Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
andtom

Båtmarknaden

Rekommendera Poster

Min sambo ska köpa halva båten så vi gick in på blocket för att se vad en nimbus 2600 av 89 års modell bjuds ut för. Vi tänkte basera delägarskapsinköpet på det priset minus lite prutmån.

Men det fanns bara en likadan fast 5 år äldre ute. Förra året vid samma tid fans ett tiotal

.

Är det någon som sett om utbudet är mindre nu. Har det svängt och blivit säljarens marknad? Ni har säkert koll på er egen modell.  Kan omsättningen varit så stor de senaste 2 åren med prisfallet så att vi har en massa nya ägare som håller i båtarna ett tag.

Eller väntar alla på vårvärme så de kan montera toatömningen på däck innan de säljer.

Eller är det bara min modell som råkar ha färre ute än på många år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begagnatmarknaden är fortfarande väldigt slö och de båtar som säljs går i regel långt under de begärda priserna på Blocket. 

Idag är det fortfarande näst intill omöjligt att svara på vad man får för sin båt. Allt beror på hur mycket tid man har att vänta på försäljning och om man råkar hitta en kund som vill ha just din båt

 

Att sätta värde efter Blocket minus lite prut skulle troligen inte bli en rättvis summa för din sambo. Rättvist är troligen att räkna med mycket prut :(

 

Jag har själv min båt till salu. Populär modell och endast en till salu i Sverige nu. Några intressenter finns det då och då men ingen som slagit till

 

Har svårt att tro att folk väntar med att annonsera tills det blir vår men vi tänker alla olika :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begagnatmarknaden är fortfarande väldigt slö och de båtar som säljs går i regel långt under de begärda priserna på Blocket.

Idag är det fortfarande näst intill omöjligt att svara på vad man får för sin båt. Allt beror på hur mycket tid man har att vänta på försäljning och om man råkar hitta en kund som vill ha just din båt

 

Att sätta värde efter Blocket minus lite prut skulle troligen inte bli en rättvis summa för din sambo. Rättvist är troligen att räkna med mycket prut :(

 

Jag har själv min båt till salu. Populär modell och endast en till salu i Sverige nu. Några intressenter finns det då och då men ingen som slagit till

 

Har svårt att tro att folk väntar med att annonsera tills det blir vår men vi tänker alla olika :)

Enligt min erfarenhet blir det inte nån riktig tjong i begagnatmarknaden förrän i april maj

Februari och mars brukar utbudet vara ganska skralt tycker jag.

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Begagnatmarknaden är fortfarande väldigt slö och de båtar som säljs går i regel långt under de begärda priserna på Blocket. 

Idag är det fortfarande näst intill omöjligt att svara på vad man får för sin båt. Allt beror på hur mycket tid man har att vänta på försäljning och om man råkar hitta en kund som vill ha just din båt

 

Att sätta värde efter Blocket minus lite prut skulle troligen inte bli en rättvis summa för din sambo. Rättvist är troligen att räkna med mycket prut :(

 

Jag har själv min båt till salu. Populär modell och endast en till salu i Sverige nu. Några intressenter finns det då och då men ingen som slagit till

 

Har svårt att tro att folk väntar med att annonsera tills det blir vår men vi tänker alla olika :)

 

Enligt min erfarenhet blir det nån riktig tjong i begagnatmarknaden förrän i april maj

Februari och mars brukar utbudet vara ganska skralt tycker jag.

 

 

min erfaranhet oxå - dåligt utbud nu så man får nog en dålig bild av marknaden.   köpte mitt i säsong förra året och då fanns det mycket mer att välja på för att sedan till hösten minska markant.

 

har ett par objekt under reservation för nyköp och så långt har inget rört på sig !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror samtidigt att vissa vill fynda på hösten.

Vår båt en styrpulpet med 30hk Mercury trodde vi inte att den skulle gå att sälja på Höstkanten, la ut den på Blocket ändå.

Ett samtal så dan efter den var utlagd så var den såld. Vi fick samma som vi köpte den för 2år innan dvs 40000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta några veckor till efter mässan i Sthlm. Då brukar det ta fart lite. Det sammanlagda från branschen, mäklare mm säger väl annars att begagnatmarknaden förbättrades avsevärt förra året. Dock mest för nyare begagnat med "rätt" motor etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller pris är de som ligger på blocket nog i dyraste laget, I höstas låg det flera ute för mellan 200 o 250 k. De med det nyare fördäcket (sluttande from -86) brukar annonseras ut för lite högre pris. Men frågan är om det verkligen är värt mer. Bytt/renoverad motor, kapell, skrovbeklädnad och dynor och allmänt skick är nog mer betydelsefullt i dag för den som är köpare.

 

Sålde min Myra i höstas, och nog är det så att marknaden för begbåtar har fått lite mer i liv i sig än för något år sedan, men priserna är halverade i jämförelse med för fem år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...