rafael 3 Posted February 13, 2015 Hej ! Skall än en gång ta fram problemet med mitt oljud vid propellern. Har en inombords- 89 hkr Yanmar motor och axellängd ca.1,6 m. Propellern är rätt filad i kanterna så oljudet som börjar vid ca. 2000 varv borde inte komma därifrån. MIN FRÅGA ÄR ATT HAR NÅGON ERFARENHET AV ATT OM LAGREN BÖRJAR VARA SLITNA I VÄXELLÅDAN KAN DETTA HÖRAS SOM UUUUUU VID PROPELLERN. Från själva växellådan hörs inget speciellt, inte ens med stetoskop. Eller har någon några tankar hur ljudet kan uppkomma. Har en highskew propeller. Tacksam för svar. Share this post Link to post Share on other sites
Pentax 724 Posted February 13, 2015 Har du lyssnat med stetoskop på backslaget och inte hört något lagerljud där så kan det omöjligen komma ljud fån lager i backslaget som bara hörs vi propellern. Det första jag tänker på är "sjungande propeller" men du skriver att propen är slipad i bakkanten, hur är det med axelns upplagring, och maskinens uppriktning gentimot axeln? Kalle Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted February 14, 2015 Hej Kalle ! Och mycket tack för ditt svar. Ja... har svårt att tro att det skulle komma från propellern då den är sakligt filad i kanterna. Besökte i förra veckan ett maskinföretag och han talade exakt om samma saker som du. Så det skall jag kolla snarligen. Skulle det vara propellern så tycker man att ljudet skulle komma genast, men ofta dröjer det ett par sjömil, vilket är litet konstigt. Tack och hälsn. Rafael. Share this post Link to post Share on other sites
Faderullan 714 Posted February 15, 2015 Skulle sätta en slant på axelns yttre stävlager, alltså lagret ute vid propellern. Att ljudet inte uppstår förrän efter en stund tyder på att något kommer upp till "fel" arbetstemperatur, te.x lagret varpå det blir någon form av resonans. Om lagret kyls med två små intagsrör vända framåt kan det ju vara så enkelt att kylintagen är stockade och lagret går för varmt. Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted February 15, 2015 Hej och tack för ditt svar med axellager bild. Gick ut och tog en bild av min propeller och axellager. Utelagret är helt omspunnet av vatten. Hoppas att bilden syns. När det blir litet varmare måste jag kolla att axel och fläns är i riktning. Skall också kolla att ute stödlagret är i riktning och rent innanför. Tyckte nu att propellern var trög att vrida på. Bytte till ny axel och highskevpropeller efter en någorlunda lätt grundstötning. I princip har ljudet hörts sen dess. Kan ännu konstatera att jag har en flexibel gummihylsa innombords. Tack än en gång för ditt svar och hälsn. Rafael. Share this post Link to post Share on other sites
robert99 64 Posted February 15, 2015 Det är inte så att propellerbladet är för nära båtbottnen? Har för mig att det skall vara ett minimimått mellan båtbotten och propellerbladets högsta läge, och då dyker det upp i mitt huvud minst 2 tum. Kan vara helt fel, men bör kanske kollas. Share this post Link to post Share on other sites
Pentax 724 Posted February 15, 2015 Helt rätt mellan skrov och propellerblad ska man ha minst 50 m/m eller 2 tum. Uppriktningen av maskin gentimot axel görs med fördel i vattnet, då uppallningen kan påverka skrovet negativt, det är ju med båten i vattnet som trycket mot skrovet är som mest utjämnat. Tänkte när jag såg din bild, roderlagringar som är glappa kan generera ljud av propellerströmmen. Bild innifrån på axel och koppling mot backslaget och utifrån där axel går in i skrovet kanske skulle generera flera ideer. Kalle Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted February 16, 2015 Det är inte så att propellerbladet är för nära båtbottnen? Har för mig att det skall vara ett minimimått mellan båtbotten och propellerbladets högsta läge, och då dyker det upp i mitt huvud minst 2 tum. Kan vara helt fel, men bör kanske kollas. Hej ! Ett tänkbart fel men jag har ca. 70 mm från propellerbladet upp till båtbottnet. Tackar varmt för visat intresse. Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted February 16, 2015 Helt rätt mellan skrov och propellerblad ska man ha minst 50 m/m eller 2 tum. Uppriktningen av maskin gentimot axel görs med fördel i vattnet, då uppallningen kan påverka skrovet negativt, det är ju med båten i vattnet som trycket mot skrovet är som mest utjämnat. Tänkte när jag såg din bild, roderlagringar som är glappa kan generera ljud av propellerströmmen. Bild innifrån på axel och koppling mot backslaget och utifrån där axel går in i skrovet kanske skulle generera flera ideer. Kalle Hej Kalle ! Tack för dina tankar och visat intresse. Jag har faktist ca. 70 mm mellan propeller och botten. Du har rätt att det är bäst att kolla flänsfäste på vattnet. Också en bra tanke att kolla roderhylsan. Var ut och kollade litet snabbt, men verkar inte riktigt som det skulle vara det. Jag kan ta mera bilder av fläns etc. Kan ännu säga att båten är i år 40 år och har gått bra. Litet ljud hördes också tidigare ovanom propellern. Var sedan litet på grund och bytte axel och propeller. Efter det kom ljudet. Det speciella är att, ju varmare vatten desto snabbare kommer ljudet. Detta har fört mig till växellådan. Har som sagt låtit kolla med stetoskop men han hörde inte något speciellt och det lär skall höras rätt lätt om det är något fel. Har nu dragits med detta ljud i 3 år och tänkte att det är väl ändå växellådan. Så jag var till en specialist. Han menade på att det knappast är växellådan, utan talade hellre om axelställning.... fläns etc. Tror att jag ännu en gång skall låta granska med stetoskop. Skulle vara bra att veta att det säkert inte är växellådan. Sen kan man fast ljudisolera bakpartiet !! Tack på förhand, hälsn. Rafael. Ps. Båten är en Scantic 670 och går 20 knop. Share this post Link to post Share on other sites
Pentax 724 Posted February 16, 2015 Ljudisolera aktern! Hatar när folk åtgärdar symtom istället för det primära felet! Du kanske läst min historia om företaget där taket läckte, och VD ville installera en golvbrunn under läckaget. Kalle 1 Share this post Link to post Share on other sites
happysix 44 Posted February 16, 2015 Våran växellåda sjunger om det är för mycket ojla fyllt i den. Då går den för varm. Är växellådan het när du ljudet uppstår? Vi har en whurt(osäker på stavnig),som skall ha ATF. Till vår Perkins 4.108 Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted February 17, 2015 Ljudisolera aktern! Hatar när folk åtgärdar symtom istället för det primära felet! Du kanske läst min historia om företaget där taket läckte, och VD ville installera en golvbrunn under läckaget. Kalle Hej igen ! Kan förstå dina tankar. Har bara funderat på detta i 3 år nu och det verkar inte så lätt att komma på orsaken, men skall fundera vidare. NÅGOT ÄR DET JU SOM ÄR FEL ! Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted February 17, 2015 Våran växellåda sjunger om det är för mycket ojla fyllt i den. Då går den för varm. Är växellådan het när du ljudet uppstår? Vi har en whurt(osäker på stavnig),som skall ha ATF. Till vår Perkins 4.108 Tack för ditt svar och tankar. Kan säga än en gång att motorn är en Yanmar 4JH2 DTE, 88 hkr, och växeln Kanzaki KBW21 och den skall också ha ATF-A olja. Brukar vara ganska noga med att inte sätta för mycket olja. Bara det blir sjösättning skall jag försöka kolla värmen. Kan säga att senaste vår hade jag propellern och filas av på kanterna. Jag sjösatte och körde ett par sjömil och inga ljud. Jag var lycklig och tänkte att nu är det ok, men sen kom ljudet. Därför har jag tänkt att när oljan blir varm i växellådan så kommer ljudet därifrån. Måste en gång för alla ännu kolla växellådan med stetoskop. Share this post Link to post Share on other sites
happysix 44 Posted February 17, 2015 (edited) Våran motor och växellåda sitter monterat med en viss vinkel. Så om jag tappar ur ATF oljan,stannar en liten del av den gamla oljan kvar. Om jag sen fyller 1/2 deciliter för mycket kommer den totala mängde olja vara kanske 1-2 deceliter för mycket. jag vet ej exakt... Den gången vi upptäckte detta var det extrem motvind och det verka som att vi tappa driv. 35 kn vind och desto mera vi gasa desto mer oljud. När vi gick in i nödhamn för att kolla detta var växellådan het,oljan lukta utedass. Efter oljebyte(rätt volym) påfyllt kom drivet tillbaka och ljudet försvann. Detta är 5 år sedan. Och vi har samma växellåda o renoverad kvar nu 5 oljebyten senare. Min personliga uppfattning är att oljan skapar ett övertryck/motstånd inne i växellådan,där av lukten under oljebytet.... Men jag kan ha fantiserat ihop detta också,vi har inte sedan dess kört för motor under dessa förhållanden. Så det skulle kunna vara så att vi pressa motor/växellåda mer än vi någonsin gjort innan. Det var utanför Afrikas/ kust så det var varmt. Nödhamn Tariffa. my 2 cent En pryl till du kan kolla,blir det värre när luft temperaturen går upp. Kolla motorfästenas gummikondition. Jag tänkte så här..... När vibrationerna byggt upp värme i dessa så vibrerar motorn ur sitt läge,pga att gummit i fästena har tappat elasticiteten. Kalla=hårda Varma=för mjuka..... Lycka till Edited February 17, 2015 by happysix Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 535 Posted February 17, 2015 Hej ! Skall än en gång ta fram problemet med mitt oljud vid propellern. Har en inombords- 89 hkr Yanmar motor och axellängd ca.1,6 m. Propellern är rätt filad i kanterna så oljudet som börjar vid ca. 2000 varv borde inte komma därifrån. MIN FRÅGA ÄR ATT HAR NÅGON ERFARENHET AV ATT OM LAGREN BÖRJAR VARA SLITNA I VÄXELLÅDAN KAN DETTA HÖRAS SOM UUUUUU VID PROPELLERN. Från själva växellådan hörs inget speciellt, inte ens med stetoskop. Eller har någon några tankar hur ljudet kan uppkomma. Har en highskew propeller. Tacksam för svar. Om ljudet har samma tonhöjd ( Frekvens) oavsett om varvtalet ändras, är det säkert propellersång. Om det skulle komma från backslaget, skulle nog frekvensen följa varvtalet. Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted February 18, 2015 Våran motor och växellåda sitter monterat med en viss vinkel. Så om jag tappar ur ATF oljan,stannar en liten del av den gamla oljan kvar. Om jag sen fyller 1/2 deciliter för mycket kommer den totala mängde olja vara kanske 1-2 deceliter för mycket. jag vet ej exakt... Den gången vi upptäckte detta var det extrem motvind och det verka som att vi tappa driv. 35 kn vind och desto mera vi gasa desto mer oljud. När vi gick in i nödhamn för att kolla detta var växellådan het,oljan lukta utedass. Efter oljebyte(rätt volym) påfyllt kom drivet tillbaka och ljudet försvann. Detta är 5 år sedan. Och vi har samma växellåda o renoverad kvar nu 5 oljebyten senare. Min personliga uppfattning är att oljan skapar ett övertryck/motstånd inne i växellådan,där av lukten under oljebytet.... Men jag kan ha fantiserat ihop detta också,vi har inte sedan dess kört för motor under dessa förhållanden. Så det skulle kunna vara så att vi pressa motor/växellåda mer än vi någonsin gjort innan. Det var utanför Afrikas/ kust så det var varmt. Nödhamn Tariffa. my 2 cent En pryl till du kan kolla,blir det värre när luft temperaturen går upp. Kolla motorfästenas gummikondition. Jag tänkte så här..... När vibrationerna byggt upp värme i dessa så vibrerar motorn ur sitt läge,pga att gummit i fästena har tappat elasticiteten. Kalla=hårda Varma=för mjuka..... Lycka till Hej och tack för ditt digra svar. Skall faktist kolla motorbockar och fläns. Angående oljan i växellådan så fyller jag på oljan till märket och så har det fungerat nu i 22 år. Ännu kan jag säga att Yanmars motor- bockar är förhållandevis mjuka....bör kollas och som jag sagt så ju varmare vatten, desto snabbare kommer ljudet. Tack än en gång, rafael. Ps. bra att allt detta finns sparat, det blir mycket att kolla. Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted February 18, 2015 Hej ! Skall än en gång ta fram problemet med mitt oljud vid propellern. Har en inombords- 89 hkr Yanmar motor och axellängd ca.1,6 m. Propellern är rätt filad i kanterna så oljudet som börjar vid ca. 2000 varv borde inte komma därifrån. MIN FRÅGA ÄR ATT HAR NÅGON ERFARENHET AV ATT OM LAGREN BÖRJAR VARA SLITNA I VÄXELLÅDAN KAN DETTA HÖRAS SOM UUUUUU VID PROPELLERN. Från själva växellådan hörs inget speciellt, inte ens med stetoskop. Eller har någon några tankar hur ljudet kan uppkomma. Har en highskew propeller. Tacksam för svar. Om ljudet har samma tonhöjd ( Frekvens) oavsett om varvtalet ändras, är det säkert propellersång. Om det skulle komma från backslaget, skulle nog frekvensen följa varvtalet. Tack för en bra kommentar. Så här som jag nu minns det så börjar det efter 2000 varv och är sedan ganska lika. Om det skulle vara sjungande propeller tycker man att det skulle sjunga genast men det kan gå 1 - 2 sjömil förrän ljudet kommer ??? Skall lyssna noggrannare när jag får båten på vattnet. Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted June 18, 2015 Ljudisolera aktern! Hatar när folk åtgärdar symtom istället för det primära felet! Du kanske läst min historia om företaget där taket läckte, och VD ville installera en golvbrunn under läckaget. Kalle Hej Kalle ! Har länge tänkt berätta hur det gått med mitt propellerljud. Kan först berätta att jag bytte ut "gummilagret" framför propellern. Vidare har jag satt en 25 mm tjock plastbricka mellan flänsen. Och sedan har jag haft en kunnig person och lyssna på växellådan med stetoskop. Han sade att växellådan har inga fel. Men ljudet är kvar !! En sak som jag är glad över att ljudet inte kommer från motorn då plastbrickan är emellan så borde det i så fall isolera men ljudet är kvar. Tror att ljudet kommer från propellern på något mystiskt sätt. Har också lagt märke till att om båten är tyngre lastad så är ljudet lägre. En sak jag tänkt på är att då det är en highskev propeller så viker sig bladen längre bak. Kommer bladen för nära rodret ?? Tänker att jag till nästa år köper en vanlig propeller. Huvudsaken är att ljudet inte kommer från motorn och det gör det inte. Tack för all hjälp och en trevlig sommar och midsommar önskar jag, rafael. Share this post Link to post Share on other sites