Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Numandinho

nidelv 24 ekolod

Rekommendera Poster

Hej

 

Finns det någon som vet var givaren är placerad till ekolodet i en Nidelv 24? Går den genom skrovet, eller är den på insidan? Skall montera en plotter, men funderar på hurdan givare?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ungefär lika många givarplaceringar i Nidälv 24:or som det finns Nidälv 24:or.

Men dom brukar inte vara särskilt svåra att hitta om letar en liten stund. Ett tips kan vara att följa kabeln baklänges från instrumentet.

Sen vill jag gärna tipsa dig om att antennen till en plotter bör sitta ovanpå båten och ekelodsgivaren sitter med allra största sannolikhet under densamma. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min givare sitter under durken i sittbrunnen mellan köket och soffan på styrbordssida. Har du en givare som sitter helt på insidan eller har du något som går igenom skrovet? Mina givare är genomgående så dessa ser man tydligt när båten står på land.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min givare sitter under durken i sittbrunnen mellan köket och soffan på styrbordssida. Har du en givare som sitter helt på insidan eller har du något som går igenom skrovet? Mina givare är genomgående så dessa ser man tydligt när båten står på land.

 

/Andreas

Köpte nu en Simrad plotter med en givare som kommer på insidan. Den förre ägaren har gjort en plats under ackun/batteriet i luckan framför förarsitsen. Plottern har uttag för ett framåtvisande ekolod, och undrar därför var den ursprungliga givaren varit. Original ekolodet är bortkopplat, och hålet antagligen lappat och övermålat.

Skall kolla det stället du beskrev. För tillfället syns endast fartmätarens vita trissa under båten. Antar att det har varit en genomgående givare, men svårt att veta säkert. Båten är från 1987. Kan ännu byta den köpta givaren, och ifall jag hittar en plats att gå genom bottnet så vill jag hellre installera en sådan givare. Med Simrads nyaste givarteknik får man en bottenscan upp till 8 meter framåt, vilket skulle vara ganska bekvämt då man tar i land i naturhamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...