Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brannan77

Transport av 40 fots motorbåt med lastbil eller sjövägen från Malmö till Stockholm?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska ta en fairline targa 40 från malmö till stockholm, behöver tips på transportföretag som kan göra detta på ett billigt och bra sätt?. 12.5m lång 3.75 m bred ca 7,5 ton, höjden vet jag inte riktigt idag.

 

Någon som gjort det tidigare här eller kört den hem på vattnet, hur lång tid har det tagit, kostnader osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 2 alternativ då jag skulle ta hem nuvarande båten, segla eller ta den på landsväg.

Sträckan var Karlskrona - Luleå, ca 3 ggr den sträckan du har. (Båten en segelbåt 12 x 3,6 meter, höjden ca 4m stående på kölen + mast 19 m).

 

Båt-bredden är det som mest avgör priset denna kräver breddtransport på trailer med följebil.

Tyngden är inget problem däremot höjden kan vara ett problem. Maxhöjd i Sverige är 4,5 meter. Lägsta trailerhöjd är 0,4m, dvs båten får inte vara högre än 4,1m. (De flesta släp är dock högre).

 

Priset för mig skulle ha blivit 40.000 kr prutat och klart + moms  + lastning + lossning (2011) så jag seglade. En segling jag inte ångrat, tvärt om, mycket trevlig upplevelse att göra hela Svenska ostkusten på 13 dar, och besöka platser jag aldrig hört talas om eller sett tidigare.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Utan tvekan hade jag kört hem henne på vattnet, två dagar får du räkna med. tror det dessutom är billigare men ett fanatiskt bra sätt att lära sig båten, de båtar jag köpt har jag kört hem som längst 1000M. 

 

Låt oss veta vilket du väljer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju en del på hur säker man är på båtens skick och också på besättningens sjövana vilken metod man ska välja.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag ska ta en fairline targa 40 från malmö till stockholm, behöver tips på transportföretag som kan göra detta på ett billigt och bra sätt?. 12.5m lång 3.75 m bred ca 7,5 ton, höjden vet jag inte riktigt idag.

 

Någon som gjort det tidigare här eller kört den hem på vattnet, hur lång tid har det tagit, kostnader osv?

 

För mig finns bara ett alternativ - segla hem den.

 

Seglade min 25 fotare från Stockholm till Kungshamn - runt den skånska kusten för några år sen. Det tog tre veckor. Kom på att jag kunde sträckt ut seglingen ytterligare en dag. Kom hem den 5 juni och hade inte fattat att jag var ledig även den 6 juni.  ;)

 

Från Malmö till Stockholm ( var katten det betyder - Stockhomsområdet är ett väldigt vitt begrepp) är det ca 400 distansminuter.

 

Det billigaste är att segla hem den. Sjösätta skall du väl göra ändå.

 

Å andra sidan går det ju snabbare att ta den på lastbil. Det är ju lättare att jobba med båten när den är hemma. Att fixa till båten, sjösätta och rigga i Malmö tar ju också sin tid - och pengar. Tar man på lastbil så är det väl bara att beställa. Hämta den båten där och kör den dit och sen betala.

 

Men jag hade seglat hem den.

 

Behöver du hjälp får du säga till.  ;)  

 

Edit;

 

Eftersom du nämnde att du inte visste höjden, tog jag för givet att det var en segelbåt. Så går det när man läser lite slarvigt. Å andra sidan är sjösättningen betydligt lättare, sträckan den samma eller kanske tom kortare - man behöver väl knappast kryssa med en motorbåt.

 

Att köra en  båt av den typen borde ju inte ta mer än fyra dar om man tar natthamn varje natt.

 

Båten lär ju ha en toppfart på över 35 knop, så är det skapligt väder och man kan hålla en relativt hög medelhastighet så kan det gå att köra sträckan på ett dygn.

 

Vi transportseglar normalt bara segelbåtar - men.....................................

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet så ta den på sjövägen hem.

Vi köpte båt i England i höstas och fick i priset med transport till Tyskland.

Därifrån tog vi båten via vattnet hem till Skåne. Ca 250 sjömil i början av november. En fantastisk resa där vi lärde oss extremt mycket om båten och hade fantastiskt roligt. Rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt drar väl 2-4L/ distans sen kan du ju såklart få den att dra flerfallt om du kör ojämnt och sjön e krabb. så 12-25" i soppkostnad e väl åtminstone halva priset mot bilfrakt.
 

Om båten å motorn e i OK skick så skulle jag nog se till att fixa ev bottenmålning osv., sjösätta och köra hem

Du har ju, om det är 400distans, ca 20h åktid.

Som nån annan "sa" du hinner få koll på båten osv, du får se hela ostkustens skärgård och uppskattar du motorbåtåkning efter den turen så vet du ju att du köpt rätt båt. 

Good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt drar väl 2-4L/ distans sen kan du ju såklart få den att dra flerfallt om du kör ojämnt och sjön e krabb. så 12-25" i soppkostnad e väl åtminstone halva priset mot bilfrakt.

 

Om båten å motorn e i OK skick så skulle jag nog se till att fixa ev bottenmålning osv., sjösätta och köra hem

Du har ju, om det är 400distans, ca 20h åktid.

Som nån annan "sa" du hinner få koll på båten osv, du får se hela ostkustens skärgård och uppskattar du motorbåtåkning efter den turen så vet du ju att du köpt rätt båt. 

Good luck

 

Fast skall man köra på 20 timmar så lär det nog bli raka spåret från Falsterbokanalen, strax söder Kullagrunds fyr. Passera kåseberga i sikte, mellan Bornholm och Utklippan, Mellan Öland och Gotland och in Danziger Gatt - eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag var dig skulle jag utvärdera följande.

  1. Vad kostar bränslet?
  2. Är tanken tillräckligt stor?
  3. Mat?
  4. Besättningens erfarenhet?
  5. Kläder? Fartvind vid 20 knop i denna temperatur..
  6. Båtens/Maskinernas skick?
  7. Har båten Radar? AIS, Plotter? En liten båt som denna försvinner i sjökluttret i radarn hos en lastbåt. AIS är kritiskt för att synas.
  8. Is?
  9. Överlevnadsaspekter? (VHF/MFHF, EPIRB, SART, Överlevnadsdräkter, Livflotte)

Vad kostar då lastbilstransporten??

Redigerad av modifieradvega

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är, som nån skriver, 400 distans å en sån båt kör ekonomiskt i 20 -30knop, så blir det ca 20h tot körväg grovt räknat. Om förhållandena är hyfsat vindstilla.

 

Fast det här är ju, som i de flesta trådar, ett stickspår. Frågan är väl egentligen tips om transportföretag och om nån har erfarenhet. Ingenting om hur lång tid, när osv. det får ta.

 

Min ringa erfarenhet av motorbåtar begränsas till turer på Hjälmaren, Djulösjön och Tisnaren. Då blev det 27 knop till och 27knop tillbaka från olika mysiga badställen.

Båten en HT båt 17ft...

Ute på "havet" har jag endast seglat, så jag har egentligen ingen koll. 
Rena spekulationer, som GW Persson skulle uttryckt det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMO Det enda som jag personligen skulle avgöra var om det skillde mycket i pris. Men jag skulle föredra landvägen. Har åkt den aktuella sträckan ca 20 ggr, men då med betydligt större båtar än den aktuella. Den minsta i mitt fall var 88m, är styrman alltså så slipper ni spekulera.

Redigerad av modifieradvega

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa har jag använt, funkade kanon

 

http://www.torgerssontransport.com/

Kan också rekommendera torgersson, ordnade frakt för mig av en Nord West 330 från Göteborg till Stockholm. Väldigt flexibla! Det kostade 20k (då gick lastbilen tom tillbaka).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E du intresserad av att se hela den skärgården, åk sjövägen om du har tid, lust å möjlighet, det är väl sånt du tänkt använda båten till?

Annat fall, annan prio osv. ta landvägen. 20 lax, som hittat isf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar. Tackar ska kolla lite mer på transporter:), det är i tyresö, Stockholm jag har min hamn kan meddelas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar. Tackar ska kolla lite mer på transporter:), det är i tyresö, Stockholm jag har min hamn kan meddelas

 

Din båt skall alltså till nån hamn emellan Dalarö och Saltsjöbaden.

 

När jag gjorde en grov beräkning av vägen räknade jag rakaste vägen på öppet hav, med lämpliga hamnar. På Bornholm, Visby och genom Baggenstäket/Skurusundet och till Värtan.

 

Som ett riktvärde stämmer ca 400 distansminuter ändå. (Från Dalarö till Viggbyholm är det ca 30 distansminuter)

 

Bilvägen från Malmö till din hemmahamn är ca 65 mil.

 

Om det går att säkerställa att en transportör (lastbil) tar rätt båt, kan det ju va lämpligt att ge honom fria händer när det gäller tiden för transporten. Naturligtvis inom vissa ramar.Transportören i fråga, kan då samordna transporten med andra transporter han kör, speciellt om den är ett större företag som kör kors och tvärs.

 

Torgersson, http://www.torgerssontransport.com/ som har sin bas på Henån i Bohuslän, och som nämnts ett par gånger, har ju gott ryckte. Men det finns naturligtvis många andra duktiga åkare.

 

​Min filosofi när jag köpt egna båtar har varit, att ju längre bort dom finns desto trevligare semestersegling får jag för att hämta hem dem och dessutom i vatten jag aldrig har seglat i förr. :rolleyes:  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med bredden?

Behövs det  följebil?

Höjden verkar ej vara några problem om man finner en låg trailer. :D

Men det ser ut som man måste demontera targan.

 

 

Specs


Length of hull (bow to aft end of bathing platform inc. gunnel): 40 ft. & 4 in. (12.29 m)
Length overall (inc. gunnel): 41 ft. & 10 in. (12.75 m)
Beam (inc. gunnel): 12 ft. & 1 in. (3.69 m)
Number of berths: 4 - 6
Draught (with sterndrives down): 3 ft. (0.91 m) unloaded
Height above waterline (inc. mast): 13 ft. & 2 in. (4.02 m)
Transport height: 12 ft. & 9 in. (3.90 m)
Dry weight (approx.): 17,857.44 lbs (8,100 kg)

 

Jag hitta dessa Specs här

http://www.topspeed.com/boats/fairline/2007-fairline-targa-40-ar40076.html

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att använda ett åkeri som har kran på dragbilen samt låglastande trailer som tex www.aaltonen.se så slipper du betala för 2st kranlyft

Mycket duktiga killar  :)

 

Inkl följebil så gissar jag på ca 22000kr ex moms och uppåt beroende på returlast mm

 

Targabågen behöver inte fällas. Gott om plats när man använder låg trailer

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi anlitade Forbinabåtar i Karlstad för sträckan Göteborg Stockholm, de var duktiga och prisvärda.

 

Mvh

Jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går absolut att köra hem den båten.

 

Grym resa....

 

Hela sträckan du skall färdas är man ute och fiskar från mindre båtar än din vid fint väder och lite sjögång.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går absolut att köra hem den båten.

 

Grym resa....

 

Hela sträckan du skall färdas är man ute och fiskar från mindre båtar än din vid fint väder och lite sjögång.

 

Har du tid att köra båten hem sjövägen så är det garanterat givande. Även om du har bråttom och kör på kommer du att upptäcka områden och platser som väcker nyfikenhet och som du kommer att vilja besöka igen. Dessutom utvecklande och lärorikt att planera och genomföra en sådan resa om man inte gjort det förut....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslekostnaden borde väl hamna någonstans runt 20tkr för den sträckan till sjöss? Känner du att båten är i ett maskinellt skick att ni vågar er på det och att ni är några stycken som har kompetens att framföra och navigera så skulle jag inte tveka på att ta den sjövägen hem. Är trots allt en ganska stor farkost. Funkar allt som det ska är det en oerhört skön känsla att komma hem ordentligt och ha fått ett ordentligt test av nya båten!

 

Känner ni å andra sidan någon som helst osäkerhet på båtens förmåga eller er egen så skulle jag rekommendera det säkra före det osäkra och ta transport. Kan bli en väldigt tråkig start annars!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEj

 

Tack för alla svar, Det får nog bli Transport på väg.

 

En annan tanke isåfall på en sådan lång biltransport malmö stockholm är väl att båten behöver täckas med krymplast om färden går i Mellan Mars- April annars är det väl helt slut med båten eller hur brukar det gå till normalt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ca 350M, bränsleförbrukningen ligger väl runt 2l/M alltså runt 700 liter borde hamna runt 10 papp? 20 knop i snitt borde funka, alltså runt 17 tim. Kör man tå pass per dag borde man klara det på två dagar.

Vädret brukar kunna vara förutsägbar för den tiden.

Håller inte båt/motor för 17 tim körning så är nog landtransport att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEj

 

Tack för alla svar, Det får nog bli Transport på väg.

 

En annan tanke isåfall på en sådan lång biltransport malmö stockholm är väl att båten behöver täckas med krymplast om färden går i Mellan Mars- April annars är det väl helt slut med båten eller hur brukar det gå till normalt?

 

 

Krympplast är ytterst ovanligt vid transport av begagnade båtar men det är ju bara att fixa om man vill ha det. Dock rätt dyrt för den storleken av båt

Själv hade jag tagit av kapellet och plockat ur/skruvat ur så mycket inredning det går i sittbrunnen och sen rejäl tvätt när båten är hemma

Rejäl tvätt kommer krävas även med krymmplast på

 

Om kapellet är i bra skick kan man givetvis köra med det uppe. Dock fastnar ju skiten rätt bra i kapellet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lånar tråden lite....ngn som har ett uppslag på vad det kan kosta att ta hem en 6-7 meters båt ca 40 mil med transport bolag ?

 

går det att anlita lastbil med kran att köra hem den ?  2,5 meter bred  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...