Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amanda31

Högtalare i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Har ett par LTC marinhögtalare 6052 som jag tänkte montera i sittbrunnen. Inte för att störa grannbåtarna med hög musik och skval utan för att kunna höra nyheter, väder etc. Vill minnas att det stod på förpackningen att det klarar utomhusmontering/marin miljö etc, men när jag tittar närmare på dem känns de inte så vattentåliga. Någon som har erfarenhet? Finns det bättre alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har LTC marinhögtalare monterade i sittbrunnen. Det är inte de infällda jag har, utan det är färdiga lådhögtalare. Har monterat dem under sprayhooden och har inte haft några problem med dem.

 

Så här ser det ut i min båt:

 

 

Sittbrunn.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Vad är det för båt? Rassy? Ok, men min Selection har inte sprayhood och därmed inte det skydd en sådan ger. 

Redigerad av Amanda31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterade mina högtalare längst akterut i sittbrunnen. Tyckte att det var en lysande idé för att den allra största delen av högtalarna kunde gömmas i båten stuvfack akterut. Vi var väldigt nöjda tills jag monterade autopiloten en dag då vi var tvugna att gå flera timmar för motor. Autopiloten var helt 'galen' och gick inte att få båten att gå på kurs.

 

Det visade sig att magneten från en av högalarna var för nära autoplilotens kompass som störde den och gjorde autopiloten oanvändbar. Provade att plocka bort den högtalare som var närmast och då fungerade allt som det skulle igen. Funderat på om det skulle kunna gå att skärma av magneten men det blev i stället några muttrar som lätt gick att lossa. Så nu plockar jag bort högtalaren de få gånger som autopiloten används. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Vad är det för båt? Rassy? Ok, men min Selection har inte sprayhood och därmed inte det skydd en sådan ger. 

Ja, en Hallberg Rassy 352.

 

De är vattentäta och ska kunna monteras oskyddade i sittbrunn.

 

Min autopilotkompass sitter på betryggande avstånd (nära centrum i båten under soffan) från högtalarna så har inte upplevt samma problem som ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

invisible speakers... :wacko: ...sluta borra :huh:

montera utan att det syns.... :rolleyes: lol

 

 

cheap :D

http://www.ebay.co.uk/itm/281366153847?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

 

expensive ;)

http://www.baudline.com/erik/bass/tactile_report.html

 

 

 

 

 

Fungerar det?

 

Oh yes,very good.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterade mina högtalare längst akterut i sittbrunnen. Tyckte att det var en lysande idé för att den allra största delen av högtalarna kunde gömmas i båten stuvfack akterut. Vi var väldigt nöjda tills jag monterade autopiloten en dag då vi var tvugna att gå flera timmar för motor. Autopiloten var helt 'galen' och gick inte att få båten att gå på kurs.

 

Det visade sig att magneten från en av högalarna var för nära autoplilotens kompass som störde den och gjorde autopiloten oanvändbar. Provade att plocka bort den högtalare som var närmast och då fungerade allt som det skulle igen. Funderat på om det skulle kunna gå att skärma av magneten men det blev i stället några muttrar som lätt gick att lossa. Så nu plockar jag bort högtalaren de få gånger som autopiloten används. 

 

Bra att veta! Min tanke var just att placera dem på samma ställe som du gjort. 

Redigerad av Amanda31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen använder jag en trådlös högtalare. Väldigt praktiskt. Ingen åverkan på båten, och blir det skitväder är det bara att lyfta in den i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...