Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

100Ah  för 9000:- inkl allt.https://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/"12v 100ah Lifepo4"

För bra för att vara sant? vem vet? 

200Ah för 12000:- plus lite eget arbete, från en känd leverantör. https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html

Är det bättre?

Antagligen är det samma prylar i båda paketen men det första är paketerat och färdigt.

För min del är det inte aktuellt i båten men när mina GEL i campingbilen ger sig hoppas jag att det finns bra alternativ till anständigare priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gundj säger:

100Ah  för 9000:- inkl allt

Ett 90Ah "färdigt" batteri kostar 500kr. Då är det matchade celler och ingen BMS.

Komplettera med ett underspänningsskydd i form av en solregulator och ev överspänningsskydd så får man ett både bättre och billigare batteri.

 

Det är många som försöker tjäna en bra hacka på LiFePO4, det blir inte bättre med dåliga tidningsartiklar.

 

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html?cur=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Ett 90Ah "färdigt" batteri kostar 500kr. Då är det matchade celler och ingen BMS.

Komplettera med ett underspänningsskydd i form av en solregulator och ev överspänningsskydd så får man ett både bättre och billigare batteri.

 

Det är många som försöker tjäna en bra hacka på LiFePO4, det blir inte bättre med dåliga tidningsartiklar.

 

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html?cur=1

Batteriet i din länk kostar inte 500kr, närmare 4000:-SEK

Redigerad av Gundj
kan inte räkna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac menade nog euro, men skrev fel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, raol säger:

bhemac menade nog euro, men skrev fel...

 

Så kan det nog vara, men det kostar då 397€ ca.

Sedan tillkommer allt som räknades upp.

OBS, jag har ingen koppling till någon säljare eller byggare av batterier eller annat, jag är bara nyfiken och intresserad av ett vettigt system till rimligt pris om något år.

Jag tycker det är intressant att man kan få 100Ah för 9KKR, 200Ah för 16KKr och flera andra varianter därikring kompletta med allt utom möjligen laddare från 230V då jag antar att smarta laddare inte funkar så bra. 

Vad kostar det om man köper allt i lösa delar och bygger ihop själv i ett paket?

Och när faller priserna? Någonsin? Lithium är ju inte billigt precis och inte andra ämnen heller som ingår, särskilt inte nu när gruvdriften har kommit i dagen i all sin prakt.

Som jämförelse har jag mina GEL-batterier som skulle kosta 3200SEK / st för 85Ah Det är knappa 120Ah uttagbar energi för 6400SEK (53:- / Ah)mot ca 80Ah för 9000:- (112:- / Ah) Grovt räknat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, Gundj säger:

Så kan det nog vara, men det kostar då 397€ ca.

Sedan tillkommer allt som räknades upp.

Det var en nolla som försvann, 5tkr ink moms.

Det som tillkommer är solregulatorn för en tusenlapp, den behöver man oftast ändå. Ett överspänningsskydd kostar någon hundralapp.

 

Jag köper 4st 200Ah celler, totalt ca 10tkr ink moms. Solregulatorn 2215BN kostar max 1500 ink instrument, den har jag. Sen har jag en Sterling som visserligen är overkill men inte dum. Kostar 5tkr. En cellogger som kan balansera kostar några hundra.

I mitt fall blir totalkostnaden ca 17tkr för 200Ah men eftersom jag redan har en del så blir det drygt 10tkr. Batteri, bra solregulator och enkelt överspänningsskydd hamnar på 12tkr. Jämfört med ett "färdiga" batteri för det dubbla.

Någon radikal prissänkning tror jag inte man ska förvänta sig, världen skriker efter litiumbatterier.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-12-03 vid 22:56 skrev Consensus:

Så här har jag gjort. 2x90Ah Winston 12V-monoblock i servicebanken och ett dito 40Ah till starten, från EV-Power. Jag har behållt separerade kretsar pga den långa kabeldragningen jag hade behövt göra från servicebanken till motorn. Och lite paranoia också... Ny landströmsladdare Blue Smart 30A med litiumprogram från Victron, programmerbart underspänningsskydd PT100 från Alfatronix, och en BMV-712 batterimonitor från Victron. Samtliga Victronprylar, inkl solcellsregulatorn, har blåtand. Det möjliggör enkel programmering, på/avstängning, övervakning.

Totalkostnad ca 18.000:-

Elschema LiFePo D34 RS Seven_Rev_C.jpg

Tack för det tydliga installationsdiagrammet. Är det utan risk att parallellkoppla de två batterier i servicebanken? Jag tänkar på risken för överladdning etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är dags att väcka upp denna tråd igen.

Jag gissar att det är dags att byta mina batterier under vintern. De är trots allt nio år gamla, ska bara kolla dem vart och ett först.

Mina två alternativ för byte av den nominellt 560 Ah stora förbrukarbanken är antingen AGM (finns ett flertal för ca 2.000:-/100A vilket ger ca 12.000:- ) eller LiFePO.

 

Mina egna slutsatser om för- och nackdelar.

Fördelar AGM:

  • Pris
  • Passar i platserna jag har för batterierna
  • Inga övriga ändringar behövs i installationen

Nackdelar AGM:

  • Vikten (inget större problem för båten men för min krånglande rygg - får väl leja någon av sönerna)

Fördelar LiFePO:

  • Lättare
  • Snabbare laddning (inget jag egentligen behöver i min motorbåt)

Nackdelar LiFePO

  • Ganska stora anpassningar av nuvarande system krävs
  • Fortfarande inte helt mogen produkt för båtar, speciellt motorbåtar där man ofta har långa gång-/laddningstider.
  • Pris

Jag har hittat detta företag som erbjuder en lösning som kräver mindre anpassningar av nuvarande installation om man väljer deras MasterLi-system.

 

Något åt detta håll tror jag kommer vara framtidens lösningar för båtar (och vanliga båtägare som inte är nördar) med ett system som stänger ner laddningen till batterierna när de är fulladdade (unikt?) och som varnar när man når låga laddnivåer (mindre unikt och om jag skulle behöva detta så kan jag använda min Battmeter 3 som har en larmfunktion).

Då ligger dock priset väldigt högt, ca 45.000:- för en lösning med 400 Ah.

Spontant känns det inte riktigt logiskt att lägga 4 x pengarna för en lösning som endast är marginellt bättre, om den ens är det, för mig.

Att gå på en annan sorts installation som kräver mer anpassningar känns inte aktuellt.

Synpunkter på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker talar för LiFePO4 är framförallt livslängden men även att de kan laddas snabbare eftersom jag har segelbåt och lite motorgång. Med LiFePO4 har jag full laddning hela tiden, i mitt fall har drygt 80A (vilket är max vad min 100A generator verkar ge). Den laddningen har jag tills batteriet är fullt, inte som med bly, där laddningen avtar allteftersom batterierna fylls.

Sen har vi också förmågan att leverera ström. Vi testad med en 1000W värmefläkt via invertern. Det märks inte i det övriga elsystemet.

Jag ersatte 3x95Ah AGM med 200Ah LiFePO4. Jag har klart mera ström nu.

Hur mycket anpassning av övriga systemet behövs? Det absolut viktigaste är att inte urladda LiFePO4 för mycket, det är ett effektivt sätt att döda batterierna. Egentligen behövs bara lite koll och ett lågspänningslarm. Till mitt LiFePO4 snurrebatteri har jag ett mycket enkelt lågspänningsskydd men där handlar det om strömmar <40A och lågspänningsskyddet drar ca 50mA hela tiden.

För huvudsystemet har jag använt den solregulator jag redan har och dess lastutgång. Eftersom solen alltid laddar(!) så vill jag ha en bra regulator, jag tror det lönar sig även för blybatterier.

För att ladda från generatorn behöver man bara ett överladdningsskydd, viktigt eftersom generatorn regulator inte är en helt pålitlig grej. Högst några hundra för ett skydd som klipper generatorns fältlindning. Man får inte den snabba laddningen om man inte manipulerar generatorn men då kan man inte samtidigt ladda ett blybatteri för start.

Jag hade Sterling ProAltC, lite onödigt kanske för LiFePO4 men den fungerar perfekt bla genom att se till att generatorn inte går varm mm.

Köper man ett BMS-system så får man både över och urladdningsskydd om man kompletterar med relä för en tusenlapp.

BMS-system? Inte alls nödvändigt, man försöker skrämma folk för att de ska köpa. När man kör elbussar och laddar hårt vid varje hållplats är det säkert motiverat. Men i en båt med 50 snälla laddningar per år? Overkill. Fast det är fint med Bluetooth, man kan sitta där och kolla hur alla celler är laddade. Det är ju sådant båtliv är till för!

 

400Ah LifePO4, BMS123, kontaktor, kopplingsdetaljer kostar 26300kr inkl moms.

do med 300Ah: 20800kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som sagt är det en hel del grejer som ska till. 

Det som verkar smart med det länkade systemet är att hela LiFePO-systemet tas bort från laddningen när det blir fullt och förbrukare (och startbatteri ifall det behövs) ligger kvar på solpanels-/landströms-/generator-laddning. 

Om man räknar ca 700 cykler med AGM och 2000 cykler med LiFePO så kan inte den senare kosta mer än drygt dubbelt så mycket, inklusive smarta lösningar som krävs, för att det ska löna sig (om man räknar lite ränta på pengarna). Där är vi inte nu/än riktigt även om din kostnad ligger i närheten. 

Till en elsnurra till en jolle skulle jag definitivt kolla på LiFePO. Där är ju vikten väsentlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev ChristerN:

Det som verkar smart med det länkade systemet är att hela LiFePO-systemet tas bort från laddningen när det blir fullt och förbrukare (och startbatteri ifall det behövs) ligger kvar på solpanels-/landströms-/generator-laddning. 

Det där förstod jag inte. Funktionen är exakt densamma som med ett BMS123 + BMS123 relay.

(se bilder, deras "dualsystem" och det dubbla BMS relät)

Priserna ligger högt, de säljer tex "BMS paket 200Ah 12" för 21tkr.  Exakt samma grejer säljer GWL för drygt 13 tkr.

Det verkar vara ytterligare en lycksökare i litium branschen. Ingen omsättning 2017 och adress till en villa.....

 

LiFePO4 dual.png

BMS smart relay.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Det där förstod jag inte. Funktionen är exakt densamma som med ett BMS123 + BMS123 relay.

(se bilder, deras "dualsystem" och det dubbla BMS relät)

Priserna ligger högt, de säljer tex "BMS paket 200Ah 12" för 21tkr.  Exakt samma grejer säljer GWL för drygt 13 tkr.

Det verkar vara ytterligare en lycksökare i litium branschen. Ingen omsättning 2017 och adress till en villa.....

 

OK, hade inte snappat att det fanns BMS123 relay. Sorry 😯

Tycker det verkar bra men håller med om dina kommentarer om firman. Slog faktiskt också upp dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stött på ett litet problem med min installation. Har LiFePO4 till förbrukning och har kvar blybatterier för start och bogis. Laddas parallellt via en laddfördelare. Problemet är att generatorn (och även landströmsladdaren) går över i float-läge efter ett tag och laddar då bara 13.6V vilket inte räcker för att ladda LiFePO4-banken i topp. 

Jag trodde att Li-banken skulle sluta ta laddning när den når samma spänning som generatorn laddar med. MEN den fortsätter att ta emot 20A laddström ändå, fast laddningen ökar inte, och batterierna drar iväg i temperatur.

 

Vad är det som händer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kostnaden för inköp av litium sjunker och nu är den snart nere på samma nivå som motsvarande AGM och då tar jag inte ens hänsyn till litiumbatteriets höga nyttjandegrad och extrema livslängd. Länkarna nedan är bara några exempel av många, men det är de för stunden mest prisvärda jag hittat än så länge. Vad föredrar ni som haft litium en längre tid, kompletta batterier eller lösa celler?

200Ah med 120A BMS. Pris 8000kr

För den som vill komma ner ytterligare i pris är det precis som förr lösa celler som gäller.
 

Redigerad av stavhammar
Raderat tänkbara reklamlänkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man ska göra en litiumlösning och inte köpa ett helt integrerat system direkt från hyllan utan litar på sin egen gör-det-själv-anda så tycker jag inte det känns vettigt att köpa färdiga batterier. Med tanke på att man ändå måste se över nästan hela elsystemet så är momentet med att montera ihop cellerna och balansera dem ett rätt litet och förhållandevis okomplicerat delmoment, och det finns ganska många tusenlappar att spara. Även om man köper av en "premium"-butik som t.ex. Alibaba-säljaren Shenzhen Luyuan (rekommenderas av många på det stora gör-det-själv-forumet diysolarforum.com) som garanterar helt nya och fabriksmatchade celler så kan man få ett fyrpack med 280 Ah celler för under 4500 kronor. 280 Ah litium är egentligen mycket större än man rimligtvis kan behöva på de flesta båtar, men dessa celler är väldigt mycket batteri för pengarna. Ett fyrpack 105 Ah kostar runt 1700 kr hos samma säljare. Detta är före frakt, tull och moms, och man måste begära offert för att få exakta siffror för detta beräknade, men även om påslaget totalt landar på +50% så är det väldigt billigt. Nackdelen är 45-90 dagars leveranstid. Det finns många andra kinesiska säljare på Alibaba/Aliexpress som är billigare, men pålitligheten är svårbedömd. Man får läsa andras erfarenheter och bilda sig en egen uppfattning och bestämma hur viktigt det är med cellkvaliteten.

 

Det stora problemet med litium som jag ser det är all systemkomplexitet som måste hanteras för att skydda både cellerna och andra delar av systemet från skador (laddströmsbegränsing för generatorn, underspänningsskydd, BMS, någon slags skydd mot spänningsspikar när BMS:en kopplar ur, backströmsskydd för induktiva laster när underspänningsskyddet löser ut, diverse reläer, övervakning, osv osv). Jag skissar på en uppgradering just nu och det ser ut som att elektroniken kommer bli en minst lika stor kostnad som cellerna, om inte större.

 

tillägg: Draco_2000_DC_GTs inlägg ovan förefaller vara mer eller mindre direkt reklam för en viss Aliexpress-butik. Hela sidan lifepo4.se är vad jag kan begripa reklam, s.k. content marketing. 

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Det stora problemet med litium som jag ser det är all systemkomplexitet som måste hanteras för att skydda både cellerna och andra delar av systemet från skador (laddströmsbegränsing för generatorn, underspänningsskydd, BMS, någon slags skydd mot spänningsspikar när BMS:en kopplar ur, backströmsskydd för induktiva laster när underspänningsskyddet löser ut, diverse reläer, övervakning, osv osv)

Nu är du väl ändå lite paranoid gällande ditt elsystem? Att ta upp BMS som ett problem har du tidigare i texten avhandlat som ett okomplicerat moment och köper du färdiga batterier är det inget du behöver oroa dig för då du redan har en BMS i batteriet. Spänninsspikar bör du vara avsäkrad mot och det kan lika väl uppstå när du vrider på en huvudströmbrytare till ett blybatteri.

Sedan skall man undvika litium till startbatteriet som jag förstår det. Då kan du se till att ha de flesta induktiva laster till startbatteriet och samtidigt ta bort generatorn från husbanken, som istället laddar med solceller alt DC-DC-laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Draco_2000_DC_GT:

Nu är du väl ändå lite paranoid gällande ditt elsystem? Att ta upp BMS som ett problem har du tidigare i texten avhandlat som ett okomplicerat moment och köper du färdiga batterier är det inget du behöver oroa dig för då du redan har en BMS i batteriet. Spänninsspikar bör du vara avsäkrad mot och det kan lika väl uppstå när du vrider på en huvudströmbrytare till ett blybatteri.

Sedan skall man undvika litium till startbatteriet som jag förstår det. Då kan du se till att ha de flesta induktiva laster till startbatteriet och samtidigt ta bort generatorn från husbanken, som istället laddar med solceller alt DC-DC-laddare.

BMS:et är inte ett problem, men det är en kostnad och man måste förstå vad det gör och inte gör.

 

På min gamla Volvo Penta är huvudströmbrytaren till startkretsen försedd med en varningsskylt där det står att brytaren absolut inte får slås av medan motorn är på, för då förstörs omedelbart  generatorns laddningsregulator (spänningsspik då lasten plötsligt försvinner, säkring hjälper inte). Exakt samma problem kan uppstå med ett BMS som kopplar ur laddningen. Så visst, du har rätt, det är samma problem, men det är BMS:et som vrider på brytaren utan att jag har kontroll på det. En lösning är precis som du skriver att ha kvar startbatteri med blysyra, men det krävs i alla fall någon slags BMS-styrt relä eller kontaktor för att koppla ur litiumbatteriet ur laddkretsen. På färdiga batterier lär väl dock detta vara inbyggt, kan tro.

 

Om man klarar sig utan generatorladdning så förenklar det ju många saker en hel del, men jag tror få båtar har så mycket solpaneler att man verkligen klarar sig bara på dem i alla väder. Jag personligen är ofta ute flera veckor i sträck och har ingen landström så jag vill ha generatorladdning. En 200 Ah litiumbank kräver nog laddströmsbegränsning för generatorn för de allra flesta, för man ska ha en bra stor generator om den ska orka ge mer än 100A kontinuerligt, och det innebär DC-DC-laddning. Sen bör man ju dock också tänka på vad som händer när man har både laddning och last samtidigt när batteriet redan är fulladdat...

 

Skydd för induktiva laster tror jag faktiskt inte att jag behöver själv i alla fall, men de som har bogpropellrar och elektriska ankarspel bör nog ha det.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En BMS kopplar i regel bara bort laddningen om dina celler är obalanserade eller helt urladdade. En bra BMS balanserar dina celler löpande. Något som också sker i färdiga litiumlösningar, som t.ex.  batteriet jag länkade till:

Den billigaste lösningen är att koppla bort generatorn från din litiumbank och ladda med solceller. Förutsatt att du inte kör mer för motor än du befinner dig i solen är det också en bra långt bättre energikälla än en generator. Har du 6,5A laddning med solceller får du 65Ah på 10 timmar med litium, vilket är en bra sommardag med en 150w solcell. Har du en 65A generator får du ingen 65A laddning om du väljer att behålla blybatterierna. Generator är inte så fantastisk som många tror, du skulle behöva brumma runt ett par timmar med ordentlig gas för att få ut dina 65A till ett blybatteri. Därför kommer du inte märka någon större förlust i att skippa generatorn till din litiumbank vid en konvertering och istället ersätta den med solceller. Om du verkligen har behov utöver solceller är en DC-DC-laddare din räddare i nöden. t.ex. vid dåligt väder.

Redigerad av stavhammar
Raderat tänkbara reklamlänkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte starta en ny tråd, men då denna fortfarande är aktiv så skriver jag här:

 

GWL har fått in billiga Elerix batterier och man är ju sanslöst sugen. I denna tråd har det ju tidigare hävdats att man kan klara sig bra utan BMS eller BCM om man bara tar hem och balancerar batterierna lite då och då (typ en eller två gånger om året).

 

Det sura är ju att frakten börjar på €75. Kan är det någon här som är sugen på att dela?

 

Hur ligger landet just nu? Vågar man installera lösa LiFePo4 utan avancerad balancering?

Mitt behov är inte så stort och kommer att sätta batterierna lätt åtkomliga så att jag kan ta hem och balancera/ladda manuellt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

BMS:en gör ju mer än bara balansera, den är även sista försvarslinje för underspänning och överladdning. Överladdning är lite problematiskt också för det är inte som med blybatterier där spänningen stiger hela tiden med ökande laddning, man kan faktiskt lyckas överladda och förstöra litiumbatterier vid en "säker" spänning också. BMS:en brukar också ha temperaturgivare som förhindrar överhettning (samt laddning vid minusgrader, men det är nog ett problem de flesta svenska båtägare inte har).

 

Så visst, om du har välbalanserade celler så kan du nog tekniskt sett klara dig utan BMS, eller utan en balanserande BMS i alla fall, men problemet är att litiumbatterier inte tål någon misshandel som blybatterier gör, så om du inte har andra skyddsmekanismer så är risken inte så liten att något går fel och då är batteriet förstört, kanske även med kraftig rökutveckling som följd. Utan BMS har du heller ingen övervakning på cellnivå, vilket man nog bör ha.

 

Jag skulle nog vilja ha både hängslen och livrem med litium. Se t.ex. .... för en grundlig genomgång om vad ett BMS bör göra.

Redigerad av stavhammar
Raderat tänkbara reklamlänkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En BMS är en väldigt billig försäkring mot att förstöra sina celler. Varför spara småpengar när man kan elda sönder storpengar?

 

Vill man 'snåla' kan BMSen få styra ett 500A-relä eller dylikt som går att finna för mindre pengar så kan man klara sig med en mindre BMS och ändå tåla stora strömmar.

 

Då måste man dock driva relät också vilket drar lite ström men.. kör man LFP har man ju gott om det så vem bryr sig om sånt? 😛

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Undvik att länka till reklam eller liknande i trådarna.

Skicka det som PM om någon önskar ha länkarna.

 

Annars gillar jag att det är en god ton i tråden och det verkar vara ett spännande område.

 

Trevlig afton!

 

//stavhammar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det blir onödigt krångligt och dyrt att ha en bms. Får kanske ändå vänta några år innan jag byter ut mitt blybatteri. Just nu kör jag helt strömlöst, men det är ju lite trist när det är svart på displayen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Dava said:

Tycker att det blir onödigt krångligt och dyrt att ha en bms. Får kanske ändå vänta några år innan jag byter ut mitt blybatteri. Just nu kör jag helt strömlöst, men det är ju lite trist när det är svart på displayen...

Finns mängder med färdigbyggda batterier med inbyggd BMS som du aldrig märker att den har en BMS. 

 

En BMS för 12v 4s kostar ~1000:-. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Tycker att det blir onödigt krångligt och dyrt att ha en bms

Om du tycker BMSer (plural, för det behövs flera i ett Li-batteri vilket inte alla förstår och ännu fler om flera batterier ska lira tillsammans) är dyrt då ska du inte satsa på dessa batterier. Det blir nämligen ännu dyrare när batteriet dör för att man inte hade rätt BMSer och övervakning av generator och underspänningsskydd och överspännings- och laddningsskydd och …
Det var förmodligen det du menade - och då håller jag med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

 …
Det var förmodligen det du menade - och då håller jag med. 

 

Ja, mitt batteribehov är egentligen rätt litet. Det jag behöver batteriet till är bara GPS och då är det inte motiverat att släpa runt ett bilbatteri på 20 kg. Men jag inser att det blir billigare att satsa på ett litet klassiskt mc-batteri. 

 

Behöver jag verkligen ta med elmotorn så får jag acceptera den större vikten i bilbatteriet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

 

Ja, mitt batteribehov är egentligen rätt litet. Det jag behöver batteriet till är bara GPS och då är det inte motiverat att släpa runt ett bilbatteri på 20 kg. Men jag inser att det blir billigare att satsa på ett litet klassiskt mc-batteri. 

 

Behöver jag verkligen ta med elmotorn så får jag acceptera den större vikten i bilbatteriet..

 

Om du bara ska driva en GPS så låter 50 Ah LFP ungefär som att skjuta gök med luftvärnskanon... en mindre kartplotter drar väl en 5-7 W eller så, vid max ljusstyrka på skärmen. 50 Ah vid 12,8 V (4 x 3,2 V) är 640 Wh. Du skulle kunna köra kartplottern i typ 100 timmar eller mer kontinuerligt på högsta ljusstyrka med ett sådant batteri, och om du inte har varken belysning eller kylskåp i båten så misstänker jag att du nog inte är ute i 100 timmar i sträck särskilt ofta...

 

Som jämförelse tycker jag 105 Ah (1344 Wh) skulle vara mer än nog på min båt, och då har jag kompressorkylskåp, värmare, belysning, laddning av mobiler samt navigations-padda att tänka på. Brukar ha en dygnsförbrukning på drygt 200 Wh, så batteriet skulle kunna hålla hela cirkusen igång i nästan en vecka helt utan laddning.
 

LFP spelar i en annan liga än blybatterier eftersom nästan hela kapaciteten faktiskt är användbar. De här nya 272 Ah-cellerna som börjar bli billiga nu är nästan komiskt stora på de flesta båtar - vad i herrans namn ska man med tre och en halv kilowattimme till?! Man kan köra elektriska vattenkokare på 1,5 kW på ett sånt batteri genom en inverter, inga problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 02:56 skrev kblomster:

Om du bara ska driva en GPS så låter 50 Ah LFP ungefär som att skjuta gök med luftvärnskanon... en mindre kartplotter drar väl en 5-7 W eller så, vid max ljusstyrka på skärmen. 50 Ah vid 12,8 V (4 x 3,2 V) är 640 Wh. Du skulle kunna köra kartplottern i typ 100 timmar eller mer kontinuerligt på högsta ljusstyrka med ett sådant batteri, och om du inte har varken belysning eller kylskåp i båten så misstänker jag att du nog inte är ute i 100 timmar i sträck särskilt ofta..

 

Jag har ju en elmotor som extra framdrift om det inte går att segla... Men nej. 100Ah skulle väl förmodligen räcka hela säsongen på en laddning till bara GPS.

 

Har planer på att sätta in några lampor, autopiloten och kanske en länspump.. plötsligt känns 6Ah lite lite..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-11 vid 23:44 skrev Dava:

Det jag behöver batteriet till är bara GPS och då är det inte motiverat att släpa runt ett bilbatteri på 20 kg.

Jag måste få vara lite motvals...

Har kanske vaknat på fel sida???

 

Är vikten verkligen det stora problemet i en segelbåt?

Vår båt väger nästan 5 ton och om jag då har 3 x 80 Ah blybatterier som väger 50 kg (10 ‰ av totalvikten) så har jag lite svårt att se problemet.

 

Solingen väger ju i och för sig bara 1000 kg, men ändå.

 

Sedan är det kul med teknik, även om intresset minskat med åren och gått mot att det är skönt att slippa teknik, i alla fall på semestern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rullar just nu på 100Ah LFP (Victron Superpack, det är för övrigt usel BMS i det) som test i min båt (medan jag bygger eget), högst uttag har varit 59 Ah. 

 

Det fina är ju att man laddar upp till i princip 100% fullt med fullt ös, utan problem. Det man häller in tas emot, i mitt fall kör jag dock DC-DC 30A när motor går och 180W solcell. Men 30A _ÄR_ 30A, så kör jag motor en timme häller jag in 30A, inget blyacks-fåneri med 3-4-5 A när man kommit över 80% osv.

 

Samma med sol, den trycker 100-180W (solvinkel osv) konstant, tills batteri är FULLT.

 

Det innebär, att om jag vill och ställer in, alltid kan ha 100% laddat batteri efter inte så mycket motorgång eller lite soligt. 

 

Nu har jag ställt ner så laddar bara cellerna till 3,5V för att jag inte behöver mer, ens med enbart 100Ah-batteri. 

 

De tillfällen jag hade 100% full batteribank med bly-bank var lätträknade under en säsong nog.

 

Med min 280Ah-bank kommer jag sikta på att ligga lite vackert mellan 40-80% laddning, ha hejdlöst med ström (över 100Ah med den cykeln) och få ut.. tusentals, många tusentals laddningscykler. Det är så sjukt finemang!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...