Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bukis

Sättningar i båten vid vinteruppställning?

Rekommendera Poster

Hej

 

Var tidigare till båten och märkte att toalettdörren samt luckan till skåpet under vasken var svåra att stänga. Jag var liksom tvungen att "lyfta" lite för att de skulle gå in. Det betyder förmodligen att båten har rört på sig under uppställningen. Den är 40 fot och står på en press & son vagga modell större.

 

Jag blir såklart nojig över detta, precis som jag blir om allt annat som man känner att man inte har kontroll över. Vad tror ni. Går detta tillbaks eller kommer min båt vara en banan till våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl ställbara stöttor? I så fall justera dessa så att båten står rakt och med samma tryck på alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har justerbara stöttor. Men det finns tyvärr ingen marginal att justera ena sidan.. Man kan även se att båten lutar lite åt det hållet. Det är en väldigt liten lutning och den har gjort så sedan vi tog ställde den där, men jag uppmärksammade det inte direkt.. Jag kan ju dock lätta på andra sidan. Det kanske gör att båten av sig själv rätar upp sig om den försöker sjunka.. Den är dock sammanbunden med vaggan, står på trä som är på vaggan så att säga.

 

Vill helst slippa ta bort täckningen och beställa en lastbil för att lyfta på plats.. frågan är vad som händer om man lyfter om båten nu när marken har rört på sig av tjäle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog tillbaks då du sjösätter. Min är likadan

 

Tror jag med, att dörrar blir lite skeva är normalt när man torrsätter lite större båtar i plast.

Det är tex svårt att justera in en propelleraxel på land pga båten ändrar form när den hamnar I vattnet.

 

Börjar du hitta sprickor och krackeleringar så skall du kolla närmre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har justerbara stöttor. Men det finns tyvärr ingen marginal att justera ena sidan.. Man kan även se att båten lutar lite åt det hållet. Det är en väldigt liten lutning och den har gjort så sedan vi tog ställde den där, men jag uppmärksammade det inte direkt.. Jag kan ju dock lätta på andra sidan. Det kanske gör att båten av sig själv rätar upp sig om den försöker sjunka.. Den är dock sammanbunden med vaggan, står på trä som är på vaggan så att säga.

 

Vill helst slippa ta bort täckningen och beställa en lastbil för att lyfta på plats.. frågan är vad som händer om man lyfter om båten nu när marken har rört på sig av tjäle?

 

Jag skulle nog föröka lätta lite "på andra sidan" och då i synnerhet om det är sidan som gör att lutningen kan upphöra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska dit och skruva upp dessa lite. Det finns ju ingen anledning att de "pressar på" om den lutar i den riktning de pressar så att säga.

Jag blir åtminstone lugnad av era kommenterar, särskilt det om propelleraxeln. Det finns inga som helst tecken på sprickor eller liknande. Det finns heller inga "buktningar" där stöttorna ligger mot, utan botten känns helt slät. Men kälen i marken har gjort att aktern har lyft lite från backen jämfört med ursprungsläget (typ 1cm). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart får du "sättningar" i båten när den står på land.

På land står båten på kölen, när den ligger i vattnet hänger kölen i båten. En ganska stor skillnad. Dock inget att bry sig om i de allra flesta fall, det går tillbaka vid sjösättning.

Samma fenomen brukar uppträda när man spänner riggen. På min förra båt var måttstocken för rätt spänd rigg att toadörren gick att öppna. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft det så att toadörren inte gick att öppna när man mastat av. På land ska båten oftast stå på kölen, stöttorna ska bara hålla balansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju vintern passerat och tjälen börjat släppa. Det var en stor puckel under vaggan som nu försvunnit, båten har rört sig upp och ner och jag har fått justera åt olika håll på olika stöttor. Allt går att stänga som det ska! Man ser inga bucklor i skrovet eller så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...