Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
evastaffan

Äggpulver

Rekommendera Poster

Försöker hitta äggpulver, eller torkade ägg, men hittar bara i små exklusiva förpackningar i friluftsbutiker - 16 ägg för 180 kr!

Har inte ICA eller Konsum, eller någon annan mer lättillgänglig butik torkade ägg? Jag skulle vilja hitta en storpack, som den här:

http://www.amazon.com/Hoosier-Hill-Farm-Whole-Powdered/dp/B008T9SHRW/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1422545758&sr=8-6&keywords=ovaeasy&pebp=1422545820559&peasin=B008T9SHRW
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt, Källbergs i Töreboda är en stor tillverkare av äggpulver. 

Men behöver man äggpulver? Ägg kan konserveras med vattenglas, håller några månader. Ägg som inte tvättats eller kylts och förvaras svalt håller i 3 månader. Vi köper ägg direkt en gång i månaden, står i källaren. Har aldrig haft ett dåligt ägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft ägg stående i rumstemperatur i sex månader utan att de blivit dåliga.

 

Bäst före datum på ägg är EU-anpassade och ska funka för ägg som förvaras södra Europa under sommaren. Där förvarar man inte ägg i kylskåp utan i rumstemperatur, typ 30 C.

 

Det var ju OT, men jag vet inte var man kan köpa billigt äggpulver så jag förklarar varför man inte behöver äggpulver istället.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat jorden runt ett otal gånger - i litteraturens värld.  ;)

 

En sak som man slogs av var vilken möda som las ner på att hålla äggen fräscha.

 

Sydeuropa kanske har ett kallt klimat jämfört med många andra platser på jordklotet.

 

http://www.kallbergs.se/

 

Kan man inte få köpa direkt från producenten går det kanske att köpa från nåt bageri som köper deras produkter.

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket av Källbergsprodukter går ut via grossister. En halv pall Petit-choux-mix innehåller ju mycket äggpulver, kan inte var svårt att få tag i.

 

Det läggs ner mycket energi på att förvara ägg under långsegling. Många gånger helt i onödan. Kolla med de som kan sådant här och inte med de som tror.

 

Många har ju kyl och då behöver de inte bry sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Eller också är det bara så himla enkelt att man föredrar äggpulver för att det tar minimalt med plats, inte är det minsta ömtåligt och lätt att använda i matlagning i en trång krängande byssa.

 

En liten 500g-burk motsvarar ca 40 ägg....

 

I framförallt tysktalande Europa finns en utbredd "Emergency Preparedness"-marknad. Folk som bunkrar inför harmageddon gör det anonymt och köper därför helst via nätet. Om man är lite slängd i tyska och söker på "volleipulver kaufen" eller liknande kommer det säkert att poppa upp en massa e-handlare där man kan köpa äggpulver i lite större förpackningar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag vill ha torkade ägg för att kunna göra förblandade kakmixer, omeletter, pannkaka och allt annat när man behöver ägg. Det funkar ju till allt utom kokt ägg. Torkade ägg tar ju så mycket mindre plats än hela färska ägg.

 

Att färska ägg håller länge visste jag redan :), men det är inte heller alltid så lätt att hitta ägg som inte kylförvarats, för då tål de ju inte rumstemperatur eller varmare längre.

 

Tack, ska kontakta Källbergs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, bra förklaring till varför äggpulver är eftertraktat.

 

Mackey

 

PS

Vi har aldrig haft problem med att ägg blivit dåliga i rumstemperatur efter X månader bara för att de varit kylförvarade tidigare. Är inte det en myt?

 

Däremot ska man inte lägga ägg som en längre tid förvarats i rumstemperatur i kylen. Det som händer då är att trycket i ägget sjunker när det kyls och då kan ev. bakterier som växt på äggets yta sugas in genom skalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har en äggalergiker i familjen och har därför ändrat all matlagning som tidigare innehöll ägg, kör med vanligt bakpulver går helt utmärkt och pannkakor mm smakar även godare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=).... om man inte gillar ägg, då försöker man klara sig utan.
 

Äggpulver har jag aldrig hört talas om. Hur länge håller det sig?
Ja, nu har ju även denna tråd spårat ur.

Frågan var väl egentligen:

Var får man tag på det på ett enkelt sätt till rimligt pris?

 

Vet ej tyvärr, så även detta svar blev bara gallimatias, men hör av mej om jag "snubblar över det" 

Good luck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något för Nikitalord m fl? Äggfritt äggpulver...

Köpt på Citygross. Funkar bra när man inte tål ägg. Tror det finns på andra stormarknader också.

 

post-53200-0-56675700-1423243558_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En så står redan i skafferiet, frun handlade en men ungarna gillar bättre mina egna lösningar med bakpulver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En så står redan i skafferiet, frun handlade en men ungarna gillar bättre mina egna lösningar med bakpulver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.kallbergs.se säljer inte till privatpersoner, utan jag får leta upp ett bageri som använder äggpulver, som eventuellt kan sälja till mig.

 

www.thrivelife.com/foodstorage ser ut att kunna leverera till Europa, men med risk att kostar en slant.

 

Hittade det här http://www.teetraeume.de/themes/kategorie/detail.php?artikelid=1459, och ska se om jag kan beställa. Bor i Holland, och de levererar hit! Min tyska är i princip obefintlig, men det ska väl kunna lösa sig. Tack för tipset!

 

Att ersätta ägg mot bakpulver går ju självklart inte i så många fall, men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att konservera ägg mha Vattenglas är helt förkastligt, det gjordes förr i ungefär samma utsträckning som man drack kvicksilver för att bota olika sjukdomar. Hälsovådligt således och inget man idag vill låta det tunna skalet absorbera.

 

Vaselin har också använts, men det är ju en petroleumprodukt.

 

Bivax skulle teoretiskt kunna fungera, allt "nyttigt" som gör skalen lufttäta funkar förmodligen.

 

Men färska ägg håller sig betydligt längre än vad många tror.

 

Torkar själv ägg för långvandringar och maler till pulver. Hela ägg går ju lätt sönder i ryggan. Har en svamptork (ca 400:-) där vi kör allt möjligt. Äggen knäcks i bullformar som sedan får stå i ca 24 timmar i runt 40-45 grader. Vänder på "äggkakorna" och grovsmular dem för hand. Kör sedan 8-12 timmar till. Maler därefter till pulver i blender/mixer. Senast körde jag 21 ägg, slutprodukten blev 265 gram malet pulver - eller ca 12.5 gram/ägg. Med en initial vikt om ca 60 gram är det lätt att räkna ut att man behöver tillsätta en halv dl vatten per ägg vid tillredning.

 

Blanda äggpulver/vatten i shaker eller burk. Värm på och gör förslagsvis äggröra eller omelett.

 

Pulvet har mkt lång hållbarhet!

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...förresten... man behöver ingen speciell tork, du kan torka på låg värme i vanlig ugn också. Undvik alu-formar (missfärgar äggen) och sätt en brödkavel eller dylikt vid ugnsluckan så fukten kan ta sig ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...