Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, bhemac säger:

- - -

EDIT: Hittade en test av MC-Litium. Dessa verkar sjunka till under 11V vid start, dvs inte lika mycket som ett blybatteri men ändå en tillräckligt för att ge en rejäl effektminskning för startmotorn.

Det som inte känns riktigt bra är att man är farligt nära den undre gränsen för batteriernas spänning.

https://www.motorcyclistonline.com/news/lighten-lithium-ion-battery-gear

Kan en sådan kortvarig spänningsdipp skada batteribanken? Jag trodde att det var kontinuerlig urladdning till för låg spänning (batteriet tömt på sin energi) som förorsakar skador.

 

Blybatterier tappar ju också i spänning vid start. Jag testade mitt bilbatteri i veckan för att se om det var dags att byta. Min mätare testar även vilken spänning batteriet går ner till vid start - 9,3V visade instrumentet. Och batteriet verkar inte ha tagit skada av att gå ner i spänning. (Visst blybatteri och annan kemi men ...) Bilbatteriet hade f.ö, kvar ca 75% av livslängden efter 8 år, så det blir inget batteribyte denna vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 - 6Ah verkar vara vanligt bland MC av min typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lintott säger:

Kan en sådan kortvarig spänningsdipp skada batteribanken?

Ingen aning men på sikt måste det slita. För bly brukar man säga om djupurladdning: "En gång är ingen gång", för LiFePO4 säger man "En gång är en gång för mycket", kanske inte helt sanningsenligt men försiktig ska man nog vara.

 

2 timmar sedan, Lintott säger:

9,3V visade instrumentet.

Ganska typiskt. Har man rätt inre motstånd så blir ju resultatet samma som ett motstånd mellan motor och batteri. Bilsystemen är enkela och riktigt smarta, genialiskt gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Lintott säger:

Kan en sådan kortvarig spänningsdipp skada batteribanken? Jag trodde att det var kontinuerlig urladdning till för låg spänning (batteriet tömt på sin energi) som förorsakar skador.

- - -

 

1 timme sedan, bhemac säger:

Ingen aning men på sikt måste det slita. För bly brukar man säga om djupurladdning: "En gång är ingen gång", för LiFePO4 säger man "En gång är en gång för mycket", kanske inte helt sanningsenligt men försiktig ska man nog vara.

- - -

 

Ja, för djupurladdning. Men en spänningsdipp kan kanske inte jämställas med en djupurladdning? Varken för bly- eller LiFePO4-batterier.

 

LiFePO4-batterier som töms helt på ström så att spänningen parkerar på för låg nivå blir ju skrot, det är nog alla överens om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-28 på 16:44, SteX säger:

Jag använder dessa: https://www.ev-power.eu/Battery-Management/Cell-Balancing-Module-3-60V-1-7A.html?cur=1

Jag har 4 st /cell, dvs totalt 16 st.

Fungerar väldigt bra att toppbalansera cellerna.

 

Jag har tittat på dessa men förstår inte hur de används. Parallellkopplar man den med respektive cell?

Och hur dimensionerade du så att du kom du fram 4 st per cell?

Redigerad av macsolve
Kompletterande fråga om dimensionering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, macsolve säger:

 

Jag har tittat på dessa men förstår inte hur de används. Parallellkopplar man den med respektive cell?

Och hur dimensionerade du så att du kom du fram 4 st per cell?

Principen är att man sätter kopplar + och minus på varje balanserare per cell se min lilla skiss som visar principen.  Jag lade ingen större tankemöda på hur jag dimensionerade. Började med 2 st per cell (totalt 8 st) men insåg att om det är kanske lite klent om jag får obalans i mina celler när generatorn laddar.  När jag köpte kretsarna visste jag inte hur mycket ström min generator skulle kunna ge mer än att max är kring 60 A. Jag trodde att det skulle hamna kring 30 - 35 A, men i verkligheten ger ju generatorn 45 A. Jag visste att andra användare kör rakt av utan balansering och de har inga problem med sina installationer.

 

En korrekt dimensionering ifall man får obalans är att 1/4 av max laddströmmen ska man kunna hantera per cell. Normalt är att min generator börjar med ca 60A som sen sjunker ner och stabiliseras på 45 A. Dessa 45 A delas av 4 celler, dvs korrekt dimensionering för min båt skulle vara att bränna bort 11,25 A per cell. För att klara den strömmen behöver jag 7 st balanseringskretsar per cell. Vilket betyder 4x7= 28 kretsar totalt. Vill man kunna hantera 60 A som delas mellan  celler  måste man bränna bort 15 A per cell, dvs man behöver 9 st balanserare per cell (4*9 = 36 st).

 

Det slutade med en sk ingenjörsmässig bedömning, jag bestämde mig för att jag har tillräckligt mycket med 4 st per cell.

 

När LiFePO4 cellerna blir 100% laddade sticker spänningen iväg mycket snabbt. Det har hänt två gånger under sommaren att en av cellerna har fyllts lite snabbare, min cell logger har detekterat 3.7 V i en av cellerna (under typ 60 sekunder) laddningen avbryts av generatorn när övriga celler har ca 3,55 V. Man har då ca 3,7V+3,55V+3,55V+3,55V = 14,35 V. Den cell med 3.7 V ligger högt och balanseringsenheten jobbar då på att sänka spänningen.

 

För att ytterligare få ett säkert system har jag lackat alla balanseringsenheter med kretskortspray (2 lager) så att de överlever många år i marin miljö. För att vara ännu mer säker har jag satt 40A säkringar (bladsäkringar) om nu elektroniken skulle gå sönder eller om en kabel skakar loss för att vara nästintill 100% säker på att balanserarna inte ska kortsluta cellerna.

bild.png.13a8fd24e5e6c0fbd6df9e047c8659eb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, SteX säger:

 

Principen är att man sätter kopplar + och minus på varje balanserare per cell se min lilla skiss som visar principen.  Jag lade ingen större tankemöda på hur jag dimensionerade. Började med 2 st per cell (totalt 8 st) men insåg att om det är kanske lite klent om jag får obalans i mina celler när generatorn laddar.  När jag köpte kretsarna visste jag inte hur mycket ström min generator skulle kunna ge mer än att max är kring 60 A. Jag trodde att det skulle hamna kring 30 - 35 A, men i verkligheten ger ju generatorn 45 A. Jag visste att andra användare kör rakt av utan balansering och de har inga problem med sina installationer.

 

 

Stort tack för ditt svar! 

Jag hittade ett antal bilder på installationer av CBM här efter min fråga

http://gwl-power.tumblr.com/search/Cbm

 

Jag har en VP2030 och tror att min generator också är på 60A, så jag borde kunna förlita mig på din bedömning. Hade tänkt nöja mig med två per cell med tanken bättre än ingen, men det är kanske dumsnålt. Men cellogger tänkte jag iallafall skaffa också. Den är ju inte så kostsam. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika sätt att montera kretsarna.

Jag monterade mina balanseringskretsar i 4 st ventillerade plastlådor från Kjell&Co, artikel 89012.

Det får plats 2 st dubbla kretskort per låda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag gjort. 2x90Ah Winston 12V-monoblock i servicebanken och ett dito 40Ah till starten, från EV-Power. Jag har behållt separerade kretsar pga den långa kabeldragningen jag hade behövt göra från servicebanken till motorn. Och lite paranoia också... Ny landströmsladdare Blue Smart 30A med litiumprogram från Victron, programmerbart underspänningsskydd PT100 från Alfatronix, och en BMV-712 batterimonitor från Victron. Samtliga Victronprylar, inkl solcellsregulatorn, har blåtand. Det möjliggör enkel programmering, på/avstängning, övervakning.

Totalkostnad ca 18.000:-

Elschema LiFePo D34 RS Seven_Rev_C.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här artikeln är den bästa beskrivning jag läst hitintills som förklarar hur storleken på en cellbalanserare påverkar vad som händer med spänningen om balanseraren är för klen.

http://gwl-power.tumblr.com/post/5744573345/the-demonstration-of-function-of-the-cbm-boards

 

Nu börjar jag förstå varför en för liten BMS riskerar att förstöra batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara använda generatorns reglering samt CBM (små cellbalanserare) låter som att det säkert går bra så länge alla cellerna är i någorlunda balans. Men man bygger in en viss risk i systemet därför att skulle en cell av någon anledning bli full tillräckligt mycket innan övriga så att generatorn ändå fortsätter ladda, ja då säger det poff i den cellen om inte balanserarna kan ta hand om i princip hela laddströmmen för den cellen.

 

Om jag fattar rätt så skulle man för exvis en 50A generator behöva ha 25 st CMB-kort per cell att vara säker (om varje kort kan avleda 2A).

 

Eller tänker jag fel?

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Lintott säger:

Nu börjar jag förstå varför en för liten BMS riskerar att förstöra batterierna.

Exakt, se mitt resonemang tidigare. Men för att kunna hantera all laddström behövs det mycket stora system med resistorer och all energi måste kunna hanteras.

 

Jag har ju en cell som ibland får en liten aning obalans, därför jag jag funderat på att komplettera med ytterligare 4 LifePO4 celler och para ihop dem två och två och få ett 200 Ah 12V batteri. Genom att para ihop en "svag" cell med en "stark" cell så motverkar de obalans med varandra. Jag parallell kopplar cellerna två och två isåfall. Det är bättre än att bygga 2 st separata batterier.

 

Cellerna har alltid en aning obalans hur mycket man än balanserar dem på maxspänning eller minspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Braempa säger:

Om jag fattar rätt så skulle man för exvis en 50A generator behöva ha 25 st CMB-kort per cell att vara säker (om varje kort kan avleda 2A).

 

Att bara använda generatorns reglering samt CBM (små cellbalanserare) låter för mig som att det säkert går bra så länge alla cellerna är i någorlunda balans. Men skulle en cell av någon anledning bli full tillräckligt mycket innan övriga så att generatorn ändå fortsätter ladda, ja då säger det poff i den cellen.

Just de kretsar vi diskuterar kan hantera upp till 1,7 A per balanserare. I ditt fall med laddströmm på 50 A delas av 4 celler, dvs varje cell måste ha balanserare som kan hantera 50/4 = 12,5 A dvs 7,4 st så då behövs 8 st per cell = 32 st.

 

Generatorn kan enbart mäta de seriekopplade cellernas gemensamma spänning och reglerar på den gemensamma totala cellspänningen. Helt korrekt tänkt att det säger "poff" om man får stor obalans mellan cellerna. Som tur är verkar det som om de flesta generatorer faktiskt börjar bromsa in laddningen strax innan max batterispänning, sen är det en aning spänningsfall i kablarna så min generator laddar ju till ca 14.33 V, men innan den når den spänningen sjunker laddströmmen så i realiteten behöver man inte dimensionera för att hantera all ström. Jag klarar mig hyffsat med 16 st kretsar till min 60 A generator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, SteX säger:

Just de kretsar vi diskuterar kan hantera upp till 1,7 A per balanserare. I ditt fall med laddströmm på 50 A delas av 4 celler, dvs varje cell måste ha balanserare som kan hantera 50/4 = 12,5 A dvs 7,4 st så då behövs 8 st per cell = 32 st.

 

 

Inte med dig där riktigt angående att dela med 4. Cellerna är ju seriekopplade så då går ju hela laddströmmen igenom varje cell. Innebär att om man vill sluta ladda en cell helt så måste väl hela laddstömmen tas om hand för den cellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt BMS-system har fyra funktioner:

  1. Koppla bort laddningen när spänningen blir för hög (HVC).
  2. Koppla bort lasten när lasten när spänningen blir för låg (LVC)
  3. Koppla bort när temepraturen blir för hög
  4. Balansera cellerna.

1 & 2 är de viktigaste. Att djupurladdning av blybatterier förstör dessa är välkänt. Det är även ganska välkänt att överladdning också förstör.

Men, LiFePO4 är mycket, mycket känsligare.

Nr 3 är kanske mer ett problem i bilar mm där det handlar om stor strömmar.

Nr 4 verkar av vad som skrivs inte vara lika viktigt. Det farlig är om en cell laddas snabbare än de andra så kommer den cellen att överladdas innan de andra blivit fulladade.

 

All övervakning sker på cellerna, sen kopplas "cellmätarna" till en centralenhet som ger larm, brytar laddning resp last med externa relän.

Är det obalans mellan cellerna och en cell får för hög/låg spänning så bryts hela batteriet bort. Det innebär att man i praktiken inte kan utnyttja hela batteriets kapacitet.

 

Balansering sker vanligen genom att man laddar med en relativt låg ström (tex <1A) och sn "bränner bort" strömmen över de celler som uppnått rätt spänning.

Många menar att man bara behöver balansera när cellerna är nya. Det finns också de som tycker att man ska bottenbalansera dvs ladda ur tills alla celler har samma nivå.

Grund balansering kan man göra med ett labbaggregat där man laddar varje cell för sig med en begränsad ström tills alla har samma spänning. Man kan även använda enkla, billiga DC/DC omvandlare, som brukar ha en god precision på utspänningen. Denna ska då spänningsmatas med en extern strömkälla, typ en nätadapter för 230V. Vill man kunna balansera alla celler samtidigt så får man ha fyra uppsättningar, det blir ändå ganska billigt.

 

Vill man veta mer, sök på tex "balancing lifepo4"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå det fungerar så

1 timme sedan, Braempa säger:

Inte med dig där riktigt angående att dela med 4. Cellerna är ju seriekopplade så då går ju hela laddströmmen igenom varje cell. Innebär att om man vill sluta ladda en cell helt så måste väl hela laddstömmen tas om hand för den cellen?

.

Spänningen byggs upp individuellt per cell och balanseringsenheterna detekterar enbart spänning och inte ström. De börjar vid ca 3,55 V och har max "förbränning" från 3,65V.

 

Om du har 3.65 V i 4 celler så "bränner" 4 balanserare 1,7 A var, dvs totalt 6,8 A kan en uppsättning balanserare hantera.

Om du enbart har en st cell som har 3,65 V och de andra ligger på säg 3,0 V då laddas de "låga" cellerna men den "höga" cellen med 3,65 V bränner bort 1,7 A.Har man då en laddare som ger 6,8 A kommer alla celler att lägga sig på 3,65 V efter ett tag. De 4 cellerna kommer att landa på 3,65 V. Den obalans som finns gör att de nåt 3,65 V olika snabbt. När man kopplar bort laddaren fortsätter balanserarna att jobba tills det är ca 3,55 V per cell, dessutom sjunker spänningen till vilospänningen kring 3,31 - 3,32 V per cell (ca 13,2 - 13,3 V på batterinivå).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, bhemac säger:

Ett riktigt BMS-system har fyra funktioner:

  1. Koppla bort laddningen när spänningen blir för hög (HVC).
  2. Koppla bort lasten när lasten när spänningen blir för låg (LVC)
  3. Koppla bort när temepraturen blir för hög
  4. Balansera cellerna.

Vad är en BMS? Det finns många saker som man kan räkna in. Enligt mig kan man även räkna in generatorns laddregulator, det är den som genomför #1 att dra ner och avbryta laddningen.

#2 fixar man med en underspänningsvakt, det finns olika fabrikat att välja på.

#3 Jag har ingen temperaturdetektering, men jag har känt på cellerna och har inte märkt någon temperaturhöjning under laddning.

#3 Balansering kan man göra med enklar "Cellbalanserare" som vi har diskuterat

 

Att sätta en brytare som bryter laddningen förstör generatorn, därför måste man isåfall ha en mycket dyrt och komplicerat system som även kan styra generatorns laddning. Varför krånga till det? Mitt enkla system med standard generator, standard batteriladdare, standard solcellsregulator fungerar finfint tillsammans med mina spänningsbalanserare. Ett enkelt och robust system som dessutom inte är speciellt dyrt. Men jag har en regel att aldrig ladda när båten inte används.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, SteX säger:

Om du enbart har en st cell som har 3,65 V och de andra ligger på säg 3,0 V då laddas de "låga" cellerna men den "höga" cellen med 3,65 V bränner bort 1,7 A.

Javisst så långt är jag med dig. MEN, generatorn fortsätter ju att trycka på med tex 50A så då spelar det ju minimal roll att cellbalanseraren bränner bort 1.7A. Inte ens om du har 10 st balanserare på cellen = 17A så spelar det någon större roll eftersom 50-17=34A fortfarande går igenom batteriet. Eller var tar den strömmen vägen?

Redigerad av Braempa
felstavning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Braempa säger:

Javisst så långt är jag med dig. MEN, generatorn fortsätter ju att trycka på med tex 50A så det spelar det ju minimal roll att cellbalanseraren bränner bort 1.7A. Inte ens om du har 10 st balanserare på cellen = 17A så spelar det någon större roll eftersom 50-17=34A fortfarande går igenom batteriet. Eller var tar den strömmen vägen?

Strömmen går genom alla cellerna, den försvinner inte på något sätt.

Tänkte nog lite fel i mina tidigare inlägg, du har helt rätt i att det behövs många fler balanserare för att hantera 50 A.

Nu var det ett drygt år sedan jag beställde mina prylar, jag tycker att jag har en lagom nivå av balanserare då det är svårt att få plats med flera i just min båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Braempa säger:

Javisst så långt är jag med dig. MEN, generatorn fortsätter ju att trycka på med tex 50A så då spelar det ju minimal roll att cellbalanseraren bränner bort 1.7A. Inte ens om du har 10 st balanserare på cellen = 17A så spelar det någon större roll eftersom 50-17=34A fortfarande går igenom batteriet. Eller var tar den strömmen vägen?

I det läget har något gått generalfel. Med 3.65V på en cell och 3.0V på övriga, så är 12V-banken defekt och måste kopplas ur. Det finns inte en chans att balansera en så stor obalans med resistiva CBMs. Mer troligt är att obalansen är mindre. Det gäller snarare att detektera detta problem, än att kompensera för det. En cell-logger med larmfunktion räcker för detta ändamål.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, SteX säger:

Att sätta en brytare som bryter laddningen förstör generatorn, därför måste man isåfall ha en mycket dyrt och komplicerat system som även kan styra generatorns laddning.

 

Nej, att koppla bort batteriet förstör inte generatorn. Däremot kan man i en bil förstöra elektroniken med den transient som ev blir (kan bli 200V under 400ms). Detta därför att generator och elektronik fortfarande är ihopkopplade. Därför skyddas bilens elektronik oftast med TVS dioder. TVS doder direkt på generatorn skyddar mot transienter, kostar några kronor.

 

Den mest eleganta metoden är att bryta mellan regulator och fältlindning, strömmen är bara några ampere så man behöver inget stort relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så vi har två lösningar:

 

1. Utan BMS och startbatteri

Laddkontroll sköts av generatorn samt en liten balanskrets på varje cell, samt någon form av underspänningskontroll så inte kan dra ned batteribanken för lågt.

+ sparar typ 2500 kr på skippa BMS, dock krävs några balanskretsar samt underspänningsskydd så egentligen mindre besparing?

+ Kan skippa separat startbatteri och använda LiFePO4-banken till allt.

- Risk att någon cell skenar eller går lågt, och går sönder. Oklart hur stor risken är. Antagligen ökande med åldern.

 

2. Med BMS och behålla startbatteriet

Behåll startbatteriet och anslut LiFePO4-bank via skiljerelä. Varje cell kontrolleras av BMS som klipper all laddning om någon cell går högt samt klipper förbrukning om någon cell går lågt, samt övervakar temperatur och balanserar cellerna automatiskt.

+ Säkrare mot att förstöra batterier.

- Kräver att startbatteriet är kvar (eller att mecka i generatorn).

- Aningens högre kostnad (BMS).

 

För min del lutar det åt #2 då inte vill riskera paja batterier när seglat till typ Polen, samt inte kan riskera att stå utan startkräm till motorn.

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns oändliga variationer. Om du kollar mitt schema högre upp, så ser du:

  • Underspänningsskydd
  • Ingen cellbalansering alls (monoblocken går ej att balansera)
  • En batterimonitor
  • Två kretsar, service och start
  • Inget överspänningskydd utöver batterimonitorn som larmar vid valfri SoC, underspänning och överspänning.

Hade jag köpt individuella celler så hade jag inte balanserat dem, utan monitorerat med en cell-logger i första hand. Så länge den visar att allt är brunsås, så finns det ingen anledning att överkomplicera detta. Ju mer prylar och elektronik, desto fler felkällor. 

 

P.S. Behåller du startkretsen så är det en fördel om den också är med LiFePo-batterier. Annars har du två olika laddningsbeteenden på de två bankarna. Troligtvis kommer blysyra-acken aldrig att laddas fullt. Allra enklast är att gå på en enbankslösning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

#2 är nog bättre och säkrare på sikt. Jag landar nog där också. Kör jag utan BMS så köper jag säkert 260Ah istället för 200Ah, det är samma pengar. Sen efter några år känns det osäkert och då köper jag till ett BMS system och så har jag lagt ut mer pengar än vad som var tänkt ;)

 

Över och underspänningsskydd har jag, cell logger köper jag oavsett, det är små pengar. Cellerna kommer jag ändå balansera för hand, inget jobb.

Den största fördelen med BMS är att om spänningen i en cell blir för hög eller låg så får man larm och laddning rep last kopplas bort.

Det kommer garanterat bli en del egenkonstruerade system som kommer att blåsa en eller annan cell.

53 minuter sedan, Consensus säger:

Behåller du startkretsen så är det en fördel om den också är med LiFePo-batterier. Annars har du två olika laddningsbeteenden på de två bankarna. Troligtvis kommer blysyra-acken aldrig att laddas fullt. Allra enklast är att gå på en enbankslösning. 

Ja enbankslösningen är enklast men jag vill inte riskera att blåsa startmotorn.

Blybatteriet kommer definitivt att laddas fullt, det tar bara några minuter. Större risk att den blir överladdad men i en segelbåt är gångtiden kort. Skulle man se att spänningen ligger högt onödigt länge så är det enkelt att åtgärda. Faktum är att jag egentligen inte behöver ladda startbatteriet med generatorn, min 10W solpanel sköter det.

Om det är något som fungerar bra så är det just bly-startbattererna, finns egentligen ingen anledning att byta.

 

Min solregulator ställer jag ner lite så behöver inte LiFePO4 vara ständigt fulladdade vilket ökar deras livslängd. Tiden med motor ut ur hamnen kommer att toppladda.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Consensus säger:

Nja, det finns oändliga variationer. Om du kollar mitt schema högre upp, så ser du:

  • Underspänningsskydd
  • Ingen cellbalansering alls (monoblocken går ej att balansera)
  • En batterimonitor
  • Två kretsar, service och start
  • Inget överspänningskydd utöver batterimonitorn som larmar vid valfri SoC, underspänning och överspänning.

Hade jag köpt individuella celler så hade jag inte balanserat dem, utan monitorerat med en cell-logger i första hand. Så länge den visar att allt är brunsås, så finns det ingen anledning att överkomplicera detta. Ju mer prylar och elektronik, desto fler felkällor. 

 

Jag tänker också i ungefär dessa banor, men har tänkt gardera med 2-4 resistiva CBM per cell, utöver cellogger. Jag tänker att cellerna efter initial balansering bör vara så likvärdiga att resistiv CBM bör kunna jämna ut de små variationerna utan problem. Är det större skillnader t ex pga defekt cell larmar celloggern för det. 

 

Jag är inne på en gemensam batteribank men reservera 15% kapacitet för motorstart genom att förbrukarna ligger bakom en Victron BP-65. 

 

Nu är det väl så att CBM inte tar hand om hela laddströmmen, utan bara en liten del som shuntas av för att jämna ut laddningsspänningen. Den cell som är i obalans har högre inre resistans vilket ökar spänningen över den, och CBM kompenserar för detta genom att parallellkoppla motstånd för att minska den "upplevda" resistansen för cellen.  

 

Citat

Passive balancing allows the stack to look like every cell has the same capacity as the weakest cell. Using a relatively low current, it drains a small amount of energy from high SoC cells during the charging cycle so that all cells charge to their maximum SoC

http://www.linear.com/solutions/7362

 

Detta motsägs dock av http://gwl-power.tumblr.com/post/5744573345/the-demonstration-of-function-of-the-cbm-boards, men det framgår inte heller hur stor obalansen är mellan cellerna i den demonstrationen, för det har väl stor betydelse? 

 

Angående att generatorn "trycker på" med en viss strömstyrka - man får väl snarare se det som att generatorn håller en viss spänning, och har MÖJLIGHET att leverera upp till en viss strömstyrka, exempelvis 50A. Nu har LFP-batterier väldigt låg inre resistans, men när de närmar sig fulladdade bör ändå strömmen minska i takt med att spänningsskillnaden mellan generator och batteribank jämnas ut.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte gå att göra en skyddskrets som shuntar över till ett blybatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En cell logger är väldigt vettig för att övervaka cellerna, kan lite annat också tex larma, balansera. Kostar ca 250kr. Finns HÄR.

 

En lite enklare för 150kr HÄR

 

En laddare som kan vara intressant HÄR kostar ca 600kr, laddar med 25A, övervakar och balanserar. Nackdelen är att den ska spänningsmatas med 8-32V. 

Då får man använda en power supply typ DENNA, ger 350W@13.5V för ca 250kr. 

En komplett 25A laddare med balansering för 850 kr.

 

Även DENNA power supply är vettig. Ger 600W@13,5V för 450kr. Då har man 240W/20A att strömförsörja båten med när man har tillgång till landström. Utan att blanda in batteriet som får en absolut perfekt laddning.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, raol säger:

Skulle det inte gå att göra en skyddskrets som shuntar över till ett blybatteri?

Visst. Men, efter den första balanseringen ska ska det normalt inte behövas. Möjligen kollar man en gång om året.

Enklast är att balanserar men med landström, balansering brukar ske med små strömmar, typ någon ampere. Att balansera med generatorn är bara att krångla till det. Att använda flera balanseringskretsar för att balansera med stora strömmar känns väldigt fel. Jag har inte hittat någon som förordar denna variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...