Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

Finns det ngn poäng med Sterling ProAltC när ladda LiFePO4? Eller bara köra rakt in från generatorn (BMS kontrollerar ju att inte överladdas)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Braempa säger:

Finns det ngn poäng med Sterling ProAltC när ladda LiFePO4

Jag tror det, jag har inte mycket till övers för generatorernas spänningsreglering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... Hur funkar generatorns spänningsreglering, på vilket sätt inte bra med LiFePO4, och hur blir det bättre med Sterlingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Braempa säger:

Aha... Hur funkar generatorns spänningsreglering, på vilket sätt inte bra med LiFePO4, och hur blir det bättre med Sterlingen?

Den är oftast ytterst rudimentär, tex saknas oftast temperaturkompensering. Sen kan generatorerna ge allt mellan 14,0 till 14,4V. Jag litar helt enkelt inte på dem. LiFePO4 batterierna är för dyra för att generatorn ska få leka sönder dem.

Det finns ter vägar at gå:

  1. Byta till en sk intelligent regulator i generatorn. Av någon outgrundlig anledning tar man ganska bra betalt för dessa.
  2. Sätt i en "generatorlurare". Då får man in i generatorn och koppla men det funkar bra och är den billigaste lösningen.
  3. DC/DC omvandlare typ Sterling ProAtC. Dyrast men enklast att koppla in. En fördel är att man koppla in flera olika strömkällor tex dubbla generatorer, nätaggregat, hjälpkärra mm. Enda kravet är att strömkällan ska ge minst 13,5V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min VP generator vill jag påstå laddar perfekt för LiFePO4, har loggat spänningen hela 2017 och generatorn har som mest laddat till 14,010 Volt. Ser inget skäl till att köpa en DC/DC omvandlare till min båt. När spänningen når 14V minskas strömmen som den ska. Ser ingen nytta med temperaturkompensering, jag brukar aldrig använda båten när batterierna befinner sig i minusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, SteX säger:

Min VP generator vill jag påstå laddar perfekt för LiFePO4, har loggat spänningen hela 2017 och generatorn har som mest laddat till 14,010 Volt. Ser inget skäl till att köpa en DC/DC omvandlare till min båt. När spänningen når 14V minskas strömmen som den ska. Ser ingen nytta med temperaturkompensering, jag brukar aldrig använda båten när batterierna befinner sig i minusgrader.

GWL mfl rekommenderar max 4,0V/cell dvs 16,0V. Det är absolut max. Normal ladding anges till 3,8V/cell dvs 15,2V. En generator som ger 14,4V sägs vara acceptabel. Detta gäller vid 25°C.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har alltid några mV skillnad mellan celler, därför ska man inte trycka upp till maxspänning för batteriet då en cell kan få överspänning. För att undvika detta har jag monterat in cellbalanserare som begränsar spänningen till ca 3.62 V/cell. Om en cell kommer upp till 3.65 V slår balanseraren till och sänker spänningen i just den cellen samtidigt som övriga celler laddas.

När ett LiFePO4 blir fullt går det väldigt snabbt för spänningen att stiga, det handlar om kanske 60 sekunder från 3.55 upp till 3.60 V beroende på med vilken ström som man laddar med då. Jag har precis tangerat 3.70 V för en cell en gång innan balanseraren fick ner spänningen i just den cellen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, SteX säger:

Min VP generator vill jag påstå laddar perfekt för LiFePO4, har loggat spänningen hela 2017 och generatorn har som mest laddat till 14,010 Volt. Ser inget skäl till att köpa en DC/DC omvandlare till min båt. När spänningen når 14V minskas strömmen som den ska. Ser ingen nytta med temperaturkompensering, jag brukar aldrig använda båten när batterierna befinner sig i minusgrader.

Det här tarvar en djupare analys!

Vad menar du med att du som mest laddat med 14.010 V ! (?).

Vad säger att strömmen skall minskas vid 14 V ?.

Varför skulle det inte vara någon nytta med temperaturkompensering ?.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag studerat detta ämne ett tag och landat i nedanstående slutsatser. Som ni gärna få skjuta sönder. Så kanske jag slipper panga ngt... :-(

 

Ladda LiFePO4 är egentligen mycket enklare att ladda än blysyrabatterier. Men helt annorlunda princip, och gör man fel så är det noll tolerans. Med potentiellt spektakulära konsekvenser...

 

Temperatorkompensering behövs för blysyrabatterier som ju ändrar egenskaper med temperaturen. Onödigt (och kontraproduktivt) för LiFePO4-batterier som har brett temperaturområde inom vilket man kan ladda obegränsat.

 

Laddspänningen är inte så noga. Maximalt tillåten laddspänning över 4 celler är högre än vad en generator kan ge så finns ingen anledning att ha ngn speciell laddreglering. Dock när det börjar bli fulladdat så är det kritiskt, och då tar BMS hand om att kolla spänningen per cell och klippa bort laddningen per cell när fullt (=spänningen stiger över den cellen).

 

Laddströmmen kan vara 'obegränsad'. Batterierna klarar ta emot uppåt 500A så bara att blåsa på med allt man har. Batteriet har nästan noll i inre resistans så upplevs i princip som kortslutning av generatorn. Detta kan ju vissa generatorer få problem med, och bli överhettade etc. Kanske kan hanteras av ngn form av laddreglerare, men egentligen smartare att isåfall byta generator till en som pallar att leverera den höga strömmen som batterierna ju klarar att ta emot.

 

Så om ovanstående påståenden är sanna så behövs ingen laddningsregulator eller liknande, utan bara en bra BMS som övervakar varje cell individuellt och klipper ifrån laddningen när cellen är full, samt kopplar bort förbrukarna när batteriet börjar bli för tomt.

 

Eller har jag fattat fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har koll.

Optimal laddning brukar vara 0,3C då får man maximal livslängd.

Max laddström för tex Winston 200Ah celler är 3C dvs 600Ah. Men då blir batteriet varmt och därför bör man ha temperaturavkänning för att minska laddströmmen. Jag vet inte säkert men klarar BMSen att avleda så stora strömmar?

Min Sterling är nog lite överdriven men den håller också också reda på generatorns temperatur. Jag köpte den för att optimera laddningen till mina AGM som jag egentligen tänkt behålla några år. 

Jag har en 100A generator, vilket ger en laddning på max 0,5C och en god livslängd. Sterling laddar med 14,4 - 14,6V.

Men jag tror man kan köra utan Sterling, skulle man se att den behövs så kan man komplettera senare.

Det som skulle oroa mig är generatorns rudimentära reglering. Bly/syrabatterier är ju en bra ballast som själva reglerar hur mycket laddning det ska bli. Har man en väldigt stor bly/syra-bank så sägs det att generatorn kan överhettas och brinna. Samma risk finns med LiFePO4. Ett temperaturlarm på generatorn är nog vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

14 timmar sedan, LonelyBird säger:

Det här tarvar en djupare analys!

Vad menar du med att du som mest laddat med 14.010 V ! (?).

Vad säger att strömmen skall minskas vid 14 V ?.

Varför skulle det inte vara någon nytta med temperaturkompensering ?.

 

Felskrivning av mig tidigare, min generator laddar til 14.410 V och inte 14.010 V.

Sorry for the confusion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMS med funktion att balansera cellernas energi gör det vad jag kan förstå med pyttesmå motstånd. Om 500A ska kopplas bort för den cell som har fått för mycket energi mätt som cellen spänning,  krävs  mycket kraftiga komponenter och några såna ser jag  inte på den cellbalanserare jag leker med. Spänningen på varje cell kontrolleras och de celler som har högre spänning än kompisarna laddas ur med några mA. Det sker nog både vid i och urladdning gissar jag men 50mA jämfört med 500A är det för lite för att märkas så ballanseringen sker nog bäst i viloläge vilket inträffar förr eller senare. 

 

Jag har funderat lite på detta och även sett vid praktiska prov med mitt lilla LiFe PO4-batteri att en cell kan sticka iväg väldigt fort när den blivit full, samma fenomen som för ett blybatteri. Jag gissar att en laddare eller generator ska ha en reglerad maxspänning så att ett batteri som är fullt motsvarar sammanlagda cellspänningen generatorns och strömmen blir minimal till noll och nån överspänning för nån full  cell finns inte  att tillgå. Då kan ingen cells spänning sticka iväg och cellbalanseringens små resistorer börjar göra verklig nytta. Resultatet är häpnadsväckande, cellspänningen skiljer max 0,01V när man mäter på cellerna. På det billiga kineskort för 8 celler jag köpt får jag detta goda resultat och skulle nån cell vara bättre än nån annan hålls den nere och är förberedd att samarbeta med resten och förhoppningsvis klara de stora i och urladdningarna som dessa celler klarar. Med en oreglerad spänning kan en full cell få förstörande överspänning om oturen är framme. 

 

Det är lite kul att se vilka energibankar dessa lithiumceller kan bli. Jag har åtta 50 Ah lithiumjonceller kopplade fyra och fyra med BMS-kort. Alla celler får ganska snart samma spänning på 0.01V när.  De åtta 20 Ah cellerna  är typ LiFePO4 som ser ut att passa bra i 12V-sammanhang. Fyra stycken ger samma  spänning som 12V bly och vid laddning med 14,4V överskrids inte cellens maxspänning 4x 3,6V blir just 14,4V. Högre kommer man sällan med nån generator men kolla noga för säkerhets skull. Även solceller kan förstöra om nån regulator går sönder eller solcell ligger oreglerad och puttar på ström till ett fullt batteri. BMS bör fixa detta. Bäst att kolla att den funktionen existerar och verkar i praktiken. Kan testa detta i min enkla BMS med en diod i serie med batterierna utan att riskera att förstöra några celler. Lekstuga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lita på en reglerad maxspänning från generatorn/laddare skulle nog vara lite för grovhugget eftersom det är rätt små skillnader det handlar om när en cell blir full.

 

Att koppla bort den fulladdade cellen och istället köra laddströmmen genom ett fett motstånd eller halvledare skulle kanske gå men med enorm effektutveckling, och framförallt så skulle ju banken inte kunna leverera 12V till förbrukare då.

 

Om en cell blir full före de andra så antar jag att BMS istället bryter laddningen för HELA kretsen dvs alla batterierna. Och sedan kör utjämning genom att dra lite ström (kortsluta cellen via ett motstånd) på den mest laddade så man sedan kan toppa upp banken genom att ladda alla igen.

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsområdena för LiFePO4 stämmer bra för båten som det är och jag ärr inte rädd för arr generatorns reglering är  fel. Noggrannt kolla med en rättvisande voltmeter. Jag brukar kolla på mina blybatterier i båten som vid vila visar 12,74V. Tyvärr har de senaste multimetrarna jag köpt visat fel soänning men man kan lägga till eller dra ifrån några hundradels volt.

Det här är  lite spännande: Fyra celleer LiFe PO4 på 3,65V i serie blir 14,,60V vilket sällan överskrids av båtgeneratorn. Nu har jag kopplat så i mina tester. fyra 20Ah lithiumjärn parallellt med startbatteriet från åkgräsklipparen som simulerar båtens blybank. I teorin fungerar det bra med denna hermelin bland katterna. I praktiken hände bara att spänningen över blybatteriet steg till 13,34V och laddas lite av lithiumjärnets "vilospänning". Från en solcellsregulator laddas nu min blandbank och kan avläsas och göras en tabell. Lite kul kan man ha med batterier. 

 

Det jag främst vill åt med detta prov är en gamma idé att få fram en blybatteribank som suger energin från en bamsegenerator. stämmer hur bra som helst teoretiskt. Mitt lilla testbatteri bör visa på ev. brister i mina teorier.

 

Rredovisas inom kort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Braempa säger:

Om en cell blir full före de andra så antar jag att BMS istället bryter laddningen för HELA kretsen dvs alla batterierna. Och sedan kör utjämning genom att dra lite ström (kortsluta cellen via ett motstånd) på den mest laddade så man sedan kan toppa upp banken genom att ladda alla igen.

Det är så det fungerar om jag förstått det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den BMS jag använder är enkel och robust. Det enda den gör är att koppla in motstånd när cellspänningen når ca 3.61 V, energi bränns bort. Varje balanserare kan hantera 1.7A, med 4 st per cell kan jag bränna bort 6,8 A för alla celler tillsammans blir det 27,2 A.

 

Kollade mina loggar, åter en rättelse det är min Naps Max Power (solpanelregulator) som ger 14,41 V maximalt, min generator ger 14,33 V.

 

Det farliga som kan inträffa är obalans i cellerna, låt oss säga att vi har 300 mV obalans. Vi kan då se följande spänningar:

Cell 1  3,51 V

Cell 2  3,51 V

Cell 3  3,51 V

Cell 4  3,81 V (+0.3V)

Summan blir 14.33 V vilket min generator tycker är ok, men för cell 4 blir det inte bra. Nu är det så fint ordnat att strömmen sjunker från generatorn strax innan den når sin toppspänning och mina balanseringsenheter kommer att motverka obalansen.

 

Forgus31 kopplar samman bly och LiFePO4. Vilospänningen är ca 13,3 V för LiFePO4 och ca 12.7 V för ett blybatteri. Därför kommer energi att förflyttas till blybatteriet. Över tiden kommer spänningen att utjämnas. Därför måste man bryta mellan bly och LiFePO4 när ingen laddning tillförs. Man kan även bryta LiFePO4 bara man hela tiden låter blybatteriet vara inkopplat mot generatorn. Svårigheten är att hitta ett spänningsstyrt relä som bryter vid 14.4 V.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig gammeldags batteriladdaren dvs en transformator med likriktarbrygga får simulera solceller. Med klockströmbrytare på laddaren och på lasten som min halvdana inverter duger till kan jag få lite båtscenario över provet. När solcellsregulstorn ska koka blybatteriera får man ha koll så det håller sig på rätt sida för lijärnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det är så det fungerar om jag förstått det rätt.

Det system jag använder fungerar inte så att det bryter laddningen för batteriet. De andra cellerna laddas medans man shuntar bort överskott i den cellen som har för hög spänning.

 

Det finns mer komplicerade BMSer som kan skicka energi från en cell till en annan, men det blir komplext och dyrt att skaffa en sådan BMS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte batterimonitor victron BMW-700 idag som enligt återförsäljare hos Hjertmans ska fungera till dessa batterier. Ska testa med mina Kina lifepo4 12ah 3.2 volt i helgen och se vad resultatet blir utan BMS. Har även fått ett ställbar laddnings relä som finns uppe i tråden. Tänkte ha ett våt batteri i mellan laddaren och lifepo4. 

Vid vilken volt tycker ni att den ska börja och sluta? 

Kommer att testa med en helt vanlig Ctek på 7 amp. Bms även beställda men ej kommit. Inte orolig att förstöra varken laddare eller batterier, kostade några hundralappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMV-700 mäter på batterinivå ej på cellnivå, du kan aldrig detektera obalans med BMV-700.

Det finns massor av parametrar att pillra på. Min BMV-700 är inställd såhär:

Det viktigaste:

Peukert 1.03

Larm hög 14,7 V

Varning hög 14,6 V

Varning låg 12,5 V

Larm låg 12,2 V

Jag har kopplat en extern summer som hörs bra vid larm. Varning är beep i instrumentet. Har efter en säsong aldrig fått något larm på 12V nivån.

 

bild.png

 

Redigerad av SteX
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, SteX säger:

Den BMS jag använder är enkel och robust. Det enda den gör är att koppla in motstånd när cellspänningen når ca 3.61 V, energi bränns bort. Varje balanserare kan hantera 1.7A, med 4 st per cell kan jag bränna bort 6,8 A för alla celler tillsammans blir det 27,2 A.

 

Kollade mina loggar, åter en rättelse det är min Naps Max Power (solpanelregulator) som ger 14,41 V maximalt, min generator ger 14,33 V.

 

Det farliga som kan inträffa är obalans i cellerna, låt oss säga att vi har 300 mV obalans. Vi kan då se följande spänningar:

Cell 1  3,51 V

Cell 2  3,51 V

Cell 3  3,51 V

Cell 4  3,81 V (+0.3V)

Summan blir 14.33 V vilket min generator tycker är ok, men för cell 4 blir det inte bra. Nu är det så fint ordnat att strömmen sjunker från generatorn strax innan den når sin toppspänning och mina balanseringsenheter kommer att motverka obalansen.

 

Forgus31 kopplar samman bly och LiFePO4. Vilospänningen är ca 13,3 V för LiFePO4 och ca 12.7 V för ett blybatteri. Därför kommer energi att förflyttas till blybatteriet. Över tiden kommer spänningen att utjämnas. Därför måste man bryta mellan bly och LiFePO4 när ingen laddning tillförs. Man kan även bryta LiFePO4 bara man hela tiden låter blybatteriet vara inkopplat mot generatorn. Svårigheten är att hitta ett spänningsstyrt relä som bryter vid 14.4 V.

 

Det som händer om man inte bryter till litiumjärnet är att en del av energin hamnar i blybanken och väntar på påfyllning. Dock är litiumjärnet inte tomt och kan ge bra förstärkning till startmotor, växelriktare och andra  strömkrävande manicker. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, SteX säger:

BMV-700 mäter på batterinivå ej på cellnivå, du kan aldrig detektera obalans med BMV-700.

Det finns massor av parametrar att pillra på. Min BMV-700 är inställd såhär:

Det viktigaste:

Peukert 1.03

Larm hög 14,7 V

Varning hög 14,6 V

Varning låg 12,5 V

Larm låg 12,2 V

Jag har kopplat en extern summer som hörs bra vid larm. Varning är beep i instrumentet. Har efter en säsong aldrig fått något larm på 12V nivån.

 

bild.png

 

Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite funderingar kring lösningar med laddning osv. Varför inte göra så här tex? Man slipper tänka på olika volt, förstöra generator och galvaniska strömmar. Självklart ska det finnas lite huvudbrytare och uppsäkrat men orkade inte rita dom.

Kan detta fungera? Nackdelar?

Förslag.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, patrikflink säger:

Efter lite funderingar kring lösningar med laddning osv. Varför inte göra så här tex? Man slipper tänka på olika volt, förstöra generator och galvaniska strömmar. Självklart ska det finnas lite huvudbrytare och uppsäkrat men orkade inte rita dom.

Kan detta fungera? Nackdelar?

Förslag.png

 

Varför laddar du inte LiFePO4 från generatorn?

Min erfarenhet är att det är meningslöst att använda landström för att ladda LiFePo4, det går ju så fort att trycka in laddning från båtens generator. Du kan skippa LiFePO4 laddaren och istället sätta ett extra skiljerelä som laddar LiFePO4 via startbatteriet.

 

För att få lång livslängd på LiFePO4 bör du sätta en brytare så du inte laddar via solpanelen när du inte är i båten. När den används är det ju bra med solpanel.

Redigerad av SteX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, SteX säger:

 

Varför laddar du inte LiFePO4 från generatorn?

Min erfarenhet är att det är meningslöst att använda landström för att ladda LiFePo4, det går ju så fort att trycka in laddning från båtens generator. Du kan skippa LiFePO4 laddaren och istället sätta ett extra skiljerelä som laddar LiFePO4 via startbatteriet.

 

För att få lång livslängd på LiFePO4 bör du sätta en brytare så du inte laddar via solpanelen.

Ladda från generatorn verkar ju svårt då den vill ge allt eller inget som kan resultera till bränna generatorn. Eller har jag förståt fel?

Varför vill man inte ladda via solceller? Den regulatorn som jag tänkte testa som jag har är ju ställbar och på natten vilar väl solcellerna. https://www.ebay.com/itm/12V-24V-36V-48V-LiFePO4-Battery-Charger-Automatic-Charging-Controller-Module/112543031668?hash=item1a34166174:g:c2wAAOSwyWZZS4x8

 

Eller menar du när man ligger i hamn och inte använder båten/ström 12 volt och har solcellerna?

Hänger inte riktigt med vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, SteX säger:

 

Varför laddar du inte LiFePO4 från generatorn?

Min erfarenhet är att det är meningslöst att använda landström för att ladda LiFePo4, det går ju så fort att trycka in laddning från båtens generator. Du kan skippa LiFePO4 laddaren och istället sätta ett extra skiljerelä som laddar LiFePO4 via startbatteriet.

 

För att få lång livslängd på LiFePO4 bör du sätta en brytare så du inte laddar via solpanelen.

Är det så du tycker att man ska ladda?

Förslag2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har editerat texten, menar att du ska avbryta laddningen från solpanelen när båten inte används.

LiFePO4 mår inte bra av att toppladdas på samma sätt som blybatterier.

 

Ett viktigt skäl att använda LiFePO4 är att det går fort att ladda från båtens generator. Min VP MD2020 fungerar bra att ladda med, men jag har ju "bara" 100 Ah. Med 600 Ah har du en enorm batteribank och med en någorlunda normal landströmsladdare, säg 20 A tar det i häraden 30 timmar att återladda ett nästan tomt LiFePO4 på 600 Ah. Med min lilla generator på 60 A, stabiliseras det till ca 45 A efter 45 minuter skulle det behövas ca 13 timmars motorgång, fördubblas laddningen halveras tiden. Om du då 4 dubblar till häraden 240 A gissar jag att du får ut ca 180 A kontinuerligt och då tar det ca 3 - 3,5 timmar att återladda.

Tänk på att det behövs bra drivremmar då det går flera hk för att driva generatorn.

 

Jag skulle ha dragit laddkabeln med extra skiljerelä från startbatteriet. Sen skulle jag nog funderat på hur jag skulle koppla landströmmen för laddning.

 

Den där e-bay prylen hinner jag inte kolla på just nu.

 

Redigerad av SteX
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, SteX säger:

Har editerat texten, menar att du ska avbryta laddningen från solpanelen när båten inte används.

LiFePO4 mår inte bra av att toppladdas på samma sätt som blybatterier.

 

Ett viktigt skäl att använda LiFePO4 är att det går fort att ladda från båtens generator. Min VP MD2020 fungerar bra att ladda med, men jag har ju "bara" 100 Ah. Med 600 Ah har du en enorm batteribank och med en någorlunda normal landströmsladdare, säg 20 A tar det i häraden 30 timmar att återladda ett nästan tomt LiFePO4 på 600 Ah. Med min lilla generator på 60 A, stabiliseras det till ca 45 A efter 45 minuter skulle det behövas ca 13 timmars motorgång, fördubblas laddningen halveras tiden. Om du då 4 dubblar till häraden 240 A gissar jag att du får ut ca 180 A kontinuerligt och då tar det ca 3 - 3,5 timmar att återladda.

Tänk på att det behövs bra drivremmar då det går flera hk för att driva generatorn.

 

Jag skulle ha dragit laddkabeln med extra skiljerelä från startbatteriet. Sen skulle jag nog funderat på hur jag skulle koppla landströmmen för laddning.

 

Den där e-bay prylen hinner jag inte kolla på just nu.

 

Då hänger jag med (såg att du editerat efter min fråga).

Därför köpte jag Victronic batterimätare igår också för mer övervakning. Min tanke är att kunna ha kylskåp på hela tiden då vi inte är ute. Därav solcellsfunderingen. Har även YachtSafe som larm, gps, vattenläckage och batteriövervakning. I skrivande stund så har jag 13.2 volt i förbrukarbanken (2st 6volt 240ah Trojan) via en solcell på 50 watt under täckställningen som Yachtsafe meddelar. Dom sjunger på sista versen och därför tänkte jag byta ut dom till Lifepo4. Sen kanske 600ah är lite mycket, men jag brukar alltid ta lite extra när jag handlar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, patrikflink säger:

 - - -

I skrivande stund så har jag 13.2 volt i förbrukarbanken (2st 6volt 240ah Trojan) via en solcell på 50 watt under täckställningen som Yachtsafe meddelar. Dom sjunger på sista versen och därför tänkte jag byta ut dom till Lifepo4. Sen kanske 600ah är lite mycket, men jag brukar alltid ta lite extra när jag handlar...

Tänk på att för blybatterier så bör du bara utnyttja en minde del av det totala antalet Ah. Djupurladdningar förkortar livslängden. Dssutom är blybatterier rätt trögladdade och tar lång tid att ladda.

LiFePO4 kan urladdas ner till 10% (säg 20% för att inte riskera att passera riskgränsen) så du har fler användbara Ah i ett LiFePO4-batteri. Sen går det mycket snabbare att återladda det.

 

Normalt behöver man därför färre Ah i en LiFePO4-bank än vad man haft i en blybatteribank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT, men hur kan Erlandssons Brygga ta 23,000 kronor för ett 90 Ah LiFePO4-batteri när det dessutom är kampanjpris? Det stämmer rätt dåligt med priserna i den här tråden. Med sådana priser kan inte marknaden vara jättestor.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Batteri_Tillbehor/LITIUMBATTERI_EPSILON_SUPER-B_90Ah?id=15500

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...