Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jonaserik

Hur skall jag löda, läsa elschemat?

Rekommendera Poster

Hej, det är såhär att jag håller på o fixar en ultraljudssensor, då jag har lött fast alla komponenter ovanpå kretskortet. Det svåra är nu att jag inte vet hur jag ska löda fast komponenterna till varandra under kretskortet. Man kan nämligen se det genom elschemat som jag har, något som jag har brister i. Undrade om någon kunde se det genom kopplingsschemat och ange vilka som ska kopplas till varandra. 

191360-as-01-de-ASURO_ULTRASCHALL_SATZ_FUER_ARX_03.pdf

Redigerad av jonaserik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden. Här är vi mer åt det båtorienterade hållet och lite till mans halvdåliga på tyska. Försök hitta nån metod att identifiera komponenterna och dra trådar motsvarande strecken i schemat. Är inte kretskortet försett med ett etsat kopparskikt? Då brukar även komponentsidan vara uppmärkt hur komponenterna ska sitta. Troligen kan du få hjälp av någon hygglo här ändå om du säger att det är en sonar eller nåt som kan verka båtrelaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står på kopplingsschemat att det finns en utförlig byggbeskrivning att ladda ned samt adressen att ladda ned från, tror jag. Inte så ofta jag läser tyska numer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... I PDF:en du länkar till finns en länk till en byggbeskrivning med bland annat skisser på komponentplacering och byglingar. Den kanske är till någon hjälp. /Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... I PDF:en du länkar till finns en länk till en byggbeskrivning med bland annat skisser på komponentplacering och byglingar. Den kanske är till någon hjälp. /Lod

 

Det står på kopplingsschemat att det finns en utförlig byggbeskrivning att ladda ned samt adressen att ladda ned från, tror jag. Inte så ofta jag läser tyska numer.

 

Tack för hjälpen, har fått fram en pdf på tyska. 

Jag har hittat ett schema hur man ska löda på baksidan, men jag förstår inte hur man ska löda, är det från punkt till punkt?

 

post-106490-0-57311800-1423478645_thumb.jpg

US-Bauplan.pdf

Redigerad av jonaserik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom raka linjerna är bitar av blanktråd som lödas på plättarna för att skapa en längre ledningsbana. Halvcirklarna (bågarna) är byglar (gärna med en bit isolering på) som hoppar över en anna tråd. Alltså utan kontakt med den korsande tråden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom raka linjerna är bitar av blanktråd som lödas på plättarna för att skapa en längre ledningsbana. Halvcirklarna (bågarna) är byglar (gärna med en bit isolering på) som hoppar över en anna tråd. Alltså utan kontakt med den korsande tråden

 

Jaha okej, men när det finns fler än två plättar, ska jag löda alla på varenda plätt eller räcker det med ändarna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonaserik skrev: Jaha okej, men när det finns fler än två plättar, ska jag löda alla på varenda plätt eller räcker det med ändarna?

Beror på var komponenterna i kretsen behöver kontakt sinsemellan, knappast nån vits med att löda baksidans stela blanktrådar mot enskilda löd-öar annars. Vilka av kretskortets alla små löd-öar som kräver lödning bestäms av kretsfunktionen, alltså så att bara de av undersidans blanktrådar som på komponentsidan möts av genomgående komponentben behöver lödning.

I bilden nedan syns komponenternas anslutningspunkter, men även undersidans förbindningar i samma bild s.a.s. uppifrån. (Blir spegelvänt jämfört med din tidigare bild, men här syns - eller åtminstone anas - vilka av alla kretskortets små löd-öar som har betydelse för kretsfunktionen och därmed måste hoplödas. (Mer exakt vilka löd-öar som har genomgående komponentben märker du ju bäst i praktiken.)

post-86835-0-64984100-1423501423.jpg

Ps. Knepigt att tankemässigt spegelvända ovan- till undersida, ett bra praktiskt trix kan i vissa situationer vara att helt enkelt lysa igenom kretskort underifrån med en stark lampa. (Skuggan av undersidans kretskorts-mönster avtecknar sig då på komponentsidan så att man lättare kan orientera sig för kontroll. :-) 
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Skicka email å ring mig sedan, jag tror jag kan hjälpa dig. Undervisat i sånt du skall ge dig i kast med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...