Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Shas

diagnosinstrument

Rekommendera Poster

Hej på Er !

 

Avslutade säsongen förra året med en krånglande motor, känns som jag gått igenom allt. kvarstår är bränslepumpen....

 

Har nu kommit till insikt om att man mer eller mindre behöver ett analysinstrument. Finns det några bättre hobbyvarianter Jag har en Volvo Penta 5,7GXI 2006.

Arbetskamraten köpte en techmate till sin Mercruiser men det fanns inte kablar som passade. Möjligt att det går att komplettera med men faktum är att jag vill ha en egen då jag mekar med det mesta själv.

 

Är det någon som är insatt i denna branch och kan guida mig rätt

 

Mvh // Shas

post-92228-0-53459800-1424444824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er !

 

Avslutade säsongen förra året med en krånglande motor, känns som jag gått igenom allt. kvarstår är bränslepumpen....

 

Har nu kommit till insikt om att man mer eller mindre behöver ett analysinstrument. Finns det några bättre hobbyvarianter Jag har en Volvo Penta 5,7GXI 2006.

 

Arbetskamraten köpte en techmate till sin Mercruiser men det fanns inte kablar som passade. Möjligt att det går att komplettera med men faktum är att jag vill ha en egen då jag mekar med det mesta själv.

 

Är det någon som är insatt i denna branch och kan guida mig rätt

 

Mvh // Shas

Diagnosinstrumentet säger ingenting om hur bränslepumparna fungerar. Det finns ingen givare för bränsletrycket, utan man måste mäta detta manuellt. Hansen Racing har en bra mätare, som mäter både låg och högtryck. Ett problem med Volvo Pentas motorer är silen i tryckregulatorn, som blir igensatt av partiklar från bränslepumparna. När silen blir igensatt blir trycket för högt. På en motor som jag mätte trycket på, var det över 7 bar, mot rekommenderade ca 2,5. Motorn gick väldigt rikt med svartrykande avgaser. Volvo Penta rekommenderar att silen tas bort. När man tar bort silen, måste man ersätta den med en spårryttare, för att behålla trycket på tätningsringen. Man kan också peta bort silduken, och behålla plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har också en Volvo Penta 5,7 Gxi men från 2004.

Har haft problem med den också. Man tycker att man provat allt, men det finns fortfarande saker att checka.

Håller med Rollen att du måste skaffa en bränsletrycksmätare och kolla hög och lågtrycket.

Jag har också ersatt silen i bränsletrycksregulatorn med en spårryttare.

Har dock inte testat om det hjälpt något.

Håromveckan hittade jag en oxiderad jord på styrbords sida på baksidan av motorn.

Min förhoppning är att det är felet jag har haft.

Symtomen på min motor är att varvtalet börja svaja rejält efter ca 30 min. körning.

Vad har du för fel/symptom på din motor?

Jag skaffade mig en bränsletrycksmätare och ett scan tool instrument från Rinda i Chicago.

Jag köpte Techmate Pro. Köpet funkade klockrent. Det tog bara någon vecka innan det kom fram.

Skall testa det när jag provkör båten nu i vår.

Annars kan du köpa en adapterkabel till arbetskamratens instrument, så borde det funka. Vill gärna veta hur det går i felsökandet. Vi kanske kan hjälpas åt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig !

 

Bränsletrycksmätare inskaffades i helgen för att kolla en Passat så nu finns den i verktygslådan också. Lite roligt för precis det som du säger Rollen att diagnosinstrumentet inte visar problem med bränslepumpen det blev jag varse om i helgen ;-).

Felsymtomen är en orkeslös motor och jag drog slutsatsen att det var vatten i tanken för det var precis så det kändes. Tungt som sjutton och nu menar jag tungt det kunde ta minuter innan båtrackarn gick upp i plan väl där så varvade han ut hur fint som helst. Dessutom är båten svårstartad och man behöver handgas för att den ska gå igång, detta har aldrig behövts förut. Den har också en tendens att sura ner sig vid start.

Helservice med fördelarlock, rotor, stift, kablar, bränslefilter gjordes, kompressionsprov gnista ok. Jag tankade nära 30% etanol i tanken för att komma tillrätta den eventuella vattenproblematiken och i samband med detta så fick jag den klassiga "proppenkänslan" dvs vid gaspådrag tungt, tungt tungt och så släppte det och alla hästarna infann sig.

Körde på detta sätt ett tag och kraften kom tillbaks och problemen försvann, underbart problemet löst.... Tankade upp båten fullt för att undvika allt för långvarig körning med för mycket sprit i tanken. Nästa tur var dock problematiken tillbaks vilket gjorde att jag ville säkerhetsställa att det verkligen var vattenproblem, tömde bränslefiltret och kopplade in en OMC tank med ny ren soppa men ack så jag bedrog mig, lika trött och orkeslös motor. Slutsats ingen vattenproblematik…

Min rekommendation till dig är att göra samma sak, vatten kan ge lustiga felsymtom. Det som talar emot detta är att det tar ganska lång tid innan dina felsymtom uppkommer, dock väldigt enkelt att göra. Observera att 30% etanol är för mycket för kontinuerlig körning ,hör med en fackman vad som gäller för din maskin. Kallstartsannordningen/choke bör du se över men där borde problematiken komma tidigare. Givetvis gäller fullservice också.

För min del verkar det ändå som det är på bränslesidan problemet sitter så det första jag kommer att göra när båten går i sjön är att kolla just trycket…Jag hör tydligt hur pumpen startar och stoppar då jag vrider på nyckeln så grejorna fungerar. Vet inte hur ofta det är trassel med tryckregulatorn men det kanske du vet…. Startar jag elverket samtidigt som jag kör båten får inte det tillräckligt med soppa utan går väldigt orent.

 

Så det verkar helt klart som om Rollen har en poäng i sitt inlägg, känns helt logiskt att det skulle vara skit i denna sil. Ska se i mina handböcker hur man löser detta för det har jag ingen aning om. Möjligt att jag återkommer till dig i ärendet

Pratade dessutom med en maria, han sa att han haft en båt där plusen inte var åtdragen som uppvisat liknande fenomen. Jag var under säsongen tvungen att byta batteriladdare och liksom det du var inne på dvs dålig jord så hittade jag en plusanslutning på batteriväljaren (matning)  som inte var ordentligt åtdragen, klantigt. Då var dock båten på land…..

Ska kolla med Rinda, vill helst ha en egen om det inte är alldeles för dyrt vill säga….

Ja ja båtar är roligt…. Men det är klart att vi ska hjälpas åt…

 

// Shas

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det ser lika dant ut på min maskin.

Filtret finns där, sitter på bränsletrycksregulatorn.

Där står tom

  bulletin P-23-7-3

 

Ring Micab och be att få prata med Marcus.

Jag beställde spårryttare av honom. Han är servicevänlig o hjälpsam.

Han har gett mig tipps i felsökandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär ja.... Mer eller mindre en direkt uppmaning av Volvo att ersätta denna. I varjefall så mycket att de slipper ta på sig detta själva ;-)

 

Måste helt enkelt vara detta... Filtret är det i metall ?

 

Än så länge är det för tidigt att börja ut och meka men det ser inte ut att ta lång stund...

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i plast och går lätt sönder när man tar bort det. Men det gör ju ingenting. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok bra då vet jag...

 

Tack för hjälpen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...