Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
bar190

Snart båtköpardags

Rekommendera Poster

Jo, jag är fn utan båt och siktar på att skaffa nästa inom en inte allt för avläsgen framtid.

 

Hade tänkt mig en Amerikansk DC runt 24-26fot, med budget runt 250k, så det är ju en äldre båt vi pratar om. 

 

Blev lite nyfiken på Sea Ray 280 Sun Sport då jag gillar att de har ett bra utrymme utan att för den skull bli lika "klumpiga" som tex Sundancer. Nåja, allt detta är ju tycker och smak.. Jag finner just nu två objekt ute på blocket som kan tjäna som exempel:

http://www.blocket.se/stockholm/Sea_Ray_280_Sun_Sport_55917555.htm?ca=11&w=3&last=1

 

http://www.blocket.se/skaraborg/1999_Sea_Ray_280_Sun_Sport_SS_58484676.htm?ca=11&w=3

 

Det jag är skeptisk till är ju huruvida de årsmodeller jag har budget för (mitten 90-tal tror jag) har de klassiska felen med fukt i skrovet/akterspegel, det är väl trästringers med skum i dessa, och säg den akterspegel som inte släpper in fukt.. Ja jag har ju väldigt bittra erfarenheter från mini förra Amerikanska DC där det visade sig att hela konstruktionen var genomrutten så jag fick ägna ett halvår åt att byta och bygga om.  Det gör jag inte gärna om, speciellt inte på en större båt. Den andra grejen som gör mig lite mörkrädd med dessa modeller är dubbla sjövattenkylda motorer.. Jag har egentligen inget emot dubbla, helst 350 då.. Men just att jag aldrig sett sötvattenskylning på dessa gör mig skeptisk. Vore väl ekonomiskt riskabelt att stå med två V8:or som rostar sönder förr eller senare inifrån...   I övrigt, gillar jag verkligen båttypen.   

 

Någon som har några tankar kring detta?  Är det helt fel att köpa en dylik båt, med tanke på de aspekter jar nämner? Ja jag känner nog så, men..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt bestämd över typ o längd?

Frågar bara för det är en populär storlek... Många köpare, relativt sett, håller upp prisnivån?

 

Går du upp i storlek minskar antalet köpare bedömer jag.

 

Har en kompis som budade hårt på Cigarette-typ av båtar. De var 30-37 fot och ibland nya motorer och ibland var motorn skit, men nya block är inte så dyra om resten går att återanvända.

 

Till slut fick han i november en 36 fotare i fint skick, toa och fin värme, ingen plotter, nytt drev men ingen motor. Laddare, larm, ny säkringstavla från Blue Sea, fyra batterier, boggietrailer.

Pris 100 pistoler, han var enda kunden på den båten där ägaren redan köpt ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en ganska nyinförskaffad sea ray 270 sundancer-98 och jag tycker inte den är klumpig på något vis!

 

Hur smidig som helst att backa in på båtplatsen med dubbla motorer nästan lättare än bil.

Fick den sent i höst så har inte hunnit prova den speciellt mycket än,gillar verkligen mittkabinen som man kan ha bäddad hela tiden om man vill!

 

Får återkomma till sommaren när jag testat den mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxum 2400 med 5l V8 eller Maxum 2800 med 7,4l V8 kan vara ett alternativ till Sea Ray.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regal har också fina alternativ i den storleken både med dubbel o singelmontage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rinker är också ett alternativ har en 270 fiesta wee  själv och är jättenöjd enda som saknas är en bogpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eller dubbla motorer så behövs det nästan inget ankarspel!

Men blir dubbel så dyr service å tid. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...