Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Torparn61

Hjälp med att plasta en låda att ha över Gasolen

Rekommendera Poster

Har en skjutlucka bredvid dörren in till styrhytten, som original innehåller en gasoltub typ P5 i storlek.

Men det är trångt att byta den och gasolen står alltså inne i styrhytten, känns lite onödigt.

Har därför tänkt att plasta en låda att ha över gasoltub typ P11 på badbryggan. Därifrån drar jag slang och kopparrör och går på ett rör som finns idag.

 

Har bara ett stort problem, har aldrig någonsin plastat, så emotser gärna tips.

Läst mig till att följande behövs:

- Glasfibermatta eller väv.

- Polyester

- Gelcoat eller Topcoat (vad är skillnaden)?

- Härdare till Polyester och Gelcoat

- Aluminiumroller

- Ev. släppmedel

- Ev. vax

 

Ja i stort sett är det väl detta.

"Lådan" ska vara fyrkantig men lite toppig upptill, så det inte ställer sig massa vatten överst.

Tänkt att göra en mall av plywood el. dyl.

Tror man använder Gelcoaten i slutet för att få den släta och fina ytan som man kan se hos sådana som kan detta. Stämmer det?

Om jag gör en låda, kan man klä den med plast el.dyl. så att det inte fastnar på mallen?

Hur många lager av glasfiber bör jag lägga så det blir lite styrsel i lådan?

Någon som kan beräkna mellan tummer och pekfingret hur mycket Polyester det går år?

Hur appliceras Gelcoat?

 

Ja, många frågor blev det, blir så när okunnig ska lära sig något. ;)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en skjutlucka bredvid dörren in till styrhytten, som original innehåller en gasoltub typ P5 i storlek.

Men det är trångt att byta den och gasolen står alltså inne i styrhytten, känns lite onödigt.

Har därför tänkt att plasta en låda att ha över gasoltub typ P11 på badbryggan. Därifrån drar jag slang och kopparrör och går på ett rör som finns idag.

 

Har bara ett stort problem, har aldrig någonsin plastat, så emotser gärna tips.

Läst mig till att följande behövs:

- Glasfibermatta eller väv.

Till såna konstruktioner är det matta som gäller. Föredra själv 450 grams

- Polyester

- Gelcoat eller Topcoat (vad är skillnaden)?

Gelcoat målar man som första lager i en vaxad form. Topcoat är gelcoat som man blandat vaxlösning i för att ytan inte skall klibba för all evighet. Målas utanpå ett glasfiberlaminat. För att få en riktigt fin yta måste man vattenslipa med papper av allt finare kornstorlek.

- Härdare till Polyester och Gelcoat

- Aluminiumroller

Viktigaste arbetsredskapet

- Ev. släppmedel

Bara om du först gör en form som du vattenslipar till en finyta och sen vaxar innan du lägger på släppmedelt

Att göra en form för att bara göra ett exemplar är "mycket väsen för lite ull - som kärringen sa när hon klippte grisen"

- Ev. vax

 

Ja i stort sett är det väl detta.

"Lådan" ska vara fyrkantig men lite toppig upptill, så det inte ställer sig massa vatten överst.

Tänkt att göra en mall av plywood el. dyl.

Tror man använder Gelcoaten i slutet för att få den släta och fina ytan som man kan se hos sådana som kan detta. Stämmer det? Jo - plus en massa vattenslipning om man skall få en absolut slät och fin yta

Om jag gör en låda, kan man klä den med plast el.dyl. så att det inte fastnar på mallen?

Hur många lager av glasfiber bör jag lägga så det blir lite styrsel i lådan?

450 grams matta bygge ca 0,5 mm

 

Man kan ju få styrsel i lådan genom att plasta upp förtyvningar. Sen kan man ju bygga en låda av tunn plyfa som man plastar in, eller plasta upp glasfiberlaminat till skivor på tex en aluminiumplatta, som man sågar till och plastat ihop eller .......................................

 

Någon som kan beräkna mellan tummer och pekfingret hur mycket Polyester det går år?

Hur appliceras Gelcoat?

 

Pensel eller rulle

 

Ja, många frågor blev det, blir så när okunnig ska lära sig något. ;)

 

Håller själv på att bygga en konsoll för att ha ovanpå styrpeditalen framför ratten.

 

Jag går en annan väg.

 

Byggt en fullskalig modell (Kallas plugg i plastvärlden på vilken man gjuter en form) i markfrigolit. 

 

Tänkte först plasta med epoxy och väv 300 grams direkt på cellplasten. Det skall gå med epoxy, men inte med polyester. Lindade dock pluggen med plastfolie för att det lättare skulle släppa från plasten när jag skall gröpa ur frigoliten.

 

Epoxy har sina risker, men det har polyestern också. 

 

Fördelen med epoxyn är att den inte luktar så förfärligt och man kan stå inne i en verkstadslokal och plasta tex i min verkstad under boningshuset. Med polyester måste man ju ha en lokal avpassad för den verksamheten. Eller plasta utomhus. Andningsskydd anbefalles dock.

 

När min konsoll är färdigplastad kommer jag att slipa den slät och måla den med tvåkomponentsfärg.

 

För att få ut frigoliten, skall jag skära upp den luckan som jag ändå skulle ha och gröpa ur frigoliten. Alternativ en skvätt aceton. Kör nog med urgröpningsmetoden.

 

post-53310-0-18446700-1422874765_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tackar jag så mycket för denna hjälp. Suveränt med dessa forum.

Har jag lite att fundera/jobba på inför våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tackar jag så mycket för denna hjälp. Suveränt med dessa forum.

Har jag lite att fundera/jobba på inför våren.

 

Funderar du över nått, så får du fråga. Vi här på MG är oerhört duktiga på att få ett svar på den enklaste fråga, att bli oerhört komplicerat. 

 

Nu är själva det "grova" plastjobbet på min konsol klart. Kunde inte låta bli att tillfälligt sätta dit min läsplatta med sjökortet över hemmahamnen (plottern som skall sitta där låg kvar i båten) och med dubbelhäftande tape sätta dit manöverpanelen till den akterplacerade bogpropeller. Tog en bild, avsedd för min seglarkompis Kalman, som jag hela tiden munnhuggs med via mail. En bild lär ju säga mer än tusen ord.

 

post-53310-0-22462600-1423292574_thumb.jpg

 

Återstår att slipa någorlunda slät. Spackal med epocyspackel - Epoxy med iblandade microbalonger eller liknande. Slipa slät. Sen sågar jag nog ur tre luckor. En stor på motsatta sida om ratten och två små på sidorna. Efter att jag "gröpt ur" frigoliten, tänkte jag plasta i ett "skott" på varje sida, så jag får ett par små fack där man kan lägga småsaker som man kan ha lätt tillgängligt vid ratten - solglasögon tex. Får klä invändigt med nått mjukt och tåligt material, så tex glasögonen inte repas om jag råka lägga dem lite slarvigt. (jag börjar känna mig själv efter styvt 66 år.  ;) )

 

Sen blir det att ta upp hål för instrumenten och måla hela konstruktionen med 2K-färg.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till form kan jag rekommendera formplywood med trekantlist i hörnen som sedan tejpas.

Gör formen så att den går att ta isär från utsidan när du plastat klart och att du kommer åt att plasta invändigt. Om den släta ytan blir utåt på den färdiga plastningen så då behövs inte så mycket slipning för riktigt bra resultat.

Här är lite tipps från en plastning jag gjorde nyligen http://imagine.123minsida.se/187791364

 

Ett annat alternativ är annars att köpa en färdig box för gasolen om du ska ha den på badbryggan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...