Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
brannan77

Fairline targa 40 import och motoralternativ

Rekommendera Poster

Jag är inne på att inhandla en Fairline targa 40 här till våren och har några funderingar över detta.

Tycker detta verkar vara en härlig och vacker båt. 

 

Har nu några funderingar;

 

Lite dåligt utbud här i Sverige så kollat mycket på import 2005-2006, Tyskland, Holland , Spanien och England där utbudet är större. Nu har jag haft en hel del båtar igenom åren och jag köper aldrig en båt som ej är i toppskick och tar alltid hand om de med hela mitt hjärta så eventuella fallgropar och vilka länder är generellt bäst att ha att göra med affärsmässigt och vilka tar hand om sina båtar bäst?

 

Nu är kronan svag tyvärr men man vill ju som alla vet göra ett klipp ekonomiskt samtidigt som skicket ska vara topp som ni vet:).

 

fråga 2 är ju att targa 40 har ju generellt d6or i 2005-2006 modeller både 310hk och 350 hk utförande. Och det lite billigare alternativet kad 300 i de äldre modellerna. Så vill gärna höra era erfarenheter av detta? för och nackdelar? eftersom jag mest haft amerikanska båtar.

 

Mvh Niklas

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte motorbåtar lika bra som segelbåtar... Men har jobbat en del i de länder du räknar upp. Så lite förutfattade åsikter bara.

 

Tyskland är nära och lätt att köra hem båten. Om du väljer en med få gångtimmar kan det inte bli så fel? Dyrt dock...

Holland har en del duktiga sjömän, mer gångtimmar men bättre sjömän ger mer fixade båtar. Duktiga förhandlare, ganska dyrt alltså...

England, mycket duktiga sjömän men de segelbåtar jag tittat på (weekendnöjet!) har varit lite väl mycket bruksskick... Deras tradition? Går att pruta mer.

Frankrike. Mer variation i skick. Stolta fransmän är ovilliga att pruta, lägg in en klausul att priset inte får avslöjas, kanske funkar. Båtar i Medelhavet är mycket mer slitna av sol och sand... Lägre priser därför men ska du ha en båt i toppskick går det inte.

 

Min rekommendation på land blir... Belgien. Där finns en överrepresentation av expaths, EU tjänstemän, nato-högkvarter och företag plus att de har kort kustremsa vilket ger extra höga kostnader i en marina. Så leta en hemflyttande som kört sin båt lite och inte vill betala marinans kostnader längre. Pruta med risk att missa affären, när ni skrivit så anlitar du en surveyer vars rapport du sedan har som grund för en mindre prisreduktion. I dessa länder vet säljaren att det alltid blir en prisreduktion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte motorbåtar lika bra som segelbåtar... Men har jobbat en del i de länder du räknar upp. Så lite förutfattade åsikter bara.

 

Tyskland är nära och lätt att köra hem båten. Om du väljer en med få gångtimmar kan det inte bli så fel? Dyrt dock...

Holland har en del duktiga sjömän, mer gångtimmar men bättre sjömän ger mer fixade båtar. Duktiga förhandlare, ganska dyrt alltså...

England, mycket duktiga sjömän men de segelbåtar jag tittat på (weekendnöjet!) har varit lite väl mycket bruksskick... Deras tradition? Går att pruta mer.

Frankrike. Mer variation i skick. Stolta fransmän är ovilliga att pruta, lägg in en klausul att priset inte får avslöjas, kanske funkar. Båtar i Medelhavet är mycket mer slitna av sol och sand... Lägre priser därför men ska du ha en båt i toppskick går det inte.

 

Min rekommendation på land blir... Belgien. Där finns en överrepresentation av expaths, EU tjänstemän, nato-högkvarter och företag plus att de har kort kustremsa vilket ger extra höga kostnader i en marina. Så leta en hemflyttande som kört sin båt lite och inte vill betala marinans kostnader längre. Pruta med risk att missa affären, när ni skrivit så anlitar du en surveyer vars rapport du sedan har som grund för en mindre prisreduktion. I dessa länder vet säljaren att det alltid blir en prisreduktion...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är kul att åka och titta på båtar och har därför fått följa med andra ganska många gånger. Min roll brukar vara att spela sur och gryning och hitta varenda liten skavank.

Tyskland: rent, välskött men dyrt

Holland brukar vara ganska vettigt men priserna kan ligga lite högt.

Spanien: Priserna är bra men skicket är  väldigt varierande. Men det går att göra klipp. Det finns båtar som legat stilla många år, matta i lacken men motorer, inredning, segel mm i toppskick. Priserna för båtplats är högt så är det äldre som säljer så kan de gå ner bra i pris.

Frankrike liknar Spanien men inte samma ytterligheter.

UK är där jag varit mest. Engelsmän och England är hur trevligt som helst men båtar borde de inte ha. 

När de köper en ny båt sätter de ofta i en ganska omfattande utrustning och väljer textilier som är minst sagt gräslig. Se åker de båt.

Underhåll och uppdatering av utrustning sker inte överhuvudtaget. Jag har sett båtar med så skitig klädsel att man inte vågade sätta sig. Hur det luktar behöver vi inte gå in på. Skrovmattor verkar alltid släppa, kan bero på klimatet?

Belgien verkar intressant.

 

Min erfarenhet är mest Spanien och UK men jag tittat på en del båtar i Frankrike när jag varit där. Mitt tips är att kolla annonser, sen åker man till Alicante, hyr en bil och en lägenhet någonstans mellan Alicante och Torrevieja. Med lite tempo hinner man med många båtar på en vecka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för svaret.

 

Ingen som har erfarenhet av d6 motorer kontra kad 300 på dessa lite större båtarna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...