Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Riro

Ankarspel och ankarlina/kätting

Rekommendera Poster

Har lite funderingar på vad jag ska satsa på för typ av ankarspel och ankarlina/kätting till min 17tons motorseglare utan att bli ruinerad. De ankare jag har är olika typer av lättviktsankare 20-25kg. Har ett manuellt spel i fören men vill ha ett elektriskt i aktern. Bandankarspel är ju smidigt, men jag är osäker på om det är aktuellt vid min storlek på båt.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortsett från dynamiska påfrestningar, dvs att båten rör sig vid sjögång, så beror den statiska belastningen på vindstyrkan i kvadrat. Dvs på vilken yta båten vänder mot vinden, inte vikten.

 

Och när du använder akterspelet antar jag att du försöker ligga skyddat?

 

Det finns bara några få tillverkare av bandankarspel. Varför inte fråga dem direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är vän av kätting,skulle ej satsa på ett band spel.

 

Varfor?

 

Tyngden i kättingen=lite trassel

 

Band,blyad lina osv funkar bra som back up men passar  till något mindre båt. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oavsett vad man väljer så ska man ha kätting de första 3 metrarna tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är vän av kätting,skulle ej satsa på ett band spel.

 

Varfor?

 

Tyngden i kättingen=lite trassel

 

Band,blyad lina osv funkar bra som back up men passar  till något mindre båt. :)

Funderar på kätting, men hur grov behöver jag? Brottgräns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  :)

 

Jag skulle satsa på 10 mm kätting om jag var du

Har på min egen varit hela 30 M 8 mm och jag tycker det är i klenaste laget o den väger nu 10,4 ton och är helt utriven och lndar väl runt 13 ton när hon börjar bli klar. 

Kompis som har 8 mm på en gammal lotsare tycker den är för klen även om den hållt hittils och den väger som din runt 16-17 ton 

 

Har fått tag på 50 meter som jag skall försöka använda om ingen tycker det är åt hev.... för grovt.. för min Haga42. Måste dock bygga om lite där med men vad gör det i renoveringskaoset :-)  :wacko:

 

 

 

Jag är vän av kätting,skulle ej satsa på ett band spel.

 

Varfor?

 

Tyngden i kättingen=lite trassel

 

Band,blyad lina osv funkar bra som back up men passar  till något mindre båt. :)

Funderar på kätting, men hur grov behöver jag? Brottgräns?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som vet att ankarkättingen/blyadlina , mm. har brustit pga. för liten dia.

t.ex. 6mm ankarkätting på 20 ton båt  och vinden ändrar riktning vad är det som troligen

är den svagaste "länken" i ankringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att då man alltid ligger med aktern ut är det bästa stället att ha elspel på. Fören används ju bara om man ligger på svaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att man missar när man tänker belastning. I svaga vindar blir inte belastningen så stor. Du kan antagligen ha ett vanligt repspel typ "PowerIL" eller nåt. Just det har jag haft… och det funkade super ända till vi fick en körare från sidan, då fick jag backa ut med motorn eftersom spelet tappade greppet om linan lite… 

 

Så när du har kuling in från sidan får du ha flyttat på dig ut på svaj i god tid.

 

Ska du ha något som håller även i hårdare vindar med så stor yta som du har är det nog kätting som gäller. Så har du plats för kätting är det ju lösningen… låter för j-ligtt bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att man missar när man tänker belastning. I svaga vindar blir inte belastningen så stor. Du kan antagligen ha ett vanligt repspel typ "PowerIL" eller nåt. Just det har jag haft… och det funkade super ända till vi fick en körare från sidan, då fick jag backa ut med motorn eftersom spelet tappade greppet om linan lite… 

 

Så när du har kuling in från sidan får du ha flyttat på dig ut på svaj i god tid.

 

Ska du ha något som håller även i hårdare vindar med så stor yta som du har är det nog kätting som gäller. Så har du plats för kätting är det ju lösningen… låter för j-ligtt bara...

Blir nog 10mm kätting, tror den tar mindre plats än lina då den packar sig bättre och inte riskerar att kinka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kätting packar sig bra är det absoluta bästa för ankring. Billig på sikt också, en gammal, lite rostig kätting kan man lämna in för blästring/galvanisering för an ganska anständig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...