Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
brannan77

Nimbus 380 Commander eller Fairline targa 40 Hjälp!?

Rekommendera Poster

Hej

 

Ska slå till på en ny båt till våren och Har under många år varit inne på en fairline targa 40, Tycker den är fantastiskt vacker och gillar även solbädden i aktern. Erfarenheter av denna båt tack även vad gäller motoralternativ årsmodeller osv?.

 

Den andra båten jag är inne på är en helt annan typ av båt och det är Nimbus 380 commander med dubbla d4or 2006-2008 som  verkar ha det mesta och det bästa av allt, Jag har lite sämre koll på den båten vad gäller kvalitet osv?, så även där vill jag ha er hjälp med erfarenheter, för och nackdelar.

 

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Smaken e som baken (delad) :lol:

 

Den svag punkten på nimbus är om den har körts för hårt i dåligt väder, så kan lamineringen mellan längsgående balkar lossna.

Funderade själv en gång i tiden på en sån.

 

 

Fairline Nej Nej.

 

Om du frågar mig.

 

Ovan är mina personliga åsikter och dom kan ingen ändra på oavsett hur mycket det skrivs.

 

Låt oss veta vilken det blev.

 

Tjabba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Intressant. Varför kapar du fairline? Eller är det bara targa 40? :)

 

Mvh Niklas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag skulle utan tvekan välja nimbus istället för att den känns rejälare och mer anpassad till vår svenska sommar,men det som jag tycker är trist på fairlinen är allt kapell,sedan är det naturligtvis två fantastiskt fina båtar men har själv bytt från en båt med kapell till en med skjutdörrar och inget kapell och känslan är att det blir mer ombonat och tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant det. Haft en större sea ray nu några år och man får psyk av alla dessa kapell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fairline är mer välbyggd än Nimbus samt att du får vad du betalar för. Fairline är bättre i sjön.

Nimbus är dyr pga folk tror att de är så otroligt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har haft en Fairline Targa 40 med KAD300, var väldigt nöjd med båten. Kapellet tyckte inte jag var några problem, du tar ner bakre delen på 30 sek. Då är det som en kabinbåt. Men att ha möjlighet att ta ner allt en fin dag är för mig ovärdeligt. Hela kapellet kan du sätta upp från insidan av båten, behöver inte gå ut om det börjar regna, det är bara infästningarna på solbädden som du behöver ta från utsidan

Solbädden med underliggande garage är suveränt för stuv av gummibåt,fiskeredskap, grill mm som du inte vill ha in i båten

Vi var ute i 5 veckor på raken och hade alltid plats över i stuvutrymmena

För min del räckte KAD 300 väl, toppade ca 35 knop

Mycket nöjd med båten och kan rekomendera den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har haft en Fairline Targa 40 med KAD300, var väldigt nöjd med båten. Kapellet tyckte inte jag var några problem, du tar ner bakre delen på 30 sek. Då är det som en kabinbåt. Men att ha möjlighet att ta ner allt en fin dag är för mig ovärdeligt. Hela kapellet kan du sätta upp från insidan av båten, behöver inte gå ut om det börjar regna, det är bara infästningarna på solbädden som du behöver ta från utsidan

Solbädden med underliggande garage är suveränt för stuv av gummibåt,fiskeredskap, grill mm som du inte vill ha in i båten

Vi var ute i 5 veckor på raken och hade alltid plats över i stuvutrymmena

För min del räckte KAD 300 väl, toppade ca 35 knop

Mycket nöjd med båten och kan rekomendera den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fairline är ju klart sportigare och går bättre i sjön än Nimbus. Troligen även snålare, spec i högre farter. Lite irriterande med kapell såklart men prisskillnaden upp till en 40ft sportcruiser med HT typ Targa 38 GT eller Princess V39 är ju väldigt stor och i praktiken kommer du 9 dagar av 10 att endast ta bort bakre delen av kapellet och åka med resten på.

De flesta T40 har som sagt KAD300 men de mest eftertraktade exemplaren är de sista årsmodellerna fram tills den slutade tillverkas och de har D6 310 oftast. En modernare motor som är lite snabbare och lite snålare. + att det gjordes viss facelift på en del annat såsom att den förgjutna modellen för tjock-TV i salongen togs bort mm.

Personligen skulle jag ta en T40 före Nimbusen alla dagar i veckan, om du inte verkligen uppskattar den lite udda designen och övriga unika egenskaper på Nimbusen. T40 är dessutom en av Fairlines populäraste och i mitt tycke snyggaste modeller någonsin och kan du dessutom tänka dig import så har du ett stort utbud att välja på.

 

Är du seriöst intresserad av T40 så rekommenderar jag forumet på MBY.COM där det finns stor expertis på den typen av båtar

 

Förresten, kolla med Motor Boat and Yachting (MBY). Jag är nästan 100% säker på att de gjort en full begagnatfeature på T40 för inte så himla länge sedan.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för inlägget. kollade det testet. ska kolla några exemplar ute i Europa hade jag tänkt under en vecka framöver så får vi se vad som händer:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter spännande, återkom gärna med lite rapportering från europaturen. Jag är själv inne på att titta närmare på Tyskland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår från din senaste tråd att du slog till på Fairline, blev det affär utanför Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som detta redan är avgjort, men jag gillar ju Nimbus Commander-serien.

 

Följande egenskaper var avgörande för mitt val:

 

- Inget kapell, bra utsikt från salongen även vid kyla eller regn

- Nimbus kvalitet

- Genomtänkt in i minsta detalj

- En bruksig form som följer funktionen

- Kan sitta ute eller inne och köra

- Stort akterdäck

- Kursstabil i deplacementsfart(axel)

- Väl anpassad för svensk sommar

- Styrhytt och salong separerad

- En motor, bättre åtkomlighet, mindre service

- Inga drev, ingen stöldrisk, minimalt underhåll

- Tyst under gång, motorn i egen låda under akterdäck

- Inget "Miami Vice"-stuk, ingen hockeyfrilla

- Ingen targabåge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte ägt någon av båtarna i tråden, men allt med kapell går fetbort i min värld.

Den separerade styrhytten i Commander serien har ju sina för och nackdelar. En av bristerna blir kanske att utrymmet är ganska dött och oanvändbart när man ligger still och semestrar. Fördelen är givetvis att kör man mycket särskilt i mörker, så får man en väl avskild avdelning för framförande och navigation, å andra sidan så blir du kanske också avskild från dina passagerare som inte får plats i styrhytten utan  sitter i salongen....

 

Gillar man den avskilda styrhytten som kanske kommer bäst till sin rätt under mörka blåsiga höstnätter  så är Commander fantastisk med den kompletterande yttre styrplatsen för vackra sommardagar....kvaliteten kan jag inte säga så mycket om.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Twister: Alla får plats i styrhytten under gång, kaptensstol + soffa för tre pers, fler än fyra är vi mycket sällan.

 

En nackdel när man sitter inne är att sikten bakåt är obefintlig, backa

in till bryggan från styrhytten gör man bara en gång, från flyen är det

inga problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ryms hela besättningen i styrhytten blir det ju ingen nackdel. Dessutom gillar jag båtar med rak axel. Fråga på det, tomgångsfart? Hur långt ner i fartregistret går du med bibehållen styrförmåga utan att lägga i och ur växel alltså fart på lägsta möjliga varvtal med din maskin??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgångsfarten är väl 2-3 knop, vilket ibland är litet i mesta laget, men det går att köpa till mjukvaruuppdatering från Volvo Penta "Slow mode" som sänker tomgångsfarten till önskad nivå.

 

När man kör på tomgång så går det att styra, om man lägger ur växeln upphör propellerströmmen och styrbarheten försvinner, brukar funka bra att köra på tomgång fram till bryggplatsen, bromsa och sedan ta finliret med bogpropeller och akter-dito, väldigt enkelt när man gjort det ett par gånger.

 

En 180-graders sväng vid trång hamn på Landsort:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo allt har ju blivit så mycket enklare med bog och häckproppar......när jag började köra båt använde vi propwalken och spring att köra på för att få den tunga eksnipan dit vi ville.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...