 

Nja, inte riktigt sant. Vi har ett Hydrovane.

http://www.hydrovane.com/our-product/how-does-it-work/

 

En fantastisk extra besättningsmedlem.

Man slipper en massa linor i sittbrunnen och kan mycket snabbt inaktivera vindrodret.

Detta gör att vi använder det nästan jämt. Även vid inomskärssegling.

Vi seglade tur och retur Skottland 2011 och lät vindrodret styra hela vägen.

Vi rörde inte rorkulten utan justerade endast skot och vindflöjelns vindriktning .

Detta sköts med en ändlös lina som kan vara bra på en båt med center cocpit.

 

Vi har en autopilot som vi kopplar till vindrodrets roder vid motorgång. Eftersom det är ett balansroder

räcker det gott med den minsta piloten trots att vår båt väger 6 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta vindroder kostar under 10 000, någon som vet mer om det? http://windvaneselfsteering.com/catalog/mr-vane-self-steering-system

 

Ett litet och billigt vindroder. 

 

Funderade på ett sånt till min havsfidra.

 

När de kom ut kunde man få köpa ett sådant för test och demonstrationensändamål

 

Lär finnas några få i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta vindroder kostar under 10 000, någon som vet mer om det? http://windvaneselfsteering.com/catalog/mr-vane-self-steering-system

 

Jag är tveksam till Mr. Vee. 10 000:- låter ju otroligt billigt men man får nog vad man betalar för.

Folk jag känner lite gran i S/Y Bojan en Bavaria 32 som nu befinner sig i Karibien har haft väldiga problem med sitt Mr Vee både mellan Kanarieöarna och Kap Verde och sedan vidare över Atlanten.

Andra goda vänner som vi känner väl gjorde samma seglats med ett Hydrovane och med det var det inga problem. Ok, ett Hydrovane kostar minst 4 ggr så mycket men man får vad ........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Detta vindroder kostar under 10 000, någon som vet mer om det? http://windvaneselfsteering.com/catalog/mr-vane-self-steering-system

 

Jag är tveksam till Mr. Vee. 10 000:- låter ju otroligt billigt men man får nog vad man betalar för.

Folk jag känner lite gran i S/Y Bojan en Bavaria 32 som nu befinner sig i Karibien har haft väldiga problem med sitt Mr Vee både mellan Kanarieöarna och Kap Verde och sedan vidare över Atlanten.

Andra goda vänner som vi känner väl gjorde samma seglats med ett Hydrovane och med det var det inga problem. Ok, ett Hydrovane kostar minst 4 ggr så mycket men man får vad ........

 

 

Fast det vindrodret är väl avsett för små båtar.

 

En 32-fotare räknar jag som stor i detta sammanhang

 

När jag funderade på ett dylikt till min 20-fotare kunde man få ett tidigt exemlar för "självkostndspris". Tror det var ca 5 000 kr. Man var då med i utvecklingsprocessen. Talade med nån i Kalmartrakten som köpt ett men inte monterat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en (1) god vän som är besatt av att vara helst helt oberoende av el. Så han har fotogenlampor, Dickinson kamin, manuellt ankarspel och naturligtvis vindroder. 

Han är extremt petig när det gäller att välja rätt prylar och höll säkert på ett par år innan han bestämde sig för ett Monitor vindroder. Hydrovane var enligt honom det näst bästa. 

Jag har fått en lång föreläsning om vindroder, vilka som är bra och vilka som är mindre bra. Det jag fattade var att det finns några få som är bra och vördigt många som är ganska dåliga, i synnerhet när det får jobba dygnet runt, dag efter dag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju finnas enklare och billigare alternativ till vindroder, varför använder sig inte fler av lösningar som detta? http://m.youtube.com/watch?v=FQNBlrg0VyI

 

Är verkligen ett vindroder så mycket bättre i jämförelse att det är värt att lägga dom extra tiotusentals kronorna på ett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju finnas enklare och billigare alternativ till vindroder, varför använder sig inte fler av lösningar som detta? http://m.youtube.com/watch?v=FQNBlrg0VyI

 

Är verkligen ett vindroder så mycket bättre i jämförelse att det är värt att lägga dom extra tiotusentals kronorna på ett?

Ja

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju finnas enklare och billigare alternativ till vindroder, varför använder sig inte fler av lösningar som detta? http://m.youtube.com/watch?v=FQNBlrg0VyI

 

Är verkligen ett vindroder så mycket bättre i jämförelse att det är värt att lägga dom extra tiotusentals kronorna på ett?

 

 

Sånt här e ju lite kul... lite evighetsmaskinkänsla liksom.

Nån som praktiserat på lite större båt med ratt?

Erfarenheter?

Tänkte prova lite. Kan vara trevligt att ligga rätt i vind vid flera timmar långa bogar, om man har ex. trevligt BG-sällskap, vill göra annat än trimma och styra...

 

För Värdsomsegling skulle jag nog åxå, känns det som, ha både livrem och hängslen.

Om en sån, ens till medelhavet, blir av har jag önskan att få med lilla frun. Så trots min extremt ringa erfarenhet av segling är seglingen i sig peanuts jämfört med införsäljningen av den samme....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...