Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
melkersson

Segling med 9-10 månaders

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi ska i sommar segla med en 9-10 månaders bebis. Skulle gärna vilja ha tips på vad man ska tänka på, smarta lösningar för segelbåt (Mamba 31), bra naturhamnar i Stockholms skärgård osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju den lugnaste tiden att segla med barn! Vi hade samma båttyp, en barnvagnsinsats placerades mellan bordet och soffans ryggstöd och surrades. Ett uppblåsbart skötbord placerades på skivan över spisen. Bilbarnstolen hängdes i nedgången i fallvinscharna med sprayhooden som solskydd. Det var väldigt enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenhet som bhemac. Fast det fanns väl inga bilbarnstolar på den tiden!?

 

Vi hade en 10 månaders tjej med i segelbåten en sommar. Henne var det inga som helst problem med. Det var en aning jobbigare med vår 3-åring, som ville förfärligt mycket redan då. Fast vi anpassade våra semesterseglingar i det närmaste helt efter barnen.

 

Under några år hade vi taktiken att segla/flytta oss ganska ofta när barnen somnat och kanske segla till fram på småtimmarna. I regel fick man inte nån speciellt bra plats att ligga på. Mycket svajankring blev det.

 

När de andra båtarna gett sig av på förmiddagen, gick vi in och tog den bästa platsen vid de bästa badplatserna. Där låg vi hela dan tills barnen somnat. Sen seglade vi iväg en bit till nästa ställe.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vår son föddes i juni 2012 seglade vi ut på en 6-veckors segling i juli. Gick hur bra som helst! I somras kom vår dotter och då var vi ute i 10 veckor. Gick även det bra!

 

Vi har skrivit en artikel om barn ombord. Finns att ladda ned på vår hemsida, www.sailingladyann.se,  under Litteratur. Bebis ombord heter den.

 

Vi kommer även skriva en ny artikel om (flera) barn ombord som vi också lägger ut på hemsidan när den är klar. 

 

Lycka till i sommar!

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde en extra nedgångdslucka och satte fast en cykelstol på en "hylla". Funkade hur bra som helst för att hålla barnet stilla under tilläggning osv.

 

post-106025-0-30954800-1424176952_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja en helg och testa. Jag seglar ensam med mina barn sedan några år tillbaka; i början var de tre och fem år. Inga problem. Flytväst på hela tiden utom när man går på äventyr på ön. Tycker de största problemen kan vara att sysselsätta barnen vid ihållande dåligt väder, i övrigt brukar det lösa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle även vilja tillägga att vi även har en femåring så gärna småbarnstips osv också!

Då ska ni ha en jolle med utombordare,ingen knatte tycker det är tråkigt då oavsett väder.

:lol:

 

Barnet får då också ett bra självförtroende och för evigt en bra koppling till skärgård,båtar och vatten.

Lite Montessori för blivande båt-tokar.... ;)

Redigerad av happysix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då ska ni ha en jolle med utombordare,ingen knatte tycker det är tråkigt då oavsett väder.

 

:lol:

 

 

Jag röstar iofs på åror istf utombordare, men kan tycka att det är tidigt vid fem år oavsett. En hov och en hink för tångräkor är mer lämpligt tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 En hov och en hink för tångräkor är mer lämpligt tror jag.

 

 

Lite OT men - finns det tångräkor på ostkusten!?

 

Krabbor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skulle även vilja tillägga att vi även har en femåring så gärna småbarnstips osv också!

Då ska ni ha en jolle med utombordare,ingen knatte tycker det är tråkigt då oavsett väder.

:lol:

 

Barnet får då också ett bra självförtroende och för evigt en bra koppling till skärgård,båtar och vatten.

Lite Montessori för blivande båt-tokar.... ;)

 

=).... skaffa jolle med motor. Det kan leda till uppror här på forumet och även ute på sjön i alla fall om du åker till ett ställe dit "alla" åker, många just för att det finns många andra där så man slipper sitta i tystheten 300m längre bort. Det verkar finnas många som gör allt för att hitta någon att reta upp sig på. Din jolle kommer att uppfattas av dessa som något du planerat, du har t.o.m. planerat att skaffa barn, bara för att djävlas med just denne..... Kör så det ryker å håller fullt med om att ungarna ska får "explora" så mycket som möjligt på egen hand. Å visst blir dom självklart duktigare på tekniska saker om dom tränar på tekniska saker... Skepp å hoj.... tänkte jag när jag la till på ett ställe där dom hade långframgaffel- MC- träff. Funkade bra det åxå hoj som hoj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Skulle även vilja tillägga att vi även har en femåring så gärna småbarnstips osv också!

Då ska ni ha en jolle med utombordare,ingen knatte tycker det är tråkigt då oavsett väder.

:lol:

 

Barnet får då också ett bra självförtroende och för evigt en bra koppling till skärgård,båtar och vatten.

Lite Montessori för blivande båt-tokar.... ;)

 

=).... skaffa jolle med motor. Det kan leda till uppror här på forumet och även ute på sjön i alla fall om du åker till ett ställe dit "alla" åker, många just för att det finns många andra där så man slipper sitta i tystheten 300m längre bort. Det verkar finnas många som gör allt för att hitta någon att reta upp sig på. Din jolle kommer att uppfattas av dessa som något du planerat, du har t.o.m. planerat att skaffa barn, bara för att djävlas med just denne..... Kör så det ryker å håller fullt med om att ungarna ska får "explora" så mycket som möjligt på egen hand. Å visst blir dom självklart duktigare på tekniska saker om dom tränar på tekniska saker... Skepp å hoj.... tänkte jag när jag la till på ett ställe där dom hade långframgaffel- MC- träff. Funkade bra det åxå hoj som hoj.

 

 

Personligen kan jag inte tänka mig att segla utan nån form av dinge. Jag har haft ett antal av olika sorter sen mitten av 1970-talet. En sommar var jag utan - det var ett elände. Min nuvarande, sen 2004, efter att min pionerjolle överlevt sig själv i väldigt många år, är en mycket liten gummijolle. 

 

post-53310-0-12692100-1424254397_thumb.jpg

 

Det fanns en liten akternurra i en av de tidigare båtarna. Har servat och konserverat och kollat att den fungerat, samt burit ner den till båten under många år, samt burit hem den på hösten utan att den har används. De senaste åren har den legat kvar i garaget året om. Jag tar det med ro - trotts att jag använder gummibåten väldigt mycket.

 

Barnen hade väldigt roligt med dingen från skolåldern och uppåt - även om de bara hade åror att tillgå.

 

post-53310-0-94257400-1424254473_thumb.jpg

 

Att skaffa en gummibåt med snurra bara för att sysselsätta en 5-åring under en veckas seglats från Valdemarsvik till Stockholm tror jag är lite "overkill". Det är inte under besöken i naturhamnar och gästhamnar som det kan vara sysselsättningsproblem - det är under själva färden.

 

post-53310-0-80808700-1424254500_thumb.jpg

 

Då är det nog bättre att satsa på Hink och Håv, som Peter föreslog. ;)

 

post-53310-0-76191000-1424254471_thumb.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag växte upp så satte vi morsan fram i ekan sen åkte vi.

Vi borra aldrig runt runt på en ankringsplats.

 

Jag har inte påstått att någon skall släppa iväg ett barn själv i jollen från 5 år ålder.

Men varför ej om barnet är duktig på båtar.

Jag när jag var barn fick köra hur mycket båt som helst bara någon vuxen följde med.

Den sommarn jag vart 7 orka pärona inte längre.

Så då var jag tvungen att åka själv.

Men då hade jag tränat två somrar.(minst) :o

20 veckors praktik. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina bilder, sköna minnen va, TOAEN.

Jag e så avis på er som seglat, varit på sjön, hela livet.

När jag spontanhoppade på det här för 4 år sedan var min första tanke "vafan har jag inte börjat med det här för 100 år sen för?"  Sen tröstade jag mej med att "då skulle jag säkert ha tröttnat"... Det  håller inte! man kan inte tröttna om man e båtgubbe, så antingen är man eller är inte.... känns det som. Fast det går nog att se på hur många olika sätt som helst, som alla andra tankar och trådar. Det är så häftigt att, när man tänker efter lite, man kan se även till synes enkla saker från så många olika håll och kanter.

Dom små glinen på bilderna ar väl några år till på nacken nuförtiden?

E dom sina egna "skeppare"?

Trevlig läsning.

..... sen e frågan om det tillför dej "melkersson" något i fråga?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina bilder, sköna minnen va, TOAEN.

Jag e så avis på er som seglat, varit på sjön, hela livet.

När jag spontanhoppade på det här för 4 år sedan var min första tanke "vafan har jag inte börjat med det här för 100 år sen för?"  Sen tröstade jag mej med att "då skulle jag säkert ha tröttnat"... Det  håller inte! man kan inte tröttna om man e båtgubbe, så antingen är man eller är inte.... känns det som. Fast det går nog att se på hur många olika sätt som helst, som alla andra tankar och trådar. Det är så häftigt att, när man tänker efter lite, man kan se även till synes enkla saker från så många olika håll och kanter.

Dom små glinen på bilderna ar väl några år till på nacken nuförtiden?

E dom sina egna "skeppare"?

Trevlig läsning.

..... sen e frågan om det tillför dej "melkersson" något i fråga?

 

Dom som började segla för 100 år sen var nog "nödd och tvugna".Antingen tog de seglen till hjälp när de skulle ut med strömmingssköten i stället för att ro. Eller så seglade de på nån fraktskuta eller med nån bark/fullriggare som gick på vetetraden jorden runt. Det var nog inte nåt romantisk liv alla gånger.

 

De som nöjesseglade på den tiden var rika grosshandlare ock liknande -  och kungen.

 

Jag är född i slutet på 1940-talet och uppväxt under 1950-talet och lärde mig segla i början av 1960-talet. Det var nog den bästa tiden. Fattigt och eländigt före och en hel del elände i allt mer tilltagande efteråt. Fast allt var naturligtvis inte bättre för. Jo en sak vet jag med bestämdhet som var bättre förr - JAG. ;)

 

Av de små "glinen" så fyllde hon till vänster och i vagninsatsen (bilden från 1975) 40 år  förra veckan.

 

Bägge brås på sin mor och är totalt ointresserade av båtar och segling.

 

När den yngsta - hon som läser sjökortet - sökte ett jobb på en fabrik som tillverkar propellrar, fick hon vid anställningsintervjun frågan om hon kände till nåt  om båtar, svarade hon lakoniskt;"Jag är i stort sett uppväxt på en segelbåt". Hon fick jobbet.

 

Bilden med sjökortet är arrangerat.

 

Vi låg i nån gästhamn, möjligtvis Resö, längs kaj som det anstår en bohuslänning. Jag var var nere i ruffen då jag fick höra ett välbekant ljud. När jag tittade upp höll yngsta dottern på att skota hem Genuan. Själva seglet låg ju beslaget efter mantåget, men i leken kan man ju befinna sig på kryss runt Kap Horn eller nåt annat spektakulär ställe.

 

Fick fram kameran och hann ta ett suddigt kort - jag blev upptäckt - och sen var den leken förbi.  :(

 

post-53310-0-47098700-1424261493_thumb.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gärna jolle att leka med till femåringen men strunta i motorn, åror duger alldeles utmärkt och gör att ni kan förbli vänner med båtgrannarna. I början kan man ha en lång tamp till jollen så att den går att hala in om det behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en elmotor till jollen så slipper många förfasas av ansvarslösheten :)

 

Klart ungarna ska få åka jolle.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj har visst missat alla svar! Trodde tråden hade försvunnit för jag glömde visst att ange att jag ville följa den. Startade precis en ny tråd. Tack så mycket! Jo jolle har vi redan, femåringen började redan vid tre år. Med åror så ror gör hon för fulla muggar! Lilltjejen var ute nu i veckoslutet och det var nog lite bökigt kan jag tycka. Men det blir väl vad man gör det till. Jobbigast är väl att hon häver sig ur vagninsatsen och att hon helst av allt vill hasa över stora ytor (något som ju inte finns på båten). Sova under segling vill hon heller inte göra särskilt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vår son föddes i juni 2012 seglade vi ut på en 6-veckors segling i juli. Gick hur bra som helst! I somras kom vår dotter och då var vi ute i 10 veckor. Gick även det bra!

 

Vi har skrivit en artikel om barn ombord. Finns att ladda ned på vår hemsida, www.sailingladyann.se,  under Litteratur. Bebis ombord heter den.

 

Vi kommer även skriva en ny artikel om (flera) barn ombord som vi också lägger ut på hemsidan när den är klar. 

 

Lycka till i sommar!

Tack så mycket för länken! Ska bli intressant att läsa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina bilder, sköna minnen va, TOAEN.

Jag e så avis på er som seglat, varit på sjön, hela livet.

När jag spontanhoppade på det här för 4 år sedan var min första tanke "vafan har jag inte börjat med det här för 100 år sen för?"  Sen tröstade jag mej med att "då skulle jag säkert ha tröttnat"... Det  håller inte! man kan inte tröttna om man e båtgubbe, så antingen är man eller är inte.... känns det som. Fast det går nog att se på hur många olika sätt som helst, som alla andra tankar och trådar. Det är så häftigt att, när man tänker efter lite, man kan se även till synes enkla saker från så många olika håll och kanter.

Dom små glinen på bilderna ar väl några år till på nacken nuförtiden?

E dom sina egna "skeppare"?

Trevlig läsning.

..... sen e frågan om det tillför dej "melkersson" något i fråga?

Alla båthistorier är såklart inspirerande! Särskilt roligt är det ju att läsa om då barnen själva har fått ett båtintresse senare. Riktigt fina bilder och rolig läsning TOAEN!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...