Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjaerven

Enkel solcells-setup för underhåll av länspump

Rekommendera Poster

Hejsan MG,

 

Eftersom jag är kopplingsmässigt efterbliven söker jag nu era tips på en solcells-setup.

 

Bakgrund: jag har gjort generalfelet att skaffa en öppen styris utan självläns och kapell. Däremot har jag vanlig laddning från 50 hästarssnurran, ett friskt 75 ah startbatteri och en enkel länspump med nivåvakt liggande. Båten kommer inte användas särskilt ofta i år som följd av arbete på annan ort. Därför funderar jag på om jag ska se till att fixa en solcell som kan underhålla mitt batteri under de veckor jag inte kommer att kunna kolla till den.

  1. Är detta overkill; har ni själva några erfarenheter av hur länge man klarar sig på en standardpump ~ à la homebrand Biltema och ett vanligt batteri utan cell?
  2. Om jag ska fixa solcell att montera på framsidan av pulpeten, vad är det "minsta"/enklaste jag kan tänkas införskaffa?
  3. Hur skulle hela kopplingen se ut; Kablage, regulator, brytare – vad behöver jag? Kan ni till och med hänvisa till billigt jox på ebay är det ju fantastiskt. Jag vill av viktskäl inte lasta i ännu ett batteri.

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg denna på mässan. (eller liknande)

www.smartasaker.se

Sök på länspumpen länsman.

Tror att stöldrisken är betydligt mindre med en sån här än med en solcellspanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt väldigt sant Kipemoja - jag har tidigare år haft en väldigt skyddad plats och därför glömt av denna produkt, men kommer nu att ligga utsatt för hela mellersta skärgårdens Waxholmstrafik.

 

Jag har för tight mellan bommarna för att ha den i aktern (kopplar i princip fjädern mot knapet), men i fören skulle den kunna sitta. Tror ni den pallar en slang på 4,5 meter från för till aktertoften på denna 5,2 meter långa båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade i somras biltemas länspump med en mer bärbar modell av batteri, tror det är på 20ah. I min lilla öppna 420 båt, ingen el till eller från båtmotorn. Det fungerade hela våren från påskhelgen i April till semestern i Juli, på höstkanten räckte det dock inte riktigt till... var troligen lite mera regn då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett antal automatiska länspumpar typ Rule 500, som nu tydligen ersatts av denna.

http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk

 

Startar var tredje minut, pumpar tills vattnet är slut. Finns det inget vatten stoppar den direkt.

 

Låg med min öppna bohusjulle, lilla bilden uppe till vänster, en par somrar på en brygga där det inte fanns tillgång till nå ström för laddning.

 

Tänkte ibland på att jag skulle ha  tagit hem batteriet och laddat det. När jag till slut kom till skott i slutet på sommaren, kollade jag spänningen på batteriet innan jag satte på laddaren. Batteriet var halvfullt, efter att ha varit kraftkälla för länspumpen en hel och regnig sommar. Batteriet var ett 75Ah starbatteri ganska nytt.

 

En liten solcell är naturligtvis aldrig fel.

 

Tror mer på de länspumparna med inbyggd nivåvakt än de med lösa.

 

Men ha båten bevakad av en länsman är ju aldrig fel. http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-manuella/lanspump-lansman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knoparn: det där lät väldigt lovande det också med tanke på att jag bör ha avsevärt mycket mer sås i mitt batteri.

 

Ser ut som jag har två bra alternativ att tillgå. Gillar verkligen tanken på Länsmannen också, som en skön försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taoen: stort tack även till dig för bidraget med dina erfarenheter. Jag kommer ju ändå åka ut var tredje vecka och brukar väl i regel ha en drifttid på 1,5 timmar så förhoppningsvis kommer batteriet inte behöva ta skada och ramla ner på allt för låga spänningsnivåer heller. Även kul (med din hjertmanslänk) att se att det går att hitta Länsman under 500-lappen nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länsman verkar smart, fanns ju någon annan som såg ut som en boj förr. De senare såg man ganska många men verkade försvinna med tiden, om det berodde på bristande funktion eller dålig kvalitet vet jag inte.

Själv tror jag mer på elektricitet. En 20W solpanel och en enkel regulator + ett batteri fungerar. Pumpen kopplas via lastutgången på regulatorn så kan inte pumpen dra ur/förstöra batteriet.

På min 7,5 hkr snurra kan jag sätta en 10W panel på själva snurran, då är den ur vägen. Planen är att få dit en 20W panel. Min roddbåt står oftast på trailern men det regnar på den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget fel på länsman, funkar säkert om båten ligger så att den faktiskt rör på sig. Själv hade jag en 10W solpanel som enda laddning i min gamla snipa. Motorn hade ingen generator så panelen skötte allt elektriskt som fanns i båten dvs. litet ekolod, lanternor och länspumpen. Lanternorna tror jag att jag använde ungefär en gång per säsong. Ekolodet bara när jag var på främmande vatten, alltså då och då. Panelen klarade av detta trots att båten läckte en aning så pumpen gick flera gånger per dygn även om det inte regnade. En så liten panel har dessutom fördelen att man inte behöver någon laddregulator om batteriet är någorlunda stort, -ungefär 45 Ah eller större. Panelen var skruvad på insidan av vindruteramen och var vänd så att solen slapp till när båten låg på sin vanliga plats. Batteriet var ett vanligt bilbatteri på 65 Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolk vill ibland krångla till det med massa grejor. Inget fel i det bara man gillar det och den koll som måste till.

 

För något år sedan låg jag bredvid en öppen liten båt utan självläns och som hade förra generationens Länsman tror jag, för den jobbade med samma enkla princip. Eftersom jag är nyfiken och inte visste något om denna, i mina ögon simpla plastgrej kollade jag varje gång om den höll torrt i båten, och den verkade fungera perfekt för det stod aldrig vatten över den låga enkla trädurken.

 

Till saken hör dock att bryggplatsen där den låg var ganska skvalpig och det bör ha förbättra kapaciteten.

 

Det borde finnas någon här på MG som har en personlig erfarenhet och kan verifiera funktionen, för det kan inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade på 50-talet en julle som alltid läckte lite grann.

Vindrutespolarna på den tiden var en hand eller fotpump.

Tog en handpump som via ett kraftigt gummiband (innerslangen från bilslang) kopplades till bryggan.

Den höll båten länsad utom vid störtregn.

http://lasselundell.se/jullen.html

post-52966-0-13220900-1424800546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer nog bli en länsman hur som helst. Jag har ur alla andra avseenden än just med avseende på dess funktionssätt en riktigt kass och billig båtplats - vill inte tänka på vad som skulle kunna hända om någon förtöjning gav sig, skulle bli rediga skador.

 

Som ni säger här ovan kan en liten panel också vara intressant - vars finner jag isf en liten 10 W-panel och en liten regulator (som ev är överflödig)?

 

Plotter och lod är däremot sålt i och med att jag knappast sticker så djupt längre, ej heller sticker särskilt långt geografiskt från kända vatten. Lanternorna lär jag ändå bara ha på samtidigt med maskin.

 

Smart lösning Lasse!

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att ha normalstarka förtöjningar och va en aning noggrann när man förtöjer annars kan det gå som med pluggen till min bohusjulle.

 

post-53310-0-78330000-1424802542_thumb.jpg

 

Dålig förtöjning och bristande tillsyn.

 

Båtplatsen till min motorseglare skulle va perfekt för en Länsman. Dels den naturliga sjögången och sen alla motorbåtar som går förbi hela tiden. Jag skulle kunna hålla alla öppna båtar på min brygga läns.  :huh:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att ha normalstarka förtöjningar och va en aning noggrann när man förtöjer annars kan det gå som med pluggen till min bohusjulle.

 

attachicon.gifPluggen till Hållöjullen som vrak.jpg

 

Dålig förtöjning och bristande tillsyn.

 

Båtplatsen till min motorseglare skulle va perfekt för en Länsman. Dels den naturliga sjögången och sen alla motorbåtar som går förbi hela tiden. Jag skulle kunna hålla alla öppna båtar på min brygga läns.  :huh:

 

Hehe, ja, minns den platsen från en annan tråd - mitt för ett riktigt blåshål i piren. Dock skönt vid motorhaveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska ha en solpanel så är det riktigt dumt att utesluta en solcellsregulator för 80 spänn. Den skyddar batteriet mot både överladdning och djupurladdning. Dessutom fungerar den som säkring för pumpen.

http://www.ebay.com/itm/10A-15A-20A-Solar-Panel-Charger-Charge-Controller-Regulator-12V-24V-Auto-Switch-/231465997778?pt=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item35e472d5d2

 

En 10W solpanel på eBay kostar ca 280 kr eller drygt 400 här i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det gäller ju att ha normalstarka förtöjningar och va en aning noggrann när man förtöjer annars kan det gå som med pluggen till min bohusjulle.

 

attachicon.gifPluggen till Hållöjullen som vrak.jpg

 

Dålig förtöjning och bristande tillsyn.

 

Båtplatsen till min motorseglare skulle va perfekt för en Länsman. Dels den naturliga sjögången och sen alla motorbåtar som går förbi hela tiden. Jag skulle kunna hålla alla öppna båtar på min brygga läns.  :huh:

 

Hehe, ja, minns den platsen från en annan tråd - mitt för ett riktigt blåshål i piren. Dock skönt vid motorhaveri.

 

 

 

Gör du - eller rättare sagt av det du skriver så gör du inte det.  ;)

 

Den gamla plastade ekjullen låg förtöjd vid en flytbrygga mellan två Y-bommar i västerläge med aktern in, vid en västlig kuling eller om det rent av va en storm. Trotts att det fanns en relativt låg ö som skydd för sjögången från Skagerak - gav ön föga skydd vinden.

 

Ändå betecknas platsen som en kungshamn och är den ankringsplatsen som efterhand är ursprunget till ortsnamnet Kungshamn, trotts att det samhället som ligger närmast kungshamnen heter Hasselösund.

 

En del okunniga människor tror att det är Smögen.

 

post-53310-0-63547100-1424866983_thumb.jpg

 

Den havererade bohusjullen låg på den platsen där den vita Fingalen ligger på bilden och det var Fingalens ägare (en av mina kompisar) som förvaltade bohusjullen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte orkat greja med en solcell för laddning. Tittar man på en pump typ den Toaen länkar till så drar den 2A vid drift. Det betyder att med ett 75Ah-batteri kan pumpen gå i 20 timmar innan du måste ladda, men den kan gå mer om det blir nödvändigt och du inte är rädd om batteriet.

 

Pumpen klarar omkring 1500 liter/timme, dvs 3 badkar i timmen. Totalt kan den alltså på dessa 20 timmar tömma 60 badkar (30.000 liter!) med vatten, och så mycket lär du aldrig få in i din båt under sommaren. Så varför ta besväret med en solcell :)

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det gäller ju att ha normalstarka förtöjningar och va en aning noggrann när man förtöjer annars kan det gå som med pluggen till min bohusjulle.

 

attachicon.gifPluggen till Hållöjullen som vrak.jpg

 

Dålig förtöjning och bristande tillsyn.

 

Båtplatsen till min motorseglare skulle va perfekt för en Länsman. Dels den naturliga sjögången och sen alla motorbåtar som går förbi hela tiden. Jag skulle kunna hålla alla öppna båtar på min brygga läns.  :huh:

 

Hehe, ja, minns den platsen från en annan tråd - mitt för ett riktigt blåshål i piren. Dock skönt vid motorhaveri.

 

 

 

Gör du - eller rättare sagt av det du skriver så gör du inte det.  ;)

 

Den gamla plastade ekjullen låg förtöjd vid en flytbrygga mellan två Y-bommar i västerläge med aktern in, vid en västlig kuling eller om det rent av va en storm. Trotts att det fanns en relativt låg ö som skydd för sjögången från Skagerak - gav ön föga skydd vinden.

 

Ändå betecknas platsen som en kungshamn och är den ankringsplatsen som efterhand är ursprunget till ortsnamnet Kungshamn, trotts att det samhället som ligger närmast kungshamnen heter Hasselösund.

 

En del okunniga människor tror att det är Smögen.

 

attachicon.gif2.jpg

 

Den havererade bohusjullen låg på den platsen där den vita Fingalen ligger på bilden och det var Fingalens ägare (en av mina kompisar) som förvaltade bohusjullen.

 

 

Attans, då måste jag ha mints fel. Vill minnas en tråd om förtöjningar och ett foto publicerat av dig, taget längst ut på en brygga en på en motorseglare med en mast ovanligt långt bak. Båt till vänster i bild och nästan mitt bakom den en öppning i piren där vädret tilläts komma in. Synd att det fotografiska minnet håller på att svika mig på senare tid )=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte orkat greja med en solcell för laddning. Tittar man på en pump typ den Toaen länkar till så drar den 2A vid drift. Det betyder att med ett 75Ah-batteri kan pumpen gå i 20 timmar innan du måste ladda, men den kan gå mer om det blir nödvändigt och du inte är rädd om batteriet.

 

Pumpen klarar omkring 1500 liter/timme, dvs 3 badkar i timmen. Totalt kan den alltså på dessa 20 timmar tömma 60 badkar (30.000 liter!) med vatten, och så mycket lär du aldrig få in i din båt under sommaren. Så varför ta besväret med en solcell :)

 

Snyggt Tomas, räknade lite på det, men som elektriskt handikappad visste inte hur mycket jag vågade dra ur batteriet. Det där känns ju med marginal betryggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Attans, då måste jag ha mints fel. Vill minnas en tråd om förtöjningar och ett foto publicerat av dig, taget längst ut på en brygga en på en motorseglare med en mast ovanligt långt bak. Båt till vänster i bild och nästan mitt bakom den en öppning i piren där vädret tilläts komma in. Synd att det fotografiska minnet håller på att svika mig på senare tid )=

 

 

Det där har du helt rätt i.

 

Ditt fotografiska minne sviker dig inte. Just när det gäller ditt minne av min motorseglare stämmer det exakt. Den har legat på denna - hamnens sämsta plats ur väder och vindsynpunkt - i orkanvindar (över 36 m/sek) några gånger - en gång med orkan  från öst, dvs rakt i häcken. En luckhållare och gångjärnen till luckan gick sönder. Bortsett från en trälist klarade sig luckan (hade inte låst den. :(

 

Det var bara det att pluggen  till min "Hållöjulle" - en gammal 100-årig ekjulle - ägdes av en kompis från Smögen, som hade båtplats till sin Fingal på Hasselösund. När han tagit upp Fingalen på hösten la han jullen på Fingalens plats. Sen kom stormen. :blink:

 

Eftersom han vänt fören utåt misstänker jag att han var medveten att de skulle blåsa. Normalt hade han jullen på ett ännu sämre ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min länspump tar ca 2A men pumpar "bara" 7-8liter/min. Men batteriet räcker nog även en regnig sommar! Lite värre om pumpen skulle hänga sig, då kan batteriet tömmas om nu inte pumpen brinner upp. Någon form av batterivakt/djupurladdningsskydd är inte fel. Sådana finns för 200 kr men en enkel solcellsregulator gör samma sa för 80 kr.

Har man ingen laddning från snurran så är inte en solpanel fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...