Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Roberth_Edberg

D4 EVC - Hjälp

Rekommendera Poster

Hej, jag har en inombordare diesel D4-225'a från 2007 som visar sina felkoder via EVC och en sån här:

 

us11000395.jpg

 

Om jag har förstått EVC rätt, så borde det vara enkelt att sätta dit en display som visar både felkoder i klartext samt även diesel förbrukning + annat matnyttigt.

 

Jag sneglar på tex dessa:

Men hur vet jag om de funkar ihop med min motor? Vad behöver jag tänka på? Är det någon här på forumet som har erfarenheter kring detta? Några råd eller bättre alternativ?

 

/Roberth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har ingen erfarenhet annat än att jag delat dina funderingar. Tror det beror på vilken generation EVC du har. Har för mig att med årsmodell 2007 kan det vara stolpe ut eller in med om du skall kunna koppla på dessa displayer plug-and-play.

 

På Volvo Pentas hemsida finns en matris där du kan söka vidare:

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/accessories/evcoptions/match_list/Pages/matchlist.aspx

 

För bränsledata tror jag du måste ha "trip computer" vilket jag tror kräver EVC generation C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2,5" displayen och tycker den funkar finfint. Den större 4" är ju bra mycket dyrare. Men visar o andra sidan mer text.

Har även jag hört och läst att det skall vara evc generation c för att man ska få ur mesta möjliga data. Vill du inte köpa vp s egna display så kanske det räcker med ett evc-innerface kopplat till plottern? Då får du upp en hel del info i plottern. Som vanligt så gäller det dock att kolla kompabilitet innan.

 

Vid en titt i matrisen så är det gen C och framåt som gäller för evc-interface och gen D för 2.5" displayen. Gen A-C måste du tydligen ha 4" skärmen som är dyrare.

Redigerad av thundergod
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2,5" displayen och tycker den funkar finfint. Den större 4" är ju bra mycket dyrare. Men visar o andra sidan mer text.

Har även jag hört och läst att det skall vara evc generation c för att man ska få ur mesta möjliga data. Vill du inte köpa vp s egna display så kanske det räcker med ett evc-innerface kopplat till plottern? Då får du upp en hel del info i plottern. Som vanligt så gäller det dock att kolla kompabilitet innan.

 

Vid en titt i matrisen så är det gen C och framåt som gäller för evc-interface och gen D för 2.5" displayen. Gen A-C måste du tydligen ha 4" skärmen som är dyrare.

 

Min motor är en D4-225I-B vilken verkar stödja EVC-C, så det borgar väl för att displayer skall funka med motorn. Vad får du ut på 2.5" displayen? Jag är på jakt efter larm i klartext samt förbrikningsdata.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att EVC-C kom med/under årsmodell 2007 av D-serien. Saxat från en VP tillbehörskatalog:

 

Så avgör du till vilken generation din nuvarande styrenhet hör:

EVC-generation              EVC-styrenhetens utformning

B2                                     EVC-dosa i komposit

C, C2, C3, D                     EVC-dosa i komposit märkt med ”C”, ”C2”, ”C3” eller ”D”

 

För att få ut förbrukningsdata behöver du sannolikt därutöver färddatorprogram + flödesmätare. Kostar nog en rejäl slant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 4" displayen, saknar färddator men får övrig information. För att se vad motorn drar kostar det 3,700kr per motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har 2,5" displayen och tycker den funkar finfint. Den större 4" är ju bra mycket dyrare. Men visar o andra sidan mer text.

Har även jag hört och läst att det skall vara evc generation c för att man ska få ur mesta möjliga data. Vill du inte köpa vp s egna display så kanske det räcker med ett evc-innerface kopplat till plottern? Då får du upp en hel del info i plottern. Som vanligt så gäller det dock att kolla kompabilitet innan.

 

Vid en titt i matrisen så är det gen C och framåt som gäller för evc-interface och gen D för 2.5" displayen. Gen A-C måste du tydligen ha 4" skärmen som är dyrare.

 

Min motor är en D4-225I-B vilken verkar stödja EVC-C, så det borgar väl för att displayer skall funka med motorn. Vad får du ut på 2.5" displayen? Jag är på jakt efter larm i klartext samt förbrikningsdata.

 

/R

 

Jag får ut all data jag vill ha på 2,5" displayen. Dock så satt allt monterat från fabrik (Bavaria), så jag har inte riktigt koll på vilka givare, kabelsatser mm som är extrautr vid köp av motor från VP.

Djup

fart

Förbrukning per distans och timme

oljetryck

Temp

kvarvarande bränslemängd

laddning

powertrim

Sjövattentemp

mm

samt diverse meddelanden och symboler vid felindikering

 

Har du EVC C så ser det tyvärr ut som du måste köpa den dyrare 4" displayen om jag tolkar VP rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...