Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sparre

Hurdant är båtintresset nu för tiden?

Rekommendera Poster

 

 

Är det så enkelt att hyra båt? Har väl visserligen sett privatpersoner som hyr ut, men inbillar mig att det kan vara lite tjafsigt och att saker och ting kanske inte riktigt är i den ordning man vill.

 

 

http://rtc.se/ är väl störst, men det finns säkert fler som hyr ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

http://rtc.se/ är väl störst, men det finns säkert fler som hyr ut...

 

Intressant, men det verkar främst vara en sida där privatpersoner hyr ut?

 

Väldigt varierande sammansättning av både båtar och pris :)

 

En del känns ju fullt rimligt, men andra känns ju helt upp i det blå.  Typ 8 lax i veckan för en båt som i bästa fall är värd 50-60 tkr, om man ens kommer tillbaks till kajen...

 

Inga företag som hyr ut nya eller nästan nya båtar längre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till problem är att man inte längre får ha kul i gästhamnarna.

Hur skall man få yngre folk att vilja vara ute på havet/gästhamnar om det inte tillåts lite fest i gästhamnarna?

Minsta lilla stereo idag så får du tillsägning att kustbevakningen/polisen kommer att bogsera ut båten om stereon inte stängs av

Vilken 18-25-åring lockas av det livet på sin semester/helger?

Det märks en otrolig skillnad i hamnarna idag kontra 90-talet/2000-talet.

Marstrand, Lysekil, Kungshamn, Smögen, Hunnebostrand, Grebbestad framstår som dött jämfört med den gamla goda tiden

Förr kunde vi sticka ut till Marstrand här vilken dag som helst på industrisemestern och där vart alltid mycket folk och kul

De flesta stora uteställena är borta och kvar finns lite restauranger 

Inga evenmang som GT-karnevalen eller liknande

 

Många av dessa tystnadsregler kommer från kommunerna. Hade vart kul att se hur mycket pengar de förlorat på denna linje

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till problem är att man inte längre får ha kul i gästhamnarna.

Hur skall man få yngre folk att vilja vara ute på havet/gästhamnar om det inte tillåts lite fest i gästhamnarna?

Minsta lilla stereo idag så får du tillsägning att kustbevakningen/polisen kommer att bogsera ut båten om stereon inte stängs av

Vilken 18-25-åring lockas av det livet på sin semester/helger?

Det märks en otrolig skillnad i hamnarna idag kontra 90-talet/2000-talet.

Marstrand, Lysekil, Kungshamn, Smögen, Hunnebostrand, Grebbestad framstår som dött jämfört med den gamla goda tiden

Förr kunde vi sticka ut till Marstrand här vilken dag som helst på industrisemestern och där vart alltid mycket folk och kul

De flesta stora uteställena är borta och kvar finns lite restauranger 

Inga evenmang som GT-karnevalen eller liknande

 

Många av dessa tystnadsregler kommer från kommunerna. Hade vart kul att se hur mycket pengar de förlorat på denna linje

 

Fast jag undrar hur "kul det är"

 

post-53310-0-29995400-1424442577_thumb.jpg

 

Har ett flertal bekanta och äldre släktingar som bor helårsboende intill Smögenhamnen. Några av dem flyr sitt hus och tar in på vandrarhem på fastlandet ibland när det är som värst. 

 

En del försöker värna sina hus och de minimala tomterna från ungdomar som pinkar, skiter och spyr runt över allt. Att sova under vissa nätter är det inte tal om. 

 

Det är naturligtvis synd om alla skötsamma båtåkare, som bara vill ha hamnen fylld av häftig musik.

 

Ortsbefolkningen som bor i området bör man väl fullständigt skita i. De är ju förövrigt bara infödda Smögare. Det gäller ju för de som arrenderar hamnen att dra in så mycket pengar som möjligt.

 

När jag försökte gå in på Smögens Gästhamns hemsida för att kolla omdirigerades jag hit. Klickar man på bilden blir den större och läsbar.  :rolleyes:

 

post-53310-0-37735100-1424442294_thumb.jpg

 

Lite kul i sammanhanget tycker jag. :wacko:

 

Själv har jag inget problem med det oväsendet som ibland råder på Smögenbryggan och dess närmaste omgivningar.

 

Dels hör jag förfärligt illa och dels bor jag så långt från Smögenbryggan man kan komma - på andrasidan vattnet - längst nordost i Kungshamn

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert många anledningar till att båtintresset förefaller vara lägre hos yngre generationer jämfört med -40 talisterna. Själv ser jag två stora skillnader jämfört med tidigare generationer som kan påverka bland annat båtintresset....

 

Jag har själv barn i 20-25 årsåldern, och det verkar som att den generationen har svårare att få en någorlunda säker och stabil inkomst. En av mina har en tillsvidareanställning enligt gammal modell inom industrin. De andra utnyttjas på ett skändligt sätt av kommuner som inte vill anställa i omsorgen utan gör allt de kan för att hålla folk kvar i otrygga timanställningar. Till detta kommer att det ställs hårda krav när de ska låna till bostäder..... 

På totalen känns det som att gruppen vuxna under 30 år inte kan eller vågar lägga några större pengar på en dyr hobby.

 

En annan anledning som jag tror är avgörande även längre upp i åldern (jag är själv 60-talist) är att man har flera intressen. Tiden eller viljan att lägga all ledigt tid på en enda hobby som praktiseras under några korta sommarveckor lockar inte. Veckor och månader av polering, bottenmålning, renovering etc. är alltför tidskrävande i förhållande till den tid som finns att fördela i en modern familj.

Att köpa en gammal 70 eller 80 tals båt som kräver massor av arbete för att hålla frisk och fräsch tar för mycket av den tillgängliga tiden helt enkelt.  Skola och idrott/föreningsliv i en barnfamilj upplever jag är betydligt mer krävande än när jag, barn till -40 talisterna växte upp.  Själv seglar jag inte längre av denna anledning, men en tuff aluminium båt som ligger i året runt och kräver förhållandevis liten arbetsinsats passar mig bra.

Finns nog en hel del unga som skulle vilja, men som pustar och stånkar när de tittar på risken med att dra på sig kostnader och  osäkerheten om sin  inkomst och framtida bostadslån...

 

 

 

Som sagt finns det säkert massor av andra anledningar också, men de jag redovisat här tycker jag mig se ganska tydligt i mina barns åldersgrupper, och i viss mån även bland mina jämnåriga....

Jag kanske e ute och cyklar X2?

Det kan bero på att jag e helt nybörjare?

Kommer jag få en chock i nödvändiga reparationer, uppgraderingar, underhåll om något år?

Håller med om att ekonomi, fast anställning mm. kan göra det svårt för sk. "nyrekrytering"

Mina ungdomar, 20 och 22 år... har väl inte under våra 4 säsonger hunnit bli så bitna så dom ens tänkt "egen båt"... den ena pluggar den andre har fast jobb. Både ekonomi och en enorm mängd av andra intressen står nog i motsats till båtandet.

 

Däremot:

Jag spelar tennis ca 5 ggr/ V

Simmar ca 2-3ggr/ V

Känner inte att jag måste ge avkall på det förutom under själva seglingssäsongen då jag är ute hela tiden så fort jag kan och då kan jag inte utöva mina andra hobbies.

 

Förra året installerade jag septitank i den större båten och lite solceller, länsbump i lilla Vegan. Förutom det, vårrustning med lite polering och påmastning av Vega plus sjösättning... max, inkl septitank och allt, 5dgr.... det är på två båtar...

Är jag helt ute och borde lägga ner massor med mer tid... så mycket att det ska kännas betungande mycket, för att jag ska kunna hålla båt i skick på längre sikt??Kommer jag få stora chocken om något år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till problem är att man inte längre får ha kul i gästhamnarna.

Hur skall man få yngre folk att vilja vara ute på havet/gästhamnar om det inte tillåts lite fest i gästhamnarna?

Minsta lilla stereo idag så får du tillsägning att kustbevakningen/polisen kommer att bogsera ut båten om stereon inte stängs av

Vilken 18-25-åring lockas av det livet på sin semester/helger?

Det märks en otrolig skillnad i hamnarna idag kontra 90-talet/2000-talet.

Marstrand, Lysekil, Kungshamn, Smögen, Hunnebostrand, Grebbestad framstår som dött jämfört med den gamla goda tiden

Förr kunde vi sticka ut till Marstrand här vilken dag som helst på industrisemestern och där vart alltid mycket folk och kul

De flesta stora uteställena är borta och kvar finns lite restauranger 

Inga evenmang som GT-karnevalen eller liknande

 

Många av dessa tystnadsregler kommer från kommunerna. Hade vart kul att se hur mycket pengar de förlorat på denna linje

 

I sandhamn i somras var det fullt drag i gästhamnen. Ingen som klagade. Däremot var det strikt tyst 23:00 enligt reglerna och hamnvärdarna gick runt och tystade musik vid den tiden. Tyckte det funkade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till problem är att man inte längre får ha kul i gästhamnarna.

Hur skall man få yngre folk att vilja vara ute på havet/gästhamnar om det inte tillåts lite fest i gästhamnarna?

Minsta lilla stereo idag så får du tillsägning att kustbevakningen/polisen kommer att bogsera ut båten om stereon inte stängs av

Vilken 18-25-åring lockas av det livet på sin semester/helger?

Det märks en otrolig skillnad i hamnarna idag kontra 90-talet/2000-talet.

Marstrand, Lysekil, Kungshamn, Smögen, Hunnebostrand, Grebbestad framstår som dött jämfört med den gamla goda tiden

Förr kunde vi sticka ut till Marstrand här vilken dag som helst på industrisemestern och där vart alltid mycket folk och kul

De flesta stora uteställena är borta och kvar finns lite restauranger 

Inga evenmang som GT-karnevalen eller liknande

 

Många av dessa tystnadsregler kommer från kommunerna. Hade vart kul att se hur mycket pengar de förlorat på denna linje

Tror det kan ligga en del även i det här.

Upplever det som att båtlivet blivit mer pretaniöst år för år. Det är väl inget fel med att visa hänsyn, men i vissa avseenden känns det närmast som att man måste ansöka om skriftlig tillstånd bara för att få andas. 

 

Alkoholregler. Inte så att jag tycker att man ska åka runt tokpackad på sjön, men problemet i Sverige är att det är antingen eller. Man kan inte åka ut till en sjökrog, äta middag, dricka 1 eller 2 glas vin eller några öl utan att riskera att åka dit för sjöfylla. Bottenfärger som ena året var tillåtna är nästa året förbjudna och tvärtom. Listor liknande 10 guds bud vad man INTE får göra anslås lite här och var.  Jag kan uppleva klimatet som lite onödigt gnälligt, vilket faktiskt även det förtar en viss glädje. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Pauce  har en poäng där, och egentligen kanske det inte är intresset som sviker, utan möjligheterna. Grabben  som är född -92 fiskar tillsammans med mig under hela året, och under sommarmånaderna står övriga familjen, vänner och bekanta på kö för att åka på badutflykt etc.  Grabben och jag beställde styrpulpetaren ihop, och jag ställde som krav att minst förarintyget skulle tas för att han skall ha fri tillgång till båten. Nu fixade han nyligen kustskepparen, väntar på en lämplig SRC kurs, pratar radar, ais och funderar på att investera i autopilot till trollingfisket.....    

Vi har haft många av hans jämnåriga fiskekompisar och andra bekanta med i båten, och flera skulle nog gärna skaffa båt om de kände att de hade en pålitlig inkomst.

 

Så att intresset är lågt kanske är en missuppfattning.......

Utbudet av båtar stämmer nog inte heller riktigt med det som kunde varit gångbart. Jag tror att bränslesnåla inte alltför snabba båtar med väldigt enkelt underhåll har framtiden för sig......  typ den där skärgådsströvaren eller vad den kallades.....

 

Aluminium har redan en stor marknadsandel, men tyvärr är det mest båtar som trivs bäst med stora törstiga maskiner.......

 

Så jag skriver under på att fritidsbåtsflottan ganska säkert kommer att förändras radikalt under de närmaste 20-30 åren. Men förhoppningen är ju att våra ungdomar ser möjligheter och inte bara hinder, och så småningom hittar ut i våra underbara skärgårdar...

 

Okej, tror du att intresset från din sons sida kommer hänga kvar även då han kanske skaffar egen familj någon gång i framtiden och agerar mer självständigt?

 

Vad det gäller "underhållsfritt" tror jag helt klart att du kan ha en poäng. Tror många letar efter det bekymmerslösa båtägandet (eller i vart fall vad man tror är det).

 

Vad gäller bränsletörst har jag alltid tyckt att många tycks fästa lite väl stort avseende vid det. Om båten drar 0,8 eller 1,5 liter per distans. Spelar det egentligen så stor roll för det stora flertalet som bara använder sin båt på sommaren när det är vackert väder? Om man däremot mer eller mindre bor på båten och kuskar runt i den så fort det är isfritt kan jag förstå att man bryr sig om bränsletörsten, men det är nog max 5% av båtägarna som kvalar in där.

 

Skulle jag satsat på båt idag hade det nog blivit en hyggligt stor DC med V8. Det är ju ändå någonstans känslan och upplevelsen man vill åt med båtlivet tycker jag.

 

Hur är förresten fisket nu för tiden? Minns när jag var barn och hur jag i början av 80-talet var ute och fiskade med min far och en kompis. Tusan vad torsk vi drog upp i utkanten av Stockholms skärgåd. Några år senare var den väl helt utdöd? Bottendöd. Vet inte om det någonsin har återhämtat sig efter. Men du kanske inte håller till i Stockholms skärgård?

Har även fått för mig att andra fiskarter utom möjligen då strömmingen blivit betydligt sällsyntare.

 

Sonen har fast arbete och bor tillsammans med flickvännen som han blev tillsammans med när han var 14. Vi delar kostnader, glädje och arbete lika i vårt båtägande. Hans intresse kommer säkert att finnas kvar, men just nu är det sparande till kontantinsats i hus, och kommande barn som är prioriterat.

Hans sambo gillar att åka båt på sommaren när det är varmt och fint väder, men jag tror aldrig de kommer att köpa någon av de bobåtar som finns på marknaden idag.

Däremot kanske han kan köpa loss "fiskebåten" om jag skaffar någon enklare bobåt så småningom. Det återstår att se.

Eftersom inte alla inblandade i våra familjer är lika intresserade försöker vi hålla pyssel och underhåll på en så smidig nivå som möjligt för att det ska finnas tid kvar till andra intressen och de yngre barnens aktiviteter och fritidsintressen.

Vi köpte en ny aluminium båt och räknar med att slippa göra några större jobb inom överskådlig framtid.

 

Nej vi håller inte till i Stockholm utan nere i Blekinge och då på en företagsansluten båtklubb som ger mycket billig båtplats utan alltför stor arbetsinsats.

Fisket här nere är skapligt, torsken finns det en hel del av, men den är småväxt, havsöringen är betydligt grövre än den ni har uppe hos er, men det är lite längre mellan huggen, och är man intresserad av gädda så är det väl gäddfisket i Blekinge nästa världsberömt......

 

Bränsletörsten är kanske inte avgörande, jag vet faktiskt inte, men om man tänker sig att vi istället för den planande styrpulpetaren vi valde att beställa köpt en nybyggd snipa i aluminium med en liten dieselsnurra kunde vi kört hela säsongen på vad vi kör upp på två tre veckor nu. Men det handlar ju också om vilken typ av resor man vill göra, och hur  mycket tid man har på sig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Verkar som detta inte riktigt stämmer överens i mitt kompisgäng, är själv 23 och köpte en Coronet 24 Family i somras som jag nästan håller på med varje dag, just nu me ett motorbyte.

Även många av mina vänner i samma ålder har egna båtar som dom går på semester med varje sommar. Allt ifrån äldre snipor till lite nyare Nimbus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns säkert många anledningar till att båtintresset förefaller vara lägre hos yngre generationer jämfört med -40 talisterna. Själv ser jag två stora skillnader jämfört med tidigare generationer som kan påverka bland annat båtintresset....

 

Jag har själv barn i 20-25 årsåldern, och det verkar som att den generationen har svårare att få en någorlunda säker och stabil inkomst. En av mina har en tillsvidareanställning enligt gammal modell inom industrin. De andra utnyttjas på ett skändligt sätt av kommuner som inte vill anställa i omsorgen utan gör allt de kan för att hålla folk kvar i otrygga timanställningar. Till detta kommer att det ställs hårda krav när de ska låna till bostäder..... 

På totalen känns det som att gruppen vuxna under 30 år inte kan eller vågar lägga några större pengar på en dyr hobby.

 

En annan anledning som jag tror är avgörande även längre upp i åldern (jag är själv 60-talist) är att man har flera intressen. Tiden eller viljan att lägga all ledigt tid på en enda hobby som praktiseras under några korta sommarveckor lockar inte. Veckor och månader av polering, bottenmålning, renovering etc. är alltför tidskrävande i förhållande till den tid som finns att fördela i en modern familj.

Att köpa en gammal 70 eller 80 tals båt som kräver massor av arbete för att hålla frisk och fräsch tar för mycket av den tillgängliga tiden helt enkelt.  Skola och idrott/föreningsliv i en barnfamilj upplever jag är betydligt mer krävande än när jag, barn till -40 talisterna växte upp.  Själv seglar jag inte längre av denna anledning, men en tuff aluminium båt som ligger i året runt och kräver förhållandevis liten arbetsinsats passar mig bra.

Finns nog en hel del unga som skulle vilja, men som pustar och stånkar när de tittar på risken med att dra på sig kostnader och  osäkerheten om sin  inkomst och framtida bostadslån...

 

 

 

Som sagt finns det säkert massor av andra anledningar också, men de jag redovisat här tycker jag mig se ganska tydligt i mina barns åldersgrupper, och i viss mån även bland mina jämnåriga....

Jag kanske e ute och cyklar X2?

Det kan bero på att jag e helt nybörjare?

Kommer jag få en chock i nödvändiga reparationer, uppgraderingar, underhåll om något år?

Håller med om att ekonomi, fast anställning mm. kan göra det svårt för sk. "nyrekrytering"

Mina ungdomar, 20 och 22 år... har väl inte under våra 4 säsonger hunnit bli så bitna så dom ens tänkt "egen båt"... den ena pluggar den andre har fast jobb. Både ekonomi och en enorm mängd av andra intressen står nog i motsats till båtandet.

 

Däremot:

Jag spelar tennis ca 5 ggr/ V

Simmar ca 2-3ggr/ V

Känner inte att jag måste ge avkall på det förutom under själva seglingssäsongen då jag är ute hela tiden så fort jag kan och då kan jag inte utöva mina andra hobbies.

 

Förra året installerade jag septitank i den större båten och lite solceller, länsbump i lilla Vegan. Förutom det, vårrustning med lite polering och påmastning av Vega plus sjösättning... max, inkl septitank och allt, 5dgr.... det är på två båtar...

Är jag helt ute och borde lägga ner massor med mer tid... så mycket att det ska kännas betungande mycket, för att jag ska kunna hålla båt i skick på längre sikt??Kommer jag få stora chocken om något år?

 

Det är ju så olika vilka förutsättningar man har Caribic. I min familj är det främst jag som är intresserad, sonen som har flyttat hemifrån med sin flickvän delar mitt intresse, men resten av familjen är endast med under de delar av säsongen när solen skiner och det är badtemp i vattnet.

 

5 dagar skulle kanske funka, även om det just nu känns som betydligt mer än vad jag har lust att lägga ner, och skulle man råka ut för plastpest eller något annat större arbete som måste göras så räcker ju inte de dagarna särskilt långt.

 

Jag har barn som flyttat hemifrån, men också några kvar hemma i skolåldern som ska ha stöd i skolarbetet, massor av transporter och engagemang i sina idrotts och fritidsaktiviteter, samt min egen träning och frugans hund som skall ha sin träning. Till det kommer en del andra intressen med resande i Sverige som inte inkluderar båt.... och en rad andra intressen.

 

Jag vill alltså just nu och till de yngsta barnen lämnat hemmet ha ett minimum av fix o trix med mitt båt ägande, annars är det mindre stress att vara utan båt och hyra istället.  Vi köpte en alubåt som ligger i så länge det är isfritt, vi har lite utrustning som monteras efterhand, båten dras upp nån gång i vår och några timmars underhåll på utombordaren innan den åker i sjön igen samma dag. Nästa vinter åker den förmodligen upp någon vecka för att smeta på lite ny bottenfärg......men annars klarar vi oss med att spola av och hålla rent båten skapligt.  Om några år börjar väl de första detaljerna som kan gå sönder göra det och behöver bytas, men inga timmar på att polera, vaxa och fixa för att hålla grejerna blänkande snygga. Vi har en bruksbåt som används för fiske och utflykter..... 

 

Jag tycker mig se att jag har större likheter med många av dagens unga än med de äldre som lagt massor av tid och pengar på att underhålla och uppdatera gamla båtar nästan in absurdum, och som idag inte kommer att få tillbaka en bråkdel av nerlagda insats.    Jag lägger inte mer pengar på våra båtar än vad jag tycker en rik och meningsfull fritid är värd, jag räknar inte med andrahandsvärde utan använder och underhåller båtarna på ett sätt som passar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohollagen som kom till sjöss för några år sedan anförs ju ofta som en av orsakerna till det dalande intresset för fritidsbåtar. Svårt att veta vad detta betyder, men helt klart så ökar väl inte intresset av att om man dricker en öl eller två  i båten så riskerar man inte bara kraftiga böter men oxå att bli av med bilkörkortet mm, vilket ju komplicerar livet väsentligt för de flesta utav oss.

 

Nej, snarare tror jag att de helt urusla somrarna (här talar jag om Västkusten i första hand) mellan 2010 och 2013 har bidragit till att göra det mindre attraktivt att sitta ute i en båt på semestern.  Om någon här har gått en vecka i fjällen och haft regn varje dag så vet ni vad jag pratar om. Luften och intresset går liksom ur en!

Nu var sommaren 2014 riktigt fin på Västkusten, så ytterligare en eller att par sådana så kanske en del tveksamma kan komma tillbaka.

Trots allt är det ju så med fritidsbåtar, att om regnet vräker ner och det är några plusgrader så är det inte KUL!!
Är det sol. varmt och fint väder och glittrande fjärdar så är det nåt annat.

 

Hoppas sommaren 2015 blir fin!!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar också på om inte vissa delar av båtåkande och båt ägande ökat?  OM vi bara räknar bobåtar för lång sommarsemester kanske intresset är på dalande. Men räknar man med alla trailerbåtar som ligger ute på fiske långa dagar året runt, eller trollingbåtar som ligger till havs och kör timme efter timme helg efter helg kanske det ser annorlunda ut?

 

Vi har ingen bobåt, men ett par båtar som vi fiskar ifrån och åker på utflykter. På mindre än ett år har vi fler motortimmar på ena båten än vad säljaren på en av marinorna i stan har på sin 10 år gamla Nimbus semesterbåt.  Under 2015 har vi 5 sjödagar hittills, och räknar med heldag ute i morron lördag......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en aspekt är att flera av de yngre inte kan tänka sig att åka ut i nån gammal 70-talsbåt då den inte är fin nog för dom. Allt skall se bättre ut än vad det är i verkligheten

När jag var 16-25år så vart de flesta nöjda med något som flöt och tog sig framåt

 

Hyra båt med polarna och vara låtsasrik i en vecka det är coolt däremot  :wacko:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har rent känslomässigt tyckt att det är sorgligt att båtintresset är lågt. Trotts att på mitt jobb har var 5:e till var 6:e person båt.

 

Egentligen är det inget negativt, vad mig anbelangar så kan jag vara den sista personen till sjöss.

 

Jag nyttjar inte gästhamnar, dock tankar jag på sjömack. Men detta är inget måste.

 

Nä, njut av det ökande utrymmet.

Dock finns det risk att atmosfären blir surare, då det är griniga gubbar som jag som håller ut längst :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en aspekt är att flera av de yngre inte kan tänka sig att åka ut i nån gammal 70-talsbåt då den inte är fin nog för dom. Allt skall se bättre ut än vad det är i verkligheten

När jag var 16-25år så vart de flesta nöjda med något som flöt och tog sig framåt

 

Hyra båt med polarna och vara låtsasrik i en vecka det är coolt däremot  :wacko:

det där med "låtsasrik" och att det ena inte duger, att man måste spela något man inte är osv. har nog inte med nutiden att göra. Så har det väl alltid varit?? dom som vill och kan vara sig själva är nog det minst lika mycket nu, om inte mer... jag har hört talas om "symtomen" men egentligen väldigt sällan sett det på riktigt. Det ligger nog mest hos betraktaren. Så i min varld finns inte sanningen med minskat, om det är det, båtintresse där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohollagen som kom till sjöss för några år sedan anförs ju ofta som en av orsakerna till det dalande intresset för fritidsbåtar. Svårt att veta vad detta betyder, men helt klart så ökar väl inte intresset av att om man dricker en öl eller två  i båten så riskerar man inte bara kraftiga böter men oxå att bli av med bilkörkortet mm, vilket ju komplicerar livet väsentligt för de flesta utav oss.

 

Nej, snarare tror jag att de helt urusla somrarna (här talar jag om Västkusten i första hand) mellan 2010 och 2013 har bidragit till att göra det mindre attraktivt att sitta ute i en båt på semestern.  Om någon här har gått en vecka i fjällen och haft regn varje dag så vet ni vad jag pratar om. Luften och intresset går liksom ur en!

Nu var sommaren 2014 riktigt fin på Västkusten, så ytterligare en eller att par sådana så kanske en del tveksamma kan komma tillbaka.

Trots allt är det ju så med fritidsbåtar, att om regnet vräker ner och det är några plusgrader så är det inte KUL!!

Är det sol. varmt och fint väder och glittrande fjärdar så är det nåt annat.

 

Hoppas sommaren 2015 blir fin!!

ligger nog mycket i det... tänk på den tiden då somrarna var varma långt in på kvällen och kortbrallor plus t-shirt funkade dygnet runt. Vi hade ett par såna kvällar förra sommaren men det var många är sedan innan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att "fylla på bakifrån" med yngre syns tydligt även i min hemmahamn och närområde i skärgården. Existerar knappt inte. Dom få nya som dyker upp är 40 + :are.

 

Skulle tro att som många skriver här att ekonomin för en 20:åring i dags läget är en bidragande orsak, många som precis klivit ur tonårslivet har det jävl... knackigt.

Men även om man skulle ha råd så tror jag att många av dagens 20 åringar inte är intresserade då det är roligare att sitta framför datorn o surra med allt möjligt.

 

Sedan är många av dagens ungdommar, inte alla, men väldigt många jävl.. slöa och vill ha allt serverat på silverfat och då finns inte en båt på kartan. Det här tror jag är en av dom största orsakerna efter ekonomin

 

Och för dom som är aktiva och har råd finns inte tiden pga andra aktiviteter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en aspekt är att flera av de yngre inte kan tänka sig att åka ut i nån gammal 70-talsbåt då den inte är fin nog för dom. Allt skall se bättre ut än vad det är i verkligheten

När jag var 16-25år så vart de flesta nöjda med något som flöt och tog sig framåt

 

Hyra båt med polarna och vara låtsasrik i en vecka det är coolt däremot  :wacko:

Jag tror inte det handlar så mycket om att man vill verka "låtsasrik". Tycker tvärtom att det verkar rätt smart att hyra båt, även om jag aldrig gjort det. Sommaren/säsongen är kort nog ändå. Hyr man båt slipper man båtägandets baksidor med vinterförvaring, massa jobb, arbetsplikt i båtklubben m.m. Man låser inte en massa kapital och betalar en massa för en båt som bara ligger och guppar vid bryggan. Men det är klart - för vissa är väl kanske ägandet av en stor dyr båt ett slags "statement". (Titta på mig vad rik och framgångsrik jag är) Då är det kanske jävligt irriterande om ett gäng slynglar som kanske inte ens arbetar kan visa sig i något dyrbart om så bara för en vecka? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis måste man värna om de boende men jag vågar påstå att väldigt liten del av de ungdomar som kissar, kräks mm i smögenbornas trädgårdar kommer med båt. Är snarare de som kommer med buss, bil och inte har en fast punkt(båt) i hamnen.

 

Att ha lite fest i båt till ca 23.00 för att sen sänka ner/alt stänga av och gå på krog anser jag måste få vara tillåtet för att inte skrämma bort den yngre generationen från hamnarna.

Detta är visserligen tillåtet i Smögen hamn men då måste du ligga där(vid gamla Brasset) det ej går att boka plats och om du har tur och ens får en plats så hamnar du som femte sjätte båt ut

 

Nu när jag stod i min monter på båtmässan så reflekterade jag över medelålderna på besökarna som är hög

 

Upplever också att det blivit lättare för folk att få båtplats här på västkusten jämfört med för ca 5årsen vilket säger en del

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde lite Kors o Tvärs på Orust förra sommaren med bilen.  På flera ställen såg jagdet skyltar med "Båtplatser Uthyres".

Det har jag ALDRIG sett förut, inte ens på 70 talet!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis måste man värna om de boende men jag vågar påstå att väldigt liten del av de ungdomar som kissar, kräks mm i smögenbornas trädgårdar kommer med båt. Är snarare de som kommer med buss, bil och inte har en fast punkt(båt) i hamnen.

 

Att ha lite fest i båt till ca 23.00 för att sen sänka ner/alt stänga av och gå på krog anser jag måste få vara tillåtet för att inte skrämma bort den yngre generationen från hamnarna.

Detta är visserligen tillåtet i Smögen hamn men då måste du ligga där(vid gamla Brasset) det ej går att boka plats och om du har tur och ens får en plats så hamnar du som femte sjätte båt ut

 

Nu när jag stod i min monter på båtmässan så reflekterade jag över medelålderna på besökarna som är hög

 

Upplever också att det blivit lättare för folk att få båtplats här på västkusten jämfört med för ca 5årsen vilket säger en del

 

Nu tror jag inte ens att du tror på att anledningen till att ungdomar är mindre intresserade av båtlivet på det sättet som vi gamla stofiler var under 1960 och 70-talet, beror på att det finns lokala ordningsstadgor i de olika kommunerna där de häftigaste gästhamnarna finns.

 

Om mitt intresse för båtar och båtlivet skulle bygga på att ligga i de häftigaste gästhamnarna och ur bautastora musikmaskiner spela musik på en högre ljudnivå än vad skulle va tillåtet på en arbetsplats och dessutom efter kl.23.00, då har jag missat nåt väsentligt i båtlivet.

 

Nu bygger ju mitt fyrtiotalistiska båtintresse på nåt helt annat. Båtar, segling och att uppleva vår Svenska skärgård.

 

Dagens ungdomar är ju splittrade (ihjäljagade) på så fruktansvärt mycket annat. 

 

När jag byggde min första havsgående segelbåt (27 fot) var den en av de största i Kungshamn. Här ute har väl de allra flesta nån form av båt, men av mina bekanta är det få som har övernattingsbara båtar och det är ytterst få av dem som går bortom närområdet.

 

Vi som är födda på 1940-talet har ju ibland kallats för "jätteproppen Orvar" för vi är ju så många.

 

Tittar man på Sveriges befolkningspyramid så är det ju ingen pyramid utan snarare ett torn, med en väl uppblåst överkropp.

 

Tittar man här lokalt så finns det enormt mycket fler båtar än på 1970 och 80-talet och det finns dessutom enormt många större båtar då än nu.

 

Det kanske tom är så att båtintresset är mycket större nu än i slutet av förra seklet, fast det tar sig ett helt annat uttryck. Mycket mindre och snabba båtar som man flyttar med sig på trailer kors och tvärs. Dessutom - hur många ungdomar är det inte som köper sig en gammal "Vega" och seglar runt hela eller halva jorden. 

 

Jag har egentligen ingen aning, men jag tror att man måste mäta med en helt annan "tumstock" än min. (och kanske många andras mätverktyg också)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa till min sambo när vi träffades, antingen anammar du båtlivet eller annars kan vi lika gärna säga hej då direkt! hon är fortfarande min sambo  :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Givetvis måste man värna om de boende men jag vågar påstå att väldigt liten del av de ungdomar som kissar, kräks mm i smögenbornas trädgårdar kommer med båt. Är snarare de som kommer med buss, bil och inte har en fast punkt(båt) i hamnen.

 

Att ha lite fest i båt till ca 23.00 för att sen sänka ner/alt stänga av och gå på krog anser jag måste få vara tillåtet för att inte skrämma bort den yngre generationen från hamnarna.

Detta är visserligen tillåtet i Smögen hamn men då måste du ligga där(vid gamla Brasset) det ej går att boka plats och om du har tur och ens får en plats så hamnar du som femte sjätte båt ut

 

Nu när jag stod i min monter på båtmässan så reflekterade jag över medelålderna på besökarna som är hög

 

Upplever också att det blivit lättare för folk att få båtplats här på västkusten jämfört med för ca 5årsen vilket säger en del

 

Nu tror jag inte ens att du tror på att anledningen till att ungdomar är mindre intresserade av båtlivet på det sättet som vi gamla stofiler var under 1960 och 70-talet, beror på att det finns lokala ordningsstadgor i de olika kommunerna där de häftigaste gästhamnarna finns.

 

Om mitt intresse för båtar och båtlivet skulle bygga på att ligga i de häftigaste gästhamnarna och ur bautastora musikmaskiner spela musik på en högre ljudnivå än vad skulle va tillåtet på en arbetsplats och dessutom efter kl.23.00, då har jag missat nåt väsentligt i båtlivet.

 

Nu bygger ju mitt fyrtiotalistiska båtintresse på nåt helt annat. Båtar, segling och att uppleva vår Svenska skärgård.

 

Dagens ungdomar är ju splittrade (ihjäljagade) på så fruktansvärt mycket annat. 

 

När jag byggde min första havsgående segelbåt (27 fot) var den en av de största i Kungshamn. Här ute har väl de allra flesta nån form av båt, men av mina bekanta är det få som har övernattingsbara båtar och det är ytterst få av dem som går bortom närområdet.

 

Vi som är födda på 1940-talet har ju ibland kallats för "jätteproppen Orvar" för vi är ju så många.

 

Tittar man på Sveriges befolkningspyramid så är det ju ingen pyramid utan snarare ett torn, med en väl uppblåst överkropp.

 

Tittar man här lokalt så finns det enormt mycket fler båtar än på 1970 och 80-talet och det finns dessutom enormt många större båtar då än nu.

 

Det kanske tom är så att båtintresset är mycket större nu än i slutet av förra seklet, fast det tar sig ett helt annat uttryck. Mycket mindre och snabba båtar som man flyttar med sig på trailer kors och tvärs. Dessutom - hur många ungdomar är det inte som köper sig en gammal "Vega" och seglar runt hela eller halva jorden. 

 

Jag har egentligen ingen aning, men jag tror att man måste mäta med en helt annan "tumstock" än min. (och kanske många andras mätverktyg också)

 

 

 

Självklart spelar det en väldig stor roll för många unga att kunna ha kul och festa för att göra det totala båtlivet intressant

 

Vi tar som exempel seglartåget. År 2005 var vi ca 200 båtar som åkte från hamn till hamn. Givetvis ett jäkla liv vart det än hamnade men ändå kontrollerat och en otrolig stämning 

Säg att det gick i genomsnitt 6 personer på varje båt vilket gör 1200 personer.

För flera av dessa var det säkerligen första gången på sjön och för många av dessa gav det givetvis mersmak att kunna kombinera ett underbart båtliv med festande.

Kan till 100% säkert säga att det är en inkörsport även om flera äldre inte kan förstå vad ungdomarna sysslar med när de står och hoppar på sina båtar till pumpande musik i hamnarna.

 

Idag finns mer eller mindre inget kvar av seglartåget pga nya ordningsregler och en inkörsport till båtlivet för unga är borta

 

Även om det finns ett stort båtintresse så dödas det av att inte kunna ha kul. Resultatet blir att de hyr en båt en vecka eller väljer att inte lägga några större pengar på båt

 

 

Bilden är tagen 2005 i Hunnebostrand. Jag låg längst in vid kaj och på kvällen hade jag till slut ca 22 båtar utanpå mig.

Enbart båtar som var med i Seglartåget för att umgås, festa och ha kul. En oförglömlig dag/kväll/natt

 

Tex så sålde Bella Gästis 1250 pizzor enbart denna dagen så pengar genererar det i mängder.

Så en veckas seglartåg drog in väldigt mycket pengar till Kommun/Staten mm vilket nu är borta

 

Den som inte ser att detta lockar och gör en inkörsport till båtlivet får nog ta och tänka igen :)

post-83227-0-24493500-1424521905_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tror inte att det beror på att ungdomar inte har råd, (det skänks bort fullt sjödugliga båtar på blocket varje höst), utan att idag så vill man ha ett färdigt koncept som används en tid för att sedan kasseras och köpa nytt. På ett par år köper ju ungdomar mobiler för samma summor som en OK begagnad båt kostar.   

Skillnaden är väl att mobiltelefonen lämpar sig för en tid användning och sedan utskrotning. Medan även den billigaste båt vill ha bottenfärg, oljebyte, sjösättning, upptagning båtplats/trailer, och andra mer eller mindre dyra nödvändigheter för att kunna nyttjas.......och även med dessa tillbehör så är det väl få människor, ens bland oss frälsta som tänker sig att använda båten 24/7 365 dagar om året.

 

Att ekonomin inte skulle påverka intresset köper jag inte, här i Blekinge är ungdomsarbetslösheten utbredd..... ett faktum som gör att många av våra ungdomar har svårt att över huvud taget få igång något slags vuxet liv med egen bostad etc.......

 

Då är det ju mer ekonomiskt att lägga pengarna på något som inte behöver skrotas efter en tid. De flesta ungdomar köper ju inte de billigast mobilerna, utan snarare tvärtom. Tror inte heller att de flesta byter när den slutar fungera, utan för att få en häftigare modell. Oavsett hur mycket eller lite pengar ungdomarna har, så väljer de att lägga pengarna på annat än båt idag.

 

I Stockholm är problemet omvänt. Här finns mer jobb, men inga bostäder så att ungdomarna kan flytta "hemifrån".

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att båtintresset och båtbranschen genomgår samma förändring som så mycket annat från varuproduktion till tjänsteproduktion. Resor, utbildning, uthyrning tar över där vi förr köpte oss en båt. Skrev om det på bloggen. :)

 

http://blogg.lustbat.se/?p=60

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av båtliv röner ett ganska stort intresse  bland yngre killar, tyvärr lockas inte lika många yngre damer....

 

 

 

post-104865-0-02856500-1424544276_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville man ha nytt på 70-talet köpte man med lånade pengar (=100% avdragsgillt...) och inflationen gjorde att båten du köpte för 100 kkr ny sålde du fem år senare för 100-110 kkr när du ville köpa större eller sluta åka båt...

Inflationen var hög, därmed var räntan ännu högre. Egentligen amorterade man båten genom räntan. Skillnaden idag med noll inflation och låg ränta, är att inte alla passar på att amortera skulderna i relation till den förslitningens ekonomiska avskrivning. Alltså borde det, logist, i så fall vara fler unga som finansierar båtens pris med lån idag, då månadskostnaden kan hållas konstlat låg. Det där med avdragsgillheten känns inte som att "alla" var så smarta att utnyttja, men visst är det en poäng i sig, fast det är väl med facit i hand.

 

Edit. Hade inte tänkt helt klart när jag skrev först ;-)

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av båtliv röner ett ganska stort intresse  bland yngre killar, tyvärr lockas inte lika många yngre damer....

 

 

 

attachicon.gif20150221_114829.jpg

 

Det spelar nog ingen roll vad det är för typ av båtintresse det rör sig om. Killar är ofta intresserade, sällan tjejerna........

 

-----och att "kvinnans list övergår mannens förstånd" visste redan den som nedtecknade de orden i en "bok" för ca 2 200 år sen. :(

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...