Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mrjasmin

Ryds 480 RSI - Erfarenheter/Åsikter

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag skulle vilja veta vilka erfarenheter och åsikter ni har kring en Ryds 480 RSI. Jag ska köpa en förstabåt och ska främst använda den till spinnfiske och dagsutflykter. 

 

Är detta en bra förstabåt ?'

 

Sedan vill jag även fråga ifall detta pris är bra. Båten och 30HK Johnson - 02 + John 750 EU-trailer uttagen 2014. Allt detta för 50 tusen. Är det ett bra pris ? Båten är för övrigt i riktigt fint skick.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en bra förstabåt, har haft min sen 1995, i å för sig hette den 480S på den tiden. Nackdelen med RSI modellen är att den har väldigt lite stuvfackutrymme jämfört med S eller RS modellen.

 

30 hk Johnson är nog för svag, jag hade i många år 30 hk Yamaha men nu har jag 40 hk Tohatsu och tycker inte att man skall ha mindre än 40 hk. Dessutom är 30 hk Johnson ingen 30 hk motor utan en upptrimmad 20 (25?) hk så den kommer att gå väldigt högvarvigt med uselt bottendrag. Just denna Johnsonmodell är ingen "state of the art" om man uttrycker det så. Om du inte åker ensam korta sträckor så avråder jag från denna motor. Den har ingen oljeinsprutning heller så man måste blanda bensin och olja själv.

 

Du skall inte köpa detta ekipage utan att probköra med det antal personer Ni skall vara med i båten "normalt".

 

Priset känns rimligt, båten 30-40K, trailer 10-15K, motor 0-5K.

 

Om du vill satsa på RYDS 480 så skulle jag rekommendera RYDS 480RS (itan I, pga rejält stuvfackutrymme) med en bra 30 hk motor (dvs inte en upptrimmad 20 hk) eller helst 40 hk. Ej fyrtakt då båten har inte bäringhet för en fyrtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en RSI med en Merc.30 tvåtakt med powertrim. Tycker den går ganska bra, 23-25 knop med mig själv. Johnsonmotorn du beskriver dånar som sjutton, tar ganska mycket soppa. Har haft en 480 med denna motor och tillika snörstart. Stor skillnad mot Mercuryn. Bästa är att undvika Johnson om Du inte får ett hyfsat pris. Fyrtaktarna är för tunga för båten som förg. skrev. I övrigt är det inget fel med båten som sådan. Personligen tycker jag RSI:n är lite trevligare med innerlinen. Du vet kanske att den inte är självlänsande. Jag har satt en länspump med med induktiv givare vid skottet innan utrymmet till tanken.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur beter den sig i lite högre sjö ? Ingen krabbsjö men lite vågor ? Är den okej att använda i innerskärgården ?

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...