Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
petter_b

Länspumpar

Rekommendera Poster

Jag ska montera nya pumpar i min båt eftersom de gamla är helt slut.

 

Jag tänkte köpa Whale Supersub 1100 som har inbygd automatik och inbyggd backventil. De kostar bara drygt 80 USD hos BoatStoreUSA, http://www.boatstoreusa.com/plumbing-accessories/bilge-circulation-pump-switches/whale-ss1212-supersub-1100-auto-bilge-pump/.

 

Två av pumparna ska sitta i motorrummet och kommer där att behöva gå mer eller mindre regelbundet pga vatten som droppar från packboxarna. De övriga två ska förhoppningsvis bara behövas i nödfall. Till pumparna i motorrummet har jag införskaffat en "Dual bilge pump Y adapter", http://www.ebay.com/itm/DUAL-BILGE-PUMP-Y-ADAPTER-ADD-A-BILGE-PUMP-WITH-DUAL-CHECK-VALVES-3-4-1-1-8-/161281892779 så att jag ska slippa göra två skottgenomföringar. 

 

Jag ser bara fördelar med dessa pumpar jämfört alla alternativ men är det någon som har erfarenhet av Whale Supersub?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan i kölsvinet. Funkar väldigt bra.

 

Två tips

Tror faktiskt inte den fixar att gå kontinuerligt... rätt liten motor. Men vad vet jag?

Montera den lite över botten så går den lite mindre ofta.

Sedan sätter du en större pump med slang på djupaste stället så får du torrt ibland, antingen med fördröjningskrets eller manuellt.

 

Det andra är att montera en backventil så slipper du att någon/några dl vatten åker tillbaka när pumpen slår av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det inte bra att börja med att fixa läckaget från packboxarna?

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter en som vill göra en golvbrunn när det läcker från taket!

 

 

Kalle

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är inte om jag ska ha länspumpar eller inte, frågan är om det finns någon modell som är bättre än den jag tänkt mig. Jag tror själv inte att så är fallet.

 

Packboxen ska släppa in vatten, det har jag lärt mig i en annan tråd. C:a 1 liter per timme annars blir smörjningen inte bra.

 

Om det tillförs en liter per timme så tänker jag att pumpen behöver gå regelbundet men inte kontinuerligt. Backventil finns både i pumparna och i den y-koppling jag köpt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är inte om jag ska ha länspumpar eller inte, frågan är om det finns någon modell som är bättre än den jag tänkt mig. Jag tror själv inte att så är fallet.

 

Packboxen ska släppa in vatten, det har jag lärt mig i en annan tråd. C:a 1 liter per timme annars blir smörjningen inte bra.

 

Om det tillförs en liter per timme så tänker jag att pumpen behöver gå regelbundet men inte kontinuerligt. Backventil finns både i pumparna och i den y-koppling jag köpt.

Det är klart att Du ska ha bra länspump, men om jag hade en packbox som SKA släppa in så mycket vatten skulle jag byta till en som gör det jobb som den är till för nämligen täta. Kan det vara rätt? Vad är det för typ av packbox? Gäller den siffran vid drift eller vid stillaliggande? Jag skulle inte våga lämna båten vid så kraftigt läckage. 24 liter per dygn det läcker inte ens min snart 80 år gamla träbåt.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxen ska släppa in vatten, det har jag lärt mig i en annan tråd. C:a 1 liter per timme annars blir smörjningen inte bra.

 

 

Om du har talgfläta så ska det droppa en droppe i minuten.

Det viktiga är att  lekaget under gång ska vara så att att hylsan ej blir varm.

Fast minimalt.

 

Vad har du för tätning idag?

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Frågan är inte om jag ska ha länspumpar eller inte, frågan är om det finns någon modell som är bättre än den jag tänkt mig. Jag tror själv inte att så är fallet.

 

Packboxen ska släppa in vatten, det har jag lärt mig i en annan tråd. C:a 1 liter per timme annars blir smörjningen inte bra.

 

Om det tillförs en liter per timme så tänker jag att pumpen behöver gå regelbundet men inte kontinuerligt. Backventil finns både i pumparna och i den y-koppling jag köpt.

Det är klart att Du ska ha bra länspump, men om jag hade en packbox som SKA släppa in så mycket vatten skulle jag byta till en som gör det jobb som den är till för nämligen täta. Kan det vara rätt? Vad är det för typ av packbox? Gäller den siffran vid drift eller vid stillaliggande? Jag skulle inte våga lämna båten vid så kraftigt läckage. 24 liter per dygn det läcker inte ens min snart 80 år gamla träbåt.

/Claes

 

Nej det kan inte vara rätt. En liter per dygn skulle det vara, enligt handboken från Specmaseals så är en droppe per sekund = 0,04 liter per timme vilket är ungefär en liter per dygn. Om det bara ska droppa en gång per minut torde det blir c:a 0,5 liter per månad. Jag är nybörjare på det här och vet inte hur mycket det droppar i min båt eftersom jag knappt han köra den innan det var dags att ta upp den. När jag lägger i båten i vår tänker jag justera packboxarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Frågan är inte om jag ska ha länspumpar eller inte, frågan är om det finns någon modell som är bättre än den jag tänkt mig. Jag tror själv inte att så är fallet.

 

Packboxen ska släppa in vatten, det har jag lärt mig i en annan tråd. C:a 1 liter per timme annars blir smörjningen inte bra.

 

Om det tillförs en liter per timme så tänker jag att pumpen behöver gå regelbundet men inte kontinuerligt. Backventil finns både i pumparna och i den y-koppling jag köpt.

Det är klart att Du ska ha bra länspump, men om jag hade en packbox som SKA släppa in så mycket vatten skulle jag byta till en som gör det jobb som den är till för nämligen täta. Kan det vara rätt? Vad är det för typ av packbox? Gäller den siffran vid drift eller vid stillaliggande? Jag skulle inte våga lämna båten vid så kraftigt läckage. 24 liter per dygn det läcker inte ens min snart 80 år gamla träbåt.

/Claes

 

Nej det kan inte vara rätt. En liter per dygn skulle det vara, enligt handboken från Specmaseals så är en droppe per sekund = 0,04 liter per timme vilket är ungefär en liter per dygn. Om det bara ska droppa en gång per minut torde det blir c:a 0,5 liter per månad. Jag är nybörjare på det här och vet inte hur mycket det droppar i min båt eftersom jag knappt han köra den innan det var dags att ta upp den. När jag lägger i båten i vår tänker jag justera packboxarna.

 

Det låter ju bättre!   Kolla före sjösättning att ev. justering går att göra med båten i sjön, så att Du slipper extra lyft. Vilken typ av tätning är det? Jag kommer inte in på Specmaseals sidor.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som syns utifrån är en gland av plast, inget fett eller olja.

post-103393-0-01048200-1416214004_thumb.jpg

 

Ang. pumparna så verkar det som att de borde fungera bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...