Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
KingIsland

Alu eller SSA4-skruvar till solpaneler

Rekommendera Poster

Hej!

 

Våren börjar närma sig och årets båtprojekt har initieras.

 

Ett av projekten är att montera solpanel på ett NOA-stativ.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70219

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6561

 

Dessa är båda gjorda av aluminium. Men vilken skruv använder jag för att fästa solpanelen till NOAs fästen? 

Eftersom det inte finns några hål på fästet så måste jag borra egna. Då försvinner eventuell anodisering. 

Vågar man verkligen använda syrafasta A4-skruvar för att montera ihop dessa? Eller skall jag gå på säkert kort och beställa aluminiumskruvar?

 

Hittade aluminiumskruvar på http://carbix.se/product.html/aluminiumskruv-insex

Skall ha en brottgräns på 560mpa(Att jämföras med A4-70 som har 700mpa, om nu siffrorna stämmer)

 

Skall man låta solpanelerna flyga av utav utmattning eller korrosion?  :rolleyes:

Redigerad av KingIsland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kingisland skrev: Skall man låta solpanelerna flyga av utav utmattning eller korrosion?

Tror som tompelompe ovan att rostfritt blir bäst. Själva skruven korroderar knappast, däremot äts nog noans alu-hålkanter helt lååångsamt upp med tiden?
Men om du använder gängad skruv med mutter behöver kanske aldrig alu&rostfritt mötas, en tunn nylon-flänsbricka kan styra nog upp så att skruven blir elektriskt isolerad från alun?
Borrar du ett litet större hål än nödvändigt för aktuell skruvdimension i noans list och även i panelens ram kan möjligen plats ges för isolerande nylon-flänsbrickor? Oklart hur du tänker dig en genomgående skruv med mutter dock, kanske försänkt skruvskalle på panelramens "solsida"??  
[Nylon är nog f.ö. ett bra material m.a.p. på uv-strålningens skadeverkningar, används i.a.f. ofta i roderbussningar. (Förmodligen finns bättre material för denna tillämpning, nåt krav på slitstyrka/självsmörjning likt bussningars finns inte. Inte heller är materialets dielektriska isolationsegenskaper mot högspänningsöverslag intressant här, gäller ju bara att hålla skruvjäkeln bort från hålkanterna.) Påkladdad Sika på skruven kan nog göra jobbet men knappast lika pålitligt, kan väl hamna litet snett och nudda?]

Märkligt svårgooglade dessa mina tänkta nylonbrickor kan jag tycka, fick till slut fram litet bilder HÄR och kanske särskilt HÄR. Fråga mig inte var sådana köps enklast. :blink:

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snören kan ibland vara väl så starkt förband. Visserligen kostar det inget och är på då handelsmansspråk inte värt ett öre. Handelsmannen har myntat uttrycket "man får vad man betalat för".

 

Har ändå räddat vår stora 130W panel från att fara i backen när alla skruvförbanden gängat upp sig. Ett klent snöre var fäst i hållaren för livbojen som också satt i targabågen.

 

Har flera exempel på där en flexibel fästmetod som ett snöre hållt bättre än en svetsfog. Svetsfogen på en Lambrettas ljuddämparfäste fick jag svetsat två gånger. Var gång jag åkte till svetsarn hängde jag upp den tillfälligt med ett snöre. Jag glömde åka till svetsarn efter andra gången och glömde av ljuddämparn med sitt problem. När jag långt senare sålde hojen uppmärksammade köparen mig på den taskiga upphängningen.

 

Tänk på de krafter som kan utmatta även ett starkt fäste om det utsätts för vibration pga vinden och båtens skumpande i sjön. Hänga paneler efter mantågen tro jag många kan göra. Enkla fästen liknande snören men kan kallas nåt fräsigare och kosta lite mer och säljas i båtshoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Aluminiumprofilen på solpanelen som man fäster fästet i är endast 1mm tjock. Om det då börjar korrodera så kan det gå igenom ganska fort. 

Nylonbrickor letade jag faktiskt efter förra veckan men hittade inga som skulle passa. Det är också genomgående bult som jag har tänkt mig. 

 

Jag beställer nog aluminiumbultarna och provar. I strl M8 så bör de klara sig ett tag åtminstone.   B)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Hornbach fått ett sortiment med specialbrickor, skruv och smågrejer i en trevlig kompott. Sånt man sällan ser faktiskt. Ska leta där nästa gång jag behöver nåt "fästelement".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfri A2 är något bättre än A4 i kontakt med aluminium dom borde vara lite billigare också, men det är lättare att få tag på A4. Det finns elektokemiska spänningsserier att leta upp på nätet om du orkar. Nylonbrickor är en bra ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde väl SeaSea ha nån färdig lösning, det är ju deras förslag att para ihop noa-stativet och solpanelen. Kanske har de det fast inget nämns i trådhuvudets länkar?

 

Hur vore det med monel-popnit om ramen är ihålig?
Hållfast metallegering i paritet med RF, dessutom bra korrosionsmässigt ihop med aluminium. Kanske dubbla nitar i varje ände, sammanlagt 8 st? Går visserligen inte att lossa panelen utan att borra, men men. Går ibland att låna en kraftig popnit-tång eller kanske få det nitat hos nån riggverkstad.

Fast priset 22.50:- /st verkar magstarkt. Bättre med 12.00:- /st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet, solpanelen sitter typ 2 m över vattenytan ett par månader om året. Inte mycket korrosion där. Fungerar utmärkt med RF bult+mutter. Men det finns en risk att de gängar upp sig så varför inte popnita med vanlig aluminium nit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir korrosion även 2m över havet om man blandar rostfritt och aluminium, kanske inte går så fort men risken finns helt klart. Mina vindruteramar är, eller snarare var, de är renoverade, ett bra exempel på vad som kan hända när man blandar. Med nylon brickor under skruvarna så går processen i varje fall långsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir korrosion framförallt där saltvattnet kan stänka eller spola. Master, vindrutor mm är utsatta ställen. Men för ett solpanelfäste behöver man nog inte oroa sig de närmaste 30 åren. Är fö skruvarna i NOA-fästena isolerade? Det brukar finns gott om ställen där man satt fast aluminiumprylar med RF-bult, relingslister, knapar, kapellbågar mm.

 

ågot som brukar vara bra är att lägga lite glasklar silikon på gängor och ytor när man skruvar ihop saker, det blir viss isolering och risken att bultarna gängar upp sig minskar.

 

Men en solpanel vill man nog att den inte ska lossna och då är popnit överläget bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, popnitar av aluminium blir nog bättre än de i monel.
(De senare brukar rekommenderas till beslag på segelmaster, som i.o.f.s. är högre än NOA, men då handlar det ofta om beslag i andra metaller. Om det som i detta fallet är aluminium hos båda detaljerna som skall fästas samman så är rimligen aluminium allra bäst - åtminstone korrosionsmässigt.)

Angående skruvars risk för uppgängning så finns ju alltid nyloc-muttrar.  
(Nylon-låsningen funkar utmärkt, men förvisso inte på heta föremål som t.ex. motordetaljer.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...