Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
evastaffan

Toaletter - separerare

Rekommendera Poster

intressant, en toalett där man samlar upp urinen för sig och bajskorvarna i septitanken så att den inte blir full så fort.vore inte fel.

Å andra sidan man kanske ska skaffa sig en dunk och en tratt. 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar meckigt, tömma urinbehållaren var fjärde dag, och komposten en gång i månaden för två personer. Det finns någon här på forumet som har en Nature's Head.

 

Milo Dahlman satte in mulltoa, http://sun-mar.us/ecoletmobile.htm som påstås fungera. Men, den kräver plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lite meckigt är det väl, men det är det väl med "vanliga" toaletter också, om inte ännu mer och även underhåll, fler delar som måste rengöras. Tank ska tömmas, och fler saker som kan gå sönder. Fler genomföringar i skrovet. Och om det blir stopp i nåt rör...

 

Den ser lite tekniskt komplicerad ut Sun Mar toan, kräver el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en mulltoa - utan urinseparering - i sommarstugan fungerar väldigt bra, trotts att vi bara är där sporadiskt.

 

Har man en lite större båt är det nog ok.

 

Du får väl kontakta Milo och fråga.

 

http://artemisia2.blogspot.se/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att slabbandet med urindunken under en långsegling kan vara jobbigt. Men man kan kanske använda bef tank ombord för urin. 

En mulltoa som klarar sig utan separera urin är enklare. De flesta mulltoer behöver lite ström till fläktar.

 

Långseglarnas favorit brukar ju annars vara LaVac, brukar anses krångelfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbaskat, nu har jag fått något nytt att fundera på.

Det här är inte så dumt. Behållaren för det fasta avfallet skulle jag bara behöva tömma en gång om året. Urinbehållaren klarar 4 dygn för 2 pers dvs en vecka om jag är själv. Nu är jag ofta bara ute några dygn åt gången så att med hem och tömma är inget problem.

Bordsgenomföringen kan jag plasta igen. Vattenintaget tillika handfatets avlopp kan tas bort och handfatsavloppet kopplas ihop med kökets.

Någon sugtömning behövs inte och ingen toatank, inget bök med rör och slangar.

Jag behöver heller aldrig ligga i de här enorma köerna till sugtömningen heller.

Vill man öka kapaciteten och får delta i gemenskapen vid tömningsstationerna så sätter man in en fast urintank. 40 liter ska ju räcka 3v för 2 pers.

 

Intressant också om man ska ha båten liggande i året runt. Urin fryser vid ca -4°C. Men troligen klarar urinbehållaren att frysa. Håller man några grader varmt i båten så ska toasystemet kunna fungera året runt.

 

Man kanske ska ha en SCR-katalysator på motorn, den ska ju i princip matas med urin?

Vissa mulltoer har värme för att urinen ska dunsta. En separat urintank kanske kan värmas med restvärme från motorn.

På något sätt känns det som det finns gott om projekt för att förbättra båtarnas toaletter.

 

Nu återstår bara det lilla problemet om en urinseparerande mulltoa får plats i båten ....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag som startade tråden på Sailguide. Vi kommer aldrig gå tillbaka till vattentoa! Vi är alltså mycket nöjda. Platsbehovet är inte så stort jämfört med t.ex. Jabsco.

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade en separerande toa på båtmässan, kostade ca 10 tusen. Klart intressant när de kommer ned i pris. Dessutom inga bottengenomföringar :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade en separerande toa på båtmässan, kostade ca 10 tusen. Klart intressant när de kommer ned i pris. Dessutom inga bottengenomföringar :)

 

Det är ämnet blir ju mer och mer intresant.

 

Instalerade tank och sugtömmning i min nuvarande båt nåt år efter jag köpt den. Har alltid haft nån form av tank i mina båtar sen mitten av 1990-talet. Man vill ju inte pumpa ut sikten i de naturhamnar man ligger i och där man badar.

 

Den gamla toan har sett sina bästa dagar och använder onödigt mycket vatten när man pumpar ner. Toastolen står nära på listan för utbyte.

 

Mina erfarenheter beträffande mulltoa är goda.

 

En mulltoa med urinseparering är nog inte fel. Med befintlig tank skulle man inte behöva tömma den så ofta.

 

Blir nog till att lägga ytterligare ett ämnesområde att studera på Båtmässan i Stockholm.

 

http://www.airheadtoilet.se/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en tank som kan användas för urinen så kanske denna kan vara ett alternativ?

http://www.separett.se/villa-9010

 

Fanns en återförsäljare i Munkedal. Dit är det ru rimligt att ta sig en tur bara för att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

Det är viktigt att förklara att en mulltoa och en separeringstoalett funkar på annorlunda sätt.

Mulltoa innebär ett varm komposteringsprocess som kräver tillsatts av torv (mull), i det flesta fall blandas urinen med fekalier. Fläktar finns för att ta bort odören som uppkommer under den process.

 

I en ordentligt byggd separeringstoalett är processen för kompostering, en torr komposterings process som behöver luft och en viss fuktighet för att funkar. För att den processen ska vara optimal ska komposten röras om ofta för att syrsätta processen.

 

Nu varför det har utvecklats marina komposteringstoaletter. Och varför dessa är bättre än ett hybrid hemmakonstruktion, som förvisso är billigare att bygga. Är att separationen av urinen och fekalierna ska vara bra, hantering av "mull" ombord ska vara väldigt minimal, konstruktionen ska vara kompakt och stark och det ska vara luktfri.

Fläkten finns inte där för att leda bort lukter, men för att syrsätta processen och torka medlet som används för absorption av vätskan ifrån fekalierna.

Så beroende på nivå av komfort man vill ha ombord kan köpa en beprövade konstruktioner som finns på marknad eller man kan bygga ett eget.

Själv köpt jag två till vår 43 foots segelbåt, något jag var så extremt nöjd med så att jag började sälja dem i år.

Har använt separette i vårt hus ute på landet under en lång period och det finns stor skillnad med de jag har i båten. 

 

Priset för dessa toaletter kommer nog inte att sjunka så länge dollar är så som den är. Samtidigt så får man det man betalar för: kvalitet och 5 års garanti. :-)

 

Vi ses i Stockholm. 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några fler med erfarenhet? Eftersom dessa toaletter är så höga så måste vi göra en större ombyggnad för att kunna installera. Att göra detta utan fler erfarenheter känns för jobbigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det inte varit för det där med platsen så hade jag satt in. Till vintern blir det pappslöjd för att se om jag kan lösa det. Eller om man ska platsbygga.

 

Kom att prata om det med en bekant. Han hade satt in i sommarstugan och därefter blivit helt övertygad om att få in en i båten också. Har även pratat med en som hade det i husbilen, även han mycket nöjd. Han påstod att det finns de som släpper ut urinen i avgaserna, en liten pump som jobbar när farten är tillräcklig. Samma bör man kunna göra i båten, tekniskt sett tömmer man inte i havet utan i luften.

 

Märkligt att inte fler båtägare intresserar sig för dessa toaletter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom meningen med att inte kissa och bajsa i naturen är att minska övergödningen är det ju dumt att släppa ut urinen med avgaserna.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom meningen med att inte kissa och bajsa i naturen är att minska övergödningen är det ju dumt att släppa ut urinen med avgaserna.

 

Mackey

 

Visserligen är det nog inte just övergödningen som är det största problemet med båtfolkets toaletter men visst, allt utsläpp är onödigt. 

Troligen är det inte värre att släppa ut urin i avgaserna än att pinka i havet, dessutom blir det mera jämlikt. 

Att hälla ut urin (utspädd) på en beväxt ö brukar inte anses vara av ondo. Eller ta hem till rosorna.

 

Det jag skulle vilja ha är att pumpa urinen till den befintliga skittanken som då kommer att räcka länge.

 

Jag har skickat frågan vidare ang urin i avgaserna till de som kan det här, ska bli kul att höra deras svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall utsläpp av fosfor och kväve som Helcom ville komma åt när man tog beslutet. Man sak inte heller pinka i havet utan på land - någorlunda långt från strandkanten - så att växterna kan tillgodogöra sig näringsämnena innan de rinner ut i havet.

 

Urin kan minska utsläpp av skadliga ämnen från förbränning, men det krävs väldigt noggrann styrning och rätt temperaturfönster för att få "rätt" resultat, annars kan det bli ökade utsläpp istället

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okunnigheten om urin och fekalier är tydligen total!

Båtägare pinkar utan beskymmer i vattnet, men en korv bajs har man svårt för att lägga där.

Det är ju snarare tvärt om att det är urinen som är den stora övergödaren, bajset är väl snarare att likna vid kompost efter en tid.

Och i Östersjön är det väl övergödningen som är orsaken sterila bottnar och syrebrist.

Att då börja släppa ut urinen i avgaserna låter i mina öron verklighetsfrämmande.

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missförstå mig rätt, många båtägare "tjuvtömmer" sina tankar i havet. En del måste göra det därför att tanken är för liten eller avståndet till tömningstationen är för stort. Det jag vill ha reda på är om förångning av urin är ett mindre dåligt alternativ. Dvs kan jag "tömma tanken" lagligt vid behov. Fekalierna är inget problem, det blir inte så mycket utan det är urinen som är den stora mängden.

 

Att förbränna urin (och fekalier) är tillåtet. Hur mycket energi skulle det gå åt att förbränna tex 4 liter urin?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det troliga är att du förångar urinen och det mesta är ju vatten.

 

Tekniska data för vatten

Specifik värmekapacitet är 4,18 kJ/Kg och grad (Kelvin eller Celsius).

Förångningsvärmen är 2260 kJ/kg.

 

Vattnet ska först värmas från 20 C till 100 C och sedan ska det koka bort.

 

4 kg (urin) x 4,18 KJ/kg/C x (100 - 20) C =  1 338 kJ

 

4 kg (urin) x 2260 kJ/kg = 9 040 kJ

 

Totalt: 10 370 kJ = 2,9 kWh vilket motsvarar ca. 0,3 l diesel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag körde slambil så såg man ,att vid över fulla skitbrunnar så växte gräset runt brunnen extremt mycket .Jag kan inget om hur det fungerar rent kemtekniskt, men det kan väl inte bli mera koncentrerat, en meden överfull skitbrunn, men jag kan ha fel.En annan sak till er som kan det här , hur påverkar Urea våra vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det troliga är att du förångar urinen och det mesta är ju vatten.

 

Tekniska data för vatten

Specifik värmekapacitet är 4,18 kJ/Kg och grad (Kelvin eller Celsius).

Förångningsvärmen är 2260 kJ/kg.

 

Vattnet ska först värmas från 20 C till 100 C och sedan ska det koka bort.

 

4 kg (urin) x 4,18 KJ/kg/C x (100 - 20) C =  1 338 kJ

 

4 kg (urin) x 2260 kJ/kg = 9 040 kJ

 

Totalt: 10 370 kJ = 2,9 kWh vilket motsvarar ca. 0,3 l diesel.

 

Mackey

Jo jag är med, ångbildningsvärmen är alltid ganska stor. Det finns "förbränningstoaletter" där allt förbränns vid hög temperatur, alltså inte bara förångas. Men det åtgår typ 1,7kWh för en "omgång". Så det är nog inte speciellt bra.

 

En intressant fråga är vad som händer med kväve och fosfor om man förångar mha avgaserna? 

Fritidsbåtarnas bidrag till övergödningen är liten, det man är mer rädd för är bakterier och de bör man bli av med.

 

Urin är ett utmärkt gödningsmedel - på rätt ställe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bara funderar vad är restprodukten av förbränd urin?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...