Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi är en familj på två vuxna och två barn <1 och 5 år. Vi ska i början av juni segla upp en Mamba 31 från Valdemarsvik till Stockholm under en vecka och undrar således vilka trevliga naturhamnar vi ska besöka. Harstena, Västra stendörren och Landsort är redan spikat. Ge oss era bästa tips! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://thallatha.blogspot.se/2014/06/1-tre-mann-i-en-bad-transportsegling.html

http://thallatha.blogspot.se/2014/06/2-lang-dags-fard-mot-lann.html

http://thallatha.blogspot.se/2014/06/3-kjesarens-hamnd-transportsegling.html

http://thallatha.blogspot.se/2014/06/4-smygvag-norrover-transportsegling.html

 

Edit;

 

Nu gick vi ju från söder om Arkösund rakt mot Öja - som den ö där fyren Landsort ligger.

 

Den inre trånga och slingrande leden via Arkesund , förbi Oxelösund, Västra Stendörren och Stutsviks kärnläggning skymtades i nordväst, och sen gå rätt öster , (eller kanske tom lite syd om ost) från Klockelskärs fyrar, mot gästhamnen längst i norr på Öja. Den vägen är ju helt underbar och det finns säkert många ställen att lägga till. Själv har jag bara hastat förbi - som vanligt.

 

En promenad på Öja, till fyren Landsort i söder är inte fel - om nu inte 5-åringen lägger hinder i vägen  ;) - är inte fel. 

 

En sak som jag tycker ä synd att jag inte kände till medans jag hade egen båt i Stockholmsområdet, är Dragets Kanal. Den ligger norr om Öja/Landsort och är trång men lär va en fin väg att gå.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gubbökupa brukar vara populärt.

Ligger inte långt ifrån Harstena.

 

Sen  Norra sidan på Nåttarö när man är utan för Nynäshamn.

 

Där imellan Aspöja strax söder om Arkösund.

 

Det är mina ställen ;)

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora Brunskär....s lilla ögrupp är kanonfint, massa fina små öar och tilläggningsvikar där du kan ligga i skydd i alla vindar,  ligger drygt 4 distansf ågelvägen rakt österut från Stendörren, på öppnavattensidan till Landsort. (ytterligare ca 10 distans österut)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

58°44'1.5"N 17°31'51.9"E

Bara ett favvoställe, lugnt fint, går att hitta lä i alla vindar. bra hoppiland, bra bad, många fina öar. Bra om du vill vara för dej själv. HAr varit dör 6-7 ggr under min seglarkarriär (4somrar) stannat 1-2 nätter. Alltid varit helt ensam båt. Stora å lilla Brunskär med omnejd skulle jag väl kalla det.

Bild i en av ytterkanterna av... Lilla tror jag.

4 meter djupt direkt vid klippan..

 

post-104244-0-19710400-1424558565_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

58°44'1.5"N 17°31'51.9"E

Bara ett favvoställe, lugnt fint, går att hitta lä i alla vindar. bra hoppiland, bra bad, många fina öar. Bra om du vill vara för dej själv. HAr varit dör 6-7 ggr under min seglarkarriär (4somrar) stannat 1-2 nätter. Alltid varit helt ensam båt. Stora å lilla Brunskär med omnejd skulle jag väl kalla det.

 

post-104244-0-33659700-1424558846_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långa Missjö - Örholmarna är väl värt ett besök, lätt tillgängligt efter finnfjärden

 

 

post-56103-0-43593500-1424623126_thumb.jpg

post-56103-0-50734200-1424623433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Ålö syd om Utö finns en fin vik för nordliga vindar. Den ligger alldeles vid Ålös fina fiskekrog och man kan hyra cyklar där och cykla till sandstränderna på Ålös östra sida. En favorit hos barnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...