Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jonasorebro

Motoroptimering

Rekommendera Poster

Har en 23-fotare med Mercruisers klassiska 5.0 MPI på 260 hk och ett Bravo 3 drev. Känner ibland att den är lite seg upp i planing när jag har mycket folk med mig ut. Att vridet inte riktigt räcker till och att jag får jobba med trimplanen för att komma upp. Egentligen skulle jag vilja släng i en modern Common Rail diesel men den investeringen får man ju aldrig tillbaka. Dessutom är det inga som helst fel på motorn. Den går hur bra som helst men jag saknar lite mer vrid.

 

Har hittat företag som erbjuder motoroptimering för att krama ur mer effekt och vrid ur motorn. De säger sig genom att programmera om styrenheten kunna plocka ur 28-30 hk till ur min motor. Exemplet från deras hemsida med en liknande båt som min visar på ganska stora förbättringar när det gäller acceleration. Är det någon som har testat motoroptimering i allmänhet och på en bensinare i synnerhet? Hur fungerar det och är det något man bör tänka på? Tacksam för kommentarer och erfarenheter.

Redigerad av jonasorebro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att plocka den extra effekten ur en sugmotor är inte lätt utan att göra något med hårdvaran. Min gissning är att den mesta effektökningen kommer från att motorn tillåts varva mer och med mindre stigning på propellrarna så kommer båten att accelerera bättre. Mitt råd är att byta till en 350 mag mpi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigaste lösningen kan vara att tala med någon propellerkunnig. Antar att du kör med standardpropparna, finns varianter med 4 blad på den inre o treblad på den yttre eller 4 blad på bägge. En variant med 4 blad ger troligen bättre acc o lättare plan men du tappar lite på toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt finns det ju gott om exempel på hur man plockar ut mer effekt ur utombordare och det är ju vanliga bensin sugmotorer också. Ofta är det ju bara programvaran som skiljer sig åt mellan två lika utombordare med olika effekt. Tror också att propellrarna är viktiga men måste liksom ta ställning till om jag tror på att det går att höja effekten och vridet först. Sedan kan man välja rätt propeller. Dessutom kan man rimligen få ut mer effekt genom att höja hur högt motorn varvar men det förklarar inte riktigt förbättringen i acceleration upp i planing de utlovar. För det behövs vrid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brist på vrid kan du till viss del kompensera med en mindre stigning på propellern. Jämför med en bil där du lägger in en lägre växel och ökar motorvarvet för att få ut mer kraft ur motorn. Att öka effekten på en utombordare görs främst genom att ändra i insprutningsystemet, men att öka effekten i en inombordare med förgasare är nog betydligt svårare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det ingen mening att "höja" effekten räknat i hästkrafter för vridet hänger med och ger sitt max längre upp i registret, men sänker man stigningen på proppen samtidigt som man höjer effekten så får man oftast ett högre varvtal att leka med så accet blir bättre samtidigt som man om man har tur kan behålla toppfarten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna jämföra med trimningen av utombordare så måste man veta om nämnda 5,0MPI finns i en starkare version (jag vet inte och ids inte kolla) där inget hårdvarumässigt skiljer. På utombordare så är det inte ovanligt att t.ex 20, 25 och 30 hk motorerna delar block och övrig hårdvara. Men i dessa fall så är 20 och 25 nedtrimmade, inte 30 som är upptrimmad. Ofta går det inte att göra så mycket mer mjukvarumässigt på 30:an. Så har jag fattat det utan att vara specialist men det finns många motorkunniga här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det bara kostnaden som bestämmer hur mkt man vill skrämma upp en V8, i tex formel 1 så är/var max cylindervolym 1500cc och 1200 hk pratar vi om då, men till vilken kostnad?troligen flera hundra tusen, bättre då att som tidigare inlägg föreslog byta till en 350 mpi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det bara kostnaden som bestämmer hur mkt man vill skrämma upp en V8, i tex formel 1 så är/var max cylindervolym 1500cc och 1200 hk pratar vi om då, men till vilken kostnad?troligen flera hundra tusen, bättre då att som tidigare inlägg föreslog byta till en 350 mpi!

Nu var det ju en optimering av befintlig hårdvara och inte en race-ombyggnad TS frågade om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo förvisso, men frågan är lite trasigt ställd, ge mig pengar o jag trimmar din V8 till tokkostnader intressant kanske är att byta block till 350 mpi för nada kostnad

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5.0 MPI är en insprutningsmotor så någon elektronik att peta i borde finnas. Men någon annan variant av samma motor med annan effekt känner jag inte till. Byta block till en 350 mpi låter i mina öron ungefär som att byta hela motorn och typ hur mycket jobb som helst. I s f skulle jag stoppa i en diesel men det kostar ju hur mycket som helst. Varit på båtmässan nyss och det känns som de flesta där och här på forumet lutar åt att jag borde ge mig på propellrarna istället. Tror inte att den varvar 5000 varv på full gas heller. Någon i MerCruisers monter lutade åt att jag skulle stega ner och kanske satsa på en fyrbladig främre propeller. Något som tydligen inte erbjöds 2007 när min båt byggdes. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...