Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
prillan

Ryds 468 alternativt HR 480

Rekommendera Poster

Tips vilken ska man välja ? HR 480 med 75 Hk Evinrude: Nytt

 

Eller Ryds 468 / 488 med Mercury 60Hk : Nytt

 

Lite sugen på Evinrude lättare med service mm.

 

Liknande pris på bägge alternativen och Hr båten känns större vilket den är på bredden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går i liknande tankar. Micore 480sc, Hr 480 eller Ryds 488 alt. en 510 gti. Rydsen väger ju bara 350 kg vilket är ett plus. Det finns många paket ute nu dock bara med 50 hk vad jag sett:( 

Redigerad av jacoby4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog valt HR 480. Kanske inte p.g.a. båten i sig då jag inte har någon erfarenhet av dessa båtar, men du får en trevligare motor med Evinruden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 488 är tycker jag verkar ganska trång när man tittar på demokörningar mm. Funderar själv på en HR med Evinrude.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en test i Båtnytt nyligen på Styrpulpetare i den storleken, kan vara intressant att titta på den om man går i köptankar. HR var inte med, men det är en modell som varit med ett tag nu och är ganska vanlig i Vänern har jag sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående bottenvinkeln så såg jag att HR 480 har 18 grader, Micore 480 har 16 grader och Ryds tydligen bara 12 grader.

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År nog ingen nackdel med lite mer vinkel när det gäller stabilitet i fart och sväng, även om givetvis vikt, längd och skrovegenskaper har betydelse också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag landar på en Ryds 488 med en etec 60. Bottenvinkeln bekymrar mig inte då vi inte kommer vara ute i alltför grov sjö. I ett test på hamnen.se beter sig skrovet väldigt fint i snabba svängar trots att vinkeln bara är 12.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för 5000:- mer får ni en redig 5 meters aluminiumbåt med mer utrymme, anpassad enligt önskemål med en Suzuki utombordare. för 5000:- mindre får ni en 5,5 meters båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att få ett fartyg också för 5000:- mer.

 

Jag har haft en Buster och gillar inte aluminiumbåt efter det.

Mycket påstående men skriv vad du erbjuder istället? :mellow:

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu pratar vi båt inte ölburk.

en 5 meters med Suzuki 50 hk kostar 160000:- väger 380kg utan motor.

en 5,5 meters med Suzuki 50 hk  kostar 180000:- 450 kg utan motor.

byggd i 4 mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar dyrt med märket Båt och bara en 50hk Suzuki. Båten ska släpas för att servas varje år och dåligt vridmoment har den också.

 

Så för min del behåll ditt metallskrot! :P

Tror du att sådan försäljarstil lockar kunder? Seriös kille tänker folk. 

 

Lätt att hitta på båtmässan  alubatar med Suzuki och 4mm plåt båt. hehe

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@jacoby4, jag kör själv HR och är nöjd. Ryds har fått fina utmärkelser/omdömen och 488 är en ny model, så det är säkert ett bra val. På båtmässan så gjorde å andra sidan Micore bra intryck på mig + att båtarna såg fina ut.

 

Oavsett vad man tycker om olika motorer så har Honda en mycket trevlig design (har ingen erfarenhet själv av dom).

 

Svårt val, men det först tänkta brukar inte vara fel...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på båtmässan idag och kunde då jämföra olika båtar som HR480 , Micore 480 samt Ryds 488.

Hur den kan kallas 488 är för mig en gåta.

Trängre båt i klassen har jag inte sett.

 

Glad att jag valde HR 480 med Evinrude 75Hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en kanonbåt! Personligen har jag snöat in på vikten vilket gör att jag kan gå ner i motorstorleken. Din Hr kräver ju minst 75 skulle jag säga utan att vara expert på området. Med en 60 Etec får jag ett monster som försäljaren uttryckte det även om det inte är det primära för mig. Finishen på ryds är grym måste jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en kanonbåt! Personligen har jag snöat in på vikten vilket gör att jag kan gå ner i motorstorleken. Din Hr kräver ju minst 75 skulle jag säga utan att vara expert på området. Med en 60 Etec får jag ett monster som försäljaren uttryckte det även om det inte är det primära för mig. Finishen på ryds är grym måste jag säga.

 

Hehe 60kg lättare och ett monster! Kul Försäljare:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att han syftade på vridet... etec vs fyrtakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär Ryds 488 med en e-tec 60 ligger nu i sjön. Vattenavskiljande bränslefilter...Behöver man ett sådant? Jag har lös tank om det har betydelse. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattiis till nya båten, hoppas att du får en bra säsong! Angående att komplettera med ett filter vet jag inte.

 

När du har hunnit åka lite, så kunde det vara kul med några rader hur ekipaget är, säkert fler än jag som är nyfikna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...