Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
undrande

molly guppyhotell akvarium 80l - hur montera filter?

Rekommendera Poster

Det har köpts ett akvarium (inte av mig). Nu ska eländet sättas ihop. Bruksanvisning saknas förstås. Det verkar gå bra men nu stort frågetecken: hur montera filterinsatserna? I vilken ordning? Först är det ett fast filter men sen kommer två lösa, det ena med något kolpulverliknande innehåll, det andra med "vita stenar" i. Biobollar finns det också. Vad ska in i vilken av de tre kamrarna? Någon som vet? Jag säger som Manuel i Fawlty Towers: "I know naw-thing", kan absolut inget om detta. Har surfat en bra stund utan att hitta något matnyttigt. Tacksam för hjälp :-)

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta exakt vilken pump du har, så brukar det grövsta filtret ligga längst ned, vita stenar i mitten och finfilter (bollar?) högst upp.

 

Kolfilter tvistar de lärde om när man ska använda, kan tydligen göra akvariet för "rent". Men guppy och molly klarar nog det mesta, framodlade i högt tempo :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag kan som sagt var absolut ingenting om detta, akvariet inköptes av en närstående till en elvaåring, och sen landade naturligtvis frågorna i mitt knä.

 

Har tagit reda på lite mer nu. Det är ett 80l mollyhotell, och det filtermaterial som medföljer är biobollar, filtermatta, kolfilter och keramikmakaroner. Tydligen är det någon sorts integrerad lösning med 3 filterfack samt belysning. Filterfacken fyller samma funktion som en sump. Vattnet kommer från ytan av akvariet till första facket och rinner till andra facket via en spalt i botten. Överrinningen mellan andra och tredje facket sker i ytan. Returpumpen till akvariet sitter i botten på tredje facket.

 

Från början lade akvarieinnehavaren filtermattan i det första facket, samt biobollar, kolfilter och keramikmakaroner i andra och tredje facken. Det fungerade sådär, vattnet blev inte helt rent och fiskarna verkade lite slöa. Det verkade som om vattnet inte strömmade igenom utan snarare förbi framförallt kolfiltret och makaronerna, som inte täckte facken helt. Numera har man lagt biobollarna i tredje facket och allt annat i det första facket (makaronerna överst, sen kolfiltret och därefter filtret). Första facket är fullt och allt inkommande vatten måste ta sig igenom påsarna med kolfilter och makaroner, samt givetvis även filtermattan. Fiskarna är mycket piggare och vattnet ser renare ut. Fast jag funderar ändå på om detta är rätt. Borde inte filtermattan vara överst, det är ju där vattnet tas in, och sedan kolfiltret och därefter makaronerna underst? Jag är helt lost...

 

Kanske är det någon som kan rekommendera en manual eller lämplig bok? Tänkte låta det intresserade barnet läsa in sig på detta och lära sig att sköta akvariet på egen hand.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolfilter behöver man ? endast när man startar upp akvariet och några veckor framåt

 

mackaroner eller liknande har man för att dom gynsamma bakterierna skall få så stor yta som möjlig att fästa på  

 

ett bra tips är att ta lite slam från någon akvatiepump  från någon kompis/granne som

har akvarium   då får du rätt bakteriekultur direkt  ( å sliper massa uppstart problem med fel sorts alger ? )

 

sen när du har uppnåt rätt kultur i akvariet  säg 3 mån   

så byter du vatten 1/3  varje månad

 

kolla in Zoopet.se   om du vill lära mer !

 

från en som har 240L

 

ps mata inte i hjäl fiskarna  ( det räcker om dom får mat var 2-3dje dag  )

och det går att be någon att mata dom 1 gg i veckan när i är ute på Sjön !

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11-åringen löser säkert det hela mha nätet :)

 

Det verkar vara rätt ordning, då vattenflödet var tvärtom mot vad jag trodde. Kolfilter brukar man som Vegabjorn skriver bara använda tillfälligt. Finfiltret ska/brukar ligga sist i flödet. De vita stenarna ska också som nämnts skapa rätt kultur i akvariet, något som kommer igång löpande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, nu vet jag så otroligt mycket mer än när jag startade. Jag har tidigare varit inne på zoopet men kanske var jag inte tillräckligt tålmodig, jag tyckte inte att jag hittade de svar jag sökte. Ska kika där en gång till.

 

Och ja, även jag trodde att elvaåringen skulle sitta i timmar och surfa och snart bli en riktig expert på akvarier men tydligen är olika dataspel minst lika intressanta. Eftersom jag är en riktig djurvän ville jag vara säker på att fiskarna inte plågades.

 

Jag låter kolfiltret vara kvar i ett par veckor till då. Och eftersom det tydligen var rätt ordning behöver jag inte flytta runt på något annat heller. Vad bra.

 

Har haft akvarium som riktigt liten men det var inte jag som skötte om det på den tiden. Har alltid tyckt att det verkar vara mycket jobb med dem och har därför avstått från att skaffa ett i vuxen ålder. Fast efter att ha kikat på fiskarna måste jag säga att jag börjar ändra uppfattning. Det är vackert, dekorativt och vilsamt att se dem simma omkring. Ska nog lära mig hur man ska sköta det hela så att jag kan övervaka att de mår bra. Det ska bli kul :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med skötseln, får man ett akvarium i balans så blir det mindre att göra och mer tid att titta.

 

Blir du biten så är mitt tips att skaffa ett så stort som möjligt. 375 liter med måtten 150x50x50 är snygga proportioner och kräver mindre skötsel (inte så ofta iaf). Ett tips till större kar är att skaffa en extern pump/filter, typ EHEIM, bara att stänga av kranarna och ta pumpen till zinken och skölja av, busenkelt.

 

Malawiciklider har blivit en favorit bland fisksorter, lättskötta, färgglada, trevligt och intressant beteende. Får du plats i din nuvarande fisksammansättning, så är ett tips att skaffa en mal som hjälper dig med renhållningen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...