Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bukis

Val av värmare?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Lady Helmsman där det tidigare suttit en wallas 1800 monterad vid toaletten.

 

Den är utslängd sedan länge men skorstensgenomföringen finns kvar på däck.

 

Min fråga är: Vilken värmare bör jag välja?

 

Räcker en wallas 1800 fotogen?

Bör jag välja wallas 22dt och kan jag återanvända ex. genomföringen för skorsten?

Det vore skönt att slippa göra fler hål! hål ger mig ångest.

 

Räcker en värmare kring 2kw? Kanske ska jag skippa wallas och köra på eber eller webasto? och isåfall varför? Vilken är tystast? Hur borrar jag hål på min rostfria dieseltank utan att elda upp båten?

Kan jag ha en separat tank i närheten av toaletten? Det vore kanske det bästa, men jag är extremt rädd för att det ska bli diesellukt i båten om jag har en sådan värmare.

 

Frågorna är många och jag har läst alla trådar jag hittar kring ämnet men ingen ger någon direkt klarhet utan det verkar finnas de som förespråkar 4kw  värmare alltid, medan andra förespråkar så liten som möjligt så den får gå på full effekt istället för att starta och stoppa. Det finns de som förespråkar ena märket framför det andra o.s.v.

 

Men vad är bäst för mig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag välja en diesel, så liten som möjligt (vis av egna erfarenheter). Hål behöver du inte göra. Du sätter en delning efter förfilteret,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag välja en diesel, så liten som möjligt (vis av egna erfarenheter). Hål behöver du inte göra. Du sätter en delning efter förfilteret,

 

Tack för svaret. 

 

Jag läste att man inte skulle göra blanda in motorns bränslesystem eftersom det ökar risken för tjuvluft. Vad händer om det blir fel på värmaren och luft kommer in den vägen? Risken kanske är oerhört liten visserligen. Man kan ju också sätta en kran på värmarens anslutning så att den går att koppla bort om det blir tjuvluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft så i över 10 år, kamrat i 20 år utan ett driftstopp. Sen kan jag inte begripa hur det ens ska kunna inträffa. Självklart så kan väll magnetpumpen börja läcka o s v. Men risken är mycket liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All right! Det är då ett alternativ. 

 

Min andra fundering är.. Behövs följande genomföringar i båten:

 

*ett för avgasutsläppet?

*ett för intag av förbränningsluft?

*ett för intag av varmluft / ventilation?

 

Jag har ett avgasutsläpp åtminstone i taket. Bör väl ha det övriga också om det suttit en gammal Wallas 1800? dvs hål i alla fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill fixa lite så köp en beg Wallas 1800B, byt pump och packningssats samt sätt relä till tänd/pump. Den håller i 25 år, är tyst och strömsnål.

Värmen räcker mer än väl, i min 27-fotare måste jag släppa ut värmen för det blir för varmt annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerar att köpa nytt eller bättre begagnat.. hade hoppas på att kunna nyttja den befintliga anslutningen i taket men jag är osäker på vilka fler hål som behöver göras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tänka mig att en Wallas funkar bra för dig, Det är ju bra att kunna använda de gamla hålen.
hade en 1800 i min gamla båt (Myra 23)  och det blev varmt och gott av den, både i förpik, akterruff och under kapellet o doghouse.  Hur mycket värme du behöver beror väl på om du är ute mycket höst och vår. Det kanske räcker med en 1300 om det mest handlar om att dra ut lite kvälls kyla e å annan augustikväll?

http://www.voltpower.se/fi/wallas/batvarmare/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur gammal din förra värmare var men min förra (Ardic 41 eller nåt) startade och gick på fullt spett och sen stängde den av sig när termostaten gav signal om att tillräcklig värme var uppnådd. Sen var den avstängd ett tag och sedan startade den igen på fullt spett. Den hade alltså bara ett effektläge.

Min nuvarande värmare (Eber 4) är mycket smartare och går ner i effekt när önskad temperatur uppnåtts och går upp i effekt när det behövs (när termostaten säger så). Den har 4 effektlägen. Detta sparar inte bara på ljudnivån och hörs mindre, det sparar också en hel del ström.

Det är också en väldigt stor skillnad i hur mycket de låter. Den förra lät rejält mycket och den nuvarande hörs inte mycket mer än ljudet av luft i slangarna (om man lyssnar vid själva värmaren hörs ett litet tickade av pumpen). Vet inte om det beror på installationen i huvudsak men det känns som ett rejält lyft att ha den nuvarande.

Att jag också har en elektronisk termostat med gradväljare i nuvarande är också en stor fördel.

(Jag har dock lite problem med att inte all önskvärd värme når förpiken men det har jag åtgärdat, hoppas jag, med en datorfläkt i slangen fram till förpik. Detta har jag skrivit om i en annan tråd.)

Som jag har förstått så skiljer det i diameter på slangarna till de olika modellerna och fabrikaten. För värmeslangarna kan du säkert hitta konverterare men för avgas-slangen kan det bli svårt. Studera installationsanvisningarna på nätet. 

Har du haft en värmare tidigare bör du väl ha en existerande anslutning till bränsletanken?

En väl fungerande värmare är guld värd och känns bara sååå lyxigt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det någon Wallas som passar bäst för de gamla hålen. Antagligen är situationen inte unik, det kan vara bra att prata med någon som säljer/installerar. Det finns ju ibland väldigt fräscha, beg värmare som bytts in därför att de inte räckte till.

 

Ang behovet av värme: I min båt, på land, håller en 1kW värmefläkt 13° när det är -6° ute. Är det någon plusgrad håller jag de 18° termostaten är ställd på. Är jag ombord blir det över 20°.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ska ringa imorgon och höra med några försäljare av denna maskin. Det verkar som 22dt är en toppenvärmare med väldigt låg förbrukning.. även fotogenvarianten av 1800t

 

Det verkar uppenbart som att dessa effekter räcker till med tanke på bhemacs värmebehov även vid kallgrader. Vi använder ju bara båten tidig höst, sommar och sen vår.

 

Christer N: Ja det kan nog bli en tyst och bra brännare om den går på lågeffekt. Det finns tyvärr ingen anslutning idag utan det har tidigare funnits en separat fotogentank i ett närliggande stuvfack, så det bör ju gå att anordna igen. Det jag är mest rädd för är diesellukt i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte en trasig Wallas 2400 till en 1800t i somras. Kanonnöjd med allt utom att den låter ganska mycket. Undrar om det även gäller motsvarande dieselvärmare?

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

 

Snabbt gjort. Nu har jag beställt en ny värmare. En Wallas 1800t som ska sitta vid toan precis som den gamla. Jag måste ersätta skorstenen mot en ny men det finns en täckplatta som gör att den nya passar i samma hål.  I övrigt har jag ju alla genomföringar i båten klar. totalt med slangar och skorsten osv gick det på 15500 ca. Det tycker jag var ett bra pris.

 

Fördelen med wallasvärmaren är att den verkar tyst och den är riktigt strömsnål, som mest 0,5A.

 

Det kändes aldrig aktuellt att sätta in en eberspächer eller en webasto bak i något stuvfack eftersom båten är väldigt lång och jag hade blivit tvungen att ta upp nya hål för värmeslangar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte en trasig Wallas 2400 till en 1800t i somras. Kanonnöjd med allt utom att den låter ganska mycket. Undrar om det även gäller motsvarande dieselvärmare?

 

Enligt andra jag har pratat med ska den vara ganska tyst.. Men du har ju något att jämföra med. Vilken modell av 2400 var detta? en ny eller gammal? är det en ny 1800 t (sail)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den bara drar 0,5 A som mest är nog inte helt sant. Under uppstart när glödtråden ska bli varm drar den säkert en hel del mer men det är ju iofs bara under en kortare stund.

Hoppas det blir bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla 1800 tar 6A under ca 30 sek vid start, sen hamnar förbrukningen runt 0,8 vid fullfart och runt 0,5A på lågfart. Obs, viss reservation för mitt minne. Att de nya klarar sig runt 0,5A tror jag på.

En bekant tyckte hans nya Web/Eb drog mycket ström jämfört med hans gamla Wallas. Han fick låna ett instrument och vi kunde konstatera att medelförbrukningen under ett dygn låg över 1A. Inte så konstigt, dessa värmare är från början konstruerade för bilar där man snabbt vill få upp värmen och inte har problem med strömförbrukningen. 

Eftersom han valde en ny dieselvärmare istället för att låta renovera sin Wallas så kunde jag inte låta bli att tycka att hans investering på 15tkr var intressant men att säkert skulle spara in kostnaden pga bränslets låga pris ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag bytte en trasig Wallas 2400 till en 1800t i somras. Kanonnöjd med allt utom att den låter ganska mycket. Undrar om det även gäller motsvarande dieselvärmare?

 

Enligt andra jag har pratat med ska den vara ganska tyst.. Men du har ju något att jämföra med. Vilken modell av 2400 var detta? en ny eller gammal? är det en ny 1800 t (sail)?

 

Hej, det var en Wallas 2400 från 1984... 1800t har ett klickande ljud från pumpen. Jag störs inte själv, men har god nattsömn, men andra har kommenterat det och vist hörs det  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag bytte en trasig Wallas 2400 till en 1800t i somras. Kanonnöjd med allt utom att den låter ganska mycket. Undrar om det även gäller motsvarande dieselvärmare?

 

Enligt andra jag har pratat med ska den vara ganska tyst.. Men du har ju något att jämföra med. Vilken modell av 2400 var detta? en ny eller gammal? är det en ny 1800 t (sail)?

 

Hej, det var en Wallas 2400 från 1984... 1800t har ett klickande ljud från pumpen. Jag störs inte själv, men har god nattsömn, men andra har kommenterat det och vist hörs det  :huh:

 

en sprillans ny 1800t sail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte byta skorsten! Jag har gjort samma sak. Skillnaden är att den nya versionen har tunnare slangar för avgaser och brännluft, det finns en adapter att köpa till så du kan ha kvar skorstenen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har installerat värmaren. Den värmer gott! Ljudnivån är dock inte så låg som man kan tänka sig enligt reklamen. Fläkten brummar ju en del, samt att pumpen klickar rytmiskt.. Jag antar att man blir van.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...