Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skifferberg

Kölen på plats

Rekommendera Poster

Hej igen......nuuuu äntligen är den på plats Idag hade jag turen att få hjälp av mina två starka söner för att starta projektet kölbyte. Den gamla kölen lämade jag in på snickeriet för en månad sedan och förra veckan var jag och hämtade den. Efter två timmars pallande så höll det på att gå riktigt på tok. Fören stod högre än aktern i terrängen och det tänkte vi inte på så när vi började lyfta den i fören så gled den iväg akterut så stötterna vek sig. Som tur var så är båthuset stadigt och den stoppade och landade på bakre bocken med ett brak Jag fick en lätt infarkt och trodde att det mesta blivit knäckt men vi hade tur. Ingen blev skadad och inget gick sönder. Efter en stunds time-out dvs Angelica och sönernas flickvänner kom med lunchmackor och fika, så hade jag klurat ut hur vi skulle gå till väga. Vi lyfte fören så mycket att jag fick bort den främre bocken och fixerade båten med massor av stöttor och lastpallar, till en början stod den på domkraften medan vi stöttade den och så sågade vi ut i den bakre bocken så vi kunde trä in kölen från fören. Så nu kan man ju det också. Förhoppningsvis ska jag inte i min livstid behöva göra det igen för nu är den där den ska vara och det efter alla konstens regler. Den är 20 cm hög på högsta delen och 3 tum tjock. Nu ska den bara finjusteras. Min kompis som är lite mer båtvan tycker att jag ska spara den som den är för jag behöver det (enligt honom skulle mina navigeringskunskaper kräva en redig köl). Nu ska ett par bord på varje sida på plats och sedan har jag bokat med en kille som har båttransport att flytta den. Detta ska ske inom 14 dagar. Ohhh vad vi längtar till den är på plats på landet. Först då känns det som själva båtbyggeriet sätter fart och det ska bli oss ett sant nöje. Vi lägger in bilder tagna med mobilen, tyvärr lite halvdan kvalite. Obs! ett extra plus är att jag nu äntligen får raka mig, jag hade en deal med mig själv om att inte raka mig förrän kölen var på plats. Nu är jag nyrakad.... :lol: :lol:

post-6019-1394234364,0791_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...