Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Eld-

Byta till hydraulstyrning?

Rekommendera Poster

Jag har Teleflex kabelstyrning nu och funderar på att byta till denna: http://www.hjertmans.se/article/hydraulstyrning-hk7130-drev

 

Jag har egentligen inga tekniska problem med nuvarande styrning men dels är jag irriterad på att jag inte kan släppa ratten över huvud taget, inte ett ögonblick, när jag kör i marchfart, (på tomgång kan man ju släppa ett ögonblick). Dessutom måste man hålla riktigt hårt i ratten om det är kraftig sidvind. Skulle jag tappa den i det läget blir det tvärvändning och möjligen en vurpa...  

 

Vad säger ni? Är det motiverat att lägga pengarna på detta? (Pengar som man aldrig kan få igen vid en eventuell försäljning.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Tror hydraulstyrning är en bra grej.

Annars är autopilot det bästa jag har skaffat, då kan man släppa ratten för att gå på muggen;-)

Jag har en spx5 autopilot till min teleflexstyrning. Är väldigt nöjd med det köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Teleflex kabelstyrning nu och funderar på att byta till denna: http://www.hjertmans.se/article/hydraulstyrning-hk7130-drev

 

Jag har egentligen inga tekniska problem med nuvarande styrning men dels är jag irriterad på att jag inte kan släppa ratten över huvud taget, inte ett ögonblick, när jag kör i marchfart, (på tomgång kan man ju släppa ett ögonblick). Dessutom måste man hålla riktigt hårt i ratten om det är kraftig sidvind. Skulle jag tappa den i det läget blir det tvärvändning och möjligen en vurpa...

 

Vad säger ni? Är det motiverat att lägga pengarna på detta? (Pengar som man aldrig kan få igen vid en eventuell försäljning.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har enbart negativa erfarenheter av hydraulstyrning. Min läckte på tre ställen.

Rattaxeln droppade hydraulolja i famnan på föraren.

Styrcylinderns kolvpackningar läckte.

Olja läckte förbi pumpkolvarna vilket medförde att man hela tiden långsamt måsre vrida ratten för att båten skulle gå rakt.

Jag rev ut skräpet och ersatte det med en nfb kabelstyrning som var billigare och har fungerat klanderfritt i flere år nu.

nfb=non feed back. Hindrar att motorn vrider ratten om man släpper den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att justera trimfenan kan ju bara få båten att gå rakt i ett läge. Dvs vid ett visst gaspådrag, helt vindstilla och platt vatten. Så fort det blir vågor eller lite sidvind så måste man ju hålla i ratten för att båten inte ska börja svänga. Den kommer ju tex direkt börja svänga bort från vinden om det är sidvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har enbart negativa erfarenheter av hydraulstyrning. Min läckte på tre ställen.

Rattaxeln droppade hydraulolja i famnan på föraren.

Styrcylinderns kolvpackningar läckte.

Olja läckte förbi pumpkolvarna vilket medförde att man hela tiden långsamt måsre vrida ratten för att båten skulle gå rakt.

Jag rev ut skräpet och ersatte det med en nfb kabelstyrning som var billigare och har fungerat klanderfritt i flere år nu.

nfb=non feed back. Hindrar att motorn vrider ratten om man släpper den.

Låter som om du måste råkat ut för dålig kvalitet, en dålig installation eller dåligt underhållen hydraulstyrning när du råkat ut för så många problem på en gång. Jag har aldrig förut hört talas om att någon föredragit kabelstyrning av något annat skäl än priset.... men det finns tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till hydraulstyrning på min RYDS 480S, det var nästan som att få en ny, bättre båt. Vet inte hur många hk du har, men jag tror att SeaSea har den version jag köpte upp till 90 hk för under 3000:-. Jag installerade själv, mitt största problem var att styrningen fick inte plats i motorbrunnen så jag fick karva ganska mycket på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har drev och 140hk så de billiga hydraulstyrningarna för utombordare som de annonserar om passar inte. Det kommer snarare kosta cirka 8000Kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång hydraulstyrning alltid hydraulstyrning.

Jag känner 2st som har kört av styrvajrar, lyckligtvis inte i några sund.

Kan gå riktigt illa.

Hydraulisk styrning är en bra livförsäkring.

 

//BB

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hydralstyrning nu och det är en riktig komforthöjare. Enda nackdelen är att det blir mer vevande vid manövrering på små ytor. Även om man inte får tillbaka pengarna så kommer en framtida köpare säkert att uppskatta det vid en eventuell provkörning, kan ju bli svårsålt om båten är tungstyrd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att inga investeringar i båten är lönsamma, man satsar helt enkelt på sin båt-hobby, som blir mycket roligare med hudraulstyrning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång hydraulstyrning alltid hydraulstyrning.

Jag känner 2st som har kört av styrvajrar, lyckligtvis inte i några sund.

Kan gå riktigt illa.

Hydraulisk styrning är en bra livförsäkring.

 

//BB

En styrwire går väl inte av utan förvarning? Kommer den inte alltid krångla eller gå trögt innan den går av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till hydraulik nästan direkt när vi köpt vår 666:a och har inte ångrat mig en sekund. Backventilerna ger iofs ett litet motstånd när man ska inleda en rattrörelse men de gör ju å andra sidan att du inte hela tiden behöver hålla emot. Om du har sådana problem som du beskriver bör hydraulstyrning bli en rejäl komforthöjare.

 

Jag har inte alls upplevt några negativa konsekvenser med läckage eller dyligt. Lite kladd vid installation, men sedan helt problemfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bytte från vajer till hydraul och jag kommer aldrig vilja ha nåt annat. Blev en helt annan båt att köra. Mkt bättre komfort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En gång hydraulstyrning alltid hydraulstyrning.

Jag känner 2st som har kört av styrvajrar, lyckligtvis inte i några sund.

Kan gå riktigt illa.

Hydraulisk styrning är en bra livförsäkring.

 

//BB

En styrwire går väl inte av utan förvarning? Kommer den inte alltid krångla eller gå trögt innan den går av?

 

I de fall som jag känner till så har den gått rakt av.

Båten har då gjort en 360 och några flög ur båten, lyckligtvis så skadades ingen vi dessa tillfällen.

De här båtägarna kör med hydraulstyrning idag. Bra livförsäkring.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem på en av mina båtar och bytte "styrreglaget" till en med planetväxel typ Seasea artikel 95711. Alla problem försvann, men då skall tilläggas att jag jobbade en del med styrfenan också. Men planetväxel är kanonbra till bra pris. Vid kraftig motor välj 95713

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara en livförsäkring med hydraulstyrning är väl lite och ta i, dina vänner dog väl inte.

Annars är en bra livförsäkring att: ha hjälm när man går,, inte korsa gator,, stanna hemma,, sälja båten.

Tror inte så många dör varje år i Sverige på grund av styrvajer haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En brusten styrvajer kanske också beror på bristande underhåll eller kanske övermotoriserad. Tror att hyraulsystemet är känsligare för haveri då det är fler saker som kan fela änn en mekanisk vajer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att köra på den här årstiden med vajer!! Ni som testar kommer snart att byta till Hydraul. Vajer kommer aldrig att bli likvärdig eller bättre än hydraul, enda anledningen till att inte byta är om du har få timmar på sjön. Då lönar det sig inte och du kan behålla vajern... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara en livförsäkring med hydraulstyrning är väl lite och ta i, dina vänner dog väl inte.

Annars är en bra livförsäkring att: ha hjälm när man går,, inte korsa gator,, stanna hemma,, sälja båten.

Tror inte så många dör varje år i Sverige på grund av styrvajer haveri.

Så om du åker i ett sund i skärgården och styrvajern går av, vad händer då?

Har du tur blir det sjukhusvistelse, har du otur hamnar du i en etta med jordvärme. (beroende på hastighet givetvis)

 

//BB

Redigerad av BoatBruce

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att köra på den här årstiden med vajer!! Ni som testar kommer snart att byta till Hydraul. Vajer kommer aldrig att bli likvärdig eller bättre än hydraul, enda anledningen till att inte byta är om du har få timmar på sjön. Då lönar det sig inte och du kan behålla vajern... 

Det ligger mycket i det.

Man måste ha kört båt med hydraul för att förstå vilken skillnad det blir.

Dessutom, har du hydraulstyrning och släpper ratten händer ingenting.

Gör du det med vajerstyrning, så blir det inte så bra.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men som jag skrev hur stor är risken att man dör..

Annars kan man sluta åka båt sluta åka bil, inte korsa gatan, etc etc

Du du gör inte en höna utav En fjäder utan en hel hönsfarm.

Dax o vakna upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nerevid båten igår, det stämde att ratten satt lite fast, i 1sek 0.1 varv. För direkt när den släpte så var styrningen normal. Ca 3 - ute.

 

Jag menar inte att kabel/vajer är bättre än hydraul. Men kan gärna diskutera när folk påstår att det i princip är värdelöst och förenat med dödsfara att köra en båt med typ teleflex vajer.

På min 72fotare är det vajrar till styrningen.

Även kabeln till gasreglagen är liknande den som sitter som styrning på mindre båtar, så håll er undan om ni ser mig. Annars kanske nån dör.

* glimt i ögat* ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håhå jaja. Vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Vissa förstår, andra gör det inte.

Fortsätt kör med din vajerstyrning så blir allt bra...

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...