Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Emmarossel

Kustskepparintyg

Rekommendera Poster

35 minuter sedan, Rascal säger:

Vem är det som eftersträvar intensivkurserna?

Enbart eleverna. Folk har brist på tid nuförtiden. För de som har disciplin så finns det utmärkta distanskurser. Det brukar fungera bra, i synnerhet om det är tex en tjej och kille som kör ihop. Det blir lite tävling... (som tjejerna alltid vinner!).

 

Vad utbildningen ska innehålla bestäms helt av NFB som även utser provförrättare samt ska se till att proven håller rätt kvalitet. NFB ansvara även för registret över utfärdade intyg.

Kunskapsfordringar ändrades senast 2017-06-01. Vad jag förstår pågår det hela tiden en översyn av kunskapsfordringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, bhemac säger:

Enbart eleverna. Folk har brist på tid nuförtiden. För de som har disciplin så finns det utmärkta distanskurser. Det brukar fungera bra, i synnerhet om det är tex en tjej och kille som kör ihop. Det blir lite tävling... (som tjejerna alltid vinner!).

 

Vad utbildningen ska innehålla bestäms helt av NFB som även utser provförrättare samt ska se till att proven håller rätt kvalitet. NFB ansvara även för registret över utfärdade intyg.

Kunskapsfordringar ändrades senast 2017-06-01. Vad jag förstår pågår det hela tiden en översyn av kunskapsfordringarna.

Jag driver just nu kurs på båtklubben under 10 veckor, dock ej Navigation utan Båtmekaniker intyg och där har flera elever även utifrån anmält sig just därför att det inte är en intensivkurs. 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, bhemac säger:

Vad utbildningen ska innehålla bestäms helt av NFB som även utser provförrättare samt ska se till att proven håller rätt kvalitet. NFB ansvara även för registret över utfärdade intyg.

Kunskapsfordringar ändrades senast 2017-06-01. Vad jag förstår pågår det hela tiden en översyn av kunskapsfordringarna.

 

NFB har ingenting att göra med vad utbildningen ska innehålla eller hur den är upplagd. Det är helt upp till lärarna/studieförbunden att bestämma innehållet i sin utbildning. NFB fastställer däremot förutsättningar och kunskapskrav för att erhålla intyg.

 

NFB består av representanter för:

- Transportstyrelsen

- Svenska Båtunionen

- Svenska Seglarförbundet

- Svenska Kryssarklubben

 

De 3 organisationerna företräds i styrelsen av 1 representant vardera. Transportstyrelsen däremot företräds av 2 representanter.

 

Kontinuerlig översyn av kunskapsfordringarna sker inte. Den översyn och justering som gjorts av vissa intyg under första halvåret 2017 gjordes på grund av en harmonisering av reglerna inom EU. Sverige hade vid genomgången i EU fått kritik för att vissa av våra intyg var för lätta att erhålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Rascal säger:

Jag driver just nu kurs på båtklubben under 10 veckor, dock ej Navigation utan Båtmekaniker intyg och där har flera elever även utifrån anmält sig just därför att det inte är en intensivkurs. 

/Claes

 

Kul!

 

Den kursen och behovet av den är kraftigt underskattad. Det svåra är att hålla en bra nivå på kursen eftersom den behöver spänna över alla varianter av motorer och teknik. Allt från "gengas-tiden" till dagens "digitala kraftverk". De kurser i Båtmekaniker jag hållit har glädjande nog samlat fler kvinnor än karlar, vilket jag tolkar som att kvinnorna blir mer och mer intresserade.

 

Lycka till med kursen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Rascal säger:

Jag driver just nu kurs på båtklubben under 10 veckor, dock ej Navigation utan Båtmekaniker intyg och där har flera elever även utifrån anmält sig just därför att det inte är en intensivkurs. 

/Claes

Det är ju kul. Jag har en kolega som bla kör båtmekaniker (tyvärr inte så ofta) men där verkar inte behovet av intensivkurser vara lika stort,

Sen tror jag kurser hos båtklubbar är betydligt bättre men tyvärr ganska sällsynt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

NFB har ingenting att göra med vad utbildningen ska innehålla

Jo indirekt eftersom man fastställer kunskapskraven.

 

10 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Kontinuerlig översyn av kunskapsfordringarna sker inte. Den översyn och justering som gjorts av vissa intyg under första halvåret 2017 gjordes på grund av en harmonisering av reglerna inom EU. Sverige hade vid genomgången i EU fått kritik för att vissa av våra intyg var för lätta att erhålla.

Det finns olika arbetsgrupper som arbetar med översyn av kunskapskraven. Man jobbar även med ev förändringar om nu Sverige skulle ratificerar Resolution 40 (Kanalintyget)

Arbetsgruppen för SRC har nyligen ändrat reglerna för det praktiska provet osv.

Någon EU-harmonisering finns inte, Transportstyrelsen har däremot en grupp som jobbar för ett sameuropeiskt båtkörkort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Rascal säger:

Jag driver just nu kurs på båtklubben under 10 veckor, dock ej Navigation utan Båtmekaniker intyg och där har flera elever även utifrån anmält sig just därför att det inte är en intensivkurs. 

/Claes

Jag driver åxå ett par kurser, en oftast gratis och en som det är lagkrav på för nästan samtliga yrkesverksamma och ansvariga samt arbetsledare i praktiska yrken.

I stort sett halvdagarskurser.

Privat behövs inte den lagstadgade men kan va bra, har jag erfarit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, bhemac säger:

Jo indirekt eftersom man fastställer kunskapskraven.

 

 

Nej. Om läraren har högläsning ur Fantomen vid kurstillfällena struntar NFB fullständigt i det så länge som eleven klarar provet. Någon ändring av NFBs engagemang eller uppdrag är inte aktuellt.

 

17 timmar sedan, bhemac säger:

Det finns olika arbetsgrupper som arbetar med översyn av kunskapskraven. Man jobbar även med ev förändringar om nu Sverige skulle ratificerar Resolution 40 (Kanalintyget)

Arbetsgruppen för SRC har nyligen ändrat reglerna för det praktiska provet osv.

Någon EU-harmonisering finns inte, Transportstyrelsen har däremot en grupp som jobbar för ett sameuropeiskt båtkörkort.

 

Under den översyn som slutfördes under första halvåret av 2017 bestämdes att kunskapskraven för vissa av de svenska behörigheterna skulle justeras. Detta berodde på att Sverige fick kritik i EU vid jämförelse av kunskapskraven för vissa av intygen.

 

De råkar faktiskt vara så att jag var med i delar av arbetet med översynen, så där lite lagom...;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Under den översyn som slutfördes under första halvåret av 2017 bestämdes att kunskapskraven för vissa av de svenska behörigheterna skulle justeras. Detta berodde på att Sverige fick kritik i EU vid jämförelse av kunskapskraven för vissa av intygen.

 

De råkar faktiskt vara så att jag var med i delar av arbetet med översynen, så där lite lagom...;)

 

Inget jag hört talas om men det kanske skedde i hemlighet? Två provförättare jag pratat med känner jag känner inte till det heller. Jag kan kolla med tex Fredrik Noren.

--

Vilka satt i gruppen 'Kustskepparintyget"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skedde i hemlighet? Du menar alltså att Du borde veta allt och det Du inte vet har skett i hemlighet? Du är väl för rolig! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Skedde i hemlighet? Du menar alltså att Du borde veta allt och det Du inte vet har skett i hemlighet? Du är väl för rolig! :D

Med mer än 40 år i branschen så känner man ganska många.

Du svarade inte på vilka som ingick i gruppen.

Det är lugnt, det kan jag nog få reda på ändå om du inte kommer ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, bhemac säger:

Med mer än 40 år i branschen så känner man ganska många.

Du svarade inte på vilka som ingick i gruppen.

Det är lugnt, det kan jag nog få reda på ändå om du inte kommer ihåg.

 

Menar Du på fullaste allvar att det är OK att torgföra tredje persons namn på forum utan vederbörandes tillstånd på det viset? I så fall har Ditt besserwisser-behov inga gränser. Jag utgår från att Maringuiden omgående raderar sådana inlägg!

 

Jag rapporterar mitt inlägg.

Redigerad av Volvo_Penta
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Menar Du på fullaste allvar att det är OK att torgföra tredje persons namn

Ja det är ju ett sätt att slippa svara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga, men ni som skall ta kustkepparen - varför inte kliva upp och ta klass VIII? 

 

Då får man ovärderlig praktik och en hel del annat som säkerhet och dylikt. 

Jag tog klass VIII för 4 år sedan, i April, det var super roligt, ute på en gammal tullkryssare i skärgården i några dygn, Teori och praktik varvat nästan dygnet runt, radarnavigering i beckmörker runt Huvudskär, låg i vattnet med räddningsdräkt och försökte häva oss upp i nödflottar. 

 

Se det som ett tips :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, RikardE säger:

Kanske en dum fråga, men ni som skall ta kustkepparen - varför inte kliva upp och ta klass VIII?

Det är en bra fråga. Det skiljer inte så mycket på själva navigationsdelen men lite mer regler, radar, praktiska moment som tex brandövning mm. SRC-intyg om man inte har det. Men det är inte så mycket svårare.

Den största skillnaden är nog kostnaden, kursen är dyrare och sen tillkommer tex läkarintyg. Det brukar finnas både internatkurser och mer vanliga "skolbänkskurser".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, RikardE säger:

 

Kanske en dum fråga, men ni som skall ta kustkepparen - varför inte kliva upp och ta klass VIII? 

 

 

Har för mig att här i Finland finns  'riktiga' sjöfartsutbildningar bara nere i Åbo och på Åland.

Skärgårds-, Kust- och Högsjöskepparkurser ordnas i takt med efterfrågan här och var i landet med av navigationsförbundet erkända lärare som kvällskurser.

Så, svaret på frågan är väl att jag inte är beredd att pendla 120 mil för att skaffa mig kompetens jag inte behöver :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, RikardE säger:

Kanske en dum fråga, men ni som skall ta kustkepparen - varför inte kliva upp och ta klass VIII? 

 

Då får man ovärderlig praktik och en hel del annat som säkerhet och dylikt. 

Jag tog klass VIII för 4 år sedan, i April, det var super roligt, ute på en gammal tullkryssare i skärgården i några dygn, Teori och praktik varvat nästan dygnet runt, radarnavigering i beckmörker runt Huvudskär, låg i vattnet med räddningsdräkt och försökte häva oss upp i nödflottar. 

 

Se det som ett tips :)

Ibland får jag för mej vi ska hyra båt utomlands å då krävs oftast skepparexamen.

HAr i dom situationerna tänkt att att skaffa men inte blitt av.

"internat-kurs" kan väl kanske vara bra, lärorikt och trevligt.

Jag vet för lite om dom för att bli sugen och har väl inte motivation nog att lägga tid på att leta info kring just det. Vore bra om nån har det. typ var, hur, hur många dagar osv.

Sen är det väl oftast så, att har jag flera dagar med "okynnestid"/ fritid, så värderar jag den väl så pass högt att många "vill göra" saker kommer före i prioordning.

Sånt man "måste" försöker jag ju ordna på tid som inte går att utnyttja "vettigt" som fritid.

Ex. VHF och Förarintyg, kunde jag göra på nätet t.ex. mellan samtal och annat "måste görande"

.... låter ju såklart att den är mer kompetenshöjande som utbildning sett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Caribic410 säger:

Ibland får jag för mej vi ska hyra båt utomlands å då krävs oftast skepparexamen.

HAr i dom situationerna tänkt att att skaffa men inte blitt av.

"internat-kurs" kan väl kanske vara bra, lärorikt och trevligt.

Jag vet för lite om dom för att bli sugen och har väl inte motivation nog att lägga tid på att leta info kring just det. Vore bra om nån har det. typ var, hur, hur många dagar osv.

Sen är det väl oftast så, att har jag flera dagar med "okynnestid"/ fritid, så värderar jag den väl så pass högt att många "vill göra" saker kommer före i prioordning.

Sånt man "måste" försöker jag ju ordna på tid som inte går att utnyttja "vettigt" som fritid.

Ex. VHF och Förarintyg, kunde jag göra på nätet t.ex. mellan samtal och annat "måste görande"

.... låter ju såklart att den är mer kompetenshöjande som utbildning sett.

 

Det är inte nödvändigt att gå kursen för att skriva provet för kustskepparexamen. Du kan läsa in kunskaperna själv. Om du har läst in kunskaperna och seglat i flera år så kommer du att klara provet galant. Jag hade inte gått någon navigationskurs när jag skrev mitt prov men klarade det utan några problem.

 

Sen finns det självklart fördelar med att gå kursen och delta i de diskussioner som alltid uppstår med anledning av olika erfarenheter och upplevda händelser. De diskussionerna kan säkert vara lärorika. Regler o lagar ska ju alltid tillämpas...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

hur, hur många dagar osv.

Marina Läroverket, mycket bra utbildningar http://www.sjoutbildning.se/yrkesutbildningar/fartygsbefalsexamen-klass-viii-ombord/

Det finns fler.

 

1 timme sedan, Lintott säger:

Det är inte nödvändigt att gå kursen för att skriva provet för kustskepparexamen.

Absolut, funkar om man har lite disciplin. Eller distansutbildning, fungerar också bra.

En vanlig utbildning kan gå på 6 gånger. Brukar vara ganska trevligt. Kolla tex Medborgarskolan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tankar om utbildning.

 

Intensivkurs är bra (för de flesta) om man sedan tillämpar sina kunskaper ordentligt direkt efter kursen, annars är det kasst.

Det blir ingen tid för eftertanke mellan utbildningstillfällena och kunskaper som trycks in sprutar ut nästan lika snabbt eller snabbare. Lite som att blåsa upp en ballong och inte knyta igen. Allt är som bortblåst.

Intensivkurs i maj/juni och sedan semester är okej.

 

En längre utbildningsserie ger flera tillfälle till eftertanke och frågor vid senare tillfällen och större möjlighet att höra andras frågor (andra vinklingar) och de svar de får. Man kämpar till sig lite kunskap som delvis tappas och sedan kämpar man in den på nytt och lägger till lite, osv. Detta blir mer som att fjällvandra och bestiga en topp. Man kämpar uppåt en stund och sedan går det utför en stund och sedan kämpar man ännu högre uppåt och så blir det plant eller lite utför osv. Till slut är man på toppen och det glömmer man aldrig.

Funkar hela året, mycket sitter kvar även många månader efter kursen.

 

Tillägg: Om den enda avsikten att gå en utbildning är att få en anteckning i en bok så är ju intensivkurs med direkt efterföljande prov det enklaste och bästa! Så tror jag inte de flesta tänker som går "båtkurser". Man går kursen för att man vill lära sig något som man har nytta av.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Bengt Utterströms kursbok Fritidsskepparen förra året. Har den som toalettlektyr. Läser lite då och då. Efter ett tag finns det mesta i skallen. Det jag däremot behöver göra separat är de moment som kräver övningssjökort (som jag får se till att skaffa) och övrig utrustning (som jag delvis behöver skaffa).
Tanken är väl att göra båtpraktik och skriva kustskepparprovet i höst, om det blir nåt lämpligt tillfälle. Och sen fixa radiocert 2019.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...