Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Terrafobica

Gipsankare

Rekommendera Poster

Jag behöver ett så kallat vippankare för infästning av en 15 kilo tung taklampa i ett tak som är en gipsskiva.  Hittar vippankare på tex Bauhaus, men jag vill ha ett som har rejäla vingar så att tyngden sprids ut ordentligt, de jag hittat hittills viker ut sig 3 cm på var sida, men jag vill ha större än så, var hittar jag det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag en takrosett exv. http://www.buildor.se/lundbergs-takrosett-elisa fäst den på en stabil skiva som sedan fästes i taket med gipsankare.

Nu har du fördelat lampans vikt på flera punkter i taket.

"Rosetten" kan också bestå av en rund eller kantig plyfaskiva som målas i lämplig färg. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Molly - du behöver en särskild tång också.

Fast det absolut bästa är om du kan hitta en regel att skruva i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter k har kloka synpukter, som vanligt. Håller med. Skruva i en bjälke och dra dit sladden från uttaget.... 15 kg är rätt mycket på en gammal skiva även om du fördelar tyngden lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också 15 kg är mycket på en punkt på enbart en skiva, gips eller plywood.  Hitta en regel på bra ställe.

Eller fäst lampan i en snygg vitmålad planka i taket som i sin tur är skruvad mellan två reglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.  Jag tror jag kör på ditt förslag Anders, men med den förändringen att jag struntar i att leta reglar, utan sätter en vitmålad planka med flera gipsankare/vippankare för att fördela vikten på flera punkter.

Som sagt, tackar och bockar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vild idee' bara

 

1. Borra ett hål ca 5 mm.

 

2. Blanda epoxy (inte för tunn lamineringsepoxy utan hellre lite mer halvt trögflytande) sug in det i en stor spruta typ minst 50-100 ml och spruta in det i hålet, och slå i en plugg och tejpa igen som säkerhet.

 

3. Med lite tur får man då en limkaka på några dm2 som senare kan fördela ut lasten.

 

4. När det härdat ut, kan man sedan borra och sätta i ett gippsankare.....och då hålller det.

 

Var fanns då den marina anknytningen? 

Svar: Ankare och epoxy brukar ju disskuteras här på MG rätt ofta ;)

Redigerad av Hasse_O
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hasse.

Jag brukar fråga och svara på frågor om allt här på MG, allt går att båtrelatera ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vinden ovanför så är det väl bara klättra upp, lyfta på isoleringen och lägga en bit plyfa eller ett brädkors ovanför hålet. Då får du bra mothåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Mollyplugg håller runt 40kg i 13mm gips så du klarar dig oavsett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Gyprocs hemsida så klarar en molly 20 kg på vägg och 10 kg i tak. Vid takmontage blir det ju ett annat belastningsfall än vid väggmontage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...