Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

2-komp Polyuretanfärg, skillnader mellan fabrikat? Grundmåla först?

Rekommendera Poster

Jag har en öppen 4,5m båt som jag eventuellt ska måla om till våren. Den är slät och helt utan sprickor eller skav, så någon spackling/lagning kommer inte behövas. Men den gamla färgen är mycket tunn, så den "gula" glasfibern syns genom den vita färgen eller gelcoaten. I stäven är glasfibern helt och hållet synlig/omålad några dec.

Bottenfärgen är dock oskadd så det är bara över vattenlinjen och inuti jag ev. ska måla.

 

Vet ni om det är någon större skillnad på olika tillverkares 2-kompfärger?

International, Epifanes, Jotun och Biltema t.ex?

Den senare kostar ca en tredjedel av Jotuns....

 

Nu ligger det ju många timmars arbete i detta och förhoppningsvis många års gott resultat sedan, så några hundralappar hit eller dit är inte viktigt. Men ändå, Biltema kanske är lika bra? (tvivlar dock påt...)

 

Har de olika färgerna olika behov av grundmålning/primer? 

Alla har en grundfärg som de rekomenderar, men det är lite luddigt hur viktigt det är? 

 

Jag undrar även över rengöringen före målning. Jag kommer stå ute, nära sjön, så hur gör jag? T-sprit antar jag är rätt ofarlig för miljön att slaska runt med, det är ju "bara" sprit. Men slutligen ska man ju gärna tvätta med Aceton. Hur är det att söla med i naturen? Hinner det dunsta innan det gör skada eller ska man nöja sig med sprit å vatten? Eller annat?

 

Har dessutom rostrinningar av gamla båtringar. Hur rengör man detta på bästa sätt, utan att tvätta med "olja/rostlösare" som förstör för ev. målning.

 

Mvh Micke

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja hjälpte min brorson att måla om en uttern 510ht på 90talet,vi använde enkomponent toplack,blev bra, men man får vara noga med rengöring innan målning,båten såld nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundfärg anser jag va mycket viktigt, bla för vidhäftningen mm.

 

Det viktigaste vid allt arbete - speciellt vid målning - är underarbetet.

 

Att en båt som behöver målas om för att gelcoaten är sliten, annars är i ett så perfekt skick att det inte behöver göras nått, tex spackling, ifrågasätter jag.

 

Var enda lite skavank som inte åtgärdas kommer att synas igenom den färdiga målningen.

 

Det finns ett uttryck som säger "latheten bedrar ofta visheten"

 

2-K färg skall inte målas under vattenlinjen, om båten skall ligga i sjön längre tid. Anväder man båten några timma och sen tar upp den mellan gångerna, så kanske.

 

Nu är ju det en lite och gammal båt det handlar om och kanske tom av ringa värde, så resultatet är kanske ok även om det inte skulle bli 100%

 

BILTEMA´s färg är säkert inte sämre än nån annan i detta sammanhanget.

 

Skall man ha ett 100% resultat skall man använda denna färgen - eller liknande.

http://www.de-ijssel-coatings.se/

 

Har själv målat ett par båtar med 2K färg - Internationals. Men det var länge sen.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sprutmålade min eka med Biltemas 2K och det blev riktigt bra. Fråga till toaen: Varför ska man inte måla med 2K-färg under vattenlinjen? Ärligt intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En epoxybehandlin är ju, om den är ofärgad eller lite gulaktig men transparent, samma sak som 2-kop-färg fast just utan färg (pigment).

 

Vad jag förstått så epoxybehandlar man ju båten framförallt under vattenlinjen för att skydda mot fuktinträngning.

 

Epoxy är väl en av de härdplaster som kallas diffusions-tät (inte släppa igenom vattengas enskilda vattenmolekyler). Sen kletar man ju antifastnasnäckorochannanpåväxt- färg ytterst.

 

PS: vattenmolekyl 1,2Å... typ 0,8 Nano... väldigt litet. Så för att ett plastmaterial ska vara diffusions-tätt är en sanning med modifikation. snarare att tjocka lager av tät tvärbunden polymer släpper igenom vattengas långsammare än motsatsen och material med låg ytspänning lättare tillåter spontan sammanhopning vattenmolekyler till vattendroppar och då är det inte gas längre. DS.

 

Jag är åxå undrande till varför inte måla 2-komp under vattenlinje?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man målar inte 2K-färg under vattenlinjen för risken är mycket stor att den blåsar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. 

Toaen: Jo, visst finns ett litet skav på båten, 3cm skav högst upp på relingen (typ bryggskav).

Så där duttar jag nog på lite epoxyspackel och drar ett par drag med sandpapper. Men i övrigt är den förvånansvärt hel. 

 

Jag fick köpa båten mycket billigt. Den såg ut som fan själv, extremt mycket påväxt under och alla metalldetaljer av skräpkvalitet vilket orsakat stora rostfläckar/rinningar lite varstans. Teaktoftarna och furudurken såg trötta å risiga ut. Men det oförskämt låga priset gjorde att jag inte kunde låta bli....

Ett höstfynd från någon som sålt sommarstället på västkusten och inte hade plats/tid/lust att varken behålla eller ta hand om båten.

 

Väl hemtrailad, rengjord och uppånervänd blev jag dock positivt överaskad av att båten faktiskt är genomgående hel! Det ser ut som att den aldrig varit i kontakt med en sten, inte en frysskada, ingen gammal lagning..... Träbitarna är spickfria, behöver bara fräschas upp och bitvis monteras lite snyggare.

Men färgen....

Båten köptes som en Saga 450, men den saknar typskylt. Hur som helst ser den inte riktigt ut som "varvsmålade" båtar brukar. Kanske ett hemmabygge/halvfabrikat? Mycket robust skrov, men färgen ser ut att ha varit för tunn från början. Man ser att färgen är sprutad med ojämn täckning, som en grundfärg som man sen glömt att lackera :) . Den är såpass tunn att man ser att det inte finns något underliggande lager färg/coat, annars hade man trott att den var dåligt ommålad, sprejad med burk typ. 

Någon KAN ju förvisso ha plastat/epoxybehandat hela båten och sedan slarvat med målningen någon gång, vad vet jag. Den känns slät iaf, men med för lite färg.

 

Men den är bottenmålad betydligt senare, så den biten behöver jag inte bry mig om, botten duger.

 

Hur är det att lägga på topcoat istället för en 2k-polyuretanfärg? För/nackdelar?

 

Förra året renoverade jag en annan plastbåt. Total renslipning, spackling, grundmålning och målning med Internationals 1-komps Toplac. 

Resultatet blev bra, men det är ju tråkigt att göra samma sak igen, så jag vill prova en 2-komponent på den här båten. Det "ska" ju vara det bättre alternativet.

 

Jag har hur som helst inte bestämt mig för om jag ska göra det här i år eller bara köra ett år som den är, tiden kommer att vara knapp just i år (nyföding hemma). Och jag gillar inte att skynda = slarva...

 

Så OM jag låter bli målningen, finns det bra sätt/medel att få bort rösfläckarna? oxalsyra? 

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan är vad det är för färg på båten idag. Om den är efterlackerad så det inte är gelcoat från gjutningen så är det obra att måla med 2K om det är en 1K-färg idag. Omvänt är det inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan är vad det är för färg på båten idag. Om den är efterlackerad så det inte är gelcoat från gjutningen så är det obra att måla med 2K om det är en 1K-färg idag. Omvänt är det inget problem.

 

Fast det borde ju va väldigt lätt att se om det är gelcoaten som är det yttersta lagret eller om den är ommålad!?

 

Finns det en nötningsskada så syns det ju där om inte annat.

 

Du frågade tidigare varför man inte skall måla med K2-färg under vattenlinjen och Peter_K svarade.

 

Man har ju alltid hört det påståendet.

 

Hade (har) en båt där motorn skar. Båten hade en bred vit vattenlinje målad med 2K-färg.  Den blev liggandes i sjön hela vinter med lite slagsida, så att halva den målade vattenlinjen låg under vattenytan.

 

När jag senare gjorde ren botten men högtryck fick antagligen strålen tag i underkanten på vattenlinjen och halva vattenlinjen lossade på ca två meter.

 

Misstänker att det varit en glipa mellan epoxybehandlingen och den målade vattenlinjen och att det trängt in vatten i glipan och in under den målade vattenlinjen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver; "Bottenfärgen är dock oskadd så det är bara över vattenlinjen och inuti jag ev. ska måla."

Bottenfärg är ju nåt man lägger på varje år för att förhindra beväxtning.

 

Bottenfärgen på din båt har sett sina bästa dagar och vattenlinjen är bedrövlig. Målar du fribordet måste du ju ändå slå ut en ny vattenlinje. Befäst den nuvarande vattenlinjen i för och akter för att ha nått att gå ut från när du slår ut en ny.

 

Att bottenfärgen är dålig syns ju tydligt på bilden.Om båten är ommålad är ju lite svårt att se på bilden, men det skulle inte förvåna mig.

 

Jag skulle slipat ner hela båten inklusive botten, så att jag kom ner till ren gelcoat. Jag är så drastisk så jag brukar köra med slippapper på en exenterslip kornstorlek 40. när denär ren köra över med ett finare papper.

 

Lägga på några lager epoxygrundfärg över hela båten. Brukar använda Geishield, men det finns andra. Nu är detta ju en liten båt av ringa värde, men ett par tre lager hade jag nog laggt på.

 

Epoxygrundfärgen är ju tät och ger ett bättre fäste för färgen som läggs utanpå. Bottenfärgens enda syfte är att förhindra beväxtning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ska ligga i Mälaren, så någon bottenfärg för att förhindra beväxning behövs inte. Avspolning och lätt skrubbning på hösten räcker. Det är en långsam motorbåt så det eventuellt lite ökade motståndet på denna färgen jämfört med ny skiter jag nog i. Linjen håller jag dock med om, får se hur/om jag löser det.

Men, jag har inte som ambition att förvandla detta till en utställningsbåt! Den har och kommer att ha ett "bruksstuk". Men jag vill göra den "anständig". Och jag vill inte att färgen jag lägger på lossnar i flagor som du beskrev om din vattenlinje om ett par år. Att nya färgen sitter som berget är viktigare än den perfekta glansen mao. Mvh Micke

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju visserligen en gammal stofil, som  dessutom har oerhört svårt att gå genvägar när jag gör nåt. 

 

Det är visserligen en verklighet att man måste kunna fuska om man skall kunna arbeta, men man måste veta vad man kan fuska med.

 

Jag skulle nog slipat ren hela båten, lägg på ett par lager epoxygrundfärg. Skrovsidan skulle jag måla med en 2K-färg. BILTEMA´s duger säkert gott. 

 

Eftersom det är så enkelt att slå ut en vattenlinje - speciellt på en sån liten båt, hade jag gjort det. 

 

Sen skulle jag målat botten med en riktigt hård bottenfärg för snabba båtar, i det närmaste i samma kulör som skrovsidorna.

 

Epoxyn är ju känslig för UV-ljus. I och för sig troligtvis inte nåt större problem här. Båten ser ju snyggare ut och nån ny bottenfärg behöver du nog inte lägga på på åratal - kanske aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm.. Jag håller i mångt och mycket med dig toaen. Jag vet dock säkert att så mycket tid jag lade på förra båten förra året kommer jag inte kunna lägga i år. Då renslipades allt och gjordes enligt konstens alla regler, med snobbrand dessutom. Så jag har tre alternativ nu.

1: Tvätta bort rostrinningarna och byta repet och köra som det är med resten. Och göra en riktig renovering ett annat år.

2: Rugga lätt, acetontvätta och måla in och utsida 2-3 lager, montera nya metalldetaljer och rep, klart.

3: Fixa utsidan ordentligt i år, insidan nåt annat år (känns mindre lockande).

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...