Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
nemtrix

Täta rördelar till septitank

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är i full färd med att installera septitank och ska montera en trevägskran som jag bygger ihop själv. Nu är frågan hur jag bäst tätar gängorna mellan kran och slangnippel. Båtbutiken tipsade om sika för att få det helt gastätt.

 

Vad tror ni, vill gärna ha något som håller lika länge som kranen då det är mindre trevligt innehåll i slangarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för material?

Om det är metall använd anaeroblim, trögflytande, demonterbar.

Om det är plast, inte ABS, använd samma anaeroblim fast tillsammans med aktivator

Plast mot metall, lite beroende på om det är kromat eller ej, Anaeroblim förmodligen aktivator på plastsisdan.

 

Gäller om det är gängor som ska tätas, eller plana ytor mot varandra.

Slang mot nippel... Hylomar, som du låter torka annan montage alt motorsilikon alt MSP.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätt blir det med lin och pasta men jag skulle nog använda Loctite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, loctite eller något annat fabrikat av anaeroblim (gängtätning, flänstätning o.s.v.) beroende på material i det som ska tätas kan härdning ta olika lång tid eller utebli. Plast och belagda metaller kräver en aktivator (metalljoner i vätska som du sprayar/ penslar på)

En del plaster tål inte anaeroba lim (metylmetaakrylater) bra. När produkten väl härdat är det ingen fara.

DEn typen av produkter, oavsett fabrikat, härdar av metallkontakt (metalljoner) i frånvaro av syre. D.v.s. det av produkten som läcker utanför härdar inte (bildar inte ett fast material) men kan torka lite om det finns lösningsmedel i produkten. Det finns både med och utan lösningsmedel. Vill du tvinga fram härdning på öppna ytor eller mellan material, utan att använda aktivator, där härdning uteblir krävs det värme (oftast ca 100 grader i flera timmar).

 

Ja lin med någon gastät pasta kan funka bra, Hylomar med lin t.ex. Det finns fler fabrikat där åxå. Jobb med lin kräver mer know how... anaerob tätning kräver bara att du får in produkten där den ska täta.

Lintätning kan du dra åt efetråt. Anaerobtätning ska du inte rucka på efter härdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lin fungerar och är inte på något sätt svårt. Men här är det väl så att man inte kommer att behöva/vilja ta isär och då är nog "lim" bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gilla lin och linolja (på gammalt rörmockarvis) klart bäst när man övat in tekniken och lindar lagom tjockt. En stor fördel är att det går att få så trögdraget man önskar och att det går att lossa flera år senare om det blir nödvändigt. Och tätt blir det alltid.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en del i slutänden, kör med Locktite, lätt att justera in, går att lossa och blir snortätt.

post-56366-0-97512200-1423705091_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ja det är faktiskt bästa alternativet att använda lim ibland. Snyggt. Hur har du tänkt koppla in den.

 

Jag limmade ihop konstruktion med septitank förra våren. Fick demontera och montera om flera gånger för att det läckte. Sen visade det sig att det var trevägsventlilen, tillverkad i plast, inköpt hos båtdelsfirma, med justerbara (rörliga) stosar. Den läckte i sina rösrliga lägen osm skulle täta med O-ring mot appelsinskalsyta. Jag hade inte tid att reklamera eller skaffa nya delar så jag var tvungen att göra en o-justerbar konstruktion. Limmade alla utgående tätningsytor, som skulle täta med o-ring, med motorsilikon. Snabbhärdade i en hink vatten. mekade dit. bomtätt. Så det demoterbara anaeroblimmet/ gängtätningen, hade fungerat perfekt hela tiden.

 

Ska nu bygga tank även till den andra toan och kommer inte köpa en plastventil igen. Finns dom i metall eller är det ett sånt här bygge som gäller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är mässing jag ska montera ihop, vanlig trevägs kulventil som får slangnipplar för 38mm slang.

 

Mycket bra tips, tror jag limmar ihop det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel variant är att strunta i alla ventiler, de behövs inte.

 

post-53310-0-11096800-1399243909.jpg

Bild stulen av Toaen

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

täta med lin som behemac skrev,ja är gammal rörläggare ,finns inget bättre än lin o linolja,ta ett bågfilsblad och repa gängorna på mässinggängorna så glider inte linet utan följer med in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska komplettera toatanken med däckstömning i vår. Det blir också utan en massa ventiler utom den som sitter på utloppet i sjön (självfall).  Byter slangen från tanken samtidigt.

 

Tänkte använda mässingskopplingar, lin och den vanliga tätningsmassan som hänger med för gängorna. Och inget alls utom dubbla slangklämmor för att koppla slangarna.

 

Kommer jag att ångra mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min källare satt en vattenkran. Vi behövde ta bort den för att komma fram, alltså, värma med gasen och sen skruva bort. Sen skruvade jag tillbaka den och det är fortfarande lika tät som under de första 50 åren. Så håller gör det nog.

Har man aldrig jobbat med lin så kanske inte toa-installationen är den första man ska träna på. Locktite fungerar utmärkt och kanske är enklare för vissa att hållas med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel variant är att strunta i alla ventiler, de behövs inte.

 

post-53310-0-11096800-1399243909.jpg

Bild stulen av Toaen

 

Mackey

Såklart!!!!

Såhär ska jag givetvis göra i den andra toan. Där kommer ju tanken att ligga lägre än toastolen. Kanon!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tanken ovanför toaletten, min tanke med T-koppling/kulventil är att kunna öppna för fritt fall från tanken och ut. Spola toaletten och på så sätt få skiten att börja rinna ut i havet, mest om ingen sugtömmning finns att tillgå. Toaletten är el och med kvarn så innehållet i tanken borde vara rätt finfördelat och fallet ut i havet blir i stort sätt "fritt fall"

 

Ska jag investera i en pump också så jag kan pumpa ur skiten eller kommer skiten åka ur om jag trycker på med vatten från toan?

 

I 90% av fallen har jag tömmning att tillgå.

Är det en ide att sätta en kran även på avluftningen för att kunna skapa ett överttryck i tanken vid tex stopp?

 

Blev kanske lite lite andra frågor än rubriken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft frifall från toatanken i en båt.

 

Fungerade klockrent tills jag en höst glömde tömma tanken inför upptagningen. När jag kom på det på våren var det så tät mot skjutventilen som utgjorde avstängningen mot havet att den inte gick att öppna.

 

Hade sån tur att jag kunde montera ett uttag för sugtömning på den fulla tanken och tömma den. Efter att jag sugit tank och ledningar tomma, kunde jag öppna bottenventilen.

 

Har du kulventil som avstängningskran/växlare, så tror jag inte det blir nåt problem.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack toaen!

Ska försöka att inte glömma tömma tanken innan upptagning. Ska bli skönt att få eländet ur världen. Tänkt bygga om i flera år men aldrig kommit loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tänkt bygga om i flera år men aldrig kommit loss.

 

Känner igen det där.  :unsure:

 

Ett projekt är högprioriterat. :)

 

Så går det lite tid och plötsligt har det tidigare högprioriterade ärendet hamnat långt ner på listan. :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jo så är det. Hade jag gjort allt jag planerat så skulle båten vid det här laget varit i toppskick. Å andra sidan njuter jag o kidsen hela sommaren ändå. Visst får man nödlaga en del men så länge båten flyter och går framåt så är vi nöjda.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft frifall från toatanken i en båt.

 

Fungerade klockrent tills jag en höst glömde tömma tanken inför upptagningen. När jag kom på det på våren var det så tät mot skjutventilen som utgjorde avstängningen mot havet att den inte gick att öppna.

 

Hade sån tur att jag kunde montera ett uttag för sugtömning på den fulla tanken och tömma den. Efter att jag sugit tank och ledningar tomma, kunde jag öppna bottenventilen.

 

Har du kulventil som avstängningskran/växlare, så tror jag inte det blir nåt problem.

SHIT!!!! eller vad säger man??

Har åxå fritt fall från den tank jag har och det funkar helt klart utan pump och genom att pumpa upp vatten och skölja.

Nästa tank hamnar under toastol och vattennivå så där blir det en pump för säkerhets skull (nöd-tömning)

 

 

PS. Har du kommit fram till varför det satt så förbaskat fast???? hade det frusit, torkat ihop? du fick ju loss det när du tömt tanken..  Skjutventil? DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...