Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

Det verkar som de som skriver här har bra känsla/kunskap om  de nya batterityperna.

 

Jag är övertygad om att batterierna i era båtar kommer att må bra och hålla länge. Det är ju inte värre än att ha bra koll på spänningen i ändlägena. att de inte överstiger eller  kommer under minimispänningen. Med en BMS som balanserar cellspänningen ser det väldigt jämnt ut, max 0,01V.

 

Vi kan mäta, få larm och bryta förlopp som håller på att gå utanför gränsvärdena. Dessutom ser man till att ladda med reglerad spänning som ska hålla sig strax under övre gräns-spänningen. Kolla att genratorn alltid  håller sig på rätt sida,. Kalibrera Voltmetern. 

 

Det är inte fel att ligga med några tiondels volts säkerhetsmarginal när man bryter laddning/urladdning. Det ger nog extra lång livslängd. Leta fram en gränslägesbrytare eller BMS och cellbalanserare med den funktionen. Kul är det också med batteriteknik, en kunskap som behövs för bilar, cyklar, gräsklippare och det mesta som rör sig och inte klarar sig utan sladd. 

 

En sak att tänka på är om generatorn pallar för angiven effekt. Remmar behöver vara av rätt sort för den stora effekten. Cellerna kan bli varma och bör övervakas. Lagom stor laddström kan vara lönt att prova ut. Justerbar strömgräns för generatorn vore bra men är väl ingen pryl lätt att hitta. 

 

Fråga säljaren av generatorn om garantin gäller för maxeffekten som ju sällan utnyttjas för blybatterier. Sällan de tar mer än 50A några minuter och sen får generatorn vila sig med 10-20A.

 

100A i en timme blir andra temperaturer i generatorn. bra fläkt behövs på generatoraxeln. 

 

Visst kan det vara skönt att snabbladda i en kvart för dagens behov det solcellerna inte klarat. Det regnar ju ibland och då blir det inte många volter i tråden.

 

Proven med bly och LiFe Po4 ser Ok ut. Blybatteriet laddas med någon A när man laddat till max 14,8V och brutit. Sen lägger sig spänningen på ungefär 13,5V som underhållsspänning till blyack. När jag kör vattenkokaren går 65A från LiFePo4batteriet och 25A från blybatteriet. LiFePo4-cellerna klarar 200A i 5 sekunder och jag ligger bra långt under men några minuter och de blir lite ljumma. Solcellsregulatorn är lite hög med spänningen 14,6V vilket är på gränsen. På cellerna står laddspänning 3,65V och x4 blir det precis 14,6V. Bäst nattsömn blir det om man ligger ett par tiondelar under maxgränsen. Provade sen att simulera generatorladdning med ett 50Ah 16V litiumjonbatteri och LifePo4-batteriet nådde 14,6V på 5 sekunder med 40A. Den lilla 25Ah blyacken nöjde sig med 10A. Med en solcellsregulator  och generator som maxar 14,4V skulle jag vara beredd att i båten koppla in t.ex 100Ah LiFePo4 och sen hålla uppsikt på temperaturer. 100Ah klarar strömmen från en 100A generator och 100Ah laddar sedan blyet fullt med marginal då vi drar ur 50-60 Ah i regel för att få bra livslängd på den lilla blybanken på 3x80Ah. När blybanken ger upp bär man in 100Ah ytterligare LiFePo4. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det batteriet verkar ha lite inbyggda kretsar för övervakning, men 23000kr är otroligt dyrt. Jag beställde mina prylar från EV-Power i Prag, vill minnas att det hamnade på ca 6300 kr totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Tomas99 säger:

Med sådana priser kan inte marknaden vara jättestor.

Det var ju någon här som köpt ett liknande för 19tkr. Fast detta har ju Bluetooth!

Men så här är det ju ofta. Det är någon slags kutym att lura båtägare, i synnerhet när det hadlar om nya produkter.

Lite lusigt, en bränslecell som ger 80Ah/dygn kostar med 40 lit soppa kostar lika mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Tomas99 säger:

Kanske lite OT, men hur kan Erlandssons Brygga ta 23,000 kronor för ett 90 Ah LiFePO4-batteri när det dessutom är kampanjpris? Det stämmer rätt dåligt med priserna i den här tråden. Med sådana priser kan inte marknaden vara jättestor.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Batteri_Tillbehor/LITIUMBATTERI_EPSILON_SUPER-B_90Ah?id=15500

Säger det igen, om affärer skulle leva på en som mig så skulle alla gå i konkurs! Men det är bra att dom finns. Alla vill väl känna pengar och har stora omkostnader så som lokal, personal ect. Just detta batteri är väl inte dåligt, plug and play, garantier mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎24 på 16:17, forgus31 säger:

 

Svårigheten är att hitta ett spänningsstyrt relä som bryter vid 14.4 V.

 

Vad säg om detta?

 

4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

generatorn i båten sänker strömmen till 0 A vid 14,4 V. En riktig solpanelregulator gör samma sak och det gäller även för en landströmsladdare. Jag vill påstå att det är en onödig enhet som bryter vid 14,4 V tillför inget.

Det jag är orolig för är obalans mellan cellerna i ett LiFePO4 batteri, därför har jag balanseringskretsar.

Det påstås att generatorn kan smälta ihop vid långvarig drift vid maxtröm, men samtidigt ökar den inre resistansen när den blir varm vilket begränsar strömmen. I mitt fall till ca 45 A.

Redigerad av SteX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, SteX säger:

Jag vill påstå att det är en onödig enhet som bryter vid 14,4 V tillför inget.

Förhoppningsvis.

Generatorerna har jag inte helt förtroende för. En del batterier laddas bevisligen sönder men ingen har ju koll på hur spänningen såg ut. Kanske kan den ligga för högt ibland men det är inte säkert man märker.

Men LiFePO4 är dyra och lite känsligare än bly så några tior för lite extra skydd kan vara värt.

Jag tänkte inte ha något extra skydd men jag har en bra solregulator och en Sterling för generatorn, jag tror inte detta ska göra mig sömnlös.

 

2 timmar sedan, patrikflink säger:

Vad säg om detta?

Jag tror jag har en sådan men har nog glömt testa den ordentligt ;) Tänkte ha den till ett lågspänningslarm men hittade ett relä som drog typ 8 mA. Larmet skulle bara utlösas om lastutgången på solregulatorn slog i från.

Har för mig att jag hittade larm som tutar vid för låg spänning, kan vara en variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på GWL och deras batterier skall hållas mellan 2.8 - 3.8 V per cell, dvs 11.2 - 15.2V. Absolut max 4V per cell dvs 16V. Tror knappast att generatorn skjuter över det, speciellt som batterierna har så låg inre resistans att de i princip uppfattas som kortslutning av generator . Så borde väl räcka bra med BMS, som ju klipper laddningsspänningen när fulladdat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite hu en underspänningsbrytning ska ske. Något reservsystem måste ta över. Att behålla blybanken som jag är inne på löser detta. Inte bra att bli strömlös vid fel tillfälle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, forgus31 säger:

Funderar lite hu en underspänningsbrytning ska ske. Något reservsystem måste ta över. Att behålla blybanken som jag är inne på löser detta. Inte bra att bli strömlös vid fel tillfälle. 

Det är helt korrekt, man måste kunna bryta förbrukning vid underspänning. Det finns lite olika prylar som fungerar. Jag har en Victron BP-65 som bryter vid lågspänning. Den klarar 65 A kontinuerligt, finns även kraftigare Victron BP att köpa. De kan konfigureras för lite olika spänningar. Jag ställde min på 11,8 V, jag vet att andra har den inställd på 12,0 V. Jag har en larmsummer kopplad till BP-65 som tjuter under ca 80 sekunder innan den bryter all förbrukning i båten. Mao jag vill veta innan alla instrument och lampor slockar. Men innan jag kommer ner till 11,8 V får jag varning av min BMV-700 vid 12,5 V och larmsummer vid 12,2 V. Jag bör då starta motorn för att ladda, sen som sagt vid 11,8 V bryter jag all förbrukning för att skydda LiFePO4 cellerna. Troligtvis räcker ca 7% av 110 Ah att få igång motorn, men det har jag inte testat ännu.

Som alternativ kan man skaffa en Battery Brain som bryter allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min solregulator bryter allt vid en inställbar spänning, känns säkert.

Ska nu kompletteras med ett larm för några tior som tjuter innan spänningen blir för låg. Dessutom kommer mitt larm att höra av sig när spänningen blir för låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-26 på 12:18, patrikflink säger:

Svårigheten är att hitta ett spänningsstyrt relä som bryter vid 14.4 V.

 

Vad säg om detta?

 

4.jpg

Önskedröm eller en reell produkt? Det är vad vi behöver iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, forgus31 säger:

Önskedröm eller en reell produkt? Det är vad vi behöver iallafall.

Hur vill du att jag ska testa den? Har den ju hemma... Lite skeptisk är man ju mot dessa Kina grejer. Jag har 4 celler på 3.2 volt och 12 ah st hemma också. Köpte dessa för lite test innan man slår till på lite grövre grejor, inga dyra saker så om dessa pajar dom så bryr jag mig inte. Tyvärr så har jag ingen generator att testa med, förutom den i båten eller bilen, hm... man kanske skulle testa i bilen och se hur den generatorn levererar och överlever. Inte heller har mina BMS kommit, men man kan ju leka lite utan dom.

5.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla inte så! Dels är relät för klent, dels kommer dioderna att ryka i generatorn om man bryter. Bryt istället fältlindningen!

Kolla även grunkans tomgångsström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, bhemac säger:

Koppla inte så! Dels är relät för klent, dels kommer dioderna att ryka i generatorn om man bryter. Bryt istället fältlindningen!

Kolla även grunkans tomgångsström.

Hade inte tänkt det. Låta generatorn få ladda ett våt batteri och sedan grunkan mellen Lifepo4 och det våta batteriet, blir ju som ett skiljerelä och start samt stopp.

Står nog mer info på sidan om den.

3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Tycker du verkar krångla till det lite? Jag planerar så här istället:

Generator laddar startbatteri (bly) via skiljerelä precis som idag. När startbatteriet fullt så slår skiljereläet om så laddar lifepo4-banken. Laddning / överspänning / underspänning för lifepo4 kontrolleras ju av BMS som sitter på lifepo4-banken.

 

Varning med siren etc innan lifepo4 tar slut finns i BMS, och skulle det hända så bara att starta motorn (blybatteriet).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Braempa säger:

När startbatteriet fullt så slår skiljereläet om så laddar lifepo4-banken.

Nee, skiljerelä slår väl till när generatorn börja ladda. Ett vanligt gör så i alla fall.

 

13 minuter sedan, Braempa säger:

Varning med siren etc innan lifepo4 tar slut finns i BMS

Larmar den för överspänning också.

 

Fö håller jag med krångla inte till det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att googla på skiljerelä :-)

Ok så startbatteriet är alltid kopplat till generatorn, och så snart laddat till tex 13.4V så kopplas även batteribanken in till generatorn så båda laddas parallelt. När man sedan stänger av motorn dvs spänningen går ned till tex under 12.8V så kopplar skiljereläet ifrån igen så batteribanken separeras.

 

Men då undrar man ju lite om ett sådant vanligt enkelt skiljerelä verkligen funkar om banken är lifepo4. Särskilt om lifepo4-banken är urladdad för då kommer den ju i princip att kortsluta startbatteriet...

 

Bhemac vi kanske måste ha din kära Sterling här i alla fall :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte krångla så mycket sen, men nu tänkte jag testa med den, och utan BMS. Sen blir det självklart BMS. Jag förstår väl att denna inte är någon mirakel manik. Kommer att övervaka alla celler med separata voltmätare och verkligen plåga dom stackars cellerna. Även Victronicen ska vara inkopplad då man får lite vettigare siffror. Har en växelriktare så nog ska dessa få jobba! Återkommer med mina resultat i slutet av veckan då jag sticker iväg på lite jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är liiiiite skeptisk din setup ned BMV700 som klipper när totala spänningen når taket. Även om du kan balansera cellerna genom att shunta bort ngn A genom motstånd per cell.

Tänk detta scenario: Du trycker på med 50-100 A laddning och får lite obalans så en cell blir full innan de andra. Dess spänning drar då upp, men BMV700 laddar glatt vidare 50-100A eftersom totala spänningen fortfarande under taket. Shunten kan inte slussa bort tillräckligt mycket för att stoppa vidare laddning av den cellen.

 

Tror bestämt man måste bryta laddningen helt så snart någon cell går över gränsvärdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det?

Normalt styr man ett skiljereä med "tändningen", dvs man koppar ihop batterierna när man har magnetiseringsström på generatorn. I det läget kan det gå många A från startbatteri till ett tomt LiFePO4 vilket kan ev förstöra startbatteriet. Jag tycker det är bättre med en gemensam bank (enbart ett LiFePO) och skyddar med ett skydd som bryter förbrukningen vid låg kritisk spänning. Man har då reserv för att få igång motorn för att ladda. Fungerar perfekt. Jag skulle inte blanda bly och LiFePO4.

Den där kinagrunkan som bryter spänningen är helt meningslös anser jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Braempa säger:

Bhemac vi kanske måste ha din kära Sterling här i alla fall :-)

Köpa?

 

Om LifePO4 är djupt urladdade så kommer inte generatorn att orka hålla upp spänningen. Kanske blir den så låg att skiljerelät kopplar ifrån men det är nod sällsynt. 

Spänningen kommer att sjunka och därmed strömmen, jag tror inte det är ett problem. 

Är man pessimistiskt lagd kan man ju sätta in en brytare så kan bypassa skiljerelät.

Alternativet är att vända på kakan, låta generatorn ladda LiFePO4 och startbatteriet via skiljerelät.

Eller så skippar man startbatteriet och startar på LifePO4, kan vara värt att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, bhemac säger:

Köpa?

 

Om LifePO4 är djupt urladdade så kommer inte generatorn att orka hålla upp spänningen. Kanske blir den så låg att skiljerelät kopplar ifrån men det är nod sällsynt. 

Spänningen kommer att sjunka och därmed strömmen, jag tror inte det är ett problem. 

Är man pessimistiskt lagd kan man ju sätta in en brytare så kan bypassa skiljerelät.

Alternativet är att vända på kakan, låta generatorn ladda LiFePO4 och startbatteriet via skiljerelät.

Eller så skippar man startbatteriet och startar på LifePO4, kan vara värt att testa.

Man måste se till att spänningen inte sjunker under ett rimligt värde, i min båt ät det 11.8 V. Nu är fysikens lagar sådan att om spänningen sjunker så ökar istället strömmen. När generatorn är kall ger den max ström vilket är bra för att ladda sitt urladdade LiFePO4.

Som jag skrev tidigare, det är meningslöst med separat startbatteri bara man har larm så mam kan starta laddningen medans det går, som sista utväg klipper man alla förbrukning med batteriskyddet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, SteX säger:

Som jag skrev tidigare, det är meningslöst med separat startbatteri bara man har larm

"Meningslöst" kanske är ett hårt ord men "onödigt" är nog rätt.

Plats för praktiska experiment!

 

När jag köpte förra båten så fann det inget skiljerelä utan bara ett batteri. Men, det fanns ett reservbatteri som inte var inkopplat. Ägaren brukade ladda det vid sjösättning och sen en gång till under sommaren. Man kanske skulle satsa på en sådan lösning, plats finns och en solpanel.

Fasen nu fick jag mer att tänka på ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, SteX säger:

- - -

Som jag skrev tidigare, det är meningslöst med separat startbatteri bara man har larm så mam kan starta laddningen medans det går, som sista utväg klipper man alla förbrukning med batteriskyddet.

Yanmar kom med en teknisk bulletin om laddning av LiFePO4-batterier i somras.

 

- - - - - -  Några raders utdrag ur deras dokument: - - -

Yanmar technical bulletin
Ref. No. YMTQTB17-007
Date June 21, 2017

 

Always keep a lead acid battery in the system directly connected to the alternator.
This to supply the engine ECU and starter motor and prevent spikes in the system when the
BMS stops the charging of the li-ion battery.

 

Depending the characteristics of the BMS a spike may occur at the end of charging. This is
potentially dangerous for the on-board electronics and the regulator of the alternator

itself.

 

Check with the supplier for a correct and smooth ramp down of charging.

- - - - - Slut citat (OBS detta är inte hela texten i bulletinen) - - - -

De flaggar för vissa risker med att enbart ha BMS-styrt LiFePO4-batteri i laddningskretsen. De har med en strukturskiss över komponenterna, som bl.a. innehåller ett blybaserat startbatteri, men den är inte helt tydlig med hur styrningsfunktionerna i principskissen kan tänkas konstrueras...

 

Jag ser med spänning fram emot fortsättningen av den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmar texten är naturligtvis helt korrekt - om man har en BMS som bryter laddningen. Men om BMSen istället bryter fältlindningen så bör det inte bli problem. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lintott säger:

Jag ser med spänning fram emot fortsättningen av den här tråden.

 

1 timme sedan, bhemac säger:

Yanmar texten är naturligtvis helt korrekt - om man har en BMS som bryter laddningen. Men om BMSen istället bryter fältlindningen så bör det inte bli problem. Eller?

 

Där någonstans passerar det min kompetensnivå så du får gärna utveckla det med både teorin och hur man åstadkommer det....

 

Min batteribank (en gemensam start/förbrukarbank med brytare som säkrar tillräckligt med ström för att starta motorn) styrs av en Sterling så jag blir såklart glad om den går att implementera i mitt framtida LiFePO4-system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn tycker ju inte om att man bryter laddning men den klarar sig om man bryter fältströmmen då slutar den ladda.

Men hur man löser detta med en Sterling vågar jag inte riktigt svara på.

Ställ frågan till Sterling de brukar svara väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, bhemac säger:

Generatorn tycker ju inte om att man bryter laddning men den klarar sig om man bryter fältströmmen då slutar den ladda.

Men hur man löser detta med en Sterling vågar jag inte riktigt svara på.

Ställ frågan till Sterling de brukar svara väldigt bra.

För rätt många år sedan hade jag en extern laddstyrare som tillverkades av LEAB i Lövånger Produkten såldes senare till ett Växjöföretag som tyvärr slutade tillverka produkten. Den styrde laddningen och fördelade ström till start o förbrukarbatterierna. Väldigt effektiv laddning och separerade batteribankar tills en komponent gick sönder i den och den var inte reparerbar (Växjöfirman försökte utan framgång).

Baksidan på myntet var installationen. Generatorn skulle delas, dioder skulle klippas av och en separat laddstyrkabel lödas in i regulatorn. Sedan slutade det med att jag behövde koppla in ytterligare någon elkomponent på en kabel för att få igång laddningen. Kort sagt - inget för amatörmontering... Tack och lov så var supporten i Lövånger väldigt tillmötesgående.

 

Jag misstänker att det är ett liknande projekt att koppla in en Sterling till fältlindningarna i generatorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en BMS som bryter laddningen innebär att man måste på något sätt kommunicera med generatorn, annars går den (generatorn) sönder. En BMS som bryter laddningen är olämplig att använda. Begreppet BMS kan innefatta väldigt mycket och man måste veta vilken typ av BMS man installerar.

 

En kommentar om att bryta fältlindningen (magnetiseringsströmmen). När generatorn är igång och laddar hjälper det inte att bryta magnetiseringsströmmen, man måste faktiskt stoppa generatorn (dvs stoppa motorn) sen bryta margnetiseringsströmmen och starta igen. Då snurrar generatorn utan att ladda.

 

En kommentar om Yanmar generatorer, så länge ett batteri är kopplat till generatorn fungerar batteriet som ett filter, om man med en dålig BMS bryter kan jag mycket väl tänka mig att det induceras störningar i elsystemet med spänningsspikar. Receptet är enligt mig väldigt enkel, man ska aldrig låta en BMS bryta anslutningen till batteriet och det spelar ingen roll om det är ett blybatteri eller LiFePO4.

 

Vad är det för Sterlingpryl ni diskuterar, Sterling har många olika apparater i sitt program som mer detaljer vore bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...