Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
magnuslime

bavaria 27 sport

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har försökt genom denna sidan komma i kontakt med personer som äger en Bavaria 27 sport men det var inte lätt att få svar från dom så nu skriver jag i detta forum istället.

Är som sagt mycket intresserad av bavaria 27 sport o skulle vilja ha lite åsikter från någon som har erfarenhet av denna båt. Allt är av intresse, bra som dåligt, bensin som diesel. Hoppas jag lyckas få några svar denna gång. Tack på förhand Mvh Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag äger en Bavaria 27 -08 med en 5.7 Gxi. Har skrivit lite på forumet om den. http://www.maringuiden.se/forum/topic/71302-bavaria-27-sport-bra/

 

Är det något speciellt du undrar över med båten ? Jag var och tittade på 3st innan jag slog till på den jag köpte.

Jag bestämde mig tidigt för en med enkel bensin. Detta pga att båten blir otroligt lättskruvad. Samt att delarna är betydligt billigare än till diesel motorerna.

 

Båtarna ser lite olika ut beroende på årsmodell. Mitten 2007 ändrades layout på interiör och instrument.( enligt mig till det bättre) elcentralen flyttades från pentryt till styrbord sidan och blev moderniserad. Midcabinen fick en liten soffa. En öppningsbar lucka ovanför pentry mm. Bifogar också en länk på ett test på bavaria 27.

 

http://www.hamnen.se/artiklar/bavaria-27-sport-mot-bavaria-31-cruiser-motorbat-vs-segelbat.html.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Undrar nog inget detaljerat. Tycker du den är lättmanövrerad i hamn med bogpropeller, hur går den i 6-8 knops farten o vet du vad den drar då? Du valde bensin, något du ångrar kontra diesel? Jag tittar på en 07 med en bensin motor, vi är bara lite rädda att den ska dra för mycket bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag kunde bidra med mina erfarenheter, äger inte en Bavaria själv då jag gjorde en bedömning att man betalar mycket pengar för märket... Dock har denna båt figurerat i umgängeskretsen och det är absolut inget fel på den, och värdet består ju....

27 for är enligt mig en ganska perfekt storlek, visst man vill alltid ha en större båt men de ska skötas också och jag tillhör inte dem som kan lämna in nyckarna och betala. En 27 fotare kan du ta upp själv med en stödigare bil och även dra på väg 30km om du har rätt grejor.

Motorval... Bry dig inte om bränsleförbrukningen, jag gjorde samma misstag och valde då mellanmotorn, en 320Hk GXI. Ta en så stor motor som möjligt årsförbrukningen skiljer inte nämnvärt. Jag valde bensin dels för att man kan greja med maskin själv den är billigare i inköp och du slipper bekymmer med "miljöbränsle" En stor maskin gör att båten går ordentligt även om Ni är några stycken ombord...

 

Se dock till att båten är utrustad med ordentlig släckutrusning, Jag själv har ett automatsläckningssystem fast monterat i motorrummet detta har jag kompletterat med en firegate så att jag kan dra in en pulversläckare också....

 

Alla båtar med drev svansar i låg hastighet, duopropp sägs motverka detta något men det är inget jag kan bekräfta då alla båtar som jag provat varit utrustade med just duopropp. Detta är dock en sak jag irriterar mig på, ofta åker man ut en kvällstur och då är det glidarfart som gäller med ett ständigt rattande som följd. Jag har installerat ett hydraulsystem i min båt för att så småningom komplettera med Garmins autopilot GHP10. Den ska tydligen själv hålla kursen när man släpper ratten, vilken dröm...

Och så ett absolut råd Leta efter en båt med bogpropeller dessa båtar har mycket vindfång och blir inte roliga att lägga till med utan detta.

En drevbåt är dessutom svår att köra "sakta" med om man vill bibehålla styrförmågan. Med bogpropeller kan man gå in i hamn i två tre knops och hjälpa till med denna.  Det är också enklare att ensam ta båten på en tur om du har lite hjälp i fören...
 

En sak till som jag inte hade koll på, väljer du en båt med targabåge se till att den är fällbar om det nu finns på Bavaria. Chaparral finns det som tillval men det missade jag vilket innebär att jag måste montera ner denna varje år då den ska vinterförvaras

Mvh Shas

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker oftast i semesterfart runt 6-7 knop då jag har med jolle. Nackdelen är på denna som andra drevbåtar ett hopplöst rattande för att hålla kursen. Jag tycker båten är relativt lättmanövrerad. Bogpropeller underlättar men är enligt mig inget måste.

 

På båtsemestern i somras hade jag en snittförbrukning på 1.7l/m. Då var det mest körning runt 7 knop med jolle bakom. Ligger jag i marschfart 22 knop drar den ca 2l/m.(utan jolle) Båt med motsvarande diesel drar ca 0.5l mindre i samma farter. I mitt fall som tankade 600l totalt i somras skulle det inneburit ca 150l i besparing om jag kört diesel. 150 x 15 = 2250:-. För mig skulle det bli dyrare att köra båt med dieselmotor då 2250:- i bränsleskillnad lätt äts upp av dyrare servicekostnad på dieseln. För att inte tala om inköpspriset på båten. Fördelen med dieseln är givetvis vridmomentet, mindre brandrisk. Targabågen går ej fälla på ett enkelt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Apropå drev med singelpropp och slingrande båt i lågfart. Jag bytte förra sommaren från 3 blad till 4 blads propp. Blev en otrolig skillnad. Behöver inte längre kompensera styrningen hela tiden utan den går kursstabilt och lugnt. Även backning och manövrering vid angöring är mycket enklare.

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter. Blir mer säker på att en Bavaria 27 sport passar oss bra.

Ha de gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag äger en Bavaria 27 -08 med en 5.7 Gxi. Har skrivit lite på forumet om den. http://www.maringuiden.se/forum/topic/71302-bavaria-27-sport-bra/

 

Är det något speciellt du undrar över med båten ? Jag var och tittade på 3st innan jag slog till på den jag köpte.

Jag bestämde mig tidigt för en med enkel bensin. Detta pga att båten blir otroligt lättskruvad. Samt att delarna är betydligt billigare än till diesel motorerna.

 

Båtarna ser lite olika ut beroende på årsmodell. Mitten 2007 ändrades layout på interiör och instrument.( enligt mig till det bättre) elcentralen flyttades från pentryt till styrbord sidan och blev moderniserad. Midcabinen fick en liten soffa. En öppningsbar lucka ovanför pentry mm. Bifogar också en länk på ett test på bavaria 27.

 

http://www.hamnen.se/artiklar/bavaria-27-sport-mot-bavaria-31-cruiser-motorbat-vs-segelbat.html.

 

Hakar på en gammal tråd istället för att skapa en ny. Har också läst erfarenheterna från mrsnoggens gamla tråd - många tack :)

 

Hur är vindkänsligheten vad gäller avdrift vid manöver, den verkar väldigt högbyggd? Trillade ombord i en häromdagen och den rev och slet i förtöjningarna redan i ganska måttlig vind...

 

Samt såklart nyfiken på mer om hur båtarna håller ihop efter ett par år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kapellet uppe är båten ganska vindkänslig. Bogproppellern gör ingen större nytta då.

Gäller att våga gasa på in på plattsen. Kvalitetsmässigt känns den enligt mig riktigt bra ! Har inte haft några som helst bekymmer. Har haft många olika båtmodeller

Amerikanskt som svenskt. Kan tycka att en bra sammanfattning är att båten har det tuffa utseendet som en amerikanare med touchen av välbyggt skandinavisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kapellet uppe är båten ganska vindkänslig. Bogproppellern gör ingen större nytta då.

Gäller att våga gasa på in på plattsen. Kvalitetsmässigt känns den enligt mig riktigt bra ! Har inte haft några som helst bekymmer. Har haft många olika båtmodeller

Amerikanskt som svenskt. Kan tycka att en bra sammanfattning är att båten har det tuffa utseendet som en amerikanare med touchen av välbyggt skandinavisk.

 

Måste bara fråga vilken bogprop du kör eftersom du inte tycker den orkar? Jag har en SE40 i min 28 Sport som utan större problem trycker ut bogen även i ganska hård sidvind trots kapellet uppe. Borde ju vara samma i 27 an?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa stt trycka ner trimplanen när ni kör i deplacimentfart(6-7 knop) gör en otrolig skillnad, båten slingrar mkt mindre då!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart orkar den. Men är det kraftig sidovind så är det enligt mig bättre att hålla fart in på platsen än att smyga in

Och köra med Bogproppellern. Osäker på storleken. Kan kolla upp det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hakar på den här tråden med förhoppning om svar.

Har en Bavaria 27S 2008 och ska montera värmare - kan någon ge tips om placering av värmare, utblås i kabin och sittbrunn, avgasutblås etc. Tacskam för svar.

 

//Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...