Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bobba

Delta som häckankare?

Rekommendera Poster

Hej! Håller på att montera ankarspel i aktern och velar mellan Brucekopia och orginal-Delta. Har alltid kört Bruce tidigare och vart nöjd men nu med utformningen av akterspegeln och monteringen av ankarspelet skulle ett Delta passa mycket bättre rent fysiskt.

 

Har läst en hel del på ämnet men alla som använder Delta verkar ha det som svajankare och inte häckankare. Någon som har erfarenheter av Delta som häckankare? I mitt fall skulle det bli ett 16kg till 10 meter / 5 ton motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt 10 kg Delta placerat i aktern.

 

När man har det som akterankare (landförtöjning) blir det ju i regel så stora påfrestningar. 

 

Har en båt med kosterskrov, 4,5 ton och skulle egentligen haft ett större Deltaankare, men ett 16 kg var så pass mycket större.

 

Svajankra ofta och ofta från aktern. Det är bara när det är ite sämre väder som jag drar ankarlinan till fören och gör en hanfot.

 

Ett 16 kg Deltaankare måste ju va enormt mycket bättre än ett 16 kg "fuleBruce". Sen är det ju lite skillnad på olika ankarbottnar och man behöver ju ha några olika ankare ombord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Toaen skriver så är ett deltaankare enormt mycket bättre än ett fulbruce

 

Man kan fråga sig varför fulbruce är så populärt i Sverige då det inte finns ett test som säger att dom är bra :)

 

Att de flesta svajankarare i regel använder Delta mm och inte bruce beror i regel på att dom vet mer om ankring/ankartyper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Toaen skriver så är ett deltaankare enormt mycket bättre än ett fulbruce

 

Man kan fråga sig varför fulbruce är så populärt i Sverige då det inte finns ett test som säger att dom är bra :)

 

Att de flesta svajankarare i regel använder Delta mm och inte bruce beror i regel på att dom vet mer om ankring/ankartyper

 

Ungefär som folk som åker V70 alltså. Alla andra gör ju det så då måste det vara bra! :-) Jag har alltid varit nöjd med fulBruce men har å andra sidan bara fällbar dragg att jämföra med!

 

Det får bli ett 16kg Delta med nuvarande 15kg Brucekopia som reservankare.

 

Capitan - nu börjar f.ö. ankarspelet jag köpte av dig i höstas att hitta ner i båten.   ;)

 

Tack & bock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär va en väldig skillnad på olika "fulBruce - varianter". Ditt kanske hör till den bättre typen.

 

Som bohuslänning dröjde det in på 1990-talet innan jag över huvudtaget använda andra ankare än paraplydragg. Kan inte minnas att jag draggade så mycket mer under den tiden då jag hade enbart draggar. Å andra sidan har jag utökat mitt seglingsområde betydligt sen 1990. 

 

En 12 kg patentdragg ingår naturligtvis i ankringsutrustningen. Inköp 2001 på BILTEMA - mest för att reta den Stockholmska svärsonen. Skall jag va riktigt ärlig har jag aldrig använt just den draggen. :ph34r:

 

Sista gången jag draggade var med svärsonens äkta 16 kg Bruceankare. En kulingnatt 2004 i Brändöskärets hamn. Den natten ankrade jag om två gånger och förhalade tre, då kulingen vred sig från öster till väster. jag draggade när jag fick vinden på låringen - sen var det kört.

 

post-53310-0-23624900-1424790590_thumb.jpg

 

post-53310-0-51531100-1424790398_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina vatten är det ofta sandbotten så jag har ett Danforth i aktern de få gånger jag ligger med akterankare. Någon gång har det inte fäst och jag har fått lägga ut mitt stora paraplyankare. 

I fören har jag Delta, det är himla bra. Skulle listan med bra-grejor-till-båten bli för kort skulle jag sätta exakt samma i bak. Dvs 40m kätting + 40 m tamp och ankarspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delta har ju lite stora hopp i storleksklasserna. 10 kg kan kännas lite klent och 16 kg lite väl tilltaget för båtar i 30-fotsklassen. Det finns ett Deltaliknande ankare som heter Ultra som finns i 12kg-storlek om du vill hitta något mittemellan. Ultra är dessutom väldigt snyggt med sin blankpolerade rostfria yta.

 

http://www.duomarin.se/produkt/ankare/

 

Ultramarins ankarsvirvel är också välfungerande med en utformning så att ankaret vänder sig på rätt håll i ankarrullen.

 

http://www.duomarin.se/produkt/ultra-flip-svivel/

 

Jag har själv använt de komponenterna med 30 meter 8 mm kätting (båtvikt 5,5 ton) under två säsonger och det har inte draggat ännu....

 

Jag ska väl erkänna att jag fuskade med en ankarvikt på ca 10 kg en natt när det utlovades vindar på över 20 meter/sek (vindmätaren var uppe i 20 m/s under natten så SMHI hade prognosticerat rätt). Båten pendlade rätt friskt i de hårda vindarna fast vi låg i sjölä men ankaret flyttade inte på sig. Det var en båt i samma vik som ankrade om många gånger den natten men jag vet inte vad de hade i änden på ankarlinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är ju prisskillnaden mellan ett Duomarins 12 kg rostfria ankare och ett galvat 16 kg Deltankare helt förummbart - bara 7 230 kr.  :wacko:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis. Kasta pengar på rostfritt kommer jag inte göra. Nu kommer ju jag inte bryta ryggen på att dra upp ankaret iom. att ankarspelet får gör det jobbet, så jag ser inte ett problem i det, snarare tvärt om. Varför inte ta så stort/tungt som möjligt? Min nattsömn står i direkt relation till ankarvikten  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis. Kasta pengar på rostfritt kommer jag inte göra. Nu kommer ju jag inte bryta ryggen på att dra upp ankaret iom. att ankarspelet får gör det jobbet, så jag ser inte ett problem i det, snarare tvärt om. Varför inte ta så stort/tungt som möjligt? Min nattsömn står i direkt relation till ankarvikten  :)

 

Nu är kanske så att det enormt mycket dyrare rostfria ankaret ett snäpp "bättre" än Deltaankaret.

 

Sen handla det väldigt mycket om ankringsteknik för att få ett bra fäste.

 

Men om ryggen inte är nåt problem, så är tyngden bara en fördel.

 

För mig var volymen på ankarkroppen det som gjorde att jag valde ett 10 kg i stället för ett 16 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är ju prisskillnaden mellan ett Duomarins 12 kg rostfria ankare och ett galvat 16 kg Deltankare helt förummbart - bara 7 230 kr.  :wacko:

 

Dessutom är det inte ett äkta Delta utan en kopia!

 

--

Den här svirveln ser till att ankaret inte kommer upp felvridet.

http://www.piplers.co.uk/osculati-stainless-steel-anchor-righting-swivel

3233.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sen är ju prisskillnaden mellan ett Duomarins 12 kg rostfria ankare och ett galvat 16 kg Deltankare helt förummbart - bara 7 230 kr.  :wacko:

 

Dessutom är det inte ett äkta Delta utan en kopia!

 

 

 

 

Menar du att de ankarna som idag säljs under beteckningen Delta egentligen bara är kopior!?

  

Det rostfria som Duomarin säljer har ser ju nästan lika dant ut som ett Delta, men har till viss del en avvikande konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Menar du att de ankarna som idag säljs under beteckningen Delta egentligen bara är kopior!?

  

Det rostfria som Duomarin säljer har ser ju nästan lika dant ut som ett Delta, men har till viss del en avvikande konstruktion.

 

 

Nej tvärtom, Duomarin är en kopia på Delta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Menar du att de ankarna som idag säljs under beteckningen Delta egentligen bara är kopior!?

  

Det rostfria som Duomarin säljer har ser ju nästan lika dant ut som ett Delta, men har till viss del en avvikande konstruktion.

 

 

Nej tvärtom, Duomarin är en kopia på Delta

 

 

Nja - det vet jag inte om jag skall hålla med om. 

 

Den har allt en avvikande form, som dessutom gör så att den gräver ner sig snabbare. 

http://www.duomarin.se/produkt/ankare/

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/03/allt-for-sjon-2014.html

 

Ett 12 kg´s Duo Marins rostfria ankaren kanske tom är mindre än ett Delta 10 kg. Duo Marins ankare är ju fyllt med bly.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duomarins ankare (Ultra Anchor) kan mycket väl vara ett bra ankare. Fördelen med Delta är att det testats på många ställen och fått genomgående goda resultat. Det finns kanske tester på Ultra Anchor och kanske i jämförelse med Delta.

 

Men det kan vara bra att vara lite skeptisk mot look-a-likes. Jfr Bruce vs fulBruce.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som Toaen skriver så är ett deltaankare enormt mycket bättre än ett fulbruce

 

Man kan fråga sig varför fulbruce är så populärt i Sverige då det inte finns ett test som säger att dom är bra :)

 

Att de flesta svajankarare i regel använder Delta mm och inte bruce beror i regel på att dom vet mer om ankring/ankartyper

 

Ungefär som folk som åker V70 alltså. Alla andra gör ju det så då måste det vara bra! :-) Jag har alltid varit nöjd med fulBruce men har å andra sidan bara fällbar dragg att jämföra med!

 

Det får bli ett 16kg Delta med nuvarande 15kg Brucekopia som reservankare.

 

Capitan - nu börjar f.ö. ankarspelet jag köpte av dig i höstas att hitta ner i båten.   ;)

 

Tack & bock!

 

 

Ja varför stressa ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant hur olika uppfattning alla verkar ha om ankare, det gör det verkligen inte lättare att välja. Köper nog ett Delta och passar in ankarhållaren med det ankaret som passar bäst på badbryggan / i ankarhållaren. Har en 15kg Brucekopia sedan tidigare. Det som passar sämst får bli reservankare.

 

Tack för all input!

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir inte alltid som man tänkt sig... 16kg Delta passade inte alls i ankarhållaren och var generellt mycket större i verkligheten än i katalogen :P .

 

Det slutade med att jag kom över en begagnad 15kg rostfri Brucekopia då det visade sig att den galvade Brucekopian (?) som följde med båten och som jag trodde vägde 15kg bara var på 7,5 kg. Blir intressant att se hur det fäster i sommar!

 

Fråga - hur ser man om man har ett äkta Bruce? Har dom något ingjutet eller några andra kännetecken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte också med ett Delta som inte passade i min ankarhållare heller så jag körde, som du, med en rostfri Brice-kopia. Var nöjd hela förra sommaren iaf.

På de äkta Bruce-ankarna står det instansat Bruce (+något).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna tråd då den är exakt vad jag undrar. 

 

Har en 23-fots DC i Bohuslän som med packning och besättning väger 2 ton. Har idag ett Engbo B (Bruce) på 5kg som jag tycker är lite klent, även om det i de flesta fall räcker. 

 

Ankrar som oftast landförtöjt med två tampar och så ankare i aktern (i naturhamn)

 

Känns som att jag landat på antingen ett "ful bruce" på 7,5kg eller ett Delta ankare på 6kg.

 

Vad tycker ni?  Tänker jag fel? 

 

Om jag köper det ena eller andra, vilket märke bör jag köpa? Har ni erfarenheter? 

 

Tack!

Redigerad av Chrillelille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 34 fots segelbåt på ca 6 ton och har sedan 2014 använt ett 16 kg Delta med två meter grövre kätting. Det har hittills bara svikit mig ett fåtal gånger. Jag minns egentligen bara en gång, och då fick jag en vindby på 17 m/s rakt i sidan (troligen mer men det var vad mätaren loggade) som gjorde att det draggade. Då hade jag dessutom för lite lina ute (för stor vinkel). Det grävde dock ner sig igen efter ett par meter och höll för kvarvarande stadigvarande vind på 12 m/s. Jag ankrar i stort sett enbart mot land och använder det således som häckankare. Jag brukar få använda båten för att bräcka loss det uppskattningsvis mer än hälften av gångerna.

 

[Edit]: Min uppfattning är dock att så länge man använder ett ankare av hyfsat rätt storlek i förhållande till båten så spelar det mindre roll vad det är när man ligger mot land. Det viktiga är att se till att ankaret fått grepp. Här har ju ankarval viss betydelse beroende på botten, växtlighet, m m, men lång lina, tyngre kätting närmast ankaret, och lite tid att låta det gräva ner sig brukar ofta underlätta att få grepp. När det väl sitter så brukar det oftast sitta kvar. Det är annorlunda när man svajankrar och riskerar vindkantring, då finns andra aspekter att beakta såsom hur bra det håller greppet med drag från sidan, hur bra det är på att gräva ner sig igen om det släpper, etc.

Redigerad av Martin76

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-11 vid 09:42 skrev Chrillelille:

Har en 23-fots DC i Bohuslän som med packning och besättning väger 2 ton. Har idag ett Engbo B (Bruce) på 5kg som jag tycker är lite klent, även om det i de flesta fall räcker. 

 

Ankrar som oftast landförtöjt med två tampar och så ankare i aktern (i naturhamn)

 

Känns som att jag landat på antingen ett "ful bruce" på 7,5kg eller ett Delta ankare på 6kg.

Jag har en 23 fots DC på ca 2 ton och kör med en 10 kg plätt. Funkar klockrent faktiskt bättre än det ful bruce ankare som jag också har på 7,5 kg. Förmodligen för att botten oftast består av dy eller sand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...