Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
evastaffan

Toaletter - separerare

Rekommendera Poster

Jag bara funderar vad är restprodukten av förbränd urin?

 

 

 

Kalle

Det undrar jag också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Wikipedia består urin mest av vatten - som sagt - och lite Urea (NH2)2CO, klorid Cl−, natrium Na kalium K och kreatin C4H7N3O. Sedan kommer nog svavel och fosfor och en massa flera ämnen som mest består av kol, kväve och väte. Den som orkar kan läsa en rapport om urin från NASA här.
 
Om förbränningen görs rätt - vid ungefär 800 C - blir det mest vattenånga H2O, kvävgas N2 och koldioxid CO2 plus kanske - vet inte säkert - salt som natriumklorid (vanligt salt) NaCl och kaliumklorid  KCl och något som innehåller svavel och fosfor.
 
Om man bara kokar bort vätskan blir det vattenånga och en "skvätt" fast material. Det är det som är avlagringarna i pottan man glömt att tömma.
 
Nu ska jag kissa och gå och lägga mig.
Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte:

"En god avföring är den bästa huvudkudden!"

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte:

"En god avföring är den bästa huvudkudden!"

Vila huvudet nu......................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blåser jag liv i denna intressanta tråd!

Jag har varken plats eller råd till en AirHead i båten, men skulle vilja försöka mig på ett platsbygge. Tror ni följande skulle funka: bygga en tät låda/sittbänk, montera Separetts separeringsskål med värmesits för under 600kr, dra urinslang till tank/dunk, ställa en kraftig hink med lite torkmedel i för bajset, ha luftintag med insektsnät på lådan och utsug med solcellsfläkt med batteri.

Borde inte det funka i all enkelhet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blåser jag liv i denna intressanta tråd!

Jag har varken plats eller råd till en AirHead i båten, men skulle vilja försöka mig på ett platsbygge. Tror ni följande skulle funka: bygga en tät låda/sittbänk, montera Separetts separeringsskål med värmesits för under 600kr, dra urinslang till tank/dunk, ställa en kraftig hink med lite torkmedel i för bajset, ha luftintag med insektsnät på lådan och utsug med solcellsfläkt med batteri.

Borde inte det funka i all enkelhet?

Nu vet jag ju inte vad det är för storlek på båten som du skall installera denna toa i, om det är en normalstor familjebåt eller en i samma storlek som ensamseglare Yrvinds oceansegelbåtar..? (=jätteliten)

 

Men spontant och subjektivt låter det ju betydligt enklare att göra en traditionell installation med vanlig båttoa, septiktank med däckstömning och tömning direkt i havet via effektiv pump..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mirall 26, motorbåt. Vill inte ha vanlig installation pga komplexiteten, priset, underhållsbehovet och nödvändigheten att hitta tömningsstationer. Jag har hsft Portapotti i många år och gillar att det är enkelt, faktiskt ganska luktfritt och går att tömma i hemma. Men med växande barn ökar vätskemängden, och separeringsprincipen verkar intressant, eftersom urinen kan hällas ut i naturen ( givetvis inte utan viss hänsyn) och eftersom man till och med skulle kunna ha flera kärli i reserv ombord vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du är inne på en utmärkt lösning. Jag hade tänkte försöka få till något liknande med "TORRDASS 501", ett kärl med påse samt befintlig tank.

Men tyvärr behövde jag akut åtgärda mitt toasystem så det blev en eltoa, dessutom har jag tillräckligt med projekt i vinter. Men på sikt blir det nog "torrdass".

Med en ganska normal toatank på 40 liter så räcker den 3v för 2 pers. Att hitta en fungerande sugtömning borde inte vara något problem. "Kakburken" klarar en månad. 

För att minska lukten från urinen ska man tydligen tillsätta lite strösocker(!). Det är också bra att skölja urinskålen med lite vatten men man bör ändå klara 2v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är inne på vår tredje säsong med separett ombord nu. Helt underbart, kommer ALDRIG gå tillbaka till septitank.

Vi kör med en Torp-Isak som jag fick av min svåger, mest bara för att prova på för tre år sedan. Nu har den blivit fast installerad i vår X-332 med en 12 liters urindunk i utrymmet bakom toan. Eller ja, vi har två 12-litersdunkar så det alltid finns en på plats när man ska tömma osv, så totalt 24 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär vad husbilsägarna som jag pratat med säger också.

Torp-Isak, även kallad Separett Weekend, pris drygt 4000kr.

 

Urinseparerande Torp-Isak 2.jpg

Urinseparerande Torp-Isak.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nu inne på andra säsongen med hembyggd separett enligt min beskrivning ovan. Funkar perfekt! Bästa uppgraderingen hittills! Luktar ingenting, tar väldigt lite plats, ingen oro för kapacitet. Kostade totalt c:a 2000 kr plus lite pyssel.

Rekommenderas varmt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår tittade jag på en båt som hade en Separett. Han hade delvis bott i båten på land i vinter. Och använt toaletten. Urinen hade han släppt ut på marken när det regnade, helt lagligt. Komposten hade han tömt på sopptippens kompost.

Har man båten i sjön så funkar det också. Urinen fryser vid -5°C men inte om man håller i lite sprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-02 vid 22:57 skrev jmwa:

Jag är nu inne på andra säsongen med hembyggd separett enligt min beskrivning ovan. Funkar perfekt! Bästa uppgraderingen hittills! Luktar ingenting, tar väldigt lite plats, ingen oro för kapacitet. Kostade totalt c:a 2000 kr plus lite pyssel.

Rekommenderas varmt!

Hur hanterar du urinen? En separat löstagbar tank? Ut i vattnet? 

 

Vi är inne på att byta ut tanken då den är för liten och problemet med tömning Om man ligger i hamn 1 vecka blir total. Dessutom lukter det lite på toan. 

Vi har funderat på mulltoa ganska länge, kikat på dom två etablerade märkena, men om man kan köpa en separett för mindre än halva priset så.... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vuxen person producerar i medeltal 1,5 kg urin per dygn. Det blir en del. Så i mitt framtida projekt vill jag ha en ordentlig tank. Befintlig tank på 60 liter skulle räcka 40 dygn om man är själv. Med två vuxna och två barn så bör man klara två veckor. Men urin är aggressivt och luktar en del så man bör späda med lite färskvatten. Troligen ska man ha en liten tank och en pump som pumpar över till den stora tanken.

Om jag förstår det rätt så finns det två olika tekniker för dessa toaletter.

De dyrare, AirHead mfl har omrörare ås att skit och torv blandas.

De billigare saknar omrörare och de blir det mera lukt och det krävs fläkt.

Av det jag sett så tycker jag de med omrörare verkar vara trevligare.

--

Bygger man själv som jmwa så kan man köpa den urinseparerande delen, resten kan man plasta upp.

 

urinseparerande sits.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill byta från vattentoa för att bli av med lukter och problem. 

Då är det ju en riktig man skall ha, känns ju dumsnålt att köpa en enklare för att få andra problem.. 

För att hantera urinlukten så kan man lägg i lite socker i urintanken läste jag någonstans. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-06 vid 14:41 skrev bhemac:

Urinen hade han släppt ut på marken när det regnade

När det låg snö i 3månader då.? 

Inte så trevlig syn kanske 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RikardE:

För att hantera urinlukten så kan man lägg i lite socker i urintanken läste jag någonstans. 

Jag var tvungen att testa, pinkade i en pyts på altanen med en tsk socker varje gång. Det luktade nästan inget.

 

4 timmar sedan skrev tugge:

När det låg snö i 3månader då.? 

Det har det inte gjort på många år, men visst kan det bli problem på vissa ställen och då får man hitta andra ställen att tömma på.

Men urinen är rumstempererad och fryser först en bit under nollan. Så det är nog inget stort problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerar, då borde man kunna spola ner lite socket i vanliga skittanken på båten för att minska lukterna tills den nya toan är på plats. 

 

Första gången jag ser fram emot båtmässan för att titta på toaletter... :)

Finns ju natures head och Airhead som verkar vara vettiga. C head finns oxp men verkar mer omständig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Kul att det fungerar, då borde man kunna spola ner lite socket i vanliga skittanken på båten för att minska lukterna tills den nya toan är på plats. 

Tror inte det fungerar, om det luktar där så kommer det från nedbrytningen av fekalier. Men det luktar inget om det kommer in tillräckligt med luft.

Det framgick väldigt tydligt efter studiebesök på reningsverket.

--

Separett har även del lösningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...