Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Emmarossel

Kustskepparintyg

Rekommendera Poster

Hej! Jag pluggar just nu för att klara kustskepparintyget till sommaren. Det är dock saker som jag inte förstår såsom när man ska räkna från rätt-fel och fel-rätt.

 

Kg = Kurs över grund
Kk = avläst kompasskurs
d = deviation
m = missvisning
a = kompensation avdrift
s = kompensation ström

 

Förstår inte riktigt när det ska bli positivt alltså om det är från nord eller syd om ni förstår. vad är det som gäller för att veta vad som blir positivt och negativt? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går från sjökortet som man kan kalla det som är mest rätt till kompasskurs som har en del fel (deviation, missvisning, avdrift) som vi då kallar fel, så blir minnesramsan : från rätt till fel, räkna fel (dvs. skifta tecken) 

Detta har inget med norr eller syd att göra.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går från sjökortet som man kan kalla det som är mest rätt till kompasskurs som har en del fel (deviation, missvisning, avdrift) som vi då kallar fel, så blir minnesramsan : från rätt till fel, räkna fel (dvs. skifta tecken) 

Detta har inget med norr eller syd att göra.

 

 

Kalle

Så när skiftar man tecken? 

 

KÖG (här skriver du kurs över grund)
S (korrigera för ström)
KGV (här skriver du kurs genom vatten)
A (korrigera för avdrift)
K (här skriver du kurs som ritas in i sjökortet)
M (korrigera för missvisning)
KM (här skriver du magnetisk kurs)
D (korrigera för deviation)
KK (här skriver du kompasskurs)
 
Vad anses vara rätt tecken? är det +?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att bara lära sig nedanstående uppställning.

Det finns ingen anledning att lägga energi på varför.
Ska man räkna “baklänges” dvs lägga ut en styrd kompasskurs i sjökortet så vänder man upp-och-ner på uppställningen och skippar teckenbytena. Sen kan man man använda uppställningen nedan, stoppa i värdena och se att man gjort rätt.
Söker man tex missvisningen så använder man fortfarande samma uppställning, fyller i det man vet, sen är det ganska enkelt att se vad som ska in på den tomma raden.
 
Kög                         (i sjökortet)
s                              (ström)
----------------------------------
Kgv
a                              (avdrift)
----------------------------------
K
m +/-                         (missvisning, byt tecken)
----------------------------------
Km
dev +/-                       (deviation, byt tecken)
----------------------------------
Kk                              (Kurs att styra)
 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall klara provet så är mitt tips att helt slaviskt (d v s tänk inte, bara gör) ställa upp hela den tabell som du beskriver ovan. I alla navigeringsuppgifter och utan några som helst förkortningar. Gör det innan du ens läser frågan. Skriv sedan "RÄTT" högst upp och "FEL" längst ned vid kompasskursen. Fyll sedan i all information du fått i uppgiften (fortfarande slaviskt) i tabellen. Du brukar luckorna ge sig helt naturligt. Vid varje lucka du skall fylla i, d v s sådan uppgift som du ej fått direkt utan som snarare söks, funderar du med hjälp av tabellen om du går från rätt mot fel, eller från fel mot rätt.

 

Om du skall följa teckenmetoden, då är som sagt sjökortskurs finare än magentiskt kurs som är finare än kompasskurs. Eller "kompasskurs är "mest fel" dem tre emellan. Alltså om du skall gå från kompasskurs till magnetisk kurs går du från fult lite finare. Då skall du ha rätt tecken. Om du senare går från magnetisk kurs till rättvisande sjökortskurs, då skall du ha rätt tecken igen. Rätt tecken är den siffra som du givits (eller söker) i uppgiften.

 

Mer specifikt, så här tänkte jag:

Deviationen, d v s skillnaden mellan magnetisk och kompasskurs, ges av en tabell du får på provet. Du behöver inte hålla ordning på ngt tecken då. Kolla bara i tabellen med de upgifter du fått.

 

Ström och avdrift, utgå tankemössigt från rätt kurs (d v s kursen i sjökortet). Ström (vilket är båtens sidorörelse beroende på vattenmassan rörelse) och avdrift (båtens sidorörelse beroende på externa faktorer "ovanför" vattnet, d v s vind och vågor) är enbart sunt förnuft, där skall du inte behöva ngt knep alls, utan bara tänka efter om strömmen (beroende på dess riktning) adderar till kursen eller inte.

 

Det som är lite knepigt teckenmässigt är missvisningen. Där gjorde jag själv så att jag bara hamrade in följande strof i huvudet "en ostlig missvisning betyder att kompassen visar 5 grader för litet". Om du får en kompasskursuppgift (och det är "på ostkusten") så är det alltså 5 grader för lite givet i uppgiften.Den sanna kursen är alltså fem grader mer än vad kompassen visar.

 

Summa summarum, det är enbart missvisningen som ens skall kunna ställa till det, allt annat är busenkelt.

 

Sen finns ett par knep att tänka på om man har en pejl/syftkompass eller båtens fasta kompass styrkompass som syftkompass. Om det första bör det inte vara ngn deviation, men det är det om man har båtens kompass som syftkompass. så måste man räkna med båtens deviation också. Observera att du då måste ta deviationen från båtens kurs, ej från syftningens kurs. Detta är lite av en kuggfråga, så var beredd på det bara.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skiftar tecken när du räknar ut vilken kurs du ska styra.  ( Detta är från rätt till fel räkna fel)

 

Om du ska lägga in styrd kurs i kortet ska du inte skifta tecken  ( Detta är från fel till rätt räkna rätt)

 

Om man sedan slutar att kalla missvisningen ostlig respektive västlig, utan benämn den + eller - är mycket vunnit.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som undertecknad bor mittemellan ost och västsidan så är vår uppfattning att man är mer negativ på västsidan.

Det hade ju varit om man hade angivet tex missvisningen som positiv eller negativ men tyvärr så är det inte angivet så i sjökorten och oftast inte heller i provuppgifterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Med risk för att jag rör till det, går det att röra till mera,?,  verkar ju hur rörigt som helst med tanke på alla frågor om detta. Kommer igen med jämna mellanrum...

 

Så...jag rekommenderar att strunta i alla + å - å tänka klocka. Om klockan går före så drar man den tillbaka, oavsett åt vilket håll visaren pekar. Om klockan går efter, så drar man fram den. Kompasset med sina fel är som klockans visare. Om sedan felet beror på deviation eller missvisning spelar ingen roll. Ddet är bra att justera visaren. Klockan förstår alla.

Sedan har vi avdrift respektive ström. För att korrigera för dem så ser jag den kurs jag har på kortet å ser åt vilket håll strömmen  eller vindens avdrift drar iväg med båten. Korrigera åt andra hållet. Då är det solklart åt vilket håll.

 

Jag har skrivit om detta tidigare flera gånger så sök här på MG så finns det lite där. Vill någon ha exempel eller mera förklaringar så tjoa till. Klock-modellen är det absolut enklaste å man förstår intuitivt direkt. Förutsatt man är gammaldags å kan klockan, inga digiitala ur här inte.

 

Jo, plus el ostligt-klockan går före. Minus el västligt, kockan går efter. Tänk dig att stora visaren är på 3 minuter i ½. Den går 2 minuter före så drar du visaren till 5 i½ eller hur. Om nu det är västligt så är  tecknet minus eller hur. Om klockan går 3 minuter före å hon visar 3 minuter över ½ så drar du den likväl tillbaka 3 minuter så hon visar rätt å står på ½ precis.

 

Det är här det självklara å enkla ligger. Man slipper tänka "matte" att + å - byter tecken vid halvslaget, dvs på var sin sida om nord/ syd linjen.

 

De av er som ev har tittat på ett gammaldags väckarur minns kanske ruckningen bakpå. En båge ( med + - tecken i ändarna.  Ibland stod det A -R. Ganska uppenbart åt vilket håll man drog pinnen om klockan fortade sig eller hur? Det som kallas att rucka den. Detta gjorde man när man tröttnat att vrida visaren tilbaka varje dag för hon fortade sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock kan ni glömma strömparameter, kommer inte på provet. Är bortaget av NFB sen några år.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalmans klockmetod är bra, men för den som går kurs tror jag ska hålla sig till min ramsa, (från rätt till fel räkna fel).

Jag som tänker mycket har försökt att analysera vad det är som ställer till det för de som studerar detta, för TS är inte alls ensam

.

Vad jag kommit till är att det är uttrycket ostlig missvisning sammankopplas på något underligt sätt med ostkusten, och vise versa med västkusten.

 

Men om jag har rätt i mina funderingar så kommer detta att lösa sig själv i sinom tid, då vi kommer att få ostlig missvisning i alla svenska farvatten.he he

 

Vi har ju här i sydligare delen av landet ganska små grader av missvisning, vill minnas att vi hade upp mot 35 grader upp mot Grönland, då är det ju verkligen en storhet att räkna med.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon snälla försöka förklara steg för steg. 

 

Vad gör jag förutom att ställa upp alla förkortningar?

 

ska jag titta i sjökortet efter något svar?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

undrar också vad som är FEL och vad som är RÄTT.

 

rätt till fel räkna FEL.

fel till rätt räkna RÄTT.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock kan ni glömma strömparameter, kommer inte på provet. Är bortaget av NFB sen några år.....

Strömparametrarna är kvar men man behöver inte kunna lägga ut en strömtriangel numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon snälla försöka förklara steg för steg. 

 

Vad gör jag förutom att ställa upp alla förkortningar?

 

ska jag titta i sjökortet efter något svar?  

Lägga ut och rätta kurser borde du ha lärt dig förarintyget. Kan vara ide att fräscha upp de kunskaperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte som TS läst mitt första inlägg i tråden.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har olika lärstilar.
Somliga lära sig mekaniskt;  för dem är tabell metoden bra,

andra behöver en algoritm, (tankemodell) från fel till rätt , från rätt till fel...

med andra åter måste förstå, för den är Kalmans klock-modell perfekt.

Alltså allt tre modeller är jätte bra, och använd den som du känner är användbar!
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon snälla försöka förklara steg för steg.

 

Vad gör jag förutom att ställa upp alla förkortningar?

 

ska jag titta i sjökortet efter något svar?

Förutom att ställa upp förkortningarna så tar du reda på vilka av dem du känner till och vilka som söks.

 

I sjökortet kan det finns ett svar, exempelvis om du har en position och styr mit ett känt märke, då får du siffran för den rättvisande kursen i den uppställda tabellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

undrar också vad som är FEL och vad som är RÄTT.

 

rätt till fel räkna FEL.

fel till rätt räkna RÄTT.

Den ena änden av tabellen är rätt. Den andra är fel. Mest rätt är KÖG. Mest fel är kompasskurs.

 

Om du har ngt som är mer rätt än ngt annat,så använder du alltså fel tecken.

 

Exempel. Du har kompasskurss 100 grader samt en deviation på fem grader. Vilken magnetisk kurs har du?

 

För det första konstaterar du att kompasskurs är fel och magnetisk kurs är rätt i det här fallet. Det betyder att du går från fel till rätt, alltså använder du rätt tecken på siffran för deviationen (det tecken som deviationen är angiven med). Det kan iofs vara negativt. (Om jag har fel nu får jag verkligen skämmas).

 

Obs. Strömvektorer är borta, men då jag skrev i höstas kan jag i a f meddela att ström var med i bemärkelsen att man skulle komma på att det var strömt, för att kunna förklara en KÖG som skillde sig från KGV. Inte helt borttaget i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du har email Emma.

 

Sedan är det alldeles rätt att de tre olika "metoderna" passar olika sortens "tänk" Men jag hävdar att när det gäller, å det gör det på sjön, i synerhet när det är lite busväder, så måste man veta vad man håller på med, dvs man måste ha förståelse för situationen å inte gå på grund eller missa hamnen. Då menar jag att han man förståelse för det hela så är det säkrat å bäst. Rabbla tabeller i det läget å sikta bättre än 10 grader med en gungande båt å slingrande kompass....inte läge för teorier, man måste göra rätt intuitivt. Det är det "klockan" gör.

 

Kommentar till frediklindells sista två inlägg här ovan.

Om man vet exakt var man är, passerar en prick/boj på 10 meters håll, å sedan ser nästa fyr, sikta en liten bit på sidan tack!, så kan man i sjökortet läsa av kursen. Vi säger att det råkar vara 120 grader, dvs ungefär sydost. Men se kompasset visar faktist 125 grader när jag siktar spikrat mot den där fyren. Saken är biff. Kompasset visar 5 grader för mycket. Ja då vet jag det.

Nästa gång när jag inte ser något att sikta på å skall hålla kanske just 120 grader så vet jag att jag får styra så kompasset visar 125 grader iställt. Den "fortade" sig +5 grader på den kursen. (Det är  så man gör upp en deviationstabell)

 

Nu tog jag inte med missvisningen. I Stockholms skärgård ligger det på runt +2 grader. I praktiken kan vi bortse från det. Men blir det 35 grader som nån skrev så.....Labrador, jo tack. Men nu är vi inte där.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stockholm är missvisningen dryga fem grader, och ökande. Ostlig. Det är på västkusten man kan bortse från den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-96547-0-30540000-1421534408_thumb.png

 

 

Hej.

Ritsa in den här figuren på din transportör så har du en bra hjälp både vid provet och på sjön.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal tråd med anledning av egna studier och inbillar mig att mitt sätt att nalkas frågan ska hjälpa någon.

Såhär ställer jag upp:

 

 

Kgv = 30

-a = +15 (driver åt styrbord)

----------------

K = 15

-m = +3

-----------------

Km = 12

-d = -5

-----------------

Kk = 17 (här blir det alltså dubbla minustecken. 12 - (-5) = 12 + 5 = 17 )

 

Alltid ett minus i förkortningsraden så minns jag hur det ska räknas. 

 

Detdär med rätt och fel fick jag panikångest av. Tack och lov för matematiken.

 

Åt andra hållet ställer jag upp så:

 

Kk = 180

+d = +5

-----

Km = Kk + d = 180 + (+5) = 185

+m = +5

-----

K = Km + m = 185 + (+5) = 190

+a = -12 (västlig vind, sydlig kurs, båten driver åt babord)

-----

Kgv = K + a = 190 + (-12) = 178

 

Ström räknar vi med strömtriangel, har av nån anledning inte lärt oss att ställa upp det i samma ramsa!

Redigerad av FinMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, FinMick säger:

Detdär med rätt och fel fick jag panikångest av.

Grejen är att man inte ska tänka för mycket utan lära sig räkna mekaniskt. Typ armens inlärningsmetod.

Rätt till Fel, Fel tecken brukar fungera väldigt bra. Folk brukar få det rätt.

Precis som Fart, Tid, Distans triangeln. De som ritar den i kanten på provet brukar inte få fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att jag är matematiskt lagd, och läraren kunde inte förklara varför vissa tecken byts och andra inte.

Med min plus/minus-metod behöver det inte förklaras, matematiken står på egna ben :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, FinMick säger:

Grejen är den att jag är matematiskt lagd, och läraren kunde inte förklara varför vissa tecken byts och andra inte.

Med min plus/minus-metod behöver det inte förklaras, matematiken står på egna ben :)

 

Jag håller med - om man kan matten så är det enklare att bara räkna, speciellt om man satt sig in i hur det hela fungerar och håller reda på referensriktningar för de olika felen. Problemet är att vissa examinatörer lägger mer tyngd på att man gör efter receptet än att man får rätt resultat. Så det är säkrast att lära sig det sättet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, FinMick säger:

Grejen är den att jag är matematiskt lagd

Japp men jag kan lova att 90% av eleverna (gäller nog fö hela befolkningen) inte är lagda åt det matematiska hållet. Där fungerar de här enkla reglerna.

1 timme sedan, Abbe2 säger:

Problemet är att vissa examinatörer lägger mer tyngd på att man gör efter receptet än att man får rätt resultat.

Jag har haft massor med kurser men aldrig sett det problemet. Möjligen om någon kommer fram till ett resultat utan någon uppställning. Då kan jag förstå om provförättaren blir lite misstänksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Jag har haft massor med kurser men aldrig sett det problemet. Möjligen om någon kommer fram till ett resultat utan någon uppställning. Då kan jag förstå om provförättaren blir lite misstänksam.

 

Du har säker rätt, jag har bara haft en examinator - men vi blev varnade att om vi inte skrev som vi blev lärda, kunde man bli underkänd beroende på vem som kom och examinerade.

 

Och det var nog det jag blev mest besviken på i min kurs - att man mest lärde ut för att kunna klara provet, inte för förståelse och för att bli en bättre skeppare. Det handlade helt enkelt mest om att mekaniskt lära sig ett antal procedurer och saker utantill. Som tur är finns det andra böcker att läsa vid sidan av så att man kunde få lite mer kött på benen, och faktiskt förstå vad det handlade om.

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Abbe2 säger:

men vi blev varnade att om vi inte skrev som vi blev lärda, kunde man bli underkänd beroende på vem som kom och examinerade.

Tråkigt för så ska det inte vara. Det fanns några provförättare som var lite speciellla men de hoppas jag är borta.

 

När man har kurser så vill man ju gärna att eleverna ska få med sig kunskap. Samtidigt vill man ju att de ska klara provet. Tyvärr är många elever lite väl fokuserade vid att i första hand klara provet.

Inte ett helt enkelt problem. Det är mycket man ska lära sig på en kort tid. Trenden är dessutom att man ska klara kurserna på så kort tid som möjligt, förr körde vi 13 gånger, nu ska samma gå på 6 gånger. Det blir korvstoppning.

Men som tur är finns det bra böcker för de som vill fördjupa sin kunskaper. Väldigt bra är de äldre böckerna tex Eneby: Navigation under ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vid några tillfällen resonerat med Transportstyrelsen om utbildningen som föregår provet utifrån perspektivet att ökad kvalité på utbildningen ger bättre sjöfarare. Men eftersom endast provet ingår i Transportstyrelsens uppdrag finns i nuläget inget officiellt intresse för översyn av utbildningarna.

 

När dessutom kurstakten skruvas upp på det vis som sker numera, bl.a. genom "intensivkurs" över en helg, förstår man ganska snart att av det kursdeltagarna "lärt" sig finns inte mycket kvar efter erhållet klistermärke med stämpel i blå boken. Snabbt in - snabbt ut.

 

För någon vinter sedan ledde jag studiecirklar hos en båtklubb med syftet att bättra på sjömannaskapet och friska upp minnet. Jag blev faktiskt överraskad över hur lite de flesta deltagarna kom ihåg från såväl förar- som kustskepparintyget. Detta trots att en del av blå böckerna var mindre än fem år gamla. Vi hade dock riktigt roligt tillsammans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Jag har vid några tillfällen resonerat med Transportstyrelsen om utbildningen som föregår provet utifrån perspektivet att ökad kvalité på utbildningen ger bättre sjöfarare. Men eftersom endast provet ingår i Transportstyrelsens uppdrag finns i nuläget inget officiellt intresse för översyn av utbildningarna.

 

När dessutom kurstakten skruvas upp på det vis som sker numera, bl.a. genom "intensivkurs" över en helg, förstår man ganska snart att av det kursdeltagarna "lärt" sig finns inte mycket kvar efter erhållet klistermärke med stämpel i blå boken. Snabbt in - snabbt ut.

 

För någon vinter sedan ledde jag studiecirklar hos en båtklubb med syftet att bättra på sjömannaskapet och friska upp minnet. Jag blev faktiskt överraskad över hur lite de flesta deltagarna kom ihåg från såväl förar- som kustskepparintyget. Detta trots att en del av blå böckerna var mindre än fem år gamla. Vi hade dock riktigt roligt tillsammans.

Vem är det som eftersträvar intensivkurserna? Är det utbildarna eller eleverna?

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...