Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tugge

propeller vilken passar mig

Rekommendera Poster

Finns det någon kunnig inom området eller någon med liknande motor och båt kombination. Som kan ge mig tips.

Motorn är inte provad på båten ännu,

Det är en 40hk tohatsu 2004 med powertrim,. max rek rpm 5300-5700 utväxling drev 1,85. Original propp med 12,5 pitch..

Båten är en flatbottnad sportbåt 4,20meter och 135kg tom.

Kommer montera motorn med antiventilationsplattan 5cm över botten.

 

Önskar en fart runt 38-40 knop, är det möjligt.

Tänkte beställa en propp på nätet, är Rf bortkastade pengar på en liten 40hk

Kommer det funka med en 17-18"pitch som jag tror behövs för dom hastigheterna.

 

Alla tipps och erfarenheter mottages varmt.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 18 tums propeller med 12 % slip och 5500 v/m ger en beräknad toppfart på 38 knop. Nu tvivlar på att din motor orkar dra en så stor propeller även om båten är liten och lätt. Det gäller att ha vridmoment i motorn så den orkar öka varven och farten genom planingströskeln. En 17 tums propeller ger teoretiskt 37,3 knop vid 5700 varv och samma slip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått fram liknande siffror då jag provat propellerkalkylatorn på drev.se

Så frågan är ju om den kommer orka dra en 17 eller 18, kommer ju lyfta motorn lite mer än normalt samt ha möjlighet att trimma ut utöver det.

Man kanske ska gå ner i diameter 10x18 kanske?? Finns en 11*17" alu på ebay till rimligt pris.

http://www.ebay.de/itm/SOLAS-Propeller-Alu-11-x-17-fuer-Tohatsu-35-40-50-55-PS-/261208718864?ssPageName=ADME:X:RTQ:DE:1123

 

Är helt lost i detta ämne, men det känns lite utmanande att göra mer än bara sätta på en större motor och gilla läget vad farten blir.

Ös på med erfarenheter o tips

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte skriver vilken båt detta är så tror jag mera på en fart på 28-34knop med 4,2 meters båt och 40hk.

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Hsö 420 gt om det hjälper något.

Har läst på ett annat forum om en som fått upp en Fletcher 13 i 38-40 knop med en 40hk

Min båt gör 27knop med en 25 hk så lite fortare hoppas jag på.

Hur beräknade / uppskattade du farten, eller var det en vild gissning.

Fritt fram att spånavidare.

Mvh

post-74692-0-33863000-1424098928_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundering:

Finns det en originalpropeller på 17-18 tum till din motor så borde den orka med en sådan, annars borde inte Tohatsu ha den i sitt tillbehörssortiment. Kolla med en återförsäljare eller generalagenten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mailade på den jag länkade till, och frågade om den passar min motor, och fick till svar:

"Yes, it also fits.

But a 17 pitch is really for small and light boats.

Best regards,"

Blev inte klokare av det, jag tycker båten är liten o lätt men det beror ju på vad man jämför med.

 

Dock vet jag inte om tohatsu tillhandahåller med så små propellrar med stor stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undra om jag ska hänga motorn längst ned med original propeller och utgå därifrån, för att sen se skillnad i dom förbättringar eller bakslag man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar också på en rf propp till säsongen, detta för att få bättre "bett" och mer fart. Jag hade gjort som du tänker ovan, testa med olika monteringshöjder, se vilka varvtal du får, vilket grepp som finns vid olika trimvinklar - och notera hastigheten.

 

Sedan testa olika propellrar om du inte är nöjd med resultaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan göra beräkningar ut i från andre båtar som liknar i bredd, längd och vikt, med känd hastighet med HK, eller på web sidan hos go-fast.com. Men där också borde man ha erfarenhet för att göra dessa.

 

Och kom i håg att alla knop referenser oftast är önskemål och inte faktum...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall bli spännande och See, misstänker att 40kn blir svårt men man ska sikta högt, Fick inte in så många tips här så jag har kontaktat propellerfirma som ska se över vilken propeller som kan passa och var jag ska börja i storlek och pitch.

Någon som vågar gissa på vad dom kommer rekommendera.?

 

Sen får bara priset bromsa, kastar inte ut över 4-5000kr på en visp på ett lek projekt som det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En film snutt 40hk 38 knop

Fletcher 13 - 21 tum 38 kn:

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pular med vårservice och märkte en spricka i impellerhuset,

Någon som vart med om liknande, vart kan jag hitta ett nytt hus till rimligt pris?

Eller är det bara plocka ihop igen, Sprickan såg inte ny ut.

post-74692-0-96061300-1424338175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du kanske läst denna tråden jag skapade för ett par veckor sedan på samma tema:

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/76076-samma-propellerdata-men-olika-varvtal/?hl=varvtal

Jo då. Jag har läst din tråd, lärde sig ett och annat där med.

Tråkigt att du inte är nöjd med din nya prop, det är just det jag känner också: vill beställa på nätet men är rädd att det inte skall funka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skit i en rostfri prop,köp en fyrbladig Mercury spitfire prop,finns till alla fabrikat bara att byta hubben ,förövrigt kan du gå in på Mercurys hemsida om propellerval och se ungefär vilken du skall ha,köp o provkör du har bytesrätt på proppen,kör själv med en spitfire och är nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4blad ? Är det bäst lämpat för mitt endamål (hög fart och lätt båt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt båt, hög fart betyder normalt så få blad som möjligt.

Det trodde jag också, men har ju frågat om tips så tänker inte såga några alternativ, det kan vara så att det funkar. Spåna gärna vidare, gärna med lite tanke bakom och inte bara det som funkar bäst på sin egen båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skulle utöka mitt sökande då storlekar jag söker känns rätt udda tex 10,5*16 eller 17. Vilka propellrar passar rakt av utan man behöver modda dom, enligt propuls sida passade nästan alla i samma storlek kändes det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga propeller proffs som kan uttala sig :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skaffat en bracket med 15cm setback och ca 10 cm lyft. Hoppas det ger mig en knop extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på hissen. lutar åt ytskärande propp nu, cleaver är det bara för race eller kan man köra lungt o fint med dom också

post-74692-0-10906900-1426089556_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn klar med ny Impeller nytt impellerhus, ny olja i växelhus och pt. Rengjord tank och alla filter.

Någon som kanske har en passande propeller till salu eller kanske man kan prova bara. Önskar köpa/ prova 10-12" diameter 16-18" stigning, rf men alu är bättre än inget. tydligen passar många proppar i storleken 30-60hk med 13 Splines.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker fortfarande propeller och tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kika där dom säljer propulse plastproppelrar, där går det bra att se vilka motorer som använder samma propulse, dvs vilka motorer som har samma axel å splines. Ger ett ökat utbud om du vet "alla" motorer det passar från.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite proppar som förmodligen passar.

YAMAHA 30-50 HK alla utom: FT 50HK 4-T

HONDA 35-60 ALLA UTOM: Bfp 60hk

Johnsson/Evinrude bara 40-50hk 4t 97->

FORCE 40-75 HK

mercury /mariner 30-60hk utom Bigfoot

Selva 40-60 4t.

Suzuki 40-60 alla utom 98-08 60hk 4t

Tohatsu 35-50hkpost-74692-0-83040300-1431667786_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring o prata med någon som sysslar med propellrar så slipper du få gissningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I inlägg 24 frågar jag om någon har propp man kan få prova eller/ eventuellt köpå. Dom som sysslar med propellrar gissar också då alla båtar och motorer är olika. Man får prova ut en propeller om man köper en på propellerfirma. Men Jag vill beställa en på nätet o kan därför inte prova ut ur butik.

Sen kan man ha tur att någon som har liknande båt/motor kombination då slipper man börja på ruta 1, då man kan börja prova propeller som funkar bra på liknande båt.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I inlägg 24 frågar jag om någon har propp man kan få prova eller/ eventuellt köpå. Dom som sysslar med propellrar gissar också då alla båtar och motorer är olika. Man får prova ut en propeller om man köper en på propellerfirma. Men Jag vill beställa en på nätet o kan därför inte prova ut ur butik.

Sen kan man ha tur att någon som har liknande båt/motor kombination då slipper man börja på ruta 1, då man kan börja prova propeller som funkar bra på liknande båt.

 

Mvh

Då blir det som sagt en gissning, är man så snål så att man inte vill betala några extra kronor för att få den servicen/möjligheten att få prova olika storlekar så gissa och köp på nätet då!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...