Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kent_W

Montera utombordare på en FIBERFORM 18

Rekommendera Poster

Så är det då dags....att bli med båt!

 

Nästa helg hämtar jag hem en "FIBERFORM 18", som jag hittade av en slump på Blocket, bara 10mil bort.

Ägaren hade lyftat ur AQ145'an för att byta lagret i "svänghjulskåpan" när han drabbades av akut sjukdom, som omöjliggör fortsatt båtliv. Ibland är livet bara för "j...ligt orättvist".

 

Efter att han hade haft den ut i två omgångar på Blocket så sänkte han priset drastiskt....och jag klarade inte av att stå emot längre.

 

Jag har för avsikt att plasta igen hålet i aktern, en kompis jobbade med att bygga "Flipperbåtar" här i stan fram till slutet på 80-talet, så där får jag "professionell" hjälp för att det ska bli riktigt rätt och riktigt.

Sen ska jag skruva på en "Probox 150" på akterspegeln, måste först gjuta in två "kilar" för att skapa ytan för fästkonsolerna så dessa blir parallella eftersom aktern inte är helt rak.

Sen ska en motor köpas in! Har för avsikt att köpa en 100-150hkr 4-takts snurra, skulle också kunna tänka mig en två-takts snurra till rätt pris.men tiden får visa vad som dyker upp.

 

Men först ska AQ145'an göras i ordning för försäljning, vad kan man få för en sån...?

- Genomgången för 3år sen av en seriös motorfirma.

- Sötvattenkyld.

- Ny avgaslimpa ifjol.

- Jag ska serva den, olja,fiter stift osv. och provstarta den så att allt fungerar som det ska.

- Göra ett komp-prov.

- Rengöra och måla på den.

- Jag ska också byta lagret i sprängkåpan.

- Byta olja i drevet.

- Lämna bort och få det lackerat.

Tips på vad mer jag behöver titta på för att kunna sälja den och sova gott om natten sen.

 

Bilder och kanske några filmsnuttar blir det säkert eftersom yngste sonen jobbar med media.... :D

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag då hämtat hem Motorn, Sprängkåpan och Drevet plus en hel del lösa delar.

- Lagret i sprängkåpan inkl. låsringar och p-boxar är urplockade och en beställning på nya delar ska göras. Lagret har ingen "std"-märkning, så en uppmätning ska göras och min kontakt på lager och tätningar får sen leverera passande delar.

Under tiden ska Sprängkåpan tvättas, slipas och målas i en "glad och lyster nyans", svart naturligtvis.

- Motorn ser ut att vara i riktigt bra skick, inga läckage, och oljan ser nästan ut som ny.

Lite rengöring, bättringsmålning så ska den provstartas.

Till helgen blir det troligtvis ett besök på Båtmässan för att titta på en ny utombordare.

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är även båten hämtad och uppställd i väntan på att garaget blir tömt på en del "oväsentligheter",

som bilar och liknande.

Blev förvånad över hur bra båtvagnen gick trots att vägen bitvis var usel med "potthål" och andra vägskador. Mycket kan nog tillskrivas att vagnen är utrustad med en "Bladfjädrad" axel, synd bara att det verkar svårt att kunna bygga om den till en 80-km vagn.

 

Nästa steg blir att montera bort "skölden", som tillsammans med motorn, AQ140 och Drevet VP280, ska kontrolleras och sedan hjälpa nån annan till att färdigställa sitt projekt.

 

Inom nån vecka är jag lovad att få tillgång till garaget så att ombyggnaden av aktern kan börja.

"Hålet" efter drevet skall, med hjälp av min kompis, läggas igen och sedan ska "PROBOX" motorfästet monteras och en Utombordare c:a 100-150hkr införskaffas och hängas dit.

 

/KentW

post-95442-0-46428500-1425221440_thumb.jpg

post-95442-0-81967200-1425221658_thumb.jpg

post-95442-0-95747400-1425222043_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej roligt projekt.

Ska bli kul o följa,

Är det du som tillverkar "probox150" känns som en reklamkampanj ;-)

Blocket annons.

Undrar om det finns med hissfunktion eller om det bara är trim o tilt.?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej roligt projekt.

Ska bli kul o följa,

Är det du som tillverkar "probox150" känns som en reklamkampanj ;-)

Blocket annons.

Undrar om det finns med hissfunktion eller om det bara är trim o tilt.?

Mvh

Hej!

 

Det är faktiskt första egna båten och första gången som jag monterar en "PROBOX 150" på en båt för att faktiskt åka med den, tidigare har jag bara monterat åt andra. Stämmer att jag numera äger och säljer produkten, som jag var med och utvecklade under slutet av -90 talet.

Reklam gör jag inte här, det finns redan annons på Blocket,  och det har jag fått klart för mig av "chefen" för siten. Däremot så ska jag parallellt med denna "ombyggnadstråd" göra en videodokumentation av hela ombyggnaden, och om den sen kan inspirera någon till att göra sammalunda inte mig emot. 

Om du kontaktar mig via e-mail eller telefon så ska jag berätta mer om hur den här produkten fungerar och vad den kan åstadkomma för dig som båtägare.

/Kent Westin Bollnäs 070-3405143

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag sken solen och med +5º så var det bara att sätta igång med utrensningen i aktern, saknade några verktyg som blev kvar hemma så får fortsätta imorron.

 

post-95442-0-43488400-1425319727_thumb.jpg

 

När allt är utrivet blir det till att bygga en helsoffa där i aktern, kanske med ett uppfällbart bord så man kan sitta och ta en sillbit och en nubbe i solnedgången.

 

post-95442-0-89089500-1425319769_thumb.jpg

 

Bland annat så satt avgasutsläppet "som berg" tar med mig gaskärran utifall det inte går att få bort skölden utan att demontera det.

Trångt och bökigt med alla kablar och wirar, och en hel del skit efter många års användande, men hitills har jag inte hittat några "råttbon".

 

post-95442-0-34915200-1425319980_thumb.jpg

 

 

Förhoppningsvis får vi samma väder imorron och då blir det några till timmar att brottas med motvilliga muttrar.

 

Och då åker drevet till lackeraren för blästring, han använder speciellt blästermedel för aluminium, och målning, färg...silver kanske, eller svart...eller också blir det orginal Volvo.

 

post-95442-0-78587400-1425320271_thumb.jpg

 

/KentW

Redigerad av Kent_W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då är äntligen även skölden urplockad ur skrovet, och sköld, drev ska iväg för blästring och lackering.

 

Det dröjer nån vecka till innan garaget blir tömt så att båten kan rullas in på plats för montering av "Probox'en" och en lämplig utombordare, på 100-140 hkr.

 

Nästa steg blir en ordentlig rengöring av motorbrunnen, som efter alla år är rätt skitig, även en del skador ska lagas och plastas om. Kommer även att "fräsa" och bygga / plasta igen"hålet" efter drevet. Det är ett jobb som jag vill göra ute där det finns bra "ventilation", våren är på väg och vi kommer att få temperaturer uppemot +10º perfekt för utomhusjobb!  Det går sakta men säkert framåt.......bilder kommer.....

 

/KentW

Redigerad av Kent_W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-95442-0-46630500-1425911014_thumb.jpg

Då är äntligen även skölden urplockad ur skrovet, och sköld, drev ska iväg för blästring och lackering.

 

Det dröjer nån vecka till innan garaget blir tömt så att båten kan rullas in på plats för montering av "Probox'en" och en lämplig utombordare, på 100-140 hkr.

 

Nästa steg blir en ordentlig rengöring av motorbrunnen, som efter alla år är rätt skitig, även en del skador ska lagas och plastas om. Kommer även att "fräsa" och bygga / plasta igen"hålet" efter drevet. Det är ett jobb som jag vill göra ute där det finns bra "ventilation", våren är på väg och vi kommer att få temperaturer uppemot +10º perfekt för utomhusjobb!  Det går sakta men säkert framåt.......bilder kommer.....

 

/KentW

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det hänt något mer eller väntar du in bättre väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det hänt något mer eller väntar du in bättre väder.

Hej!

Ibland störs våra "intressen" av ovidkommande händelser, som kunders behov.

 

Jag har varit tvungen att prioritera ett stort projekt åt en kund som jag bara inte kunde tacka nej till, både intressant och bra betalt.

 

Men planeringen har fortsatt, har gjort en ordentlig service av drivlinan som satt i båten, AQ140 är hela sötvattenkylningen åtgärdad och VP280+Skölden är hos lackeraren. Och då är det klart för försäljning.

 

I slutet av förra veckan kom äntligen Arboristen som skulle rensa bort några tallar som vuxit sig alldeles för stora och började bli en fara för husen.post-95442-0-89312600-1427621516_thumb.jpg

Och de måste tas om hand innan sista april så att "Majkasen" får lite bränsle.

 

Garaget verkar inte heller bli tillgängligt för mitt projekt så nu planerar jag för att göra det mesta utomhus, om det nu blir så att jag inte får tillgång till garaget, men båten ska i sjön i vår/sommar.

 

Under tiden jag jobbade med produktionen av PROBOX gjorde vi ett montage åt Flipper Marin i Finland, på en "Flipper 777" där vi monterade 2st 150Hkr Yamaha på PROBOX, för att Flipper ville testa hur det fungerade i praktiken. Deras intresse var främst att kunna utnyttja utrymme invändigt i båten bättre.

Och i veckan fick jag kontakt med en person som hade köpt bägge motorpaketen med PROBOX, men sen sålt enbart motorerna, jag kommer så småningom att köpa dessa också.

 

Sen letar jag efter en motor att sätta på "min" båt, och har hittat några Som skulle passa både PROBOX och min plånbok. Just nu lutar det åt en 150Hkr Yamaha V6, som jag håller på och kollar historia på.

 

Sakta men säkert framskrider projektet, kommer att fylla på här så fort det händer nått intressant, närmast står urtvättning av motorbrunnen + lite plastlagning. Sen fick jag hem överhandsfräsen idag, den behövs för att återställa aktern.

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort uppdatering.

Planerna ändras hela tiden, mest av ovidkommande händelser, men projektet avancerar.

 

Det gamla Motorpaketet + Drev är nu avyttrat och en Evinrude 115Hp från -98, med lite "andningssvårigheter" har tagit plats i verkstan. Den ska pysslas om så att "förkylningen" kureras innan den hängs upp på "Probox 150" i aktern på båten.

 

Tyvärr får jag ingen plats i garaget för modifieringen av aktern på båten men nu är ändå sommaren i antågande och med den värmen som möjliggör utomhusarbete, +15 idag och löfte från SMHI om fortsatt stigande temperaturer. "Vårbruket" med tomten är också snart klart och då kan jag ta itu med ombyggnaden på heltid.

 

- Hur kan jag kontrollera vilken specification som motorn har, finns bara numret på "fryspluggen" att gå efter, dekalen som "ska" sitta på motorfästet finns inte.

Jag vet att den inte är förvärvad på nått skumt sätt eftersom den kommer från en seriös
aktör.

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget blir som man tänkt sig ibland.......

 

Har blivit engagerad i ett stort utvecklingsprojekt inom verkstadsindustrin och kontraktet löper ända fram till Vecka 42....och kanske utökas. Och det gör att jag inte är hemma under veckorna och kan driva på med ombyggnaden av båten...suck!

Dessutom har jag snart inte kvar platsen för båten heller utan måste hitta en ny. Troligen blir det att sälja husvagnen och ställa båten där, ja det går "tungt" ibland.

Så nu har jag "gnällt" färdigt.

 

- Motorn har jag gjort klar för lack och fraktat upp till min lackerare som ska blästra och lacka den.

- Letar nu efter en begagnad hydraulstyrning för 115Hk.

Och innan snön kommer ska ett garage hittas för vinterförvaring, och helst ett med möjlighet att jobba med båten i också.

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen........

 

Då man jobbat som "lejd dräng" under större delen av sitt yrkesliv så går det bara inte att "tacka

nej" till att få delta i riktigt intressanta utvecklingsprojekt. Och så blev det, och har varit under lång
tid nu. Men nu är projektet i hamn och jag är återigen på gång att ta itu med min båt. husvagnen är såld och platsen ska övertas av min "Fiberform" nu under våren. Och då ska jag fortsätta med jobbet att montera en "PROBOX 150" på den och komma i sjön med den.

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blir inte livet alltid som man tänkt sig, när sjukdom drabbar en så kan livet  ändras

drastiskt. Och så har det nu gjort för mig, vilket betyder att jag inte kommer att kunna slutföra min ambition att "Renovera och bygga om" min  FIBERFORM 18.

Detta gör att jag ser mig tvingad att göra mig av med mitt "projekt" här på Maringuiden.

Tråkigt men nödvändigt/KentW 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...